Basisschool OBS de Spelelier in Boxtel

Het team van OBS de Spelelier in Boxtel

Current section: team
Dr.De Brouwerlaan 74
5283 Boxtel

Zie hier hoe het team van OBS de Spelelier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Spelelier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Spelelier bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Spelelier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Spelelier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Spelelier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (43.8%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Spelelier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Spelelier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid op OBS de Spelelier: Zekerheid voor Onderwijs

Op OBS de Spelelier begrijpen we dat de continuïteit van onderwijs essentieel is. Mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt ziek worden of afwezig zijn, dan zorgen wij voor een vlotte en professionele vervanging. Uw kind kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs, ook bij tijdelijke afwezigheid van de vaste groepsleerkracht. Bij ziekte of verlof van een leerkracht schakelen we direct de vervangingspool van Stichting STROOMM in. Deze samenwerking garandeert dat we zo spoedig mogelijk een passende invaller kunnen vinden. We zetten alles op alles om de onderwijsactiviteiten ongestoord doorgang te laten vinden, zodat uw kind zich optimaal kan blijven ontwikkelen. Indien de vervangingspool geen geschikte kandidaat kan bieden, activeren we ons interne vervangersprotocol. Hierbij kijken we naar creatieve oplossingen, zoals het tijdelijk inzetten van collega-leerkrachten of het herverdelen van taken binnen het team. Ons doel is altijd om de impact op de groep zo klein mogelijk te houden en het leerproces te beschermen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne oplossingen niet toereikend zijn, kan het nodig zijn om een groep tijdelijk op te splitsen of ouders te vragen mee te denken over alternatieve opvang. Dit zijn echter noodmaatregelen die we strikt beperken. We streven ernaar om langdurige vervanging door dezelfde invaller te realiseren voor stabiliteit en herkenbaarheid. De kwaliteit van ons onderwijs, inclusief remedial teaching en zorg, heeft onze hoogste prioriteit. Daarom kiezen we ervoor om primair geen medewerkers met andere specifieke taken in te zetten als reguliere vervangers. Zo waarborgen we de deskundigheid en continuïteit die u van OBS de Spelelier mag verwachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op OBS de Spelelier: Een Diepgaande Kijk

3

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Remedial Teacher voor gerichte hulp

Toelichting van de school:

OBS de Spelelier biedt een gelaagd ondersteuningssysteem om elk kind optimaal te laten presteren. De basiskwaliteit voldoet aan de normen van de onderwijsinspectie. Elke leerling ontvangt daarnaast basisondersteuning, met deskundige leerkrachten en een intern begeleider. Ons team werkt nauw samen met externe partners zoals Jeugd en Gezinsteams. Deze basisondersteuning omvat extra aandacht voor taal- en rekenontwikkeling, dyslexie, dyscalculie en lichte gedragsproblemen. We hanteren een handelingsgerichte aanpak, met aandacht voor leerlijnen, differentiatie en signalering. Bij behoefte aan extra ondersteuning werken we samen met ouders en het samenwerkingsverband 'De Meierij'. Een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt opgesteld, met concrete doelen en begeleidingsplannen. Dit kan variëren van klassikale ondersteuning tot groeps- of schoolarrangementen, altijd in samenspraak met ouders.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veerkracht en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor welzijn
Intern Begeleider voor sociaal welzijn
Remedial Teacher voor emotionele ondersteuning
Kindertalentenfluisteraar voor talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij OBS de Spelelier geloven we in het belang van een positief zelfbeeld en veerkracht. Onze kindertalentenfluisteraar stimuleert kinderen om hun unieke talenten te ontdekken en te benoemen. Dit draagt bij aan een sterk zelfvertrouwen en helpt hen om uitdagingen aan te gaan. Door talenten te erkennen, ontwikkelen kinderen meer weerbaarheid en leren ze hoe ze voldoening halen uit activiteiten die hen energie geven. Deze focus op sociaal-emotionele ontwikkeling zorgt ervoor dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor hun algehele welzijn en leerprestaties.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus en Concentratie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor klassenmanagement
Intern Begeleider voor leerstrategieën
Remedial Teacher voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Een optimale werkhouding is cruciaal voor leerresultaten op OBS de Spelelier. Leerkrachten creëren een gestructureerde leeromgeving en geven gerichte feedback op taakgericht werken. Dit bevordert concentratie en motivatie bij de leerlingen. We stimuleren kinderen om hun werkhouding te verbeteren door middel van duidelijke instructies en positieve bekrachtiging. Grote taken worden opgedeeld in behapbare stappen om succeservaringen te maximaliseren. Onze remedial teacher biedt aanvullende ondersteuning op alle ontwikkelingsgebieden, inclusief de aanpak van leer- en gedragsproblemen, om een succesvolle schoolloopbaan te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Motorische ontwikkeling vormt de basis voor een gezonde groei, zowel fysiek als cognitief. Op OBS de Spelelier besteden we veel aandacht aan zowel grove als fijne motoriek, essentieel voor schoolse vaardigheden zoals schrijven en knippen. Regelmatige beweging tijdens gymlessen en speelmomenten bevordert niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook het zelfvertrouwen en de sociale interactie van onze leerlingen. Onze remedial teacher ondersteunt kinderen met specifieke motorische uitdagingen, zodat zij optimaal kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten en hun leerpotentieel kunnen bereiken.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS de Spelelier hanteert een strikt protocol voor medicatie en medische handelingen om de veiligheid van alle leerlingen te garanderen. Bij ziekte tijdens schooltijd wordt altijd contact opgenomen met ouders voor overleg. Wij verstrekken geen medicatie zonder schriftelijke toestemming van ouders. Voor kinderen met specifieke medische behoeften, zoals sondevoeding of bloedsuikermeting, werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, met medische professionals. Voorbehouden medische handelingen, zoals injecties, worden niet door schoolpersoneel uitgevoerd. Ouders blijven hier altijd verantwoordelijk voor, en we denken graag mee over passende oplossingen, eventueel in samenwerking met thuiszorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
keuken
podium
grote projecthal
crea lokaal

