Basisschool Basisschool de Vonder in Borne

Het team van Basisschool de Vonder in Borne

Current section: team
H.F. Roetgerinklaan 1
7623 Borne

Zie hier hoe het team van Basisschool de Vonder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Vonder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Vonder bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Vonder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Vonder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.2%)
Man (26.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Vonder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (47.5%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Vonder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Vonder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Onderwijscentraal: Ondersteuning bij Afwezigheid

Bij Basisschool de Vonder garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Wanneer een docent verlof heeft, schakelen we direct het OBT Mobiliteitscentrum in voor een gekwalificeerde invalleerkracht. Indien er geen externe vervanging beschikbaar is, benaderen we proactief onze eigen leerkrachten met vaste uren. Zij worden gevraagd om bij te springen en extra uren te werken, wat de stabiliteit van ons onderwijsproces waarborgt. Bij onverwachte ziekte van een leerkracht, een uitdaging in het huidige lerarentekort, zetten we diverse strategieën in. Het beleid, mede vastgesteld door de Medezeggenschapsraad, beschrijft onze aanpak. Eerst wordt via OBT Mobiliteitscentrum een invalkracht gezocht. Als dat niet lukt, vragen we interne leerkrachten om extra diensten te draaien. Een andere optie is het inzetten van derde- of vierdejaars onderwijsstudenten in hun vertrouwde groepen, waardoor ervaren leerkrachten vrijkomen voor de vervanging. In uitzonderlijke situaties, waar interne en externe oplossingen falen, verdelen we leerlingen tijdelijk over andere groepen. Dit is een laatste redmiddel om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten. Als alle opties zijn uitgeput, informeren we ouders over mogelijke klassenverdelingen of tijdelijke sluiting van een groep. Dit laatste gebeurt alleen in noodgevallen, met als doel het aantal lesdagen voor alle leerlingen te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In basis zijn de kinderen verdeeld in een leerstofjaarklassen systeem. Daarnaast werken wij ook groepsdoorbrekend (binnen en buiten de leerjaren) waarbij leerlingen op basis van instructieniveau en/of onderwijsbehoeften kunnen worden ingedeeld. De vakleerkracht muziek geeft les aan alle leerjaren. De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft 1x per week les aan de leerjaren 3 t/m 8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Gespecialiseerde Ondersteuning op Basisschool de Vonder: Een Diepgaande Kijk

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise bij De Vonder

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Rekenen Specialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taal Specialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool de Vonder staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. Door middel van nauwkeurige observaties in de klas, persoonlijke gesprekken en diverse toetsresultaten brengen onze leerkrachten de specifieke onderwijsbehoeften van iedere leerling in kaart. We focussen zowel op het welbevinden als op de academische prestaties. Portfoliogesprekken met leerlingen en rapportagegesprekken met ouders vormen de basis voor gezamenlijke afstemming. Samen met u en uw kind bepalen we hoe we de leerontwikkeling optimaal kunnen ondersteunen, met aandacht voor zowel onderwijs- als ondersteuningsbehoeften. Extra begeleiding wordt binnen de klas geboden door middel van gerichte gesprekjes, instructies en oefensessies. Onze pedagogische aanpak is gericht op het ontdekken en benutten van de talenten van elk kind. De leerkracht evalueert continu de voortgang aan de hand van drie kernvragen: Is er voldoende groei, passend bij het kind? Hoe is het welbevinden van het kind? En is de aanpak haalbaar voor alle betrokkenen – kind, leerkracht, begeleiders, klas en ouders? Naast intensieve begeleiding in de klas, bieden we binnen bepaalde kaders arrangementen voor extra ondersteuning. Dit kan individuele begeleiding of begeleiding in kleine groepen inhouden, vaak met leerlingen uit verschillende jaargroepen. De leerkracht blijft altijd de regie houden en is het primaire aanspreekpunt voor ouders, inclusief de communicatie over de doelen en de rol van ouders bij deze arrangementen. De Kwaliteitscoördinator (KC) overziet de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften binnen de school en kent arrangementen toe in overleg met leerkrachten en begeleiders, rekening houdend met de beschikbare middelen. Toekenning gebeurt altijd in afstemming met de orthopedagoog van het Schoolondersteuningsteam (SOT). Arrangementen worden toegekend voor specifieke periodes, met als doel dat de leerling daarna weer volledig kan participeren in de groep. Een klein aantal leerlingen werkt met een eigen leerlijn, waarbij doorlopende pre-teaching wordt toegepast. We werken nauw samen met een SOT-team, bestaande uit professionals zoals orthopedagogen, logopedisten, jeugdartsen en schoolmaatschappelijk werkers, om een integrale aanpak te garanderen. Verrijking voor Jonge Talenten: Hoogbegaafdheid op De Vonder Conform onze schoolmissie bieden we een uitdagend leeraanbod dat perfect aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van onze (hoog)begaafde leerlingen. We streven ernaar dat al onze leerlingen, inclusief degenen met een hoogbegaafdheid, zich optimaal kunnen ontwikkelen, zich prettig voelen op school, leren leren en hun prestaties effectief kunnen presenteren. Onze aanpak richt zich primair op differentiatie binnen de klas. Uitdagend werk binnen de reguliere lessen stimuleert verrijking, verdieping en verbreding van de leerstof. Waar mogelijk wordt de reguliere lesstof gecompact om ruimte te creëren voor deze verrijkende activiteiten. Voor leerlingen die extra behoefte hebben aan contact met gelijkgestemden, begeleiding bij executieve functies, of uitleg over (hoog)begaafdheid, bieden we specifieke arrangementen. Deze kunnen bestaan uit kortdurende individuele maatwerktrajecten of deelname aan onze Flexgroep. Deelname aan een arrangement op De Vonder omvat altijd gesprekken met ouders en het gezamenlijk stellen van leerdoelen. De Flexgroep is een unieke leeromgeving waar leerlingen: - Gelijkgestemden ontmoeten en ervaringen uitwisselen. - Leren leren centraal staat en praktische vaardigheden worden ontwikkeld. - Voldoen aan hun leergierigheid en leerhonger. - Hun interessegebieden kunnen verbreden en verdiepen. - Analytische, creatieve en praktische vaardigheden oefenen. - Executieve functies en sociaal-emotionele vaardigheden, zoals doorzettingsvermogen, samenwerken, plannen en reflecteren, ontwikkelen. - Samen met leerkrachten doelen stellen voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Gedragsexpertise op De Vonder

