Basisschool De Hortus in Boskoop

Het team van Basisschool De Hortus in Boskoop

Current section: team
Populierenhof 2,
2771 Boskoop

Zie hier hoe het team van Basisschool De Hortus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Hortus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Hortus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Hortus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Hortus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Hortus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (47.1%)
35-45 jaar (11.8%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Hortus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (94.1%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Hortus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Hortus: Een Betrouwbaar Netwerk

Bij Basisschool De Hortus staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Mocht een van onze toegewijde medewerkers onverhoopt afwezig zijn, dan zorgen wij voor een naadloze vervanging. Ons schoolbestuur werkt nauw samen met RTC Cella, een organisatie die gespecialiseerd is in het regelen van personeelsvervanging binnen het onderwijs. RTC Cella bedient naast ons nog vijf andere schoolbesturen, wat resulteert in een breed netwerk van beschikbare en gekwalificeerde leerkrachten. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en gebruik te maken van ervaren leerkrachten die momenteel bij andere besturen werkzaam zijn. Bovendien beschikken we over een flexibele pool van invallers, die we effectief kunnen inzetten wanneer specifieke expertise of extra ondersteuning gewenst is. Zo garanderen we dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor hoogbegaafde kinderen is er een HB-groep met voltijds aanbod. Dit aanbod is erop gericht om kinderen te laten leren door een meer uitdagend programma. Er wordt gewerkt en geleerd met gelijkgestemde leerlingen, de ‘Peers’. Dit doen we door te compacten, verdiepen, verrijken en reflecteren, waardoor de kinderen inzicht krijgen in hun eigen handelen en kunnen. Kinderen worden zelfstandig en zelfsturend, leren van hun fouten en benutten hun capaciteiten. De kinderen hebben plezier in het leren, stellen hun eigen doelen (bij) en zien het resultaat van hun inspanningen. Ze hebben vertrouwen in zichzelf en mogen zijn wie ze zijn. De HB-groepen zijn onderdeel van de school, kinderen werken en spelen ook samen met leerlingen uit de reguliere groepen. We werken op onze school met gespecialiseerde leerkrachten met affiniteit voor en specifieke kennis van HB-onderwijs. Deze expertleerkrachten begeleiden ook leerkrachten in de reguliere groepen op het begeleiden en uitdagen van meerbegaafde leerlingen. Kennis delen is een belangrijk onderdeel binnen ons team. We versterken elkaar en zorgen ervoor dat alle leerlingen de uitdaging krijgen die zij nodig hebben. Wij werken samen met de Prisma HB-groepen van basisschool de Triangel in Gouda, eveneens een Groeilingschool.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Hortus: Ons Deskundig Team

5

Taal en Rekenen: Versterk Je Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Vakspecialist Taalonderwijs
Onderwijsassistent met Focus op Leerondersteuning
Kwaliteitscoördinator (KC) voor Educatieve Verbetering

Toelichting van de school:

Basisschool De Hortus investeert in uw kind met een toegewijd team. Onze school telt een ervaren rekenspecialist en een taalcoördinator die klaarstaan om leerlingen te begeleiden. Bovendien werken we nauw samen met De Groeiacademie, een onderdeel van onze stichting. Hierdoor hebben we toegang tot een pool van orthopedagogen en leerlingbegeleiders die gespecialiseerd zijn in het bieden van extra ondersteuning op maat. Deze samenwerking garandeert een brede expertise voor optimale leerresultaten.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinator (KC) voor Gedragsbegeleiding

Toelichting van de school:

Onze Kwaliteitscoördinator (KC) is uw eerste aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. Deze specialist biedt gerichte begeleiding en ondersteuning, zowel aan leerlingen als aan leerkrachten, om een positieve en veilige leeromgeving te waarborgen. De KC speelt een cruciale rol in het welzijn van onze leerlingen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimaliseer je Leerproces