Optimale Leerlingondersteuning op OBS de Spelelier

Ons Zorgbeleid en Passend Onderwijs

Op OBS de Spelelier zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en zorgplan beschrijven gedetailleerd hoe wij didactisch en pedagogisch te werk gaan, met een duidelijke visie op de toekomst. De zorgstructuur op onze school is ingericht volgens de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs, gecoördineerd via STROOMM en samenwerkingsverband De Meijerij. Dit omvat alle voorzieningen die ervoor zorgen dat leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte optimaal profiteren van ons aanbod. We hanteren een zorgvuldige procedure voor het signaleren, diagnosticeren en begeleiden van deze leerlingen. De intern begeleider (IB-er) is cruciaal in het opzetten en onderhouden van ons begeleidingssysteem en monitort het zorgproces, waarbij de directeur eindverantwoordelijk is. Elke leerkracht is verantwoordelijk voor de onderwijs- en zorgbehoeften binnen de eigen groep. Afhankelijk van de individuele situatie, volgen we een vastgestelde route van ondersteuning. Wij hanteren vijf zorgniveaus om de ondersteuning nauwkeurig af te stemmen: Zorgniveau 1: Optimale ontwikkeling binnen het reguliere onderwijs met een perfecte aansluiting op het leerproces. Zorgniveau 2: Optimale ontwikkeling met extra ondersteuning binnen de eigen bouw. Zorgniveau 3: Optimale ontwikkeling met extra ondersteuning binnen de school, eventueel aangevuld met externe expertise voor specifieke begeleiding. Zorgniveau 4: Optimale ontwikkeling met brede ondersteuning, zowel intern als extern. Zorgniveau 5: Optimale ontwikkeling binnen aangepast onderwijs, met intensieve begeleiding zowel binnen als buiten de school. Passend Onderwijs binnen STROOMM: Een Visie van OBS de Spelelier Sinds 2013 voldoen de STROOMM-scholen, waaronder OBS de Spelelier, aan de wettelijke zorgplicht voor passend onderwijs. Dit betekent dat ons onderwijs toegankelijk is voor elk kind, binnen de mogelijkheden van onze school en de STROOMM-stichting. We streven naar onderwijs van topkwaliteit in een veilige, stimulerende omgeving. Onze aanpak omvat het proactief ontwikkelen van beleid voor passend onderwijs, waarbij de 15 STROOMM-scholen gezamenlijk de invulling bepalen binnen het regionale samenwerkingsverband De Meijerij. We zetten ons in voor een sluitende zorgstructuur voor kinderen van 0-14 jaar, in nauwe samenwerking met speciaal basisonderwijs en partners zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, en waar mogelijk binnen een Brede School. Met het kind centraal stellen, bieden wij onderwijs dat aansluit bij de pedagogische en didactische behoeften van alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuning of uitdaging. Ons doel is opbrengstgericht werken met een sterk pedagogisch klimaat, geïnspireerd door innovatieve onderwijsontwikkelingen, conform het Koersplan Stroomm 2023-2027 en het kwaliteitskompas. Onze Ambitie: Principes voor Extra Ondersteuning Binnen het samenwerkingsverband De Meijerij zetten de STROOMM-scholen zich in voor kernprincipes: - Geld volgt leerling: Middelen voor speciale onderwijsbehoeften worden direct ingezet in het primaire leerproces. - Deskundigheidsbevordering: Focus op de leerkracht in de klas. Elke leerkracht is bekwaam in het bieden van onderwijs op drie niveaus: basiszorg, extra zorg voor leerlingen die meer aandacht of instructie nodig hebben, en uitdagende leerstof voor begaafde leerlingen. Daarnaast bieden we individuele arrangementen voor leerlingen met een eigen ontwikkelingsperspectief, zoals beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel (www.spelelier.nl). - Schoolnabije expertise: Elk team heeft een ondersteuningsteam met de intern begeleider als centrale spil. Zij zorgt voor verbinding tussen leerkrachten, de interne structuur en externe specialisten, ondersteund door professionalisering en ambulante hulp vanuit het samenwerkingsverband. - Thuisnabij speciaal (basis)onderwijs: Creëren van lesplaatsen binnen het samenwerkingsverband voor leerlingen die een andere omgeving nodig hebben, met intensieve samenwerking en ambulante begeleiding. Toekomstgericht Aanbod: Breinvriendelijk Leren Om onze ambities te realiseren, omarmen we 'breinvriendelijk onderwijs'. Dit betekent dat wij leerlingen betekenisvolle contexten met uitdagende activiteiten bieden, waarin ze samen de wereld verkennen, nieuwe vaardigheden opdoen, problemen oplossen en op hun eigen niveau kunnen aansluiten. Neuro-wetenschappelijk onderzoek naar de hersenen vormt de basis voor onze aanpak. De zes breinprincipes zijn hierbij leidend: 1. **Emotie**: Informatie gekoppeld aan emotie wordt beter onthouden door sterkere hersenverbindingen. Denk aan films of wedstrijdelementen in de les. 2. **Herhaal**: Herhaling, zowel van feiten als van thema's op diverse manieren, zorgt voor duurzame kennisopslag. 3. **Zintuiglijk rijk**: Ervaringen die meerdere zintuigen aanspreken (auditief, visueel, kinetisch) zijn intenser en beter te onthouden. 4. **Creatie**: Leerlingen creëren zelf betekenis door verbanden te ontdekken en theorie met praktijk te combineren. 5. **Focus**: Aandacht, zowel bewust als onbewust, is cruciaal voor het onthouden en verwerken van informatie. 6. **Voortbouwen**: Nieuwe kennis is het meest effectief als deze aansluit bij bestaande kennis en vaardigheden. Daarnaast stimuleren we 'samenwerkend leren', omdat sociale interactie en het delen van perspectieven het leerproces versterken. Ons programma richt zich op de brede ontwikkeling van de leerling, zowel op leergebied als sociaal-emotioneel. In de groepen 3 t/m 8 werken we met een instructietafel voor gerichte instructie, terwijl het klassenmanagement gericht is op zelfstandig werken, leren en samenwerken. In de onderbouw (groep 1-2) passen we deze werkwijzen speels toe. Onze lokalen zijn ingericht voor breinvriendelijk leren met flexibele werkvormen. Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek) wordt breed opgezet, met aandacht voor onderzoek en ondernemerschap, en verbinding met beeldende vakken. Projectmatig onderwijs is een vast onderdeel, met name in groepen 3 t/m 8 waar leerlingen twee middagen per week vakoverstijgend en groeps-overstijgend werken aan projecten. Deze projecten, vaak met een geschiedkundige, aardrijkskundige of natuurtechnische insteek, worden gekoppeld aan beeldende vakken en waar mogelijk ook aan taal, rekenen en muziek. De leerlingen presenteren hun eindproducten aan elkaar en aan ouders. OBS de Spelelier hecht grote waarde aan samenwerking en projectmatig leren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Strategisch Schoolplan

Welke Concrete Doelen Vormen de Basis van Ons Schoolplan?

