
De resultaten van Basisschool De Optimist in Borne
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Optimist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Optimist bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Optimist
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Optimist
Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt onze leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, afhankelijk van de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moet behalen, wat zorgt voor een gepersonaliseerde aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Optimist?
Het overstappen van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor elke leerling. Basisschool De Optimist in Borne hecht veel waarde aan een transparant en zorgvuldig schooladvies. We streven ernaar om elke leerling een passend advies te geven, gebaseerd op hun unieke talenten en ontwikkeling. Onze school maakt gebruik van de IEP doorstroomtoetsen om de cognitieve vaardigheden van onze leerlingen objectief te meten. Deze toetsen, afgenomen gedurende de basisschoolperiode, bieden waardevolle inzichten voor zowel het onderwijsteam als de ouders. Ze vormen een solide basis voor het schooladvies, dat mede tot stand komt door observaties van leergedrag en werkhouding. Het schooladviesproces begint al in groep 7 met een voorlopig advies. Dit advies wordt verfijnd met behulp van de IEP toetsresultaten en observaties door de leerkrachten. In groep 8 wordt dit definitieve advies bepaald, mede door de resultaten van de IEP middentoetsen in november. De definitieve doorstroomtoets in februari kan leiden tot een herziening van het advies, indien de resultaten hiertoe aanleiding geven. In januari vinden de adviesgesprekken plaats, waarin het voorlopige advies wordt besproken met ouders en leerlingen. Na de IEP doorstroomtoets in februari worden de definitieve adviezen gedeeld, waarbij een dubbel advies de norm is, tenzij er specifieke redenen zijn om hiervan af te wijken. Het overdrachtsdocument (OKR) en het aanmeldingsformulier voor het voortgezet onderwijs in de regio worden eveneens besproken en meegegeven. Sinds schooljaar 2024-2025 verloopt de aanmelding voor het VSO via het reguliere voortgezet onderwijs. Basisschool De Optimist begeleidt u hier graag bij, zodat uw kind goed voorbereid de stap naar het voortgezet onderwijs kan maken.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Optimist
Op Basisschool De Optimist stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. We leren kinderen essentiële vaardigheden om succesvol om te gaan met anderen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Denk hierbij aan effectief samenwerken, conflicten oplossen en het ontwikkelen van zelfredzaamheid. Deze sociale competenties bevorderen een veilige en prettige schoolomgeving, wat essentieel is voor zowel leerprestaties als de vorming tot zelfstandige burgers. We implementeren 'The Leader In Me' om onze visie op een sterk pedagogisch klimaat te realiseren, waarbij we continu aandacht besteden aan de groepsdynamiek. Leerkrachten hanteren een open benadering, stellen duidelijke grenzen en zorgen voor consequente handhaving. Daarnaast maken we gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele groei. Preventie en een snelle, effectieve aanpak van pesten, conform onze protocollen en veiligheidsplan, staan hierbij centraal.
Veiligheid bevorderen en waarborgen
Vertrouwen geven en ontvangen
Respect voor iedereen tonen
Hoe bevordert Basisschool De Optimist de sociale groei van leerlingen?
Onze school hanteert het IEP leerlingvolgsysteem, gericht op de individuele groei van elk kind in plaats van prestatievergelijkingen. Wij geloven dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt en vergelijken leerlingen niet onderling. Het IEP LVS biedt een compleet beeld van de ontwikkeling van een kind, waarbij we aandacht besteden aan hoofd, hart en handen om elke leerling optimaal te ondersteunen. Tijdens vaste groepsbesprekingen wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen geëvalueerd. Op basis van gedetailleerde analyses stellen we specifieke doelen op voor individuele leerlingen of groepen, en bieden we gerichte ondersteuning waar nodig.
Welke methoden en registraties gebruikt De Optimist voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Optimist gebruikt diverse methoden en registraties om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen en te bevorderen. Dit zorgt voor een brede en effectieve aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze registratievormen omvatten de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), de Sociaal Emotionele Vragenlijst, het IEP leerlingvolgsysteem en het leerlingtevredenheidsonderzoek van Vensters. Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van 'Kinderen en… hun sociale talenten', 'The Leader In Me' en de 'Rots en Water'-methode.
Welke kernwaarden zijn leidend voor de sociale ontwikkeling op onze school?
De sociale ontwikkeling op Basisschool De Optimist is stevig verankerd in onze kernwaarden. Deze waarden vormen de basis voor een positief en ondersteunend leerklimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze kernwaarden zijn: Veiligheid, Vertrouwen en Respect. Deze principes begeleiden ons in het creëren van een omgeving waar kinderen vrij zijn om te leren, te groeien en zich sociaal te ontwikkelen.
Inspectierapport Basisschool De Optimist: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool De Optimist is toegewijd aan uitstekend basisonderwijs. Hoewel er geen recent formeel inspectierapport van de Onderwijsinspectie beschikbaar is voor onze specifieke locatie, hechten we veel waarde aan continue kwaliteitsverbetering. In maart 2023 heeft een interne auditcommissie van onze stichting, Brigantijn, een grondig bezoek gebracht aan De Optimist. Dit bezoek fungeerde als een waardevolle nulmeting om onze onderwijskwaliteit te beoordelen en ontwikkelingsgebieden te identificeren. De bevindingen van deze audit, die de kwaliteitszorg als voldoende bestempelde, bieden ons een solide basis voor verdere groei. Het team van De Optimist werkt actief aan de verdere ontwikkeling van onze onderwijsinhoud, gebaseerd op een gezamenlijk opgestelde visie. De auditcommissie prees de proactieve houding van ons team, dat bewuste keuzes maakt vanuit onze visie, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt en het draagvlak binnen het team versterkt. We zijn trots op de flexibiliteit en het doorzettingsvermogen die ons team heeft getoond, met name tijdens de recente fusie. De tussenopbrengsten van onze leerlingen worden nauwlettend gevolgd en besproken op zowel groeps- als schoolniveau. Tijdens de audit werden voornamelijk leerkrachtgestuurde lessen waargenomen, met effectieve differentiatie op niveau. We werken doelgericht aan verdere verbeteringen door middel van leerteams en ontwikkelgroepen, waarin het team actief betrokken wordt bij het vormgeven van de onderwijsinhoud voor de komende jaren. Veel aspecten van onze schoolvisie zijn al zichtbaar in de dagelijkse praktijk. Om deze echter nog beter te borgen en doorlopende leerlijnen te garanderen, werken we aan de concrete implementatie van deze visie. De volledige rapportage van de auditcommissie is opvraagbaar bij de directie van Basisschool De Optimist.