
De resultaten van Basisschool de Vonder in Borne
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Vonder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Vonder bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Vonder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool de Vonder
Het fundamenteel niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen, essentieel voor elke leerling aan het einde van het basisonderwijs. Wij meten dit nauwkeurig in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten behalen. Deze 85% fungeert als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Vonder.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen: Ambitie en Resultaten op Basisschool de Vonder
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend niveau dat we nastreven bovenop het fundamenteel niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, een maatstaf die wij met trots monitoren op Basisschool de Vonder.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Vonder?
Bij Basisschool de Vonder starten we het traject naar een definitief schooladvies al in groep 6. Door middel van collegiaal overleg leggen we een solide basis voor de toekomstige schoolkeuze van uw kind. In groep 7 nodigen we ouders en leerlingen actief uit om hun ideeën en verwachtingen te delen. Dit gezamenlijke proces zorgt voor een heldere visie op de verdere schoolloopbaan. Gedurende de tweede helft van het schooljaar communiceren we het uitstroomperspectief, wat een indicatie geeft van het verwachte startniveau in het voortgezet onderwijs. Het uitstroomperspectief wordt in groep 8 nogmaals grondig besproken. Het voorlopige schooladvies wordt in januari verstrekt, waarna het definitieve advies volgt na afname van de doorstroomtoets. Ouders worden uitgebreid geïnformeerd over dit proces tijdens de informatieavonden aan het begin van het schooljaar. Alle procedures zijn gedetailleerd beschreven in onze kwaliteitskaart.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociaal Welzijn op Basisschool de Vonder
Op Basisschool de Vonder zetten we ons actief in voor het sociaal-emotioneel welzijn van al onze leerlingen. Hiervoor maken wij gebruik van het gevalideerde instrument 'Sociaal-emotioneel functioneren' uit Leerling in Beeld. De resultaten van deze metingen, die ook worden aangeleverd bij de onderwijsinspectie, tonen aan dat leerlingen zich over het algemeen veilig en gewaardeerd voelen binnen onze school. In het schooljaar 2024-2025 laten de metingen positieve scores zien op de volgende gebieden: 83% van de leerlingen ervaart groei in sociale veiligheid, 76% rapporteert een positieve schoolbeleving en 84% voelt zich thuis in een veilige leeromgeving. Deze percentages vallen alle binnen de categorie "Het gaat goed met mij", wat duidt op een gezonde sociaal-emotionele basis. Onze kernwaarden, zoals zelfontplooiing en het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid, integreren we continu in ons onderwijs en beleid. Dit geldt in het bijzonder voor de aanpak op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en burgerschap, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
Betrokkenheid van leerlingen en team
Respect voor elkaar en de omgeving
Zelfontplooiing en persoonlijke groei
Hoe bevordert Basisschool de Vonder de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool de Vonder stimuleert sociale ontwikkeling door middel van het instrument 'Sociaal-emotioneel functioneren' van Leerling in Beeld. Dit meetinstrument helpt ons de sociaal-emotionele gesteldheid van leerlingen te volgen en te ondersteunen, met als doel een veilige en positieve leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan floreren.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Vonder voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?
Voor het systematisch in kaart brengen van sociale opbrengsten en het welzijn van onze leerlingen, maakt Basisschool de Vonder gebruik van het instrument Sociaal-emotioneel functioneren, specifiek de variant Leerling in Beeld (LiB). Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.
- Sociaal-emotioneel functioneren (Leerling in Beeld - LiB)
Welke methoden hanteert Basisschool de Vonder voor sociaal-emotioneel leren?
Om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen, hanteert Basisschool de Vonder de methode 'Sova in je Sas'. Deze aanpak is erop gericht leerlingen belangrijke sociale vaardigheden aan te leren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
- Sova in je Sas
Onderwijsinspectie Basisschool de Vonder: Kwaliteit en Toezicht
Ontdek de resultaten van het onderwijstoezicht voor Basisschool de Vonder. Het bestuur van de school draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit, wat betekent dat het toezicht van de inspectie primair op het bestuur gericht is. Hierdoor is er niet altijd een specifiek oordeel per individuele school beschikbaar. Voor een gedetailleerd inzicht in de kwaliteitsbeoordeling en het toezicht, nodigen we u uit om de onderstaande link aan te klikken. Vind alle relevante informatie over de prestaties en de ontwikkeling van Basisschool de Vonder.