OBS de Spelelier hanteert een robuust kwaliteitszorgsysteem, verankerd in een meerjarenplanning. Deze planning wordt jaarlijks vertaald naar een gedetailleerd jaarplan en kwaliteitsmonitor, en is nauw verbonden met ons integraal personeelsbeleid. Dit garandeert een synchrone ontwikkeling van de school en haar medewerkers. Kwaliteitsborging en personeelsontwikkeling gaan hand in hand, wat leidt tot gerichte verbeterpunten. Samen met ons toegewijde team identificeren we, rekening houdend met onze ambitieuze visie en actuele onderwijsontwikkelingen, specifieke verbeterpunten. Elk verbeterpunt wordt zorgvuldig geïntegreerd in het jaarplan, met duidelijke, meetbare doelen. Leerkrachten fungeren als coördinatoren voor specifieke onderdelen, terwijl de directie, in samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur, de voortgang monitort. De evaluatie van het jaarplan vindt zowel halverwege als aan het einde van het schooljaar plaats. Onze kwaliteitszorg kenmerkt zich door een meerjarenplanning, structurele evaluaties van het school- en jaarplan (minimaal tweemaal per jaar), en het periodiek meten van de tevredenheid onder ouders, leerlingen en leerkrachten. We werken planmatig aan verbeteringen, gebaseerd op ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag, en evalueren systematisch de realisatie van onze verbeterplannen. Kwaliteitskaarten borgen onze standaarden, en we rapporteren transparant aan alle belanghebbenden. Onze school zet sterk in op onderwijskundig leiderschap en de continue professionele ontwikkeling van zowel directie als team. Onze visie, vertaald in concrete ambities en gedragsindicatoren, vormt de basis voor onze professionalisering. Dit resulteert in een herkenbare visie, concrete gedragsindicatoren, een sterke focus van de schoolleiding op teamontwikkeling, en een actueel professionaliseringsplan. Schoolafspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten, die samen het omvangrijke handboek van De Spelelier vormen. De komende jaren richten we ons op een samenhangend en doelgericht aanbod voor Burgerschap en digitale geletterdheid, conform de wettelijke opdracht tot bevordering van actief burgerschap en sociale cohesie. De kwaliteitszorgcyclus wordt continu doorlopen, waarbij het onderwijs wordt afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Dit garandeert een ononderbroken ontwikkelingsproces door middel van adaptieve differentiatie en gerichte leertijd. We monitoren nauwgezet wanneer leerlingen extra ondersteuning ontvangen en hoe de effectiviteit hiervan wordt geëvalueerd. Ons leer- en ontwikkelingsvolgsysteem (LVS) wordt optimaal benut, met specifieke doelen voor extra aanbod en evaluatiemomenten. We streven ernaar het pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten te versterken, zodat de schoolvisie zichtbaar wordt in de dagelijkse praktijk. Een gedetailleerd personeelsplan brengt de vaardigheden van leerkrachten in kaart, wat maatwerk in ontwikkeling mogelijk maakt. Uit deze overkoepelende doelen vloeien concrete actiepunten voort die via onze jaarplanningen worden gerealiseerd.

Hoe Realiseren We Onze Educatieve Doelen en Ondersteuningsstructuren?

