
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Amaliaschool is 35,65 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets boven het landelijk gemiddelde (93,0%). Dit overschrijdt de inspectienorm van 85% ruimschoots, wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (47,6%). De school scoort wel ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. De focus ligt op het verhogen van deze score via gerichte differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op VMBO-leerwegen: 60% van de adviezen betreft VMBO-niveaus (B, K of GT). Het aandeel havo/vwo-adviezen (10%) blijft onder het regionaal gemiddelde (10,93%). Opvallend is het ontbreken van VWO-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen 18,6% VWO-advies geven. De school zet duidelijk in op passend adviseren binnen het VMBO-bereik.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Amaliaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Prinses Amaliaschool vinden we het belangrijk om de ontwikkeling van leerlingen continu te volgen. Tussenresultaten spelen hierbij een belangrijke rol. Deze resultaten geven inzicht in waar een leerling staat in zijn of haar leerproces, zodat we tijdig kunnen bijsturen en ondersteunen waar nodig. Hoe worden tussenresultaten gemeten? We meten de tussenresultaten aan de hand van verschillende toetsmomenten gedurende het schooljaar. Hierbij maken we gebruik van: DIA-toetsen voor taal, rekenen en begrijpend lezen in de groepen 3 tot en met 8 (afgenomen in januari en juni). Observaties en methodegebonden toetsen om de voortgang binnen specifieke leerdoelen te volgen. In groep 1 en 2 wordt twee keer per jaar de signaleringslijst beginnende geletterdheid afgenomen. Deze lijst geeft inzicht in de taal- en leesontwikkeling van jonge kinderen. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem (LVS). Dit systeem geeft een overzicht van de groei van iedere leerling, waardoor we trends en eventuele stagnaties snel signaleren. Hoe worden leerlingen ondersteund in het behalen van tussenresultaten? Op basis van de tussenresultaten wordt bekeken welke ondersteuning een leerling nodig heeft. Dit kan betekenen dat: Leerlingen extra instructie of herhaling krijgen binnen de groep. Leerlingen deelnemen aan remediërende of verrijkende activiteiten, afhankelijk van hun behoefte. Er een onderwijsplan op maat wordt opgesteld voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. De ondersteuning wordt zoveel mogelijk in de klas geboden door de leerkracht, maar kan ook plaatsvinden in kleine groepjes buiten de klas. Daarnaast hebben wij de PlusKlusKlas, waarin leerlingen kunnen werken aan hun eigen leerdoelen. Hoe wordt er gereflecteerd op de tussenresultaten? Na elk toetsmoment vindt er een analyse plaats van de resultaten. Deze analyse wordt besproken in het managementteam en met de leerkrachten tijdens leerlingbesprekingen. Samen bekijken we: Welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. Welke trends zichtbaar zijn op groeps- en schoolniveau. Welke interventies nodig zijn om leerlingen verder te helpen. Daarnaast worden ouders op de hoogte gebracht van de voortgang van hun kind tijdens oudergesprekken. Waar nodig worden samen afspraken gemaakt over extra ondersteuning thuis. De tussenresultaten helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen. Ze zorgen ervoor dat we op tijd kunnen bijsturen, zodat iedere leerling zich optimaal verder kan ontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De Prinses Amaliaschool streeft naar een positieve sociale ontwikkeling van alle leerlingen. Dit betekent dat wij leerlingen niet alleen voorbereiden op cognitieve prestaties, maar hen ook helpen om sociale vaardigheden en zelfbewustzijn te ontwikkelen. We willen dat onze leerlingen leren respectvol met elkaar om te gaan, samen te werken, en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en keuzes. Aandachtspunten en onderwijsbehoeften We spelen in op de diverse behoeften van onze leerlingen. Hierbij besteden we extra aandacht aan: Zelfregulatie en executieve functies: We leren kinderen hoe zij hun emoties kunnen reguleren, hun gedrag kunnen sturen en problemen zelfstandig kunnen oplossen. Omgaan met verschillen: Onze school is een mini-maatschappij, waarin leerlingen in aanraking komen met verschillende achtergronden en culturen. We helpen hen om te begrijpen en respecteren dat mensen van elkaar kunnen verschillen en dat dit waardevol is. Sociaal-emotionele vaardigheden: Door middel van Kwink en onze gedragsverwachtingen leren leerlingen samenwerken, omgaan met conflicten en empathie tonen. Specifieke aanpak We werken met een preventieve en curatieve aanpak om sociale opbrengsten te verbeteren: Preventieve aanpak We starten elk schooljaar met de gouden weken, waarin we extra aandacht besteden aan positieve groepsvorming en het versterken van de onderlinge band in de klas. Later in het jaar volgen de zilveren en bronzen weken. Gedurende het jaar gebruiken we energizers en coöperatieve werkvormen om de sociale sfeer te versterken. We werken met duidelijke gedragsverwachtingen die met leerlingen worden geoefend en toegepast. Curatieve aanpak Bij ongewenst gedrag werken we met een Oeps-lokaal, waar leerlingen leren reflecteren op hun gedrag en herstellen van gemaakte keuzes. Onze gedragsspecialisten ondersteunen leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen met extra sociale behoeften. Resultaten en doelen Onze visie op sociale opbrengsten is erop gericht om leerlingen te laten uitgroeien tot zelfbewuste, respectvolle en maatschappelijk betrokken burgers. Dit is zichtbaar in het gedrag van onze leerlingen, de veiligheid op school en de positieve schoolcultuur die we samen met leerlingen, ouders en het team creëren. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van de Prinses Amaliaschool voor sociale ontwikkeling?
De Prinses Amaliaschool werkt actief aan de sociale ontwikkeling van leerlingen door duidelijke gedragsverwachtingen en een positieve en veilige schoolomgeving. De leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag, respectvol met anderen omgaan en zich ontwikkelen tot zelfstandige en betrokken burgers. De school maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL) en monitort sociale opbrengsten door observaties en gesprekken.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Prinses Amaliaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Prinses Amaliaschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Amaliaschool?
De Prinses Amaliaschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.