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke gedragsspecialisten direct op school werkzaam zijn, zetten wij sterk in op een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze leerkrachten worden continu bijgeschoold en ondersteund door de Kwaliteitscoördinator om uitdagende leersituaties effectief aan te pakken. We streven naar een optimale leeromgeving voor elke leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Hortus stimuleert een gezonde ontwikkeling, inclusief de motorische en lichamelijke aspecten. We onderhouden een waardevolle samenwerking met gespecialiseerde fysiotherapeuten. Deze professionals voeren in de onderbouw screenings uit en bieden tijdens schooltijd individuele behandelingen aan leerlingen door de hele school heen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool De Hortus. Ons team is uitstekend voorbereid op noodsituaties dankzij de aanwezigheid van gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners). Deze getrainde medewerkers zorgen voor een snelle en adequate reactie bij calamiteiten, waardoor we een veilige omgeving kunnen garanderen voor zowel leerlingen als personeel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lokaal voor de HB groep
Schoolbibliotheek op beide locaties
Podium in de hal op beide locaties
Stiltewerkplekken in de hal op beide locaties
Een creatief atelier op beide locaties

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij Basisschool De Hortus

Hoe De Hortus Uw Kind Helpt Groeien

Bij Basisschool De Hortus begrijpen we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft om optimaal te kunnen leren en ontwikkelen. Onze toegewijde kwaliteitscoördinator werkt nauw samen met zowel de leerkrachten als de ouders om de best passende onderwijsoplossingen te vinden. Alle afspraken worden zorgvuldig vastgelegd in een persoonlijk handelingsplan, zodat we transparant en effectief te werk gaan. We maken gebruik van de gespecialiseerde expertise van onze GroeiAcademie, het erkende expertisecentrum van De Groeiling. Daar staan gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten en leerkrachten met een specialisatie in gedrag en leerlingbegeleiding klaar om te ondersteunen. Ons schoolondersteuningsprofiel wordt in het schooljaar 2023-2024 geactualiseerd om de ondersteuning op Basisschool De Hortus te optimaliseren. We richten ons op het afstemmen van het onderwijs op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Dit omvat ook een voltijds groep speciaal voor hoogbegaafde leerlingen, een initiatief waar alle leerlingen van profiteren door de gedeelde expertise binnen het team. Als team dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het succes van al onze leerlingen, met een focus op de resultaten in groep 8. De expertise op het gebied van hoogbegaafdheid (HB) wordt actief gedeeld over alle groepen heen, en onze leerkrachten ontvangen voortdurende coaching om het onderwijs te verrijken en uitdagend te maken. Basisschool De Hortus is ontstaan uit een fusie van twee vertrouwde scholen, De Populier en De Akker. Onze missie is om onze kernwaarden – samen werken, samen leven en samen vieren – binnen twee jaar zichtbaar te verankeren in de dagelijkse schoolpraktijk. Deze principes vormen de leidraad voor al onze activiteiten. Wij streven ernaar een school te zijn waar de onderwijskwaliteit consistent bovengemiddeld is, en waar zowel leerlingen als medewerkers met veel plezier en voldoening hun dagen doorbrengen. Ontdek de voordelen van onze aanpak voor uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool De Hortus

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van Basisschool De Hortus?

Bij Basisschool De Hortus streven we continu naar de hoogste onderwijskwaliteit. Ons kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), waarborgt deze kwaliteit op leerling-, groeps- en schoolniveau. We starten met het verzamelen en analyseren van diverse gegevens. Op basis hiervan stellen we concrete doelen en plannen op voor ons onderwijs. Tijdens de uitvoering monitoren we de voortgang en passen we plannen aan waar nodig. Periodieke evaluaties toetsen of de gestelde doelen zijn behaald en identificeren succesfactoren en verbeterpunten. Deze inzichten vormen de basis voor onze toekomstige doelen en strategieën. We maken gebruik van zowel methodegebonden toetsen als landelijke Cito-toetsen voor een grondige analyse. Regelmatige klassenbezoeken met de Groeiling Kijkwijzer en een externe auditcommissie om de vier jaar, waarbij ook ouders, leerlingen en personeel worden betrokken, garanderen een breed gedragen beeld van ons onderwijs.

