Basisschool Basisschool De Klim in Boxtel

Het team van Basisschool De Klim in Boxtel

Current section: team
Lennisheuvel 52
5281 Boxtel

Zie hier hoe het team van Basisschool De Klim is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Klim. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Klim bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Klim zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Klim. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Klim werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Klim gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Klim: Onze Aanpak

Basisschool De Klim, een trotse school binnen Stichting Talentis, werkt nauw samen met twee andere vooraanstaande stichtingen binnen de Dommelgroep. Voor het regelen van personeelsvervanging maken wij effectief gebruik van de gespecialiseerde Vervangingspool van de Dommelgroep. Deze pool bestaat uit toegewijde leerkrachten, die met hun expertise direct inzetbaar zijn op onze school. Wat als er geen vervanging beschikbaar is? Door het huidige lerarentekort kunnen we helaas niet altijd direct voor vervanging zorgen. Wij informeren u proactief over onze procedures in dergelijke situaties. Wanneer een externe invaller niet beschikbaar is, zoeken we altijd naar een passende interne oplossing binnen onze school. Welke interne oplossingen zijn mogelijk? Denk hierbij aan het inzetten van een ambulante of parttime leerkracht, een LIO-stagiaire onder deskundige begeleiding van een ervaren leerkracht, of een onderwijsassistent die eveneens nauwlettend wordt gemonitord. In de meeste gevallen vinden we een interne oplossing die het onderwijs voor uw kind waarborgt. Indien er onverhoopt geen interne oplossing mogelijk is, hanteren we twee opties. We kunnen de lesstof van de betreffende groep verdelen over andere klassen, waarbij de leerlingen aan hun taken kunnen werken. Als alternatief vragen we u middels een communicatie om uw kind, indien mogelijk, thuis te houden. Voor ouders bij wie dit niet haalbaar is, zorgen we voor opvang op school en een passende dagindeling in een andere groep met leerwerk. We streven ernaar de situatie altijd zo goed mogelijk te maken voor de leerlingen en communiceren hierover transparant en tijdig met u.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool De Klim is een kleine school. Dat wil zeggen dat er gewerkt wordt met minder dan 8 groepen. Op onze school werken wij met combinatiegroepen. Kinderen die in een combinatiegroep zitten, moeten leren omgaan met situaties waarin de meester of juf even geen aandacht voor hen heeft. ‘Uitgestelde aandacht’ heet dat in onderwijsjargon. Soms krijgt het ene deel van de groep uitleg en moet de andere helft zelfstandig werken, dan weer zijn de rollen omgedraaid. Natuurlijk worden de twee groepen van een combinatiegroep niet voortdurend opgesplitst. Er zitten veel voordelen aan een combinatiegroep. Het leeftijdsverschil heeft vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Zij kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Klim: Een Team van Experts

6

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Klim: Coördinatie van Onderwijsondersteuning
Rekenspecialist De Klim: Verbeteren van Rekenvaardigheden
Remedial Teacher De Klim: Gerichte Hulp bij Leerproblemen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid De Klim: Uitdaging voor Talent
Taalspecialist De Klim: Stimuleren van Taalontwikkeling
Specialist Jonge Kind De Klim: Vroege Ontwikkelingsstimulatie

Toelichting van de school:

Basisschool De Klim biedt leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, gespecialiseerde hulp. In eerste instantie ontvangen zij intensievere instructies en meer leertijd binnen de klas. Indien nodig wordt de expertise van onze Remedial Teacher ingeschakeld voor gerichte bijles. Wanneer blijkt dat meer gespecialiseerde interventies noodzakelijk zijn, werkt de leerkracht nauw samen met de betreffende specialist en de intern begeleider om de beste volgende stappen te bepalen voor optimale leerresultaten.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Klim: Ondersteuning bij Gedragsuitdagingen
Intern Begeleider De Klim: Monitoring van Sociaal Welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid De Klim: Begeleiding bij Unieke Talenten
Talentbegeleider De Klim: Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden
PMM-ers (Preventie Machtsmisbruik) De Klim: Veilige Schoolomgeving
Specialist Jonge Kind De Klim: Vroege Sociale Integratie

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Klim hanteren we een consistente, schoolbrede aanpak gericht op sociaal-emotioneel leren. We volgen de ontwikkeling van elk kind nauwlettend door middel van gesprekken en observaties. Om de sociale competenties van onze leerlingen te meten en te volgen, en om kinderen die extra aandacht nodig hebben te signaleren, maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL). Dit instrument helpt ons proactief in te spelen op individuele behoeften en een veilige leeromgeving te garanderen.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Klim: Bevordering van Positief Gedrag
Intern Begeleider De Klim: Coördinatie van Gedragsinterventies
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid De Klim: Aangepaste Werkvormen
Specialist Coöperatief Leren De Klim: Samenwerken aan Resultaten
Specialist Jonge Kind De Klim: Vroege Ontwikkeling van Werkroutines

