Basisschool Flora Basisonderwijs in Borne

De resultaten van Flora Basisonderwijs in Borne

Current section: resultaten
Meidoornhof 2
7621 Borne

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Flora Basisonderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Flora Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Flora Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die wij met trots nastreven en waar mogelijk overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Groei op Flora Basisonderwijs

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel, waarbij we streven naar een hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid bij onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor iedere school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de prestaties te evalueren en onze onderwijsaanpak continu te verbeteren, zodat we onze leerlingen optimaal voorbereiden op hun toekomst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Flora Basisonderwijs?

Het schooladviesbeleid van Flora Basisonderwijs is zorgvuldig opgesteld om elke leerling een passende plek in het voortgezet onderwijs te gunnen. We starten met een brede observatie en dataverzameling vanaf groep 6. Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij dit proces, met als doel een gefundeerd advies te geven. In groep 7 wordt een eerste voorlopig advies opgesteld, met input van de groepsleerkracht, de zorg- en kwaliteitsfunctionaris en de directie. Indien dit advies wordt bijgesteld, is er in groep 8 een tweede voorlopig advies, wederom in samenspraak met de groepsleerkracht, zorg- en kwaliteitsfunctionaris en directie. Het definitieve advies wordt bepaald door de leerkracht van groep 8, de leerkracht van het voorgaande jaar (indien relevant), de zorg- en kwaliteitsfunctionaris en de directie. Alle bevindingen, inclusief eventuele bijzonderheden, worden vastgelegd in een adviesdocument. Bij het bepalen van het advies kijken we naar diverse factoren. De resultaten van de CITO LOVS en Leerling in Beeld toetsen, met oog voor de criteria van het voortgezet onderwijs, zijn hierin leidend. We beoordelen de prestaties per vakgebied om een compleet beeld te krijgen. Daarnaast wegen we de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling mee. Factoren zoals concentratie, opname van lesstof, zelfstandigheid, motivatie, interesse, omgang met huiswerk en de resultaten van de KiVa-monitor en methode-gebonden toetsen spelen een cruciale rol. Ook persoonlijke kenmerken, zoals een diagnose, faalangst, autisme of dyslexie die van invloed kunnen zijn op toetsresultaten, worden meegenomen. We kijken naar het totale functioneren van de leerling en hoe dit zich verhoudt tot de dagelijkse prestaties. Na het definitieve adviesgesprek informeren ouders over hun schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Zij ontvangen het POVO-aanmelddocument om hun kind aan te melden bij de gekozen school. De analyse van de doorstroomtoets wordt, in overleg met de leerkracht en zorg- en kwaliteitsfunctionaris, gecommuniceerd met de ouders en de ontvangende VO-school. Flora Basisonderwijs hanteert een enkelvoudig advies, waarbij gekozen wordt uit de volgende categorieën: Praktijkonderwijs, VMBO-BBL, VMBO-KBL, VMBO-GL, HAVO en VWO.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Flora Basisonderwijs: Samen Sterk

Op Flora Basisonderwijs stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van al onze leerlingen. We leren kinderen essentiële vaardigheden voor positieve interacties, zoals effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfvertrouwen opbouwen. Een veilige en prettige schoolomgeving bevordert niet alleen het welzijn, maar ook de leerprestaties, waardoor elk kind zich kan ontwikkelen tot een betrokken burger. Onze aanpak is versterkt door de bewezen methoden KiVa en Beweegwijs, die speciaal zijn ontworpen om sociaal-emotioneel leren te optimaliseren. Deze methoden integreren we naadloos in ons dagelijkse onderwijs. De kernwaarden positiviteit, waardering en verantwoordelijkheid vormen de basis van al onze activiteiten en dragen bij aan een stimulerende leeromgeving waarin elk kind tot bloei kan komen.

Positiviteit: Een optimistische kijk op leren en groei

Waardering: Respect en erkenning voor elke leerling

Verantwoordelijkheid: Leren omgaan met eigen keuzes en gedrag

Hoe bevordert Flora Basisonderwijs de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Flora Basisonderwijs creëert een veilige en positieve sfeer waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Heldere, gezamenlijk opgestelde klassenregels en schoolbrede gedragsnormen vormen de basis voor een prettig schoolklimaat. Op het schoolplein wordt de methode Beweegwijs ingezet om spelenderwijs sociale interactie en plezier te stimuleren. De KiVa-methode biedt een gestructureerd programma voor sociaal-emotioneel leren, dat zichtbaar is in de dagelijkse praktijk en wordt uitgedragen door ons hele team. Dit zorgt voor een consistente en effectieve ondersteuning. Door deze gecombineerde aanpak zorgen we ervoor dat elke leerling zich gewaardeerd voelt en leert omgaan met elkaar op een respectvolle manier.

Welke instrumenten gebruikt Flora Basisonderwijs voor het meten van sociale resultaten?

Om de vooruitgang in sociale ontwikkeling te monitoren, maakt Flora Basisonderwijs gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze helpen ons om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen en waar nodig bij te sturen. Onze belangrijkste tool hiervoor is de KiVa monitor, die gevalideerde inzichten biedt in de sociale competenties van onze leerlingen.

  • KiVa monitor

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Flora Basisonderwijs?

Flora Basisonderwijs zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van erkende en effectieve methodieken. Deze methoden vormen de ruggengraat van ons programma om kinderen te leren hoe ze met zichzelf en anderen om kunnen gaan. De primaire methode die wij hanteren is KiVa, een uitgebreid programma dat gericht is op het bevorderen van sociaal gedrag en het voorkomen van pesten.

  • KiVa

Inspectierapport Flora Basisonderwijs: Deskundige Beoordeling van Ons Onderwijs

Flora Basisonderwijs, gelegen in het hart van Borne, streeft naar uitmuntend onderwijs voor alle leerlingen. Onze school heeft een sterke focus op de ontwikkeling van elk kind, zowel academisch als persoonlijk. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen met plezier naar school gaan en hun talenten optimaal kunnen ontplooien. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Hier vindt u informatie over de bevindingen van de inspectie met betrekking tot Flora Basisonderwijs.

Resultaten | Flora Basisonderwijs in Borne | [2025] Schoolregister