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool de Vonder zijn diverse leerkrachten gediplomeerd als gedragsspecialist. We onderhouden nauwe banden met onze ontwikkelvakgroep SoVa (Sociaal-Vaardigheden). De gedragsspecialist biedt zowel preventieve als curatieve ondersteuning op het niveau van leerlingen, leerkrachten en de gehele groep. In het schooljaar 2025-2026 zal de ontwikkelvakgroep SoVa een methodiek implementeren die aanvullende adviezen zal genereren voor de verdere ontwikkeling van sociaal-emotioneel leren binnen onze school. Dit initiatief versterkt onze focus op een positieve en ondersteunende leeromgeving.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning door Experts

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist van Basisschool de Vonder biedt gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsmanagement. De specialist adviseert het team, voert gedragsanalyses uit en ontwikkelt passende interventies voor zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast deelt de gedragsspecialist waardevolle theoretische inzichten en kennis over de sociaal-emotionele ontwikkeling en effectieve gedragsaanpakken. Ze biedt directe begeleiding aan leerlingen en werkt nauw samen met ouders, externe partners, het Kenniscentrum (KC), de schoolleiding en de SOVA-werkgroep. Deze expertise draagt bij aan duurzaam schoolbeleid en bevordert een positief leer- en speelklimaat met heldere gedragsverwachtingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl op De Vonder

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs via Borne Sport

Toelichting van de school:

Basisschool de Vonder biedt momenteel geen specifieke extra ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling, buiten het reguliere curriculum om. Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Onze samenwerking met Borne Sport zorgt ervoor dat leerlingen vanaf groep 3 tot en met 8 wekelijks een uitdagende les bewegingsonderwijs ontvangen. Deze lessen omvatten tevens het afnemen van een jaarlijkse beweegmonitor en een MRT-screening bij de kleuters. Bovendien organiseren we naschoolse sportactiviteiten om een actieve levensstijl te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool de Vonder biedt op dit moment geen specifieke extra ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. We volgen strikt het protocol medisch handelen, dat integraal onderdeel is van ons bovenschoolse veiligheidsbeleid. Dit waarborgt een veilige en gestructureerde aanpak voor alle medische en verzorgingsgerelateerde situaties binnen onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Vonder

Ontdek Ons Aanbod voor Educatieve Groei

Op Basisschool de Vonder geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan al onze leerlingen. Veel gedetailleerde informatie over onze aanpak is beschikbaar op onze schoolwebsite, waar u een compleet overzicht vindt van onze educatieve filosofie en faciliteiten. Onze kernaanpak is gericht op het bieden van hulp binnen de eigen klasgroep. We zetten effectieve, lichte ondersteuning in voor leerlingen die extra hulp nodig hebben op het gebied van taalontwikkeling, rekenvaardigheden, motorische vaardigheden of sociaal-emotioneel leren. Voor leerlingen met unieke leerlijnen bieden we specifieke arrangementen die aansluiten bij hun individuele behoeften. Met het oog op het schooljaar 2025-2026 verrijken we ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We introduceren een innovatieve werkkaart die zorgt voor een betere afstemming op hun specifieke onderwijsbehoeften, direct binnen de klas. Dit stelt ons in staat om deze getalenteerde leerlingen optimaal te stimuleren en te begeleiden. Bovendien participeert Basisschool de Vonder actief in schooloverstijgende initiatieven binnen stichting Brigantijn. Projecten zoals de Gildeklas en de Lumisklas/college zijn erop gericht om inclusiever onderwijs te realiseren, en wij maken met trots gebruik van deze waardevolle programma's om de ontwikkeling van al onze leerlingen te bevorderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Vonder Borne

