Basisschool KBS de Wheele in Borne

Het team van KBS de Wheele in Borne

Current section: team
Welemanstraat 21
7622 Borne

Zie hier hoe het team van KBS de Wheele is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS de Wheele. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS de Wheele bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS de Wheele bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS de Wheele zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84%)
Man (16%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS de Wheele. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (36%)
35-45 jaar (24%)
45-55 jaar (12%)
55-65 jaar (28%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS de Wheele werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88%)
Direct ondersteunend personeel (8%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS de Wheele gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Vloeiende Lesopvolging bij KBS de Wheele

Bij KBS de Wheele garanderen we een consistente leerervaring, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen door flexibele invallingsprocedures. Onze prioriteit is het inzetten van eigen collega's of leerkrachten binnen onze stichting voor vervanging. Dit zorgt voor directe kennisoverdracht en een soepele voortzetting van de lesstof. De eigen leerkracht draagt zorg voor een duidelijke overdracht, zodat de invaller direct aan de slag kan. Bij onvoorziene afwezigheid verkennen we diverse oplossingen. Dit kan variëren van het flexibel inroosteren van extra uren door collega's tot het inschakelen van het Mobiliteitscentrum van Onderwijs Bureau Twente (OBT). Het OBT beschikt over een uitgebreid netwerk van gekwalificeerde invallers, wat een efficiënte en betrouwbare vervanging garandeert. Indien externe vervanging niet direct mogelijk is, doen we incidenteel een beroep op onze interne flexibele schil. Als laatste redmiddel, en enkel op de eerste dag van ziekte, kunnen kinderen tijdelijk verdeeld worden over andere groepen. Bij aanhoudende afwezigheid zonder invalkracht kan het voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden. Voor langdurige afwezigheid, zoals bij ziekte of verlof, selecteren we zorgvuldig een vervangende leerkracht die past bij de behoeften van de groep en de schoolvisie. Deze collega wordt grondig ingewerkt. Wij informeren u als ouders proactief over de noodzaak van langdurige vervanging, zodat u altijd op de hoogte bent van de situatie rondom de klas van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze taak is het verzorgen van goed kwalitatief onderwijs. De basisvaardigheden taal, lezen en rekenen staan bij ons centraal. Naast de basisvaardigheden kinderen op op creatief gebied uitgedaagd worden. We hebben in ons rooster ruimte voor handvaardigheid, tekenen, muziek en drama. We vinden het belangrijk dat kinderen tussen de leeractiviteiten voldoende bewegen en tijd hebben voor ontspanning. Er wordt daarom veel gebruik gemaakt van bewegende leervormen en er is voldoende ruimte om tijdens pauzetijden buiten te spelen. Het buitenspelen gebeurt onder toezicht van de leerkrachten We maken binnen het team gebruik van elkaars kwaliteit en talenten en waar nodig zetten we externe kwaliteiten in. Zo kiezen we bewust voor een vakdocent muziek, drama en bewegingsonderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op KBS de Wheele

