Basisschool Openbare Basisschool de Wissel in Born

Het team van Openbare Basisschool de Wissel in Born

Current section: team
Jan Van Salmstraat 5 A
6121 Born

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Wissel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Wissel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Wissel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Wissel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Wissel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (11.8%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (41.2%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Wissel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Wissel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind bij Openbare Basisschool de Wissel

Bij Openbare Basisschool de Wissel geloven we in een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Daarom hebben we een doordacht beleid voor het organiseren van leerkrachtvervanging, zodat uw kind altijd de aandacht krijgt die het verdient. Elke school binnen Kindante beschikt over een eigen formatiebudget, waarmee we intern de best mogelijke vervangingen realiseren. Dit stelt ons in staat om flexibel en efficiënt in te spelen op onverwachte situaties, zoals ziekte of verlof van een leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op het onderwijsaanbod. Bij afwezigheid van een leerkracht bekijken we eerst intern hoe de opvang van de groep het best kan worden ingevuld. Dit kan betekenen dat parttime collega's extra uren maken, een onderwijsassistent de groep ondersteunt onder supervisie van een aanwezige leerkracht, of dat leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle interne opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. Ouders worden in dergelijke situaties direct geïnformeerd via ons communicatieplatform ISY. We streven ernaar dit tot een absoluut minimum te beperken. Voor de eerste dag van afwezigheid zorgen we dat er altijd lesmateriaal beschikbaar is, zowel digitaal als fysiek, zodat leerlingen direct aan de slag kunnen. Dit materiaal is ook bedoeld voor eventueel thuiswerk. Indien de afwezigheid langer duurt, informeren we ouders via ISY over de vervolgstappen. We hanteren een roulerend systeem waarbij, indien nodig, steeds een andere groep tijdelijk thuis blijft. Dit zorgt voor een eerlijke verdeling van de eventuele onderbreking. Voor ouders die geen alternatieve opvang kunnen regelen, biedt de school altijd een vangnet. Hoewel er geen reguliere lessen plaatsvinden, kunnen de leerlingen aansluiten bij andere groepen op school. Zodra een leerkracht weer aan het werk gaat, of als vervanging op andere wijze geregeld kan worden, communiceren we dit onmiddellijk via ISY. Alle gedetailleerde richtlijnen en protocollen rondom dit vervangingsbeleid zijn te vinden op de boekenplank in ISY.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een aantal medewerkers heeft inmiddels een Masteropleiding genoten, waardoor er intern meer expertise is gekomen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Wissel: Specialisten voor Elke Uitdaging

0

Versterking Taal en Rekenen: Individuele Aandacht voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Wissel zetten we ons in voor een sterke basis in taal en rekenen. Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten aan deze gebieden zijn toegewezen, integreren onze leerkrachten continu effectieve methodieken om elke leerling optimaal te begeleiden in deze kernvakken. We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin alle leerlingen hun volledige potentieel kunnen bereiken.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veiligheid en Welzijn als Prioriteit

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleiders met Expertise

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleiders bieden gespecialiseerde ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Met specialisaties in dyslexie en de behoeften van jonge kinderen, waarborgen zij een veilige leeromgeving. Bovendien zijn zij gecertificeerde Rots & Water trainers, die gedragsmatige vaardigheden versterken en sociale interactie binnen alle groepen bevorderen.

1

Gedragsbegeleiding en Werkhouding: Positieve Ontwikkeling door Rots & Water

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Rots & Water Trainers

Toelichting van de school:

Onze Rots & Water trainers excelleren in het stimuleren van de sociaal-emotionele competenties van leerlingen. Ze richten zich op zowel intrapersoonlijke (zelfbeeld) als interpersoonlijke (relaties) ontwikkeling, met als doel gedragsproblemen te voorkomen of te verminderen. Dit programma wordt jaarlijks in alle klassen geïmplementeerd om een positieve groepsdynamiek te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Leefstijl en Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Coördinator Gezonde School & Beweging

Toelichting van de school:

De Coördinator Gezonde School en Beweging speelt een cruciale rol in het bevorderen van een actieve levensstijl. Deze specialist coördineert bewegingsonderwijs, externe samenwerkingen zoals met Ecsplore, en stimuleert buitenlessen en gezonde voeding. Samen met het team zorgt zij voor een holistische aanpak van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke medische professionals direct aan de school verbonden zijn, hechten wij grote waarde aan het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen. We werken nauw samen met ouders en externe instanties om waar nodig passende ondersteuning te bieden op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Uw kind kan rekenen op onze zorgzame aandacht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein unit 1 groepen 1 t/m 3
Extra ruimtes in hal én lokalen waar leerlingen zelfstandig of in kleine groepjes (al dan niet groepsdoorbrekend) kunnen werken aan opdrachten.

