Basisschool Basisschool De Optimist in Borne

Het team van Basisschool De Optimist in Borne

Current section: team
Fioringras 4
7623 Borne

Zie hier hoe het team van Basisschool De Optimist is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Optimist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Optimist bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Optimist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Optimist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (35%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Optimist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Optimist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool De Optimist: Een Soepele Regeling

Bij Basisschool De Optimist zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, ook wanneer een leerkracht afwezig is. Onze vervangingsregeling is efficiënt georganiseerd via het mobiliteitsbureau van het OBT. Alle beschikbare invallers zijn hier geregistreerd, waardoor we snel de juiste persoon kunnen vinden om uw kind te begeleiden. Onze eerste prioriteit ligt bij de zogenaamde A-poolers, vervangers die direct in dienst zijn bij Brigantijn. Wanneer zij niet beschikbaar zijn, schakelen we deskundige vervangers in van andere schoolbesturen. Zo garanderen we dat er altijd een gekwalificeerde leerkracht voor de klas staat. In situaties waarin reguliere vervangers schaars zijn, benutten we innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan Werelddocenten, speciale invalskrachten van Lukida of Kunstenmakers. Deze professionals, met specifieke onderwijsbevoegdheid, bieden uw kinderen een verrijkende dag vol kunst en cultuur, afgestemd op een boeiend thema. Soms vragen we flexibiliteit van onze eigen leerkrachten die graag een extra dag werken, of betrekken we ouders met een onderwijsachtergrond. Als laatste redmiddel, en enkel in uitzonderlijke gevallen, worden kinderen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Het naar huis sturen van kinderen is een allerlaatste optie en gebeurt nooit op de eerste dag van afwezigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De manier waarop we ons onderwijs organiseren en invulling gaan geven aan kindgericht onderwijs, is een proces waar we vanuit onze visie de komende jaren stapsgewijs invulling aan zullen gaan geven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Optimist: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Versterk Taal- en Rekenniveau met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studie Succes
Rekenspecialist voor Excellente Resultaten
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling
Digitale Didactiek Specialist voor Toekomstgericht Leren

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Optimist werken we met toegewijde vakcoördinatoren en innovatieve leerteams. Deze teams, bestaande uit ervaren leerkrachten uit alle jaargroepen, onderzoeken en vernieuwen continu ons onderwijsaanbod. Onze coördinatoren bewaken de doorlopende ontwikkeling van lesmethoden. Hierdoor kunnen de leerteams zich volledig richten op het optimaliseren van specifieke leerdomeinen, wat leidt tot een gestructureerde en effectieve leerervaring voor elke leerling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn op De Optimist

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klasklimaat
Intern Begeleider voor Persoonlijke Groei
Orthopedagoog voor Individuele Begeleiding
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling
Rots en Watertrainer voor Veerkracht en Zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Wij werken nauw samen met de stichting Brigantijn voor gespecialiseerde ondersteuning. Binnen de stichting is een sterk netwerk van Schoolcontactpersonen en vertrouwenspersonen actief. Onze vaste orthopedagoog biedt waardevolle inzichten en begeleiding bij leerlingondersteuning. Een kwaliteitszorgmedewerker van de stichting ondersteunt ons gedurende het schooljaar. Gedragsspecialisten, zowel intern als extern, coördineren hun inspanningen voor optimale resultaten. Deelname aan het begaafdheidsnetwerk en het KC-netwerk verrijkt onze expertise. Ons School Ondersteunings Team (SOT), bestaande uit een orthopedagoog (Brigantijn), jeugdverpleegkundige (GGD), maatschappelijk werk (Wijkracht) en jeugdconsulent (gemeente Borne), komt regelmatig bijeen om leerlingondersteuning te bespreken.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Studieomstandigheden
Orthopedagoog voor Holistische Leerlingbegeleiding
Hoogbegaafdheid Specialist voor Uitdagende Leertrajecten
Rots en Watertrainer voor Sterke Werkvaardigheden

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde orthopedagoog die proactief meedenkt met onze leerkrachten. Deze specialist biedt brede ondersteuning op het gebied van leerlingontwikkeling en gedrag. De inzichten van de orthopedagoog helpen ons om individuele leerbehoeften te signaleren en effectieve aanpakken te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een positieve en productieve leeromgeving voor iedere leerling op Basisschool De Optimist.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs voor Sportieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Elke week verzorgt een gespecialiseerde vakdocent van Borne Sport gymlessen voor alle groepen, van 1 tot en met 8. De tweede wekelijkse gymles wordt gegeven door onze eigen bevoegde leerkrachten, volgens een vernieuwd vakwerkplan. Voor de jongste leerlingen vinden de gymlessen plaats in de eigen speelzaal, verzorgd door de groepsleerkrachten. In het schooljaar 2024-2025 wordt de BLOC-test (Balans, Locomotor & Object Controle) opnieuw afgenomen bij groepen 3 tot en met 8. Deze motorische screening, uitgevoerd door de vakdocent, biedt inzicht in de vaardigheden en het potentieel van leerlingen op het gebied van sport en bewegen. Ouders worden hierover tijdig geïnformeerd.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor alle procedures rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging volgen wij strikt ons vastgestelde protocol. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een multifunctionele ruimte voor buitenschoolse op
Extra ruimtes voor kinderopvang (samenwerking Kind

Extra Ondersteuning op Maat: Ontwikkeling van Elke Leerling bij De Optimist

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid: Een Diepgaande Uitleg

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning voor uw kind. Bij Basisschool De Optimist geloven we sterk in het recht van elk kind op goed, passend en waar mogelijk inclusief onderwijs. We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen regulier primair onderwijs te bieden, afgestemd op hun individuele behoeften en leerstijl. Wij nemen onze zorgplicht uiterst serieus en zetten ons volledig in om de best mogelijke leeromgeving te creëren. De Optimist biedt zowel basisondersteuning als, in specifieke gevallen, extra gespecialiseerde ondersteuning. Ons beleid is gebaseerd op het Handboek Basisondersteuning van Samenwerkingsverband Twente Oost PO, wat zorgt voor een gestructureerde en effectieve aanpak.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Onderwijs

Wat Zijn de Kernambities van Ons Nieuwe Schoolplan?