Bij OBS de Spelelier volgt de school een gestructureerde cyclus voor kwaliteitszorg, waarbij leerlingdoelen worden gedefinieerd, uitgevoerd en geëvalueerd. Groepsplannen, die ons beredeneerd aanbod documenteren, worden viermaal per jaar geëvalueerd en bijgesteld. Ons beredeneerd aanbod kent vijf niveaus: zeer intensief (individuele leerlijnen), intensief (verlengde instructie), basis, gevorderd (uitdaging binnen de groep) en vergevorderd (uitdaging buiten de groep). De indeling per kind kan variëren per leergebied en specifiek leerdoel, waardoor flexibele aansluiting op onderwijsbehoeften gegarandeerd is. De interne begeleiding (IB) op De Spelelier wordt gecoördineerd door één gespecialiseerde IB'er, Gerdine van Wilgenburg. De IB'er fungeert als centraal aanspreekpunt, monitort leerresultaten, stuurt zorgtrajecten aan, initieert onderzoek en onderhoudt contact met ouders en externe instanties. Een intern Zorg Advies Team, bestaande uit IB'ers en de directie, bespreekt en begeleidt de schoolbrede ondersteuning. Experts van de GGD versterken dit team. Leerkrachten voeren gedurende het schooljaar groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider. Hierbij worden de vorderingen en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen geanalyseerd, wat leidt tot de opstelling van nieuwe groepsplannen. Deze plannen beschrijven de begeleiding op groeps-, subgroeps- en individueel niveau. Leerlingen die specifieke aandacht behoeven, worden in individuele gesprekken besproken, waarbij ouders actief worden betrokken en eventueel worden uitgenodigd voor een gesprek, eventueel met aanwezigheid van de IB'er. Als onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Meijerij, werken alle basisscholen in de regio samen om optimale ontwikkeling voor elk kind te waarborgen. Scholen bieden een robuuste zorgstructuur en kunnen, indien nodig, expertise inroepen van de ambulante dienst van het samenwerkingsverband. Wanneer een school zelf niet de benodigde ondersteuning kan bieden, kan een 'arrangement' worden aangevraagd. Met de Wet versterking positie ouders en leerlingen (vanaf 1 augustus 2025) wordt het hoorrecht van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften versterkt. Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP) krijgen het recht om hun mening te geven, die wordt vastgelegd en meegenomen in het proces. Alle leerlingen worden bevraagd naar hun ervaringen met de geboden ondersteuning. Het volledige ondersteuningsaanbod wordt opgenomen in de schoolgids, en ouder- en jeugdsteunpunten bieden advies. Op De Spelelier bespreken we het OPP met ouders en leerlingen, integreren we de visie van de leerling, en stellen we het OPP pas vast na instemming van de ouders. Leerlingen worden zowel klassikaal, in kleine groepen als individueel begeleid. Bij specifieke hulpvragen worden handelingsplannen opgesteld, waarbij leerkrachten en de remedial teacher, onder supervisie van de IB, de voortgang monitoren. Voor langdurige ondersteuning wordt, in samenwerking met het samenwerkingsverband en ouders, een ontwikkelingsperspectief en begeleidingsplan opgesteld. Leerkrachten en de remedial teacher, Denise Snoeijen, bieden gerichte, tijdelijke individuele of groepsgerichte ondersteuning buiten de klas. Bij langdurige begeleiding, zoals een arrangement, wordt dit gezamenlijk met het samenwerkingsverband en ouders vormgegeven, met regelmatige zorgoverleggen. Bij complexe leer- of gedragsproblemen schakelen we externe specialisten in, zoals orthopedagogen of schoolartsen. School en ouders kunnen gezamenlijk een onderzoek aanvragen, waarna gezamenlijk de vervolgstappen worden bepaald. In het zorgteam worden zorgleerlingen elke zes weken met externe partners besproken. De kwaliteit van ons onderwijs wordt continu bewaakt door middel van oudertevredenheidsonderzoeken, collegiale consultatie en teamreflectie. Jaarlijks stellen we verbeterdoelen vast in ons jaarplan en rapporteren we over behaalde resultaten aan bestuur en inspectie.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Boxtel

Toelichting van de school

OBS De Spelelier legt met een rijk kleuterprogramma de basis voor een succesvolle schoolcarrière. Wij geloven in de kracht van spelend leren en bieden een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Elk kind ontdekt en leert door ervaringen, een kernpunt in onze pedagogische aanpak. Onze kleuterklassen zijn ingericht als veilige en voorspelbare ontdekkingsplekken. Hierin staan zelfvertrouwen, plezier en intrinsieke motivatie centraal. Kinderen die zich betrokken voelen, leren het meest effectief. Wij koesteren de nieuwsgierigheid en verwondering die kenmerkend zijn voor deze waardevolle levensfase. We stimuleren de algehele persoonsontwikkeling, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden, zelfbeeld en zelfstandigheid. Kinderen leren hun eigen behoeften herkennen, sociale interacties aangaan en vriendschappen sluiten. Succeservaringen vergroten het zelfvertrouwen, terwijl we ook werken aan weerbaarheid en creativiteit. Creatief denken helpt kinderen om originele oplossingen te vinden en bevordert een positief zelfbeeld. Ons thematisch onderwijs sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Via spel verkennen, verbinden en verrijken we de leerstof, waarbij alle zintuigen worden aangesproken. Spelen en bewegen zijn volwaardige leermiddelen die bijdragen aan de groei en ontwikkeling. De thema's omvatten creatieve opdrachten, taalontwikkeling, muziek, beweging en voorbereidend rekenen, met een evenwichtige mix van vrij spel en gerichte activiteiten. We begeleiden elk kind in zijn eigen tempo, gebruikmakend van de SLO-leerlijnen en de zone van naaste ontwikkeling. Door een rijke leeromgeving en uitdagende activiteiten zorgen we ervoor dat kinderen de benodigde kennis, vaardigheden en sociaal-emotionele klaarheid ontwikkelen voor een soepele overgang naar de volgende schoolfasen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Spelelier extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS De Spelelier biedt een diversiteit aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de jonge leerling, inclusief VVE-programma's en ondersteuning voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Ja, OBS De Spelelier biedt een diversiteit aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen voor de jonge leerling, inclusief VVE-programma's en ondersteuning voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Specifieke programma's voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Met welke partners werkt OBS De Spelelier samen voor het jonge kind?

OBS De Spelelier werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Twizon, Humankind en Kindertuin om een optimaal aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

OBS De Spelelier werkt nauw samen met gerenommeerde partners zoals Twizon, Humankind en Kindertuin om een optimaal aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | OBS de Spelelier in Boxtel | [2025] Schoolregister