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Wissel

Ontdek Onze Ondersteuningsvisie en Aanpak

Bij Openbare Basisschool de Wissel bieden we een stimulerende leeromgeving voor alle kinderen van 4 tot 12 jaar. Onze basisondersteuning is gestructureerd in vier kerngebieden: Kwaliteitsstandaard, Planmatig en Handelingsgericht Werken, Specifieke Ondersteuning en een Duidelijke Ondersteuningsstructuur. Wij garanderen een hoge onderwijskwaliteit, conform de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs (d.d. 15-09-2020) en onze eigen ambities zoals vastgelegd in het SOP 2021. Een belangrijk focuspunt is de ontwikkeling van executieve functies bij onze leerlingen, waarbij we continu streven naar kwaliteitsborging en verdieping. Specifieke aandacht gaat uit naar het implementeren en borgen van iPad-onderwijs voor rekenen in groepen 3 tot en met 8, in combinatie met de effectieve methodiek 'Met Sprongen Vooruit'. Daarnaast richten we ons op de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden, geïntegreerd in ons unitonderwijs en talentontwikkelingsprogramma's. Onze schoolondersteuningsprofiel, inclusief de samenvatting en schoolplanambities, schetst onze doelen voor de toekomst. Met extra middelen uit het NPO-plan versterken we de focus op executieve functies, begrijpend lezen en woordenschat. De expertise van onze interne begeleiders en onderwijsassistenten speelt hierbij een cruciale rol.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Ambitie, Kwaliteit en Toekomstgericht Onderwijs op OBS de Wissel

Wat zijn de speerpunten en doelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan vormt de leidraad voor ons onderwijs en is gericht op het realiseren van onze ambities voor de komende jaren, in lijn met de strategische koers van Kindante. We streven naar een versterkte professionele cultuur en optimale samenwerking binnen ons team, ouders en leerlingen. Een kernpunt is het creëren van een positief pedagogisch klimaat, waarin welbevinden, duidelijke grenzen en leerzame ervaringen centraal staan. Dit wordt ondersteund door een professioneel en sociaal sterk team dat zich laat inspireren door groepsdynamisch onderwijs (GDO) voor effectieve conflicthantering en sterke groepen. We geloven in het delen van talenten en expertise binnen onze units en op teamniveau om zo de totale ontwikkeling van elk kind te waarborgen. Daarnaast zetten we in op de vitaliteit van onze medewerkers en het versterken van leiderschap. Een sociaal sterk team is immers essentieel voor het creëren van sociaal sterke groepen, waarbinnen effectieve samenwerking en een gedeelde visie vooropstaan. We richten ons op het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals leren leren, om onze leerlingen voor te bereiden op een steeds veranderende toekomst. Verbinding tussen onderwijs en jeugdzorg, met een inclusieve benadering, is eveneens een belangrijk aandachtspunt. We werken aan een kwalitatieve leercultuur waarin we hoge verwachtingen koesteren en het beste in elk kind naar boven halen. Individuele leerbehoeften staan centraal, en we streven naar betekenisvol leren door leerinhouden en leermiddelen hierop af te stemmen. Samen met onze partners zorgen we voor een compleet zorgaanbod. Voor schooljaar 2022-2023 richten we ons op diverse concrete doelen, waaronder het communiceren van ons schoolplan via het gouden cirkel gedachtengoed, het herijken van de GDO-visie voor een sociaal sterk team, het vergroten van ouderbetrokkenheid, en het beschrijven van onze pedagogische aanpak en onderwijsplannen voor specifieke vakgebieden zoals begrijpend lezen en technisch lezen. De implementatie van de IPC-methodiek, deskundigheidsbevordering, doorontwikkeling van onze werkwijzen, en het herinrichten van ons schoolgebouw en plein voor optimaal gebruik, behoren eveneens tot onze prioriteiten. We geven ook extra impuls aan NPO-plannen, met focus op executieve functies en taal, en starten met de Rots & Watertraining. Digitale geletterdheid en mediawijsheid worden geïntegreerd, en we ontwikkelen een nieuw rapportage- en portfoliosysteem dat aansluit bij onze schoolontwikkeling.

