Basisschool De Optimist
Fioringras 4
7623 DR Borne

Schoolweging

Schoolweging
26.61
Spreiding
5.51

De schoolweging van De Optimist Borne is 26,61 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit net onder het landelijk gemiddelde (96,7%) ligt, bevestigt het een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde (51,8%), maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (63,35%). Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op theoretische leerroutes: 21,4% vwo-advies overtreft het regionale gemiddelde (18,6%). Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt (0,12%), passend bij het profiel van een ambitieuze buurtschool. Het hoge aandeel havo/vwo-adviezen (23,2%) reflecteert doelgerichte begeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Optimist BorneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De manier waarop we op onze huidige scholen de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg, wij spreken liever van leerlingenondersteuning, hebben ingericht wordt bepaald door: Het onderzoekskader 2023 van de onderwijsinspectie voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs; Het kwaliteitssysteem van Stichting Brigantijn; De kaders van het samenwerkingsverband SWV 23.02 zoals vastgelegd in de 1-zorg route. Door de zorgcoördinatoren zijn de hele jaarcyclus / ondersteuningsroute en de verschillen in kaart gebracht: groepsbespreking, SOT, onafhankelijke toetsen, incidentenregistratie, taken ZKC en dossiervorming. Per onderwerp is een kwaliteitskaart opgesteld en na bespreking met het team vastgesteld. Gedurende dit schooljaar zal ook een beslissing worden genomen over de inzet van de NPO-gelden die we nog te besteden hebben. De ontwikkeling van leerlingen rapporteren we, zoals afgesproken binnen Brigantijn, met Parnassys. Daarnaast hanteren we IEP als leerlingvolgsysteem. Als leerlingvolgsysteem voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkelingen en voor de doorstroomtoets (gr.8) hebben we ook gekozen voor IEP.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 1,92% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 21,15% boven advies scoort. Dit extreme contrast benadrukt de nauwkeurige advisering en doorlopende monitoring, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan het vormgeven van de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Vanaf dit schooljaar gebruiken wij the leader in me om vanuit onze visie onze identiteit uit te rollen om een sterk pedagogisch klimaat neer te zetten. Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. Niet alleen tijdens de gouden- en zilveren weken, maar ook daarbuiten. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. Daarnaast gebruiken wij een nieuw leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied IEP. Pesten op school proberen wij preventief tegen te gaan en zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken volgens de bestaande pestprotocollen en het schoolveiligheidsplan. Ondertussen werken wij eraan om deze belangrijke protocollen en plannen goed op te zetten voor de Optimist. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool De Optimist voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Optimist gebruikt het leerlingvolgsysteem IEP, dat de focus legt op groei in plaats van prestatie. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken tijdens groepsbesprekingen. Doelen worden gesteld op individuele leerlingen en/of groepen voor extra aanbod en/of ondersteuning.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Optimist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Optimist gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), IEP en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Optimist?

Basisschool De Optimist gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Rots & Water en The leader in me.