
Schoolweging
De schoolweging van De Wheele is 29,65 , met een spreiding van 6,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,65) hogere cognitieve ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op middelbare schoolniveaus: 26,4% vmbo-(g)t, 26,4% havo en 15,1% vwo. Samen goed voor 67,9% theoretische leerwegen. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen t.o.v. vergelijkbare scholen (15,1% vs. 18,6%), maar een hoger aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wheele | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.48 | 174.35 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elke leerkracht is de eerstverantwoordelijke waar het gaat om het meten van tussenresultaten en de reflectie daarop. Het behalen van gestelde doelen wordt gemeten door de methode-gebonden toetsen op de verschillende vakgebieden en het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. Daarnaast hechten we waarde aan het observatievermogen van de leerkracht. De leerkracht is de professional in de groep en meet voortdurend het groepsproces en doelstellingen door te observeren in de groep. Om te kunnen observeren, registreren de groepsleerkrachten de individuele prestaties en gedragingen van de kinderen. De gegevens daarvan komen in Parnassys. Parnassys is een map waarin, naast alle toets resultaten van een kind, ook verslagen van gesprekken die over de leerling hebben plaatsgevonden staan. Dit leerling dossier wordt per kind bijgehouden en bewaard. De tussentijdse resultaten worden met de leerkracht en in het team twee keer per jaar geanalyseerd. Gezamenlijk wordt gekeken wat de resultaten betekenen voor het handelen in de groep en de ontwikkeling op schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 20,8% boven advies scoort. Dit reflecteert zorgvuldige advisering én succesvolle doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op de Wheele vinden wij het belangrijk dat kinderen leren dat iedereen erbij hoort. We gaan voor waardering en respect want je mag zijn wie je bent. Ons apenproject, waarbij vier apen (vanaf groep 4 emoticons) helpt ons hier vorm en inhoud aan te geven. Een anti pest methode is hiervoor bij ons op school niet nodig.
Iedereen hoort er bij.
waardering en respect
samen in beweging
Wat is de werkwijze van KBS de Wheele voor sociale ontwikkeling?
Bij KBS de Wheele wordt het 'apenproject' ingezet bij onduidelijkheden en momenten waar interventies nodig zijn. Dit project werkt preventief en zorgt ervoor dat er in de klas een fijne leer-en werkomgeving is met aandacht voor taalgebruik, omgang met elkaar, netjes werken en het zuinig omgaan met spullen.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS de Wheele om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS de Wheele gebruikt het groepsdossier, individueel leerlingendossier en 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS de Wheele?
KBS de Wheele gebruikt het 'apenproject' als methode voor sociaal-emotioneel leren.