Basisschool De Optimist presenteert met trots ons schoolplan voor 2024-2028, een routekaart voor onze verdere ontwikkeling. Dit plan is opgebouwd rond drie cruciale ontwikkelthema's die onze visie op eigentijds onderwijs vormgeven. Ten eerste streven we naar Eigentijds Onderwijs, met een sterke focus op Kindgericht Onderwijs en de implementatie van The Leader in Me. Dit bevordert niet alleen de academische groei, maar ook de persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Burgerschapsvorming is hierin een integraal onderdeel, waarbij we via ons leerlingvolgsysteem en kindgesprekken de voortgang monitoren. Ten tweede richten we ons op Effectief Samenwerken. Dit betekent het versterken van onze professionele teamcultuur en het stimuleren van actieve betrokkenheid van ouders bij het schoolleven. Samen bouwen we aan een ondersteunende en stimulerende leeromgeving. Ten derde creëren we een Rijke Leeromgeving. We investeren in zowel de binnen- als buitenkant van onze schoolgebouwen en werken toe naar een integraal kindcentrum. Dit alles met als doel een inspirerende plek te bieden waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelstellingen?

Om onze ambitieuze doelen te bereiken, hanteren we een gestructureerde aanpak. Voor onze twee kernprioriteiten, het pedagogisch klimaat met The Leader in Me en de doorontwikkeling van ons rekenonderwijs, hebben we specifieke kwaliteitskaarten opgesteld. Deze kaarten beschrijven de concrete doelstellingen en de bijbehorende kwaliteitscyclus. De voortgang van onze leerteams en ontwikkelgroepen wordt actief gemonitord tijdens studievergaderingen. Hier bespreken we gezamenlijk de ontwikkelingen en verfijnen we onze aanpak op basis van bevindingen. Deze afspraken worden zorgvuldig vastgelegd in de kwaliteitskaarten. We houden u graag op de hoogte van onze onderwijsvernieuwingen via speciale 'onderwijsnieuwsbrieven'. Zo bent u als ouder altijd geïnformeerd over de stappen die we zetten om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren en de talenten van uw kind te maximaliseren. Onze kwaliteitskaarten voor taal, lezen, onderzoekend- en ontdekkend leren en digitale geletterdheid garanderen een breed en diepgaand curriculum.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Optimist

Toelichting van de school

Basisschool De Optimist biedt een uniek programma voor de allerkleinsten, met kinderopvang Ludiek als onze toegewijde partner. Ludiek verzorgt zowel voorschoolse als naschoolse opvang, en biedt daarnaast een bruisende peuteropvang direct in ons schoolgebouw. Dit uitgebreide aanbod is ontworpen om uw kind een veilige en stimulerende omgeving te bieden, van de eerste schooldagen tot na schooltijd. Meer gedetailleerde informatie over de faciliteiten en programma's van Kinderopvang Ludiek vindt u in hoofdstuk 6 van onze schoolgids, waar we dieper ingaan op de voordelen voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Optimist voor jonge kinderen?

Basisschool De Optimist biedt diverse extra activiteiten en faciliteiten speciaal gericht op jonge kinderen. Dit omvat een warme overgang naar de basisschool en ondersteuning voor werkende ouders. Ons aanbod zorgt ervoor dat kinderen zich welkom en gestimuleerd voelen, met programma's die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Ontdek hoe wij de vroege jaren van uw kind verrijken met kwalitatieve zorg en educatie.

Basisschool De Optimist biedt diverse extra activiteiten en faciliteiten speciaal gericht op jonge kinderen. Dit omvat een warme overgang naar de basisschool en ondersteuning voor werkende ouders. Ons aanbod zorgt ervoor dat kinderen zich welkom en gestimuleerd voelen, met programma's die aansluiten bij hun ontwikkelingsfase. Ontdek hoe wij de vroege jaren van uw kind verrijken met kwalitatieve zorg en educatie.

Kinderopvang

Met welke partners werkt de school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor ons gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool De Optimist nauw samen met Kinderopvang Ludiek. Deze samenwerking garandeert een naadloze integratie tussen opvang en onderwijs. Kinderopvang Ludiek is een gerenommeerde organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen. Hun expertise vult ons onderwijsaanbod perfect aan, waardoor een complete en zorgzame omgeving wordt gecreëerd voor elk kind.

Voor ons gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool De Optimist nauw samen met Kinderopvang Ludiek. Deze samenwerking garandeert een naadloze integratie tussen opvang en onderwijs. Kinderopvang Ludiek is een gerenommeerde organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen. Hun expertise vult ons onderwijsaanbod perfect aan, waardoor een complete en zorgzame omgeving wordt gecreëerd voor elk kind.

Team | Basisschool De Optimist in Borne | [2025] Schoolregister