Basisschool Flora Basisonderwijs in Borne

Het team van Flora Basisonderwijs in Borne

Current section: team
Meidoornhof 2
7621 Borne

Zie hier hoe het team van Flora Basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Flora Basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Flora Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Flora Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Flora Basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Flora Basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Flora Basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Flora Basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Flora Basisonderwijs: Zekerheid voor Uw Kind

Hoe zorgen wij voor continuïteit in het onderwijs bij afwezigheid van leerkrachten? Bij Flora Basisonderwijs begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is vanwege ziekte of gepland verlof, zetten wij direct onze interne vervangingsstrategie in werking. We streven ernaar dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde en vertrouwde leerkracht. Onze eerste prioriteit is het inzetten van de vaste invalleerkracht die verbonden is aan onze school via Stichting Brigantijn. Deze leerkracht kent onze school, de leerlingen en onze onderwijsaanpak. Indien deze vaste invalleerkracht niet beschikbaar is, schakelen we de ruime regionale invalpool in waar Stichting Brigantijn deel van uitmaakt. Dit garandeert een breed netwerk van beschikbare en gekwalificeerde invallers. In uitzonderlijke situaties, waarin geen directe vervanging mogelijk is en ook geen enkele leerkracht uit het vaste team kan bijspringen, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Mocht de situatie zich voordoen dat meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn en vervanging onmogelijk is, dan behouden wij ons het recht voor om, in het belang van de veiligheid en kwaliteit van het onderwijs, leerlingen naar huis te sturen. U wordt in dit geval onmiddellijk geïnformeerd via onze schoolinformatie-app, Socialschools, zodat u direct op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Flora Basisonderwijs: Specialisten voor Uw Kind

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Flora Basisonderwijs zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Hoewel er momenteel geen specifieke taal- en rekenexperts gedetacheerd zijn, integreren wij gespecialiseerde methodes en didactieken in ons dagelijks onderwijs. Ons team is getraind om leerlingen met diverse leerbehoeften te begeleiden en te stimuleren, zodat ieder kind zijn of haar potentieel kan bereiken in taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
KiVa Coördinator

Toelichting van de school:

Ons schoolteam, bestaande uit een Intern Begeleider en een KiVa Coördinator, waarborgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Zij werken nauw samen aan een veilige en positieve leeromgeving. Meer gedetailleerde informatie over onze aanpak en de rol van KiVa in het bevorderen van sociaal welzijn vindt u in de oudergids 'Veiligheid op School: Oudergids KiVa'.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Sturen naar Succes

Beschikbare specialisten:

KiVa Coördinator
Beweegwijs Coördinator

Toelichting van de school:

Flora Basisonderwijs hecht groot belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze ontwikkeling is essentieel voor zowel academisch succes als persoonlijk welzijn, en vormt de basis voor een positieve en veilige schoolervaring. Onze visie is gericht op het ontwikkelen van competenties zoals samenwerken, conflictoplossing en zelfredzaamheid. We streven naar een omgeving waarin kinderen zich veilig en gerespecteerd voelen, en waarin ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en gedrag. Dit bevordert een positieve schoolcultuur en stimuleert persoonlijke groei. Om deze doelen te bereiken, hanteren we duidelijke schoolregels en werken we met methodes als KiVa voor sociaal-emotioneel leren en Beweegwijs voor een actieve en plezierige pauze. Deze methodes ondersteunen een gestructureerde en positieve aanpak van gedrag en werkhouding, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Beweegwijs Coördinator

Toelichting van de school:

De Beweegwijs Coördinator op Flora Basisonderwijs stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Door middel van de Beweegwijs methode zorgen we ervoor dat kinderen tijdens de pauzes actief en op een veilige manier met elkaar spelen en bewegen. Dit draagt bij aan een gezonde levensstijl en een positieve schoolervaring.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Flora Basisonderwijs bieden we een veilige en verzorgende omgeving. Hoewel er geen specifieke medische professionals op locatie zijn voor dagelijkse medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe instanties om de gezondheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen. Bij specifieke behoeften wordt altijd een passende oplossing gezocht om de zorg en verzorging van uw kind te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Beweegwijs op het plein

Optimale Leerlingontwikkeling: Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning

Gedetailleerde Uitleg van de Ondersteuningsstructuur op Flora Basisonderwijs

Op Flora Basisonderwijs zetten we vol in op handelingsgericht werken. Dit betekent dat elke leerkracht een gedetailleerd groepsplan opstelt per vakgebied. Hierin beschrijven we onze aanpak en de specifieke instructiebehoeften van elke leerling. Dit plan vormt de basis voor ons onderwijs. We stellen duidelijke leerdoelen, bereiden lessen hierop voor en zorgen dat leerlingen tijdens de les passende instructie ontvangen. Dagelijks evalueren we of de gestelde doelen worden behaald, zodat we het leerproces continu kunnen bijsturen. Onze basisondersteuning begint met groepsbesprekingen, waarbij de intern begeleider samen met de leerkracht de voortgang binnen de groep evalueert. Wanneer leerlingen specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen die buiten de reguliere groepsplanning vallen, bespreken we dit intern. Indien nodig, kijken we samen met de intern begeleider hoe het kind beter kan aansluiten bij de groepsinstructie. Als de basisondersteuning onvoldoende resultaat oplevert, schakelen we over naar diepteondersteuning. Dit gebeurt tijdens een Schoolondersteuningsteam (SOT) overleg, waarvoor we uw toestemming vragen en u van harte uitnodigen. Hierbij zijn diverse specialisten aanwezig, zoals orthopedagogen, Jeugdzorg en GGD-medewerkers, om het kind optimaal te begeleiden. Dit valt onder de noemer bovenschoolse zorg. Bij langdurige ondersteuningsbehoeften kan een arrangement worden aangevraagd. Dit biedt extra hulp van specialisten, zoals logopedisten, fysiotherapeuten en schoolmaatschappelijk werk. Deze externe ondersteuning wordt doorgaans buiten schooltijd aangeboden, zodat de schooluren optimaal benut kunnen worden voor het reguliere onderwijs. Op Flora volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch met behulp van diverse toetsen. Methodegebonden toetsen, zoals voortgangstoetsen, meten of de leerstof is begrepen en signaleren gebieden waar extra oefening nodig is. Daarnaast nemen we minimaal twee keer per jaar CITO-toetsen af. De resultaten hiervan worden omgezet naar een vaardigheidsschaal (I t/m V), waarbij niveau I de hoogste score vertegenwoordigt. Deze schaal biedt inzicht in hoe leerlingen presteren ten opzichte van leeftijdsgenoten. Voor de jongste leerlingen gebruiken we het Digikeuzebord om hun leer- en ontwikkelingsniveau te bepalen en te sturen. Voor leerlingen in groep 3 t/m 8 monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met het programma Zien!. Dit programma brengt niet alleen de ontwikkeling in kaart, maar biedt ook handelingssuggesties en verwijst naar geschikte methodes. De analyses van zowel CITO- als methodetoetsen worden verwerkt in groepsplannen en besproken tijdens tweemaaljaarlijkse groepsbesprekingen met de intern begeleider. Jaarlijks, in januari en juni, maken we data-overzichten van de CITO-toetsen. Deze worden door het team geanalyseerd, waarna het team schoolbrede aanbevelingen formuleert. De directie en intern begeleider monitoren de voortgang van deze aanbevelingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Flora Basisonderwijs: Ontwikkeling en Visie

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan?

Ons schoolplan focust op het versterken van de positie van Flora Basisonderwijs. We streven ernaar om Flora te profileren als een gastvrij wijkgebouw, nauw verweven met de lokale gemeenschap door samenwerking met diverse organisaties en instellingen. Dit verankert onze school stevig in de buurt. Daarnaast zetten we in op een aantrekkelijkere leeromgeving door het schoolgebouw te vernieuwen. In nauw overleg met de gemeente verkennen we de mogelijkheden voor vernieuwbouw, passend binnen de ontwikkeling naar een Integraal Kindcentrum (IKC). We onderhouden korte lijnen met de kinderopvang voor een optimale doorstroom en afstemming van lesprogramma's. Gezamenlijke vieringen en ouderbijeenkomsten versterken de verbinding tussen school en opvang, en bieden ruimte voor dialoog over het pedagogisch klimaat.

Hoe realiseren wij continu verbetering van ons onderwijs?

Bij Flora Basisonderwijs koesteren we de ambitie om elk kind te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Met programma's zoals Rots en Water, KiVa en Beweegwijs hebben we geïnvesteerd in een solide pedagogisch klimaat dat ons handelen stuurt. We bieden gedifferentieerde lessen die aansluiten bij de belevingswereld van elk kind. Om ons onderwijs verder te versterken, focussen we op integraliteit van vakken en groepen, en een betere balans tussen luisteren en doen. Kindgesprekken en feedback van leerlingen helpen ons onderwijs continu te optimaliseren. We integreren technologie als interactief leermiddel en stimuleren projectmatig werken, waarbij kinderen actief betrokken zijn bij hun leerproces. De methode Blink voor wereldoriëntatie ondersteunt dit thematische leren.

Hoe stimuleren wij actieve ontwikkeling en brede talenten bij onze leerlingen?

Beweegwijs bevordert beweging en een actieve levensstijl bij onze leerlingen, met diverse activiteiten zoals bewegingstussendoortjes en specifieke beweeglessen. We breiden ons aanbod aan creatieve activiteiten uit om leerlingen te helpen hun talenten te ontdekken, ongeacht hun achtergrond. Hoewel we werken met leerstofjaarklassensystemen, pakken we de uitdaging van leeftijdsverschillen aan met groepsdoorbrekend werken. Dit bevordert samenwerking tussen leerlingen van verschillende leeftijden, te beginnen met taal in de onderbouw en wereldoriëntatie. Onze focus ligt op het versterken van basisvaardigheden, met een speciaal accent op taalonderwijs, woordenschat, begrijpend en technisch lezen, met name in de onderbouw.

