Basisschool De Klim

De resultaten van Basisschool De Klim in Boxtel

Current section: resultaten
Lennisheuvel 52
5281 LG Boxtel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Klim, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool De Klim

Schoolweging
26.47
Spreiding
5.97

De schoolweging van De Klim Boxtel is 26,47 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool De Klim bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt dat de school haar basiskwaliteit op orde heeft, ondanks de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit is een opmerkelijk resultaat gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 26.47).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Klim?

De adviezen laten een tweedeling zien: 23.1% vmbo-k en 23.1% vwo, met havo/vwo-combinaties (7.7%) als verbindend element. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1.01% scoren. De focus op theoretische leerwegen (61.5% vmbo-(g)t en hoger) past bij het hoge streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Klim BoxtelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wijze waarop wij onze kinderen volgen De school volgt de resultaten van de kinderen zo goed mogelijk. Dit is de taak van de leerkrachten. Hij /zij maakt uw kind immers mee in de klas. De leerkracht houdt een administratie bij over alle kinderen in de groep. Om de vorderingen van uw kind te volgen maken wij ook gebruik van diverse toetsen. Groepen 1-2 In groep 1-2 volgen wij de kinderen voornamelijk door middel van observaties gedurende de hele dag. We observeren tijdens het maken van werkjes, activiteiten in de kring, buiten spelen, spel en bewegen. We gebruiken hierbij het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. Dit is een manier om de ontwikkeling van alle leerlingen te volgen door doelen te koppelen aan de activiteiten die kinderen doen, de vaardigheden te volgen en het activiteitenaanbod daarop af te stemmen. Groepen 3 -8 We gebruiken toetsen voor de vakken lezen, rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen, behorend bij de gebruikte methode. Daarnaast gebruiken we ook een aantal niet-methodegebonden toetsen uit het Diataal leerlingvolgsysteem. In groep 8 maken we gebruik van de doorstroomtoets van Diataal. De door uw kind behaalde toetsresultaten kunt u opvragen bij de groepsleerkracht van uw kind en staan ook op het rapport. Leerlingvolgsysteem Alle toetsresultaten worden in een geautomatiseerd leerlingvolgsysteem opgeslagen. Dit is een registratiesysteem waarbij niet alleen de resultaten van een leerjaar worden bijgehouden maar het geeft tevens een overzicht van de gehele ontwikkeling van het kind tot dan toe. Hierdoor zijn we in staat tijdig in te grijpen als dat nodig is. Toetsresultaten moeten echter altijd met de nodige voorzichtigheid worden bekeken. Ze bepalen niet alléén de ontwikkeling van een kind. De ontwikkeling van de kinderen wordt niet alleen door de leerkracht gevolgd. Door middel van groeps- en leerlingbesprekingen met onze kwaliteitscoördinator wordt gekeken waar de kinderen staan, wat opvalt en waar eventueel meer nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Klim in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het schooladvies (vs. 11.8% landelijk). 75% blijft op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De overige 25% presteert boven advies, mogelijk door de intensieve adviseringstrajecten met drie commissierondes en betrokkenheid van ouders.

Sociale ontwikkeling

Wij streven ernaar dat leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Wij hebben de ontwikkeling van de gehele persoon voor ogen: de cognitieve ontwikkeling, de sociale ontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling. Wij vinden het dus belangrijk dat kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de kernvakken, zoals taal en rekenen, maar ook op persoonlijk, sociaal en maatschappelijk vlak. We vinden het belangrijk om hier als school ook planmatig aandacht aan te schenken. Dat doen we door te zorgen voor een veilige leeromgeving, waarin structuur wordt geboden, kinderen zichzelf kunnen zijn met respect voor zichzelf en de wereld om zich heen. We hanteren daarbij een preventieve aanpak waarin we werken volgens De Gouden weken, De Zilveren weken en onze schooleigen lessen gericht op vier algemene gedragsverwachtingen. Daarnaast heeft coöperatief leren een prominente plek binnen ons onderwijs. Onze aanpak is gebaseerd op PBS (Positive Behavior Support). Ten grondslag aan onze aanpak liggen de waarden: Veiligheid, Respect voor jezelf, de ander en de omgeving, Verantwoordelijkheid en Samen. De vier gedragsverwachtingen zijn: - We gaan vriendelijke en respectvol met elkaar om; - We gaan netjes om met eigen en andermans spullen; - We zijn rustig in de school zodat iedereen fijn kan werken; - We werken en leren samen. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Klim voor sociale ontwikkeling?

Een sfeer van geborgenheid en veiligheid staat centraal voor de sociale ontwikkeling van kinderen. Het schooljaar begint met De Gouden Weken gericht op groepsvorming. Klas- en teambouwers worden ingezet gedurende het schooljaar om aandacht te houden voor groepsvorming. Tijdens de Zilveren Weken wordt extra stilgestaan bij de sfeer in de groep. Er zijn schooleigen lessen gedrag ontwikkeld, met een schoolrap en picto's. De vier gedragsverwachtingen staan centraal en de focus ligt op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Een schoolbreed beloningssysteem met geluksmuntjes beloont gewenst gedrag. De SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) wordt gebruikt om de kinderen goed te volgen en een veilig en positief schoolklimaat te creëren waarin alle kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klim om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Klim gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klim?

Basisschool De Klim gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), schooleigen lessen gedrag, coöperatief leren, Gouden Weken en Zilveren Weken voor sociaal-emotioneel leren.