Basisschool de Beemden
Apollopad 99
5283 KG Boxtel

Schoolweging

Schoolweging
33.47
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Beemden is 33,47 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.16% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardighedenaanpak, ook bij wisselende leerlingenpopulaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47.62% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41.2%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 33.47) hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44.44% van de adviezen is havo of hoger (vs. 45.61% regio), met een opvallende focus op gecombineerde adviezen: 22.22% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1.01% regionaal), wat past bij het theoretische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BeemdenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is belangrijk dat extra zorgbehoeften bij kinderen zo snel mogelijk worden opgemerkt. Wij volgen daarom nauwkeurig de ontwikkeling van het kind gedurende zijn schoolloopbaan. In groep 1-2 wordt de ontwikkeling gevolgd middels Mijn Kleutergroep. De leerkracht krijgt zicht op de ontwikkeling van kinderen door te observeren in de klas en af en toe gerichte oefeningen uit te voeren om te kijken of een leerling iets onder de knie heeft. In groep 3 t/m 8 maken we gebruik van het Cito Leerling Volg Systeem (LVS). Dit LVS bestaat uit toetsuitslagen van verschillende vakgebieden. Denk hierbij aan rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Deze toetsen worden in de groepen 3 t/m 7 twee keer per jaar afgenomen, in groep 8 één keer per jaar. Met deze toetsen kunnen we onze leerlingen vergelijken met het gemiddelde van de jaargroep en het landelijk gemiddelde. Daarnaast nemen we toetsen af die horen bij de methodes die we gebruiken. Hiermee kun je vaststellen of een leerling zich naar verwachting ontwikkelt. Een dictee tijdens de les, een werkopdracht, tussentijdse oefeningen en de methodegebonden toetsen zijn hier voorbeelden van.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22.22% van de leerlingen presteert onder advies, dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11.81%). De 33.33% die boven advies scoort, laat echter zien dat talentontwikkeling mogelijk blijft. Deze tweedeling past bij de grote spreiding in schoolweging (5.87).

Sociale ontwikkeling

Op Basisschool de Beemden werken wij van groep 1 t/m groep 8 met de methode Kanjertraining. Kanjertraining ondersteunt ons bij het vormen van een goed pedagogisch klimaat. Belangrijk hierbij vinden wij het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze kinderen. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Bij Kanjertraining staan de volgende afspraken centraal: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand doet zielig LEES MINDER

Wederzijds respect

Vertrouwen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Beemden voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Beemden gebruikt Kanjertraining, waarbij petten symbolisch staan voor bepaald gedrag. Een witte pet staat voor rustig, behulpzaam en betrouwbaar gedrag (de tijger). Een blauwe pet staat voor brutaal en bazig gedrag. Een gele pet staat voor onopvallend, bang en verlegen gedrag. Een rode pet staat voor clownesk en uitdagend gedrag. Kinderen laten gedrag zien dat bij een 'pet' hoort, ze zijn niet een 'petje'.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Beemden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Beemden gebruikt Kanvas en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Beemden?

Basisschool de Beemden gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.