Hoe dragen wij bij aan burgerschap en wereldburgerschap?

Vanaf 1 augustus 2021 voldoen we aan de nieuwe wettelijke eisen voor burgerschapsonderwijs, waarbij we de basiswaarden van de democratische rechtsstaat centraal stellen. Ons doel is om leerlingen voor te bereiden op actieve participatie in de samenleving, met respect voor democratische principes. We gaan verder met wereldburgerschap, door bewustwording te creëren over identiteit, openheid naar anderen, culturele verschillen en onze verbondenheid met de wereld. We benadrukken de impact van individuele acties op de omgeving en de wereldwijde gemeenschap. Ons uiteindelijke doel is een vreedzame, rechtvaardige en duurzame internationale samenleving waarin iedereen telt.

Hoe betrekken wij alle ouders actief bij onze schoolgemeenschap?

We streven naar verbeterde ouderbetrokkenheid door zowel actieve als meer 'onzichtbare' ouders te bereiken. We willen de interactie in bestaande contactmomenten vergroten, inclusief het vragen van input vooraf en het uitnodigen van kinderen voor driehoeksgesprekken. Meer inloopmomenten worden georganiseerd, zodat ouders een beter beeld krijgen van het schoolleven en de mogelijkheid hebben om in de klas te kijken. Regelmatige bijeenkomsten en een verbeterde informatievoorziening zorgen ervoor dat ouders beter geïnformeerd zijn en weten hoe ze kunnen bijdragen aan schoolactiviteiten. Dit bevordert een proactieve samenwerking en een gedeeld begrip van onze onderwijsvisie.

Hoe evalueert en monitort de school haar kwaliteitsdoelen?

Wij volgen een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus, gebaseerd op de richtlijnen van stichting Brigantijn, om onze schoolontwikkeling te waarborgen. Deze cyclus omvat diverse vormen van zelfevaluatie en periodieke peilingen, zoals tevredenheidsenquêtes, schoolzelfevaluaties en kwaliteitsgesprekken met het bestuur. De inzichten uit deze evaluaties en peilingen worden vertaald naar concrete doelen in ons schoolplan en jaarplan, wat zorgt voor een continue verbeteringsslag. De kwaliteitszorgcyclus omvat ook een duidelijke planning voor verantwoording aan het bestuur, de Medezeggenschapsraad (MR) en de onderwijsinspectie, wat onze transparantie en toewijding aan onderwijskwaliteit onderstreept.

Downloaden

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Vroeg- en Voorschoolse Educatie bij Flora Basisonderwijs

Toelichting van de school

Bij Flora Basisonderwijs geloven we in een sterke start voor elk kind. Ons programma voor het jonge kind richt zich op het bieden van extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, om zo een optimale ontwikkeling te waarborgen. Dit doen we door middel van gestructureerde educatieve activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Ons beleid voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) is erop gericht om potentiële achterstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Door middel van speelse leeractiviteiten stimuleren we de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en de algemene cognitieve ontwikkeling. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel; wij zien ouders als partners in het onderwijs. Flora Basisonderwijs is geen VVE-school in de traditionele zin, maar werkt nauw samen met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven om een naadloze overgang te garanderen. Wanneer uw kind een VVE-indicatie heeft, start de begeleiding al op de opvanglocatie. Wij zorgen voor een soepele aansluiting in groep 1 en 2, waarbij de focus ligt op de individuele onderwijsbehoeften van ieder kind. Deze zorg op maat bieden we aan alle kinderen die daar baat bij hebben, ongeacht een indicatie.

Veelgestelde vragen

Biedt Flora Basisonderwijs extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Flora Basisonderwijs zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van specifieke programma's. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven en hun leerproces te optimaliseren. We bieden extra ondersteuning waar nodig, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en algemene leervaardigheden.

Ja, Flora Basisonderwijs zet zich actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van specifieke programma's. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven en hun leerproces te optimaliseren. We bieden extra ondersteuning waar nodig, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele ontwikkeling en algemene leervaardigheden.

Meer weten over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partnerschappen werkt Flora Basisonderwijs samen voor het jonge kind?

Om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, onderhoudt Flora Basisonderwijs waardevolle samenwerkingen. Een van onze partners is Kinderopvang Ludiek, waarmee we een gezamenlijke visie delen op een stimulerende en veilige omgeving voor peuters en kleuters. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en effectieve pedagogische aanpak.

Om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, onderhoudt Flora Basisonderwijs waardevolle samenwerkingen. Een van onze partners is Kinderopvang Ludiek, waarmee we een gezamenlijke visie delen op een stimulerende en veilige omgeving voor peuters en kleuters. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en effectieve pedagogische aanpak.

Team | Flora Basisonderwijs in Borne | [2025] Schoolregister