Basisschool De Hortus
Populierenhof 2,
2771 DG Boskoop

Schoolweging

Schoolweging
29.07
Spreiding
6.43

De schoolweging van De Hortus is 29,07 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,52% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Hortus uitstekend. Dit ligt ruim boven zowel de landelijke inspectienorm van 85% als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,88%). De geringe verschillen tussen jaarlagen onderstrepen de effectiviteit van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruimschoots: 64,18% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,79%). De nadruk op maatwerk en de combinatie van regulier- en hoogbegaafdenonderwijs lijkt hier vruchten af te werpen, vooral in de doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren een academische focus: 31,43% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 25,71% havo-advies. Opvallend is het percentage gecombineerde adviezen (17,14% havo/vwo), wat past bij het beleid om leerlingen ruim advies te geven. Het aandeel praktijkgericht onderwijs blijft met 2,86% beperkt, ruim onder het regionale gemiddelde van 5,52% voor vmbo-basis.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HortusGemeente AmsterdamNederland
LIB176.7175.82175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (26,09%) presteert onder het gegeven schooladvies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijk houdt dit verband met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,07). Tegelijkertijd scoort 8,7% van de leerlingen boven advies, wat aansluit bij de aanvullende ondersteuning voor hoogbegaafden. Deze dynamiek benadrukt het belang van de 'preventieve zorgstructuur' die de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. LEES MINDER

Veiligheid

Betrokkenheid

Uitdaging/talent

Wat is de werkwijze van Basisschool De Hortus voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Hortus start elk schooljaar in alle groepen met de startweek van de Kanjertraining. Deze startweek bevat basiselementen om een duidelijk fundament neer te leggen. De leerkrachten kunnen ouders betrekken bij de startweek. Onderdelen die aan bod komen zijn de petten (verschillende kleuren om gedrag te herkennen), de smileyposter, en de oefening motor en benzinepomp. Ook zijn er klasafspraken. De onderdelen uit de startweek komen verder in het jaar terug in de lessen, pauzes en wandelgangen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hortus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Hortus gebruikt Kanvas en de methode Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hortus?

Basisschool De Hortus gebruikt Een doos vol gevoelens en Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.