6

Taal en Rekenkundige Vaardigheden Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Interne Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op KBS de Wheele zetten we ons actief in om de taal- en rekenvaardigheden van alle leerlingen te versterken. Met een team van gespecialiseerde professionals bieden we gerichte hulp waar nodig. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten coördineren de ondersteuning en werken samen met externe deskundigen. We werken nauw samen met gespecialiseerde praktijken om de best mogelijke zorg te garanderen. Denk hierbij aan logopedie en fysiotherapie, beschikbaar in het nabijgelegen gezondheidscentrum en deels binnen onze school. Ook kinderen met dyslexie ontvangen begeleiding van erkende centra zoals Dyslexie Centrum Twente en IJsselgroep, die hiervoor in onze schoolruimte werken. Daarnaast bieden we ondersteuning op het gebied van Psycho Motorische Training (PMT) aan, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Dit integrale aanbod zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel op het gebied van taal en rekenen volledig te benutten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Basisschool De Wheele hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Een veilige en positieve leeromgeving is cruciaal voor zowel academisch succes als persoonlijk welzijn. Onze schoolwaarden 'betekenisvol, ruimte en verbinding' vormen de basis voor ons dagelijks werk. Binnen de klas besteden leerkrachten structureel aandacht aan sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en weerbaarheid. Via gerichte gesprekken, oefeningen en leeftijdsadequante activiteiten leren kinderen omgaan met diverse emoties en ontwikkelen ze een sterk zelfvertrouwen. Onze gedragsspecialist is hierbij een belangrijke steunpilaar. Zij ondersteunt leerkrachten bij gedragsgerelateerde vragen, voert observaties uit en stelt samen met het team handelingsplannen op voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ook is zij actief binnen ons SchoolOndersteuningsTeam (SOT) voor complexe problematiek. Bij zorgen over het welzijn van een kind gaan we altijd in gesprek met ouders om samen de meest effectieve aanpak te bepalen, met als doel het kind weer in balans te brengen en groei te faciliteren.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpakken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Op KBS de Wheele stimuleren we een proactieve en positieve leerhouding. We focussen niet alleen op wat leerlingen leren, maar ook op hoe ze leren. Goed gedrag, een sterke werkhouding en een efficiënte taakaanpak zijn essentieel voor succes, zowel op school als in hun verdere leven. Onze leerkrachten creëren een gestructureerde omgeving met duidelijke verwachtingen, waardoor leerlingen zich optimaal kunnen concentreren en zelfstandig kunnen werken. Dit bevordert doorzettingsvermogen en werkplezier. Onze gedragsspecialist biedt hierbij extra ondersteuning aan leerlingen die specifieke hulp nodig hebben bij hun gedrag of taakuitvoering. Bij leeruitdagingen op het gebied van gedrag of werkhouding werken we nauw samen met ouders en specialisten om effectieve strategieën te ontwikkelen. Het doel is om kinderen te leren omgaan met uitdagingen, veerkracht op te bouwen en met enthousiasme aan hun taken te werken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Een gezonde motorische ontwikkeling is van groot belang voor het algehele welzijn en de zelfstandigheid van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs neemt jaarlijks de Motorische Remedial Teaching (MRT) screening af bij jonge kinderen. Dit stelt ons in staat om eventuele motorische ontwikkelingsachterstanden vroegtijdig te signaleren. Indien er specifieke motorische uitdagingen worden geconstateerd, kunnen we in overleg met ouders en indien gewenst, ondersteuning inschakelen van een fysiotherapeut of ergotherapeut. Zij bieden gerichte oefeningen en begeleiding om de motorische vaardigheden van het kind te verbeteren. Met deze proactieve aanpak zorgen we ervoor dat alle leerlingen de kans krijgen om hun motorische capaciteiten optimaal te ontwikkelen, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en participatie in alle schoolactiviteiten.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

BHV-ers
Schoolarts
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

KBS de Wheele biedt een veilige en zorgzame omgeving waarin ook leerlingen met specifieke medische behoeften zich volledig thuis voelen. We bieden ondersteuning bij medicatie, diabeteszorg, allergieën en andere persoonlijke verzorgingstaken. Alle medische handelingen worden uitgevoerd conform duidelijke afspraken met ouders en de betrokken externe zorgverleners. Dit garandeert een veilige en deskundige aanpak voor elk kind. Ouders worden actief betrokken bij het opstellen van zorgplannen en het coördineren van de benodigde ondersteuning, zodat we samen de best mogelijke zorg kunnen bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Muziek/dramalokaal
Wetenschapslokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij KBS de Wheele