Hoe realiseert Basisschool De Hortus haar onderwijsdoelen?

De cognitieve resultaten van onze leerlingen op het gebied van taal, lezen en rekenen meten we tweemaal per jaar met behulp van landelijke Cito-toetsen. Deze toetsen vullen we aan met methodegebonden toetsen na elk afgerond leerblok, wat ons inzicht geeft in de directe beheersing van leerdoelen. Onze leerkrachten observeren de leerlingen nauwlettend en voeren regelmatig kindgesprekken. De uitkomsten hiervan worden zorgvuldig vastgelegd in Parnassys en uitgebreid besproken tijdens persoonlijke vorderingsgesprekken met leerlingen en hun ouders. Om de sociale veiligheid en tevredenheid te waarborgen, vullen leerlingen tweemaal per jaar een vragenlijst in, inclusief een sociogram. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 evalueren daarnaast jaarlijks de schooltevredenheid, net als het team en de ouders. Aandachtspunten die uit deze onderzoeken naar voren komen, integreren we direct in onze verbeterplannen en dagelijkse praktijk.

Ontdek het Jonge Kind Programma bij Basisschool De Hortus

Toelichting van de school

Basisschool De Hortus biedt een naadloze overgang van opvang naar onderwijs, speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Onze partners, KMN Kind & Co, verzorgen hoogwaardige voorschoolse educatie. De peutergroep 'De Hortus' hanteert een programma van 5 uur per dag, van 08:30 tot 13:30 uur, tijdens de schoolweken. Dit programma is voor kinderen van 2 tot 4 jaar en legt de nadruk op spelenderwijs leren, ontdekken en ervaren. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd en gestimuleerd. KMN Kind & Co biedt ook opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en peuterspeelzalen vanaf 2 jaar en 3 maanden. Door de activiteiten en begeleiding van opvang en school op elkaar af te stemmen, creëren we een versterkende leeromgeving. Bovendien faciliteren wij voor- en naschoolse opvang binnen ons gebouw.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Hortus Extra Educatie voor Jonge Kinderen?

Ja, Basisschool De Hortus biedt uitgebreide extra educatieve programma's specifiek voor jonge kinderen. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren door middel van speelse en educatieve activiteiten. De nauwe samenwerking met KMN Kind & Co zorgt voor een consistente en verrijkende leerervaring.

Ja, Basisschool De Hortus biedt uitgebreide extra educatieve programma's specifiek voor jonge kinderen. Dit omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een toegewijde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren door middel van speelse en educatieve activiteiten. De nauwe samenwerking met KMN Kind & Co zorgt voor een consistente en verrijkende leerervaring.

Met Welke Partners Werkt Basisschool De Hortus Samen voor het Jonge Kind Programma?

Basisschool De Hortus werkt nauw samen met KMN Kind & Co om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking omvat zowel de naschoolse opvang (BSO) als de peutergroep. Deze partnerschappen zorgen ervoor dat kinderen een doorlopende ontwikkelingslijn ervaren, van de vroegste leeftijden tot aan de start van het basisonderwijs. De gezamenlijke aanpak garandeert een veilige, stimulerende en educatieve omgeving.

Basisschool De Hortus werkt nauw samen met KMN Kind & Co om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking omvat zowel de naschoolse opvang (BSO) als de peutergroep. Deze partnerschappen zorgen ervoor dat kinderen een doorlopende ontwikkelingslijn ervaren, van de vroegste leeftijden tot aan de start van het basisonderwijs. De gezamenlijke aanpak garandeert een veilige, stimulerende en educatieve omgeving.

Team | Basisschool De Hortus in Boskoop | [2025] Schoolregister