
Schoolweging
De schoolweging van Flora Borne is 30,65 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,14% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit percentage is zelfs 1,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%). Het sterke taal- en rekenonderwijs blijkt effectief, ondanks de dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Flora scoort met 52,38% leerlingen op streefniveau ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger dan basisniveau bereikt. De score ligt echter 5% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 25% vwo (vs. 18,6% regio) en 18,75% havo. Opvallend is de focus op gecombineerde adviezen (37,5% vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), wat mogelijk wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1,01%), passend bij het theoretische profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Flora Borne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Analyse en aanbevelingen n.a.v. toetsen op groepsniveau Aan de hand van de LIB toetsen (Leerling in Beeld) en de methodetoetsen worden analyses gemaakt. Deze analyses worden omgezet in aanbevelingen in een groepsplan. Twee keer per jaar is er een groepsbespreking met de leerkracht en de Zorg- en kwaliteitscoordinator waarin de ontwikkeling van de groep wordt besproken. Analyse een aanbevelingen n.a.v. toetsen op schoolniveau Twee keer per jaar, januari en juni, worden er data-overzichten gemaakt van de LIB toetsen. Deze data- overzichten worden door het team geanalyseerd. Vanuit deze analyse worden aanbevelingen gedaan die op schoolniveau worden uitgevoerd. Monitoring hiervan wordt gedaan door directie en de zorg-en kwaliteitscoordinator.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,65). Positief is dat 64% op advies functioneert, vergelijkbaar met andere scholen. De school beschrijft in haar beleid een intensief adviesproces met meerdere checkpoints, wat mogelijk de nauwkeurigheid van adviezen bevordert.
Sociale ontwikkeling
Onze kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. KiVa en Beweegwijs zijn de methoden die wij op Flora hanteren om het sociaal emotioneel leren te ondersteunen. Onze kernwaarden positiviteit, waardering en verantwoordelijkheid komen voortdurend terug in ons aanbod. LEES MINDER
Positiviteit
Waardering
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Flora Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
Flora Basisonderwijs vindt het belangrijk dat alle leerlingen zich prettig en vertrouwd voelen in de school. Dit is de basis om goed te kunnen leren. Om een rustige sfeer te realiseren, hanteert de school heldere regels voor gedrag in en buiten de school. In de klas worden samen met de leerlingen regels opgesteld en geoefend. Tijdens de pauzes werkt de school met de methode Beweegwijs, zodat leerlingen veilig en met plezier kunnen spelen. De methode KiVa ondersteunt een krachtig aanbod op sociaal emotioneel leren en wordt gedurende de schooldag uitgedragen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Flora Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Flora Basisonderwijs gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Flora Basisonderwijs?
Flora Basisonderwijs gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.