
De resultaten van OBS de Spelelier in Boxtel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS de Spelelier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS de Spelelier bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS de Spelelier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen OBS de Spelelier
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten bij leerlingen in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Succes op OBS de Spelelier
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. Per basisschool wordt, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, door de inspectie een individueel streefpercentage vastgesteld. Dit percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS de Spelelier?
Ontdek hoe de leerlingen van OBS de Spelelier presteren in het voortgezet onderwijs. Deze pagina biedt een gedetailleerd overzicht van de schooladviezen per leerjaar en de resultaten op het vervolgonderwijs. Jaarlijks analyseren we de doorstroom van onze leerlingen naar diverse niveaus binnen het voortgezet onderwijs. We presenteren de percentages voor PRO, VMBO-B, VMBO-K, VMBO-T, HAVO en VWO, inclusief de gecombineerde adviezen zoals VMBO-B/K en HAVO/VWO. Onze aanpak richt zich op een kansrijk advies. We starten midden in groep 7 met groeigesprekken, waarbij we samen met ouders en leerlingen kijken naar ontwikkelpunten en groeipotentieel. Dit resulteert in een voorlopig advies dat de groei stimuleert. In groep 8 ontvangen leerlingen het definitieve schooladvies na de doorstroomtoets. We zorgen voor een warme overdracht naar het voortgezet onderwijs en monitoren de resultaten om de effectiviteit van onze adviezen te waarborgen. Een goede aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs is essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op OBS de Spelelier
Op OBS de Spelelier in Boxtel staat een positief pedagogisch klimaat centraal. Wij geloven dat een veilige en prettige leeromgeving essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Door samenwerking en positieve interactie leren kinderen zich te handhaven in de maatschappij en zich voor te bereiden op toekomstige stappen na het basisonderwijs. Onze focus ligt sterk op de sociaal-emotionele groei van de leerlingen. Via diverse werkvormen stimuleren we zelfstandigheid en samenwerking. Door als leerkrachten ruimte te geven, moedigen we kinderen aan om zelfstandig oplossingen te vinden voor uitdagingen. Kinderen leren hierdoor ook hun eigen emoties en die van anderen te herkennen en ermee om te gaan, waarbij spel een fundamentele rol speelt. Wij hechten waarde aan het opbouwen van sterke relaties, het afstemmen van onderwijs op individuele behoeften en het bevorderen van autonomie. Leren mag op verschillende manieren en in een eigen tempo. Ons onderwijs is erop gericht om niet alleen kennis over te dragen, maar ook persoonsvorming, zelfstandig werken, taakgerichtheid, samenwerken, onderzoeken, verantwoordelijkheidsgevoel en creatief denken te stimuleren. Sociale en emotionele ontwikkeling is integraal onderdeel van al onze lessen. Daarnaast gebruiken we de Gelukskoffer structureel in ons rooster. OBS de Spelelier zet zich bewust in voor een schoolklimaat waarin kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen, wat resulteert in een leeromgeving waar iedereen met plezier naartoe gaat.
Positief optimisme
Sterk persoonlijk leiderschap
Oplossingsgerichte aanpak
Hoe bevordert OBS de Spelelier de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS de Spelelier stimuleert sociale ontwikkeling door een positief pedagogisch klimaat, samenwerkingsgerichte werkvormen en aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden. Meer informatie over de Gelukskoffer vindt u hier: https://www.gelukskoffer.nl/assets/Gelukskoffer-informatiebrochure-7-themas/4/
Welke systemen gebruikt OBS de Spelelier voor het registreren van sociale resultaten?
Voor het registreren van sociale opbrengsten maakt OBS de Spelelier gebruik van de volgende systemen:
- BOSOS, een gespecialiseerd registratiesysteem voor kleuters.
- Parnassys, het registratiesysteem voor leerlingen van groep 3 tot en met 8.
- De Sociale Veiligheidslijst van Vensters voor een brede evaluatie.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS de Spelelier?
Op OBS de Spelelier zetten we de volgende methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- De Gelukskoffer, voor het ontwikkelen van emotionele intelligentie.
- De Talentenfluisteraar, om individuele talenten te ontdekken en te benutten.
Inspectierapport OBS de Spelelier: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de recente bevindingen van de Onderwijsinspectie over OBS de Spelelier. Sinds 1 augustus 2023 hanteert de inspectie aangescherpte standaarden, met extra aandacht voor taal- en rekenvaardigheden en hoge verwachtingen bij OP2 (zicht op ontwikkeling). Voor OP3 (pedagogisch-didactisch handelen) beoordeelt de inspectie de effectiviteit van lesmethoden, gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten. Dit zorgt voor een continue kwaliteitsborging van ons onderwijs. Jaarlijkse dialoog en kwaliteitsbewaking vinden plaats door middel van schoolbezoeken door het College van Bestuur (CVB) van Stroomm en een collega-directeur. Op basis van het kwaliteitskompas Stroomm voeren we een open dialoog over onze onderwijskwaliteit. Een positief pedagogisch klimaat en plezier in leren staan bij ons centraal. De Inspectie van het Onderwijs erkent de sterke kwaliteitscultuur binnen OBS de Spelelier. Onze leraren tonen een professionele, open en transparante houding, waarbij het elkaar aanspreken op afspraken de norm is. Deze focus op continue verbetering en effectieve samenwerking, onder leiding van ons onderwijskundig leiderschap, dient als inspiratie voor andere scholen. We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van basisvaardigheden. Een duidelijke doorlopende leerlijn voor burgerschap en rekenen/wiskunde, met het streefniveau als leidraad, is zichtbaar in ons onderwijs. We werken cyclisch aan het behalen van doelen, evalueren deze en stellen ze bij waar nodig, wat resulteert in een eindoordeel 'Voldoende' van de inspectie.