
De resultaten van KBS de Wheele in Borne
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KBS de Wheele, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KBS de Wheele bij jullie?
Ontdek hoe goed KBS de Wheele bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op KBS de Wheele
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van de leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaat op KBS de Wheele
Het streefniveau belichaamt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, waaronder KBS de Wheele, een specifieke doelstelling vast voor het streefniveau. Dit percentage, afgestemd op onze unieke leerlingpopulatie, dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KBS de Wheele?
De overgang van KBS de Wheele naar het voortgezet onderwijs is een cruciale stap voor elke leerling. Wij bieden een gestructureerde begeleiding, conform de landelijke richtlijnen en regionale afspraken van PoVo Hengelo, Borne en Delden, om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ons schooladvies is gebaseerd op een holistische benadering. We kijken naar de observaties van onze ervaren leerkrachten, vastgelegd in het document 'onderwijsbehoeften'. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leermotivatie en de resultaten van methodegebonden toetsen spelen een belangrijke rol. Tevens houden we rekening met het leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld) en de algemene werkhouding, zelfstandigheid en de manier waarop leerlingen omgaan met huiswerk. Het tijdspad voor het schooladvies is als volgt: eind groep 7 ontvangen leerlingen een richtinggevend advies. Het voorlopige schooladvies wordt verstrekt tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste of tweede volle week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen wij de uitslag van deze toets. Het definitieve schooladvies wordt aan leerlingen en ouders bezorgd vóór 24 maart. Op maandag 23 en dinsdag 24 maart kunnen leerlingen zich aanmelden bij de middelbare school van hun keuze met dit definitieve advies. Voor de keuze van een school in het voortgezet onderwijs organiseren de middelbare scholen in het najaar informatieavonden. In januari en februari zijn er open dagen speciaal voor leerlingen en ouders. Alle relevante informatie is te vinden op de website https://www.povohengelo.nl/. Dit helpt u bij het maken van de juiste keuze voor de vervolgopleiding van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Wheele: Samen Groeien in Borne
Op KBS de Wheele in Borne stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij creëren een warm en veilig pedagogisch klimaat waarin noaberschap centraal staat. Dit betekent dat we actief voor elkaar zorgen, betrokken zijn bij elkaars welzijn en openstaan voor verschillen. Samen met onze leerkrachten bouwen de leerlingen aan een positieve groepssfeer, waarin iedereen zich gezien, geaccepteerd en gewaardeerd voelt. Onze leerkrachten spelen een cruciale rol als coach en begeleider. Ze sturen groepsprocessen aan, communiceren duidelijke verwachtingen en fungeren als rolmodel. Het hele team draagt gezamenlijk verantwoordelijkheid voor het welzijn en gedrag van alle leerlingen. We luisteren aandachtig en bieden leerlingen de ruimte om te leren. Binnen deze veilige omgeving leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen handelen, respectvol samen te werken en elkaars grenzen te herkennen. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden zoals het omgaan met diversiteit, het geven van complimenten en effectieve conflictresolutie. We erkennen dat fouten maken een essentieel onderdeel is van leren en groei, waardoor kinderen steeds socialer vaardiger worden. Vanaf de start van het schooljaar implementeren we duidelijke structuur, zichtbare regels en een warme, uitnodigende sfeer. Dit zorgt ervoor dat elke leerling zich veilig voelt om optimaal te leren en zich te ontwikkelen. Door sterke verbindingen tussen leerlingen onderling, met ouders en tussen de verschillende jaargroepen, bevorderen we een klimaat van wederzijds gehoor, respect en gedeelde verantwoordelijkheid.
Veiligheid en geborgenheid
Zorgzaamheid en empathie
Verbinding en samenwerking
Hoe bevordert KBS de Wheele de sociale vaardigheden van leerlingen?
Sociale ontwikkeling integreren we in alle vakgebieden, in plaats van als een apart vak aan te bieden. Leerlingen leren actief met elkaar te praten over hun gevoelens, gedragingen en ervaringen. Hierdoor worden belangrijke normen en waarden voor onderlinge omgang besproken en verankerd. Onze visie op het pedagogisch klimaat wordt continu aangescherpt binnen onze 'expeditiegroep'. We evalueren onze aanpak door literatuuronderzoek, observaties en leerlinggegevens te combineren om te bepalen waar verbeteringen mogelijk zijn. Tweemaal per jaar meten we de sociale opbrengsten en het gevoel van veiligheid bij de leerlingen met behulp van 'Leerling in Beeld'. De resultaten worden met zowel de leerling als de ouders besproken. Onze gedragsspecialist analyseert de schoolbrede data en deelt deze inzichten met de kwaliteitsmanagers. Indien nodig biedt zij gerichte ondersteuning aan specifieke groepen.
Welke methodes gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?
KBS de Wheele maakt gebruik van de volgende registratiemethode om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen te monitoren:
- Leerling in Beeld
Inspectierapport KBS de Wheele: Kwaliteit van Ons Basisonderwijs
De Onderwijsinspectie bezoekt basisscholen om de kwaliteit te waarborgen en continu te verbeteren. Bij KBS de Wheele zetten we ons dagelijks in voor uitstekend onderwijs, waarbij we de opbrengsten en leerresultaten van uw kind nauwlettend volgen. Wij zijn trots te kunnen melden dat de Onderwijsinspectie tijdens haar recente bezoek geen significante tekortkomingen in de kwaliteit van ons onderwijs heeft geconstateerd. Dit bevestigt de inzet van ons toegewijde team en de effectiviteit van onze onderwijsmethoden. De door de inspectie aangereikte aandachtspunten voor verdere verbetering worden serieus genomen en vormen de basis voor concrete actieplannen. Zo streven we ernaar om het onderwijsniveau van KBS de Wheele voortdurend te optimaliseren, met een focus op de groei en ontwikkeling van elke leerling.