
Schoolweging
De schoolweging van St. Stephanusschool is 26,99 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. Het percentage is 1,2% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, in lijn met het lage percentage zittenblijvers (5% in 2023-2024).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 62,4% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen, ondanks een lagere schoolweging. De score ligt 1,2% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat past bij de focus op maatwerk zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 28% havo/vwo en vwo (tegenover 30,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t/havo-adviezen (20%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het regionale gemiddelde (1,01%), passend bij de lagere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Stephanusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.55 | 175.23 | 178.57 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar wordt een schoolbespreking gepland. In deze bespreking worden, door en met het hele team, de schoolopbrengsten weggezet tegen de schoolambitie. Zo wordt bepaald of we schoolbreed voldoen aan de verwachtingen, afgezet tegen het uitstroomniveau van de voorgaande jaren. De schoolambitie van de St. Stephanusschool ligt iets boven het landelijk gemiddelde. Dat vraagt een aanpassing op de instructie zoals aangegeven in de methode. Daarom wordt gewerkt met blokplanningen, van waaruit de doelen centraal staan tijdens de instructie. Deze doelen worden aangevuld met activerende en passende werkvormen en een passende verwerking. Uitgangspunt bij de schoolbespreking is, naast het behalen van de schoolambities, de respons op instructie, gemeten in betrokkenheid, methodegebonden toetsen en de Cito, Leerling in Beeld scores. Mocht er reden zijn om de ambitie te wijzigen, dan wordt hierover goed gesproken en kan een aanpassing gedaan worden in het onderwijsplan. In het onderwijsplan staat beschreven op welke manier aan onze lessen inhoud wordt gegeven. De middenmoot is uitgangspunt bij de invulling van de instructie. Vanuit deze middenmoot wordt de differentiatie in instructie en de verwerking toegepast. Daarnaast wordt de mening en de visie van de leerling zelf als erg belangrijk ervaren. Regelmatige gesprekken met kinderen, in alle groepen, leveren ons inzicht op in beleving, doelen en welbevinden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
47,8% van de leerlingen presteert boven hun advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8,7% zit onder advies (tegenover 11,8% landelijk). Deze cijfers passen bij het intensieve NIO-gebruik en de ambitiescan in groep 8, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op de Stephanusschool kijken wij naar de onderwijsbehoeften van elk kind. Ieder kind is uniek. Dit vraagt van ons als team een brede blik en een open houding. Sociaal vinden wij het belangrijk dat ieder kind bij de groep betrokken wordt. Hier steken wij op in tijdens groepsvormende activiteiten.
Vertrouwen
Samen
Respect
Wat is de werkwijze van de St. Stephanusschool voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling wordt bepaald in samenspraak met het team en leerlingen uit het kinderforum.
Welke registratievorm(en) gebruikt de St. Stephanusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De St. Stephanusschool gebruikt 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de St. Stephanusschool?
De St. Stephanusschool gebruikt de methode 'In je Sas met je Klas' voor sociaal-emotioneel leren.