Toelichting van de school:

Basisschool De Klim hanteert een schoolbrede, gestructureerde aanpak voor gedrag, werkhouding en de uitvoering van taken. Leerlingen die op deze gebieden extra ondersteuning wensen, ontvangen intensieve begeleiding van onze toegewijde leerkrachten en gespecialiseerde teamleden. Indien de specifieke ondersteuningsbehoefte dit vereist, zullen we niet aarzelen om externe expertise in te schakelen om een optimale ontwikkeling voor ieder kind te waarborgen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling worden vermeld, integreert Basisschool De Klim beweging en fysieke activiteiten actief in het dagelijkse onderwijs om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Klim richt zich primair op educatieve en pedagogische ondersteuning. Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging wordt verwezen naar gespecialiseerde externe zorgverleners of de ouders/verzorgers, conform schoolbeleid en wettelijke richtlijnen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Crealokaal
Leerpleinen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Klim

Ons Toegewijde Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool De Klim geloven we in een brede en effectieve ondersteuning voor al onze leerlingen. De primaire focus ligt op het bieden van passende begeleiding binnen de vertrouwde klasomgeving. Wanneer individuele behoeften vragen om een meer gespecialiseerde aanpak, buiten de dagelijkse groepsdynamiek, zetten we onze interne expertise en middelen optimaal in. Ons toegewijde zorgteam coördineert en initieert deze extra ondersteuning, met als doel elke leerling optimaal te laten floreren. Het Zorgteam: Een Coöperatieve Aanpak Ons zorgteam werkt nauw samen met diverse professionals om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Afhankelijk van de specifieke onderwijsbehoefte van een kind, betrekken we leerkrachten, directie, de intern begeleider (IB), GGD-sociaal verpleegkundigen, schoolmaatschappelijk werk en het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs de Meierij. Ook ouders zijn een cruciaal onderdeel van dit proces en worden actief betrokken bij alle beslissingen en evaluaties. Indien nodig, schakelen we externe ambulante begeleiders in om leerlingen met specifieke arrangementen op maat te ondersteunen, altijd met het oog op de onderwijsbehoefte van het kind. Beslissingen over schoolloopbaan en externe hulp In uitzonderlijke gevallen kan een verlenging van de schoolloopbaan, zoals doubleren, een passend perspectief bieden. Dergelijke beslissingen worden altijd in nauw overleg met ouders genomen en pas na een zorgvuldige afweging van de voordelen voor de leerling. De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt bij de school, maar een open communicatie met ouders staat voorop. Behandelingen door externe therapeuten zoals logopedisten of fysiotherapeuten vinden doorgaans plaats na schooltijd. In specifieke, overlegde situaties kan dit, in samenspraak met de directie of kwaliteitscoördinator, ook tijdens schooluren plaatsvinden. Onze Visie: 'Geen Kind Lennisheuvel uit' Met ons motto 'Geen kind Lennisheuvel uit' committeren wij ons aan een ambitieuze en realistische benadering van de ondersteuningsbehoeften van elk kind. Dit doen we altijd in gezamenlijk overleg met de ouders. We omarmen leerpartnerschap om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, een actieve rol te geven in hun eigen ontwikkeling. Dit willen we in de toekomst verder uitbouwen. Daarnaast versterken we ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onze ambitie is om deze talenten uit te dagen op het gebied van executieve functies, zodat ze essentiële vaardigheden ontwikkelen die hen helpen in hun verdere schoolloopbaan en daarbuiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Klim: Een Toekomstgerichte Aanpak

Wat zijn de onderwijsdoelen van Basisschool De Klim voor 2024-2026?

Basisschool De Klim streeft naar voortdurende verbetering en ontwikkeling van het onderwijs. Ons schoolplan 'Krachtig van binnen sterk naar buiten' voor de periode 2024-2026 omvat de volgende kerambities: We richten ons op het realiseren van hoogwaardig onderwijs en excellente leerresultaten door gebruik te maken van moderne lesmethoden en innovatieve leermiddelen. Handelingsgericht werken staat centraal om de kwaliteit van zowel onderwijs als begeleiding te optimaliseren, waarbij we het aanbod afstemmen op de individuele leerbehoeften. Daarnaast stimuleren we een toekomstgericht curriculum met een sterke focus op techniekonderwijs en cultuureducatie. We creëren een stimulerend leerklimaat waarin leerlingen actief betrokken zijn en mede-eigenaar worden van hun leerproces, met specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Een soepele overgang van groep 2 naar groep 3 wordt gewaarborgd door een doorlopende leerlijn. Burgerschapsonderwijs is essentieel om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden, zodat zij actief kunnen bijdragen aan de samenleving. Tot slot streven we naar een professionele cultuur met een sterk, gelukkig team van docenten. Het schoolplan functioneert als een kwaliteitsinstrument en een verantwoordingsdocument. Het beschrijft ons schoolbeleid en dient als leidraad voor kwaliteitsverbetering. Voor geïnteresseerde ouders is het schoolplan op te vragen bij de directie.