Welke Ambitieuze Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Op Basisschool de Vonder streven we naar voortdurende verbetering door middel van ontwikkelvakgroepen die werken volgens de drie fasen van praktijkgericht onderzoek. Deze aanpak stelt ons in staat om de ambitieuze doelen uit ons schoolplan effectief te realiseren. Voor de huidige planperiode focussen onze ontwikkelvakgroepen zich op drie kerngebieden: sociaal-emotioneel leren, thematisch werken en het verbeteren van begrijpend lezen. Daarnaast zijn er diverse vakgroepen actief die zich toeleggen op de uitwerking en implementatie van de strategische ontwikkelingen zoals vastgelegd in ons schoolplan. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van ons onderwijs en wordt verweven binnen meerdere vakgebieden. Dit komt duidelijk naar voren in onze lesmethodiek 'Wetenswaardig' en binnen de Sociale Vaardigheden (SoVa) trainingen. Om onze visie en aanpak op het gebied van burgerschap te verduidelijken, hebben we een gedetailleerde kwaliteitskaart opgesteld, die zowel onze filosofie als onze praktische werkwijze uiteenzet.

Hoe Zorgt De Vonder Dat Doelen Effectief Worden Behaald?

Om de specifieke doelen uit ons schoolplan nauwkeurig te beschrijven, te monitoren en te waarborgen, maken we gebruik van ambitie- en kwaliteitskaarten. Deze kaarten bieden een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en ontwikkelingen. De voortgang van onze ambitiekaarten wordt tweemaal per jaar grondig geëvalueerd, terwijl de kwaliteitskaarten jaarlijks worden beoordeeld. Deze regelmatige evaluatiemomenten zorgen ervoor dat we proactief kunnen bijsturen en continu de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen.

Hoogwaardig Aanbod voor het Jonge Kind bij Basisschool de Vonder

Toelichting van de school

Basisschool de Vonder biedt een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs, dankzij de nauwe samenwerking met Kinderopvang Ludiek. Onze gezamenlijke visie is vastgelegd in een ambitieus ontwikkelplan voor een Kindcentrum, waarin we organisatie-overstijgend werken aan thematische projecten. Deze synergie zorgt voor een gestructureerde en stimulerende leeromgeving, waarbij we de ontwikkeling van elk kind centraal stellen. Door deze integrale aanpak, van peuteropvang tot en met groep 8, creëren we een doorlopende leerlijn. Daarnaast onderhouden we sterke banden met lokale partners zoals Parpedie en De Drie Biggetjes. Veel kinderen stromen vanuit deze organisaties succesvol door naar onze basisschool, wat getuigt van de effectiviteit van onze samenwerking.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Vonder?

Basisschool de Vonder investeert in een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvang en peuteropvang. We faciliteren Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen. Ons doel is een geïntegreerd kindcentrum waar alle voorzieningen voor jonge kinderen optimaal op elkaar zijn afgestemd. Dit aanbod zorgt voor een soepele overgang en een voortdurende ontwikkeling, waarbij we talenten vroegtijdig signaleren en stimuleren.

Basisschool de Vonder investeert in een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvang en peuteropvang. We faciliteren Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen. Ons doel is een geïntegreerd kindcentrum waar alle voorzieningen voor jonge kinderen optimaal op elkaar zijn afgestemd. Dit aanbod zorgt voor een soepele overgang en een voortdurende ontwikkeling, waarbij we talenten vroegtijdig signaleren en stimuleren.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Kindcentrum

Met welke organisaties werkt Basisschool de Vonder samen voor het jonge kind?

Basisschool de Vonder onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Ludiek. Deze partnerschap is cruciaal voor de ontwikkeling van ons Kindcentrum. Door deze nauwe band kunnen we gezamenlijke pedagogische doelen stellen en thematische projecten op elkaar afstemmen. Dit garandeert een consistente en stimulerende benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen. We werken ook samen met andere lokale partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod te garanderen.

Basisschool de Vonder onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Ludiek. Deze partnerschap is cruciaal voor de ontwikkeling van ons Kindcentrum. Door deze nauwe band kunnen we gezamenlijke pedagogische doelen stellen en thematische projecten op elkaar afstemmen. Dit garandeert een consistente en stimulerende benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen. We werken ook samen met andere lokale partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod te garanderen.

Team | Basisschool de Vonder in Borne | [2025] Schoolregister