
Schoolweging
De schoolweging van De Vonder Borne is 24,85 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit overtreft zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 97,3%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Hoewel dit 4,4% onder het vergelijkingsgemiddelde (66,9%) ligt, toont de school hiermee aan dat ze effectief differentieert voor talentontwikkeling in een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,2% havo en 20% vwo (versus respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Toch wordt ook praktijkgericht onderwijs niet verwaarloosd, met 4,6% vmbo-b advies tegen 5,5% regionaal. Deze brede adviesrange past bij de gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vonder Borne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,4% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (72,9% vs. 62,9% landelijk). De doorstroombegeleiding lijkt effectief, gezien 16,7% boven advies presteert door doorlopende monitoringssystemen.