
Schoolweging
De schoolweging van De Weijerwereld is 28,68 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.31% behaald fundamenteel niveau overtreft De Weijerwereld ruimschoots de landelijke norm (96.37%) en inspectie-eis (85%). Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief verwerven, zoals ook blijkt uit de vernieuwde rekenmethodiek die sinds 2021 wordt ingezet.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 70.04% voor het streefniveau ruim boven zowel de eigen signaleringswaarde (48.6%) als het landelijk gemiddelde (60.51%). Dit laat zien dat de meerderheid van de leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt, mede dankzij het geïntensiveerde pluswerkprogramma voor talentontwikkeling dat in het schoolplan wordt beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretisch profiel: 60.87% vmbo-(g)t en hoger, waarvan 13.04% zuiver vwo-advies. Opvallend is het 8.7% aandeel vmbo-kaders adviezen, wat lager ligt dan vergelijkbare scholen (9.17%). De hoge doorstroom naar havo en vwo (43.48% gecombineerd) sluit aan bij de samenwerking met het plaatselijke Metameer en Elzendaal College.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Weijerwereld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.3 | 177.45 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse toetsen worden gebruikt om het onderwijs bij te stellen gedurende het schooljaar, zodat alle leerlingen het best passende aanbod krijgen in de groep. Het voorkomt een statische manier van werken. Wij kennen twee type toetsen: - methode afhankelijke toetsen; dit zijn de bloktoetsen die controleren of leerlingen kennis hebben genomen van het aanbod in de groep. - Methode onafhankelijke toetsen; dit zijn toetsen waarmee we de vaardigheden van de leerlingen af kunnen zetten tegen het aantal maanden onderwijs en de vorderingen die leerlingen in Nederland van dezelfde leeftijd en onderwijsjaren maken. Dit zijn de bekende Cito LIb toetsen, de DrieMinutenToets (DMT) en teksttoets (AVI) maar ook bijvoorbeeld toetsen voor nadere diagnostiek, zoals de leesvoorwaardentoets van Struiksma- Van der Leij en de rekentoets 4RD bij rekenproblemen. We communiceren de toetsgegevens met leerlingen en ouders in de rapporten, oudercontacten en gesprekken met leerlingen. Zodat we samen kunnen kijken naar wat nodig is, waar de eventuele focus gelegd wordt. De toetsen worden zowel digitaal als op papier afgenomen. De leerkracht stemt met de intern begeleider de toetswijze af. We zien een toename van toetsen op maat ontstaan, dit geeft meer mogelijkheden om te werken vanuit de vaardigheidsgroei van leerlingen. We nemen ouders en leerlingen vanaf eind groep 5 mee in het werken met streefniveaus, referentieniveaus, termen als 1S, 1F/2F. De aanpassingen van het onderwijsprogramma zijn zichtbaar in de groepsoverzichten van Parnassys, het DG (deze wordt de komende tijd vervangen door de groepskaart in Parnassys) en de weekplanner. De weekplanner is een belangrijk instrument. In de weekplanning laat de leerkracht zien welke keuzes er gemaakt worden op basis van toetsen, observaties in de groep of het nakijken van het werk. Hierin wordt genoteerd welke leerlingen er extra instructie nodig hebben op specifieke onderdelen of welke leerlingen er alvast naar verdiepingsstof kunnen gaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 70.83% op-advies en slechts 8.33% onder-advies presteert de school beter dan de landelijke benchmark (62.93% op, 11.81% onder). De 20.83% boven-advies toont dat leerlingen zich na doorstroom bovengemiddeld ontwikkelen, wat aansluit bij het schoolbeleid voor 'doorlopende leerlijnen' en warme overdracht naar VO.
Sociale ontwikkeling
Relatie: Een kenmerk van deze basisbehoefte is dat alle kinderen zich veilig en aanvaard voelen (emotioneel vrij zijn). Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door luisteren, beschikbaar zijn voor het kind, zich kunnen verplaatsen in gevoelens en de kenmerken van het kind, vertrouwen stellen, afspraken maken en nakomen, stelling nemen in woord en daad tegen racisme, discriminatie en pesten en rekening houden met behoefte aan veiligheid en acceptatie. Competentie: Een kenmerk van deze basisbehoefte is, dat leerkrachten het zelfvertrouwen van alle kinderen versterken. Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich door o.a. positieve feedback te geven op het werk, vertrouwen in de mogelijkheden van de kinderen hebben en dit laten merken, hoge verwachtingen hebben van het kind, uitgaan van wat het kind kan, reflecteren op wat het kind doet, een taakgerichte, motiverende sfeer scheppen in de groep en bevorderen dat kinderen successen aan zichzelf toeschrijven. Autonomie: Een kenmerk van deze basisbehoefte is het bevorderen van zelfstandigheid bij en het nemen van verantwoordelijkheid door alle kinderen. Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door ruimte geven om ervaringen en ideeën in te brengen, kinderen verantwoordelijkheid laten nemen voor het eigen gedrag, zelfstandig problemen leren oplossen, proces van sturend leren, via leren en samenwerkend leren naar zelfstandig leren te komen, begeleiden van de leerling in het maken van keuzes, de leerling uitdagen tot meedenken, meebeslissen en zelfreflectie.Onze leerkrachten begeleiden de kinderen wat ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. Daarbij hanteren we duidelijke afspraken LEES MINDER
Jezelf mogen zijn
vertrouwen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Weijerwereld voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van De Weijerwereld komen voort uit visievergaderingen met het team. De methode KWINK wordt gebruikt, omdat deze preventief inzet op gedrag in doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 en een koppeling maakt naar thuis. Daarnaast wordt de Gouden- en Zilverenweken theorie gebruikt voor de groepsvormingsfasen. Er wordt gebruik gemaakt van observaties bij KWINK lessen, Zien! vragenlijst bij groepen 3 t/m 8, sociogrammen binnen Parnassys en tevredenheidsonderzoeken. Door op verschillende wijzen te kijken naar sociaal emotioneel leren wordt de onderwijsomgeving zo rijk en veilig mogelijk gemaakt.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Weijerwereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Weijerwereld gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien!, sociogrammen binnen Parnassys en 'Groepsgeluk' opstellingen 2 keer per jaar.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Weijerwereld?
De Weijerwereld gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.