
De resultaten van Openbare Basisschool de Wissel in Born
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Wissel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool de Wissel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen van Basisschool de Wissel
Het bereiken van het fundamentele niveau in taal en rekenen is essentieel voor elke basisschoolleerling aan het einde van hun schoolcarrière. Op Openbare Basisschool de Wissel meten we deze basisvaardigheden in groep acht middels de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op Openbare Basisschool de Wissel: Ambitie en Resultaten
Naast het fundamentele niveau streven we op Basisschool de Wissel naar een hoger prestatieniveau, het streefniveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school, wat een gepersonaliseerde prestatiestandaard garandeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Wissel?
Op Openbare Basisschool de Wissel begeleiden we leerlingen vanaf groep 6 naar het voortgezet onderwijs met een zorgvuldig opgesteld schooladvies. Dit advies wordt jaarlijks met ouders besproken, na een grondige analyse van de leerresultaten uit de IEP-toetsen en klassikale evaluaties. Naast toetsresultaten kijken we ook naar belangrijke kindkenmerken zoals leermotivatie, doorzettingsvermogen en de vaardigheid om zelfstandig te werken en huiswerk te plannen. Deze holistische benadering zorgt voor een passend advies dat de ontwikkeling van elk kind weerspiegelt. Begin groep 8 finaliseren we het advies na de IEP B8 toetsen, waarna een persoonlijk gesprek plaatsvindt om het definitieve advies te bespreken vóór de doorstroomtoets. Na ontvangst van de doorstroomtoetsresultaten evalueren we het advies nogmaals, en maken we samen met de ouders en leerling de definitieve keuze voor het uitstroomadvies en de aanmelding bij de school van voorkeur.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei op Basisschool de Wissel
Op Openbare Basisschool de Wissel geloven we in "Ieder Kind Een Kans". We focussen op het ontwikkelen, samenbrengen en benutten van de unieke talenten van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Onze gezamenlijke missie is het creëren van een ontmoetingsplaats waar kinderen met diverse achtergronden samen opgroeien. Wij zijn ervan overtuigd dat deze diversiteit kinderen leert om begrip te tonen voor verschillende meningen en perspectieven. Dit draagt bij aan een samenleving waarin acceptatie en respect voorop staan. Goede communicatie en een respectvolle omgang met elkaar zijn de fundamenten van onze schoolgemeenschap. We leren kinderen niet alleen hun eigen mening te uiten, maar ook om actief te luisteren en respect te tonen voor de ander. Deze normen en waarden vormen de kern van onze opvoeding. Naast de focus op sociale vaardigheden, is onze hoofdtaak het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs. We bereiden kinderen voor op de toekomst door hen de kennis en vaardigheden mee te geven die nodig zijn om succesvol deel te nemen aan de maatschappij. Binnen ons onderwijsleerproces staan kennis, vaardigheden en houding centraal. We streven naar een leeromgeving die de intrinsieke motivatie van kinderen aanspreekt en rekening houdt met hun individuele verschillen. Dit realiseren we door een veilig leef- en leerklimaat te bieden, boeiend en eigentijds onderwijs te verzorgen en passende onderwijszorg te garanderen. Een hart voor kinderen betekent voor ons dat elk kind zich veilig en geborgen voelt. Leerkrachten tonen respect voor alle leerlingen, en stimuleren dit ook onderling. Kinderen mogen zichzelf zijn, we hebben een luisterend oor en zorgen ervoor dat ze met plezier naar school komen in een omgeving waar vertrouwen, respect en werkplezier centraal staan.
Kindgericht Onderwijs
Integriteit: Waarden en Normen
Autonomie en Eigenheid
Hoe bevordert Basisschool de Wissel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak richt zich op de kracht van groepsdynamiek en het oplossen van conflicten op een rechtvaardige manier. Binnen De Wissel hanteren we uniforme regels, normen, beloningen en straffen voor zowel kinderen als medewerkers. We analyseren gedragspatronen en werken samen met ouders en externe partners om deze te doorbreken. Omgaan met elkaar gebeurt aan de hand van drie kernregels. We gebruiken een logboek om gedragspatronen te identificeren. Het ruziegesprek biedt een gestructureerde methode voor snelle conflictoplossing. Het verbeterbord en de gouden doos ondersteunen de ontwikkeling van gedragsregels, terwijl de conflictleerkracht toeziet op naleving. Preventief organiseren we wekelijks een sociokring waarin kinderen worden uitgenodigd om hun interacties te bespreken en te verbeteren. Onderwerpen hiervoor komen uit dagelijkse observaties, de inbreng van kinderen of zijn methodegebonden. Voor het systematisch volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken we gebruik van het LOVS van IEP. Voor de jongste leerlingen is de sociaal-emotionele monitoring geïntegreerd in het Digikeