OBS de Spelelier
Dr.De Brouwerlaan 74
5283 EE Boxtel

Schoolweging

Schoolweging
29.06
Spreiding
6.85

De schoolweging van Spelelier is 29,06 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), toont het aan dat de basisvaardigheden stevig worden aangeleerd. De school zet extra in op taal- en rekenondersteuning voor kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 39,3% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, blijft OBS de Spelelier onder de inspectienorm van 47,1%. Deze score ligt ook onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%). De school wijst hierbij op het 'kansrijk adviseren', waarbij leerlingen een uitdagend advies krijgen dat mogelijk boven hun huidige niveau ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een breed spectrum zien: 6,67% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 6,67% vwo (vs. 18,6% regio). Opvallend is het hoge aandeel havo (16,67%) en vmbo-k (13,33%), wat past bij de focus op maatwerk. De school benadrukt in haar beleid het belang van 'realistisch adviseren' met oog voor doorstroomkansen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSpelelierGemeente AmsterdamNederland
LIB176.85175.23172.9

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De laatste jaren staan de resultaten van de leerlingen steeds meer centraal. De eerste vraag die dan gesteld moet worden is: wat zijn resultaten? Zijn dat de scores van een toets, het resultaat van de eindtoets, de scholen waar kinderen heen gaan na de basisschool of welke opleiding een kind uiteindelijk afrondt? Of wordt de andere kant belicht: het plezier waarmee een kind naar school gaat, de vooruitgang die een leerling boekt, dat een kind weerbaar en sociaal van school afkomt, met andere kinderen overweg kan en geen pestgedrag vertoont? Als school staan wij achter het uitgangspunt dat het welbevinden, de betrokkenheid en de resultaten van het onderwijs het complete kind vormen. Een goede school is een optelsom van allerlei factoren. Als team van de Spelelier vinden wij dat wij een goede school zijn die kinderen helpt bij hun ontwikkeling tot volwassen mens. Wij willen hier benadrukken dat kinderen geen optelsom zijn van gemaakte toetsen. Er wordt ook gekeken naar inzet, algemene ontwikkeling, motivatie en gedrag. Op groepsniveau wordt er gewerkt met een beredeneerd aanbod voor de gehele groep. Op schoolniveau wordt er gewerkt aan het vergroten van de opbrengsten en qua zorgstructuur wordt er aan eenduidigheid, afstemming en transparantie gewerkt. Door de intern begeleider worden trendanalyses gemaakt wat betreft de tussen- en eindopbrengsten van CITO. Hier worden ook de bijbehorende conclusies getrokken en besproken met de leerkracht en eventueel met ouders/verzorgers.. Er worden trendanalyses op school- groeps- en kindniveau opgesteld en 2 keer per jaar besproken met het team. Tijdens groepsbesprekingen worden de opbrengsten en de organisatie in de groep besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Tijdens leerlingbesprekingen worden individuele leerlingen en de begeleiding van de leerlingen besproken door de intern begeleider en de leerkracht. Na de besprekingen worden zaken vertaald in acties en interventies die weggezet worden in het beredeneerd aanbod voor de groep. Het beredeneerd aanbod wordt in januari en juni geëvalueerd. Dan wordt het plan afgerond en een nieuw plan geschreven. De evaluatie van het beredeneerd aanbod gebeurt a.d.h.v. observaties, methodegegevens en toetsgegevens. Zo wordt er planmatig en cyclisch gewerkt aan de ononderbroken ontwikkeling van de kinderen. In de doorontwikkeling van de professionele kwaliteitscultuur van De Spelelier hebben we samen verdere ontwikkeling doorgemaakt. De schoolontwikkeling wordt gedragen door het gehele team, vanuit het gezette kader en ambities. In de kennisteams wordt steeds planmatiger gewerkt, met vooraf opgestelde doelen gekoppeld aan het jaarplan, met de vertaling naar de groep en het handelen van de leerkrachten. Tijdens het schoolbezoek van het CVB in juni 2024 is door het CVB aangegeven dat het team er bijzonder positief bij zit, erg professioneel. De ondersteuning is goed ingericht, waarbij leerkrachten en ondersteuning gericht werken aan behoud en doorontwikkeling van kwaliteit. De opbrengsten staan nog onder druk, zij zijn weergegeven in een sterke opbrengstenanalyse. Vanuit deze analyse kunnen we kritisch kijken naar ons onderwijs en onze verbeterpunten. De leerkrachten ervaren een goede ondersteuning van de IB-ers. Er is een steeds betere balans tussen sturen door de directeur en zelfsturing door het team. Er zijn complimenten geuit voor deze werkwijze en de flow die er is op De Spelelier, zowel door de inspectie als door CVB en dat vinden we hele fijne feedback. Informeren en rapporten: Bij de start van het schooljaar ontvangt iedere ouder schriftelijke informatie over het leerjaar van het kind. Daarnaast staat er een kennismakingsavond (speleliercafé) gepland voor alle ouders, waarbij we elkaar beter leren kennen en specifieke informatie over ons onderwijs gedeeld wordt. In de eerste weken vinden de startgesprekken plaats. Dit gesprek staat in teken van het leren kennen van elkaar en uitspreken van de verwachtingen van zowel leerkracht, ouder en kind. Er zijn verschillende momenten in het jaar waarin u naar school komt om de ontwikkeling van uw kind te bespreken. In ieder geval na de twee toets momenten. Deze gesprekken zijn ongeveer in februari en eind juni. Soms wordt u tussentijds uitgenodigd of is er een facultatieve ronde. In de meeste gevallen komt uw kind mee naar de gesprekken. U ontvangt 3x per jaar een groeidocument waarin de groei van uw kind zichtbaar is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit hangt samen met het bewuste beleid om bij twijfel een hoger advies te geven. Tegelijkertijd blijft 72,5% op adviesniveau, wat aansluit bij de intensieve begeleiding via 'warme overdracht' en monitoring tot klas 3 VO.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogische klimaat neemt een grote plaats in. Alle mensen binnen de school hebben de hele dag met elkaar te maken en werken samen. Dit vereist een klimaat op school waar iedereen zich prettig voelt en zich goed kan ontwikkelen. Hierdoor leren kinderen om zich in de maatschappij te handhaven en om na het basisonderwijs verdere stappen te kunnen zetten. Wij letten bijzonder op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Kinderen leren samenwerken doordat we verschillende werkvormen aanbieden waar zelfstandigheid bij nodig is. Door als leerkracht, als dit mogelijk is een stap terug te doen, vinden kinderen zelf oplossingen. Kinderen leren ook met hun emoties om te gaan en met die van een ander. Spel is hierbij een belangrijke basis. Hierbij wordt veel gevraagd van de sociale interactie. Door het eigen spel en door geleid spel worden hier stappen in gezet. Tijdens gesprekken in de groep wordt hierbij ook stil gestaan. Het opbouwen van een goede relatie, het afstemmen van de leerstof op de mogelijkheden van het individuele kind, het vergroten van autonomie en het zelf doen vormen de kern. De manier van leren en het leertempo kunnen en mogen verschillend zijn. Dit betekent dat we ons onderwijs afstemmen op deze verschillen. Leren betekent voor ons meer dan vergaren van kennis. We zijn gericht op persoonsvorming, zelfstandig werken, het taakgericht zijn, leren samenwerken, leren onderzoeken, je verantwoordelijk voelen en het ontwikkelen van creatief denken en creativiteit. De sociaal-emotionele ontwikkeling zit grotendeels verweven door alle lessen heen. Daarnaast staat de Gelukskoffer vast op het rooster. De Spelelier doet dit heel bewust en is daardoor een school met een goed schoolklimaat waar kinderen zich veilig voelen en iedereen graag naar toe gaat. LEES MINDER

Optimisme

Persoonlijk leiderschap

Oplossingsgericht