Ons Toekomstgerichte Aanbod voor Extra Educatieve Behoeften

Bij KBS de Wheele hechten we eraan dat elk kind zich welkom voelt en optimaal kan ontplooien, ongeacht individuele talenten of specifieke leerbehoeften. Onze missie is het continu verhogen van inclusiviteit in ons onderwijs, waarbij we de unieke diversiteit van onze leerlingen vieren en een betekenisvolle aansluiting vinden bij ieder kind. We faciliteren een leeromgeving waarin kinderen in hun eigen tempo en op hun eigen manier kunnen leren, met de nodige ondersteuning op maat. Dit houdt in dat we onze basisondersteuning voortdurend versterken en professionaliseren. Zo kunnen we effectiever inspelen op diverse leerstijlen, tempoverschillen, gedragspatronen en ontwikkelingsstadia. Bovendien zetten we sterk in op verbinding, niet alleen tussen onze leerlingen, maar ook met ouders, leerkrachten en externe specialisten. Door deze samenwerking creëren we een stimulerende leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt in zijn of haar ontwikkeling. De visie van KBS de Wheele voor de toekomst is een school waar inclusief onderwijs de norm is. Een plek waar verschillen worden gezien als een bron van verrijking en waar we gezamenlijk bouwen aan een veilige schoolomgeving. Een omgeving waar elk kind zich thuis voelt, wordt uitgedaagd en met vertrouwen de toekomst tegemoet treedt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Continu Verbeteren bij KBS de Wheele

Wat zijn de kernambities van KBS de Wheele in het schoolplan?

Bij KBS de Wheele streven we naar een continu verbeterend onderwijs, gedreven door gezamenlijke ambities vastgelegd in ons schoolplan. Dit plan vormt de leidraad voor onze onderwijsvisie en de concrete stappen die we zetten om ons onderwijs te optimaliseren. We benutten de module Mijnschoolplan om onze doelen helder te formuleren en de voortgang nauwkeurig te volgen. De definitieve vaststelling van het schoolplan vindt plaats in samenspraak met ons toegewijde team en de medezeggenschapsraad, gepland voor september/oktober 2025. Onze onderwijsvisie is gezamenlijk door het team ontwikkeld en vormt de basis van ons dagelijks handelen. Voor de periode 2025-2027 concretiseren we deze visie verder, met actieve betrokkenheid van ouders en leerlingen, omdat we geloven dat goed onderwijs een gezamenlijke inspanning is. Via ontwikkelagenda's leggen we onze ambities vast, die de basis vormen voor kwaliteitskaarten. Dit verbindt beleid, praktijk en evaluatie op een effectieve manier. Deze agenda's zijn onderverdeeld in twee expeditiegroepen: pedagogisch klimaat en didactisch handelen, waar leerkrachten praktijkgericht onderzoek doen naar onderwijsverbetering. De expeditiegroep didactisch handelen concentreert zich op taal- en leesonderwijs. Met de subsidie basisvaardigheden versterken we ons taalaanbod door een geïntegreerde aanpak te ontwikkelen die taal en wereldoriëntatie samenbrengt, met rijke teksten en begrip als kern. De expeditiegroep pedagogisch klimaat richt zich op een veilig schoolklimaat, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Ons doel is een duidelijke, consistente lijn in gedrag en communicatie te creëren: “Zo doen we dat hier.” Hiermee voldoen we ook aan de wettelijke opdracht voor burgerschapsonderwijs. Vakspecifieke coördinatoren, zoals voor rekenen, taal, gedrag en digitale vaardigheden, sturen de ontwikkeling binnen hun expertisegebieden. Zij ondersteunen collega's, stimuleren vakontwikkeling en leveren waardevolle input voor onze kwaliteitskaarten, waardoor een sterke verbinding ontstaat tussen visie, beleid en de klaspraktijk. De coördinatoren voor gedrag en taal leiden de expeditiegroepen. Rekencoördinatoren focussen op de opbrengsten van 1F en 1S met een gedifferentieerd aanbod. Voor digitale geletterdheid is in 2024-2025 de visie ontwikkeld, met plannen voor implementatie in de praktijk, ondersteund door de subsidie van TechQuardraat. We investeren in een sterke teamcultuur door feedback, eigenaarschap en gezamenlijke verantwoordelijkheid te bevorderen. Dit creëert een lerend team dat duurzaam werkt aan kwalitatief hoogstaand onderwijs. De subsidie basisvaardigheden biedt een extra impuls aan ons onderwijs, met extra uren en vakdocenten voor reflectie en ontwikkeling. Scholing verrijkt onze kennis en vaardigheden.

Hoe zorgt KBS de Wheele voor continue verbetering van de onderwijskwaliteit?