Hoe evalueert en borgt OBS de Wissel de voortgang van de schoolplandoelen?

Tweemaal per jaar evalueren we grondig de voortgang van onze schoolplandoelen, met speciale aandacht voor onderwijskundige ontwikkeling, kwaliteit, passend onderwijs, leerlingenaantallen, personeel, organisatie en financiën. Deze evaluaties leiden tot verdieping van bestaande doelen of het formuleren van nieuwe, altijd binnen de kaders van ons schoolplan en rekening houdend met nieuwe inzichten en maatschappelijke ontwikkelingen. Tijdens studiedagen verdiepen we ons in specifieke thema's uit onze jaarplannen. Op stichtingsniveau vindt een schoolontwikkelgesprek plaats, waarbij het College van Bestuur, vertegenwoordigers van BURO en advies- en bedrijfsvoeringsdiensten betrokken zijn. Dit gesprek is cruciaal voor het in beeld brengen, volgen en versterken van de schoolontwikkeling, een integraal proces dat professionele ontwikkeling van medewerkers, een kwalitatief sterk aanbod, beheer van middelen, vitaliteit, maatschappelijke rol en de naleving van wettelijke opdrachten omvat. De Medezeggenschapsraad (MR) fungeert als onze formele gesprekspartner. Samen met de directie, het managementteam en het team werken we actief aan onze doelen, volgen we deze kritisch en dragen we bij aan de verdere ontwikkeling van medezeggenschap binnen Kindante. Deze gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat we continu blijven werken aan de kwaliteit en toekomstbestendigheid van ons onderwijs op OBS de Wissel.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool de Wissel

Toelichting van de school

Openbare Basisschool de Wissel is geen VVE-school, maar biedt een uitstekende doorlopende leerlijn voor kinderen die vanuit een VVE-gerelateerde peuterspeelzaal instromen. Onze school streeft ernaar een onderwijsaanbod te realiseren dat naadloos aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van ieder jong kind. Door middel van een gerichte aanpak zorgen wij ervoor dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en hun volledige potentieel bereiken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Wissel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Wissel biedt een rijke en gestructureerde omgeving met aanvullende programma's en specifieke aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Basisschool de Wissel biedt een rijke en gestructureerde omgeving met aanvullende programma's en specifieke aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Onze school hanteert de landelijke leerlijnen van SLO en stemt het onderwijs af op de unieke leerbehoeften van jonge kinderen. We faciliteren een warme overdracht met samenwerkende kinderopvangorganisaties, waaronder MIK, dat VVE-gecertificeerd is. We werken met betekenisvolle thema's die de betrokkenheid van kinderen vergroten. Elke speelleeromgeving is uitnodigend, uitdagend en prikkelend ingericht om nieuwsgierigheid te stimuleren. Kinderen ontwikkelen zich in een veilige omgeving en zetten belangrijke ontwikkelingsstappen. Kinderen zijn actief betrokken bij de themakeuze en -inhoud. Vooraf creëren we samen met de kinderen een 'breinkaart': wat weten we al, wat willen we leren en wat hebben we daarvoor nodig?. Daarnaast besteden we extra aandacht aan taalontwikkeling. Elk thema omvat woordenschatuitbreiding, ondersteund door visuele middelen, en oefeningen gericht op fonemisch bewustzijn. Spelend leren staat centraal in onze onderwijsvisie. Vanuit spel bieden we kinderen activiteiten aan binnen hun 'zone van de naaste ontwikkeling'. Kinderen krijgen ruimte voor eigen initiatief en inbreng, leren van en met elkaar, en ontwikkelen het vermogen om hun eigen leerproces te sturen en bij te sturen. De weektaak, die meerdere weken beslaat, ondersteunt dit leerproces. Leerkrachten volgen de ontwikkeling nauwlettend en verrijken het spel door actief te participeren en te begeleiden.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool de Wissel samen?

Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen.

Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen.

Team | Openbare Basisschool de Wissel in Born | [2025] Schoolregister