Hoe implementeert Basisschool De Klim haar onderwijsdoelen?

Bij Basisschool De Klim volgen we een cyclische aanpak voor onderwijskwaliteit, gebaseerd op het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act). Dit proces begint met het formuleren van verbeterdoelen in het schoolplan. Vervolgens plannen en voeren we specifieke activiteiten uit om deze doelen te bereiken. Na de uitvoering evalueren we de resultaten en meten we de voortgang. Op basis van deze evaluatie besluiten we over de volgende stappen, waardoor een dynamisch en continu verbeterproces ontstaat. Het schoolplan wordt jaarlijks geactualiseerd om deze voortdurende ontwikkeling te reflecteren. De gesprekkencyclus is een integraal onderdeel van onze kwaliteitsborging. Wij geloven dat de professionaliteit van de leerkracht cruciaal is voor de onderwijskwaliteit. Daarom zorgen we voor een directe koppeling tussen schoolontwikkeling en de persoonlijke groei van onze leerkrachten. We stemmen ons onderwijs af op de individuele behoeften van leerlingen, met oog voor hun talenten en mogelijkheden. De 1-zorgroute, gebaseerd op handelingsgericht werken, kenmerkt zich door proactief handelen op drie niveaus. De intern begeleider organiseert regelmatig leerling- en groepsbesprekingen om de voortgang te monitoren en ondersteuningsbehoeften te identificeren. Ons burgerschapsonderwijs is geïntegreerd in het dagelijks curriculum. Via coöperatief leren ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden en leren ze respectvol samenwerken. We besteden expliciet aandacht aan democratische waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Met IPC-lessen, gericht op kinderen van groep 3 tot en met 8, ontwikkelen leerlingen een lokaal, nationaal, internationaal en globaal perspectief ('international mindedness'). Dit bevordert hun begrip van de wereld en hun rol daarin. Ook actuele maatschappelijke thema's, zoals nieuwsitems, worden in de bovenbouw besproken. Als kleine, hechte dorpsschool biedt De Klim een veilige omgeving waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. De leerlingenraad geeft kinderen een stem, en ouders worden actief betrokken bij schoolactiviteiten. Onze school vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol door samenwerking met de lokale gemeenschap en het steunen van goede doelen, mede dankzij onze actieve ouderraad.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Boxtel

Toelichting van de school

Basisschool De Klim in Boxtel faciliteert een naadloze overgang van kinderopvang naar de basisschool door een hechte samenwerking met Kindertuin. Peuters maken spelenderwijs kennis met onze schoolomgeving via gezamenlijke activiteiten, wat zorgt voor een vertrouwde start. Wij zetten ons actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen met ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. De gemeente Boxtel ondersteunt dit initiatief om taalachterstanden te verminderen. Ons VVE-aanbod omvat 'Puk en Ko' voor kinderopvang en peuterspeelzalen, en 'Ik en Ko' voor onze groepen 1 en 2. Deze programma's stimuleren de taalontwikkeling en bereiden kinderen optimaal voor op een succesvolle schoolcarrière. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool De Klim voor jonge kinderen?

Basisschool De Klim biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Ons aanbod is gericht op een stimulerende en veilige start. Ontdek onze gezamenlijke activiteiten met lokale kinderopvangpartners en ons VVE-programma dat de taalontwikkeling bevordert. Zo zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij we nauw samenwerken met ouders en externe partners om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren.

Basisschool De Klim biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Ons aanbod is gericht op een stimulerende en veilige start. Ontdek onze gezamenlijke activiteiten met lokale kinderopvangpartners en ons VVE-programma dat de taalontwikkeling bevordert. Zo zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij we nauw samenwerken met ouders en externe partners om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren.

Kinderopvang Boxtel: Vroege Ontwikkeling
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Klim samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Klim werkt nauw samen met Kinderopvang Kindertuin om de overgang van peuters naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken. Deze samenwerking omvat gezamenlijke activiteiten die de kinderen alvast laten wennen aan de schoolse omgeving en de docenten. Dit bevordert een positieve en vertrouwde start. Onze gedeelde visie op vroege educatie zorgt voor een consistente en stimulerende leerervaring vanaf de kinderopvang tot en met de eerste jaren van de basisschool.

Basisschool De Klim werkt nauw samen met Kinderopvang Kindertuin om de overgang van peuters naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken. Deze samenwerking omvat gezamenlijke activiteiten die de kinderen alvast laten wennen aan de schoolse omgeving en de docenten. Dit bevordert een positieve en vertrouwde start. Onze gedeelde visie op vroege educatie zorgt voor een consistente en stimulerende leerervaring vanaf de kinderopvang tot en met de eerste jaren van de basisschool.

Team | Basisschool De Klim in Boxtel | [2025] Schoolregister