Bij KBS de Wheele hanteren we een gestructureerde kwaliteitscyclus gebaseerd op de PDCA-methode: Plannen, Doen, Checken en Acteren. Ons kwaliteitsteam, bestaande uit de directeur, kwaliteitscoördinatoren en een Teacher Leader, monitort de voortgang voortdurend. Twee keer per jaar evalueren we de resultaten met de kwaliteitsmedewerker van het bestuur. Coördinatoren sluiten aan bij het kwaliteitsteam voor een integrale evaluatie van de opbrengsten. Daarnaast vindt er teamreflectie plaats tijdens studiedagen en specifieke evaluatiemomenten. Een doorlopende lijn in administratie en zorgplanning zorgt ervoor dat we de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig kunnen volgen en ondersteunen. Externe validatie is ook een belangrijk onderdeel van onze kwaliteitsborging. Dit schooljaar worden we geauditeerd door een auditcommissie van het bestuur, en eens per vier jaar vindt er een inspectiebezoek plaats. Een jaarlijkse schoolevaluatie, besproken met de kwaliteitsmedewerker van het bestuur, biedt waardevolle inzichten. Onze ontwikkelagenda met concrete doelen wordt bij al deze gesprekken betrokken. De Medezeggenschapsraad fungeert als een kritische partner die ons scherp houdt. We delen onze ontwikkelingen en evaluaties en gaan hierover in open dialoog.

Downloaden

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij KBS de Wheele

Toelichting van de school

KBS de Wheele biedt een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs, mede dankzij onze nauwe samenwerking met Ludiek Kinderopvang. Ludiek verzorgt zowel de dagopvang als de voor- en naschoolse opvang. Onze gezamenlijke focus op leerlijnen en thema's zorgt voor een consistente ontwikkeling. Regelmatige gezamenlijke activiteiten, zoals spelmomenten en vieringen, bevorderen de sociale interactie tussen peuters en kleuters, wat bijdraagt aan een warme en vertrouwde omgeving. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals via Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), bieden we vier dagdelen kinderopvang. Dit programma is gericht op het spelenderwijs aanpakken van taal- of ontwikkelingsachterstanden. De kleutergroepen bouwen hierop voort, zodat elk kind met zelfvertrouwen en de juiste vaardigheden aan groep 3 kan beginnen. Bovendien hanteren we een 'warme overdracht' voor elke nieuwe vierjarige leerling. Dit betekent dat we nauw contact onderhouden met de kinderopvang of peuterspeelzaal waar het kind vandaan komt, om een soepele start te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft KBS de Wheele voor jonge kinderen?

KBS de Wheele biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerd VVE-programma en integratie met peuteropvang. Dit programma is ontworpen om ontwikkelings- en taalachterstanden te verminderen door middel van spelenderwijs leren. De samenwerking met kinderopvang zorgt voor een consistente ontwikkeling van peuter tot kleuter.

KBS de Wheele biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder een gestructureerd VVE-programma en integratie met peuteropvang. Dit programma is ontworpen om ontwikkelings- en taalachterstanden te verminderen door middel van spelenderwijs leren. De samenwerking met kinderopvang zorgt voor een consistente ontwikkeling van peuter tot kleuter.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) & Peuteropvang
Kindcentra voor een integrale aanpak

Met welke partners werkt KBS de Wheele samen voor het jonge kind?

KBS de Wheele werkt nauw samen met Ludiek Kinderopvang, specifiek de locatie Kindcentrum Wensinkhof. Deze samenwerking omvat gedeelde leerlijnen, thema's en gezamenlijke activiteiten. Het doel is een soepele educatieve overgang en een verrijkte leerervaring voor alle jonge kinderen.

KBS de Wheele werkt nauw samen met Ludiek Kinderopvang, specifiek de locatie Kindcentrum Wensinkhof. Deze samenwerking omvat gedeelde leerlijnen, thema's en gezamenlijke activiteiten. Het doel is een soepele educatieve overgang en een verrijkte leerervaring voor alle jonge kinderen.

Team | KBS de Wheele in Borne | [2025] Schoolregister