
De resultaten van Basisschool De Klim in Boxtel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Klim, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Klim bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Klim bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling van Basisschool De Klim
Het behalen van het fundamenteel niveau in taal en rekenen is cruciaal voor elke leerling aan het einde van de basisschool. Op Basisschool De Klim streven we ernaar dat al onze 88 leerlingen dit essentiële niveau bereiken. Dit wordt getoetst met de doorstroomtoets in groep acht. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit is een landelijk geldende signaleringswaarde, die ook voor onze school in Boxtel geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties op Basisschool De Klim
Naast het fundamentele niveau, zetten we bij Basisschool De Klim vol in op het streefniveau. Dit ambitieuze niveau daagt onze leerlingen uit om meer te presteren op het gebied van taal en rekenen. De inspectie bepaalt per school een specifieke doelstelling voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Voor Basisschool De Klim is dit percentage vastgesteld op 51.8%. Het is ons doel om met gerichte educatieve programma's zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken, wat onze toewijding aan uitmuntend onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Klim?
Het schooladvies van Basisschool De Klim is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Wij zetten ons dagelijks in om een passend advies te formuleren dat aansluit bij de unieke capaciteiten van uw kind. Onze toegewijde adviescommissie, bestaande uit ervaren leerkrachten van groep 7 en 8, de onderwijsassistent en de directeur, evalueert de voortgang van elke leerling zorgvuldig. Deze commissie komt driemaal per schooljaar bijeen om de ontwikkelingen te bespreken en adviezen te verfijnen. Om tot een weloverwogen schooladvies te komen, baseren wij ons op diverse indicatoren. Hieronder vallen de inzet, motivatie, leer- en werkhouding, de rapportages van groep 6 tot en met 8, en de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem (DIA LVS). Het schooladvies reflecteert de algehele ontwikkeling van uw kind. Het adviesproces kent drie belangrijke momenten: het oriëntatieadvies aan het einde van groep 7, het voorlopige advies in januari van groep 8, en het definitieve advies in maart van groep 8. Ouders en kinderen worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om het advies te bespreken en toe te lichten. Na de doorstroomtoets in februari wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Dit advies vormt de basis voor de aanmelding bij een door u en uw kind gekozen middelbare school tijdens de landelijk vastgestelde aanmeldweek. Zo zorgen we samen voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Klim: Een Veilige Basis voor Groei
Bij Basisschool De Klim in Boxtel geloven we dat de sociale ontwikkeling van uw kind essentieel is voor succes op school en in het leven. We zetten ons volledig in voor de algehele ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor cognitieve, sociale en persoonlijke groei. Ons doel is om leerlingen niet alleen uit te blinken in kernvakken zoals taal en rekenen, maar ook om hen te vormen tot zelfverzekerde, respectvolle en maatschappelijk betrokken individuen. Deze ontwikkeling krijgt bij ons planmatig aandacht. We creëren een veilige en gestructureerde leeromgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn, met diep respect voor zichzelf, hun medeleerlingen en de wereld om hen heen. Onze preventieve aanpak omvat methoden zoals de Gouden Weken, Zilveren Weken en specifieke lessen gericht op vier kernverwachtingen van gedrag. Coöperatief leren is een vast onderdeel van ons onderwijs, gebaseerd op de principes van Positive Behavior Support (PBS). Onze kernwaarden – Veiligheid, Respect, Verantwoordelijkheid en Samenwerken – vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. Deze waarden vertalen zich in vier duidelijke gedragsverwachtingen: vriendelijk en respectvol met elkaar omgaan, zorg dragen voor eigen en andermans spullen, een rustige werkomgeving creëren voor optimale concentratie, en effectief samenwerken en leren.
Veiligheid vooropstellen
Respect voor iedereen en alles
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag
Hoe bevordert Basisschool De Klim de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij hechten veel waarde aan een sfeer van geborgenheid en veiligheid als fundament voor de ontwikkeling van kinderen. Het schooljaar starten we met de Gouden Weken, een periode die volledig gericht is op groepsvorming en het versterken van sociale banden. Gedurende het hele jaar zetten we klas- en teambouwers in om de groepssfeer levendig te houden. Na de kerstvakantie besteden we tijdens de Zilveren Weken extra aandacht aan de dynamiek binnen de groep. Bovendien hebben we onze eigen gedragslessen ontwikkeld, compleet met een schoolrap en visuele ondersteuning (pictogrammen), waarin onze vier gedragsverwachtingen centraal staan. We focussen op het stimuleren van positief gedrag en het voorkomen van uitdagingen. Door kinderen te erkennen voor hun inspanningen en hen oprechte, persoonlijke complimenten te geven, integreren we gewenst gedrag in hun dagelijkse routine. Ons schoolbrede beloningssysteem met 'geluksmuntjes' moedigt positieve interacties aan, waarbij de hele groep samenwerkt om beloningen te verdienen. Dit alles met een focus op positief gedrag, niet op het bestraffen van ongewenst gedrag. Om de voortgang van de kinderen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit leerlingvolgsysteem monitort sociale competenties, welbevinden en sociale veiligheid. Uiteindelijk streven we naar een positief en veilig schoolklimaat waarin alle kinderen met plezier leren en zich optimaal ontwikkelen, terwijl gedragsproblemen proactief worden voorkomen.
Welke tools gebruikt deze school voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Basisschool De Klim gebruikt de volgende registratievormen om de sociale vooruitgang van leerlingen in kaart te brengen:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor het volgen van sociale vaardigheden, welbevinden en sociale veiligheid.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Klim?
Op Basisschool De Klim zetten we diverse effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren in:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een positieve gedragsaanpak.
- Specifieke, op de school afgestemde gedragslessen, verrijkt met onze unieke schoolrap en pictogrammen.
- Coöperatief leren, waarbij samenwerken centraal staat.
- De Gouden Weken, Zilveren Weken en Bronzen Weken om de groepsdynamiek en sociale vaardigheden continu te versterken.
Inspectierapport Basisschool De Klim Boxtel: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool De Klim in Boxtel, gelegen aan Lennisheuvel 52, is een bruisende basisschool waar 88 leerlingen dagelijks met plezier leren en groeien. Wij bieden kwalitatief hoogstaand basisonderwijs in een veilige en stimulerende omgeving. Onze school richt zich op de brede ontwikkeling van elk kind. Door middel van bewezen lesmethoden en een betrokken team van onderwijsprofessionals zorgen we ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Op deze pagina vindt u informatie over de bevindingen van de inspectie met betrekking tot Basisschool De Klim. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten in te zien voor een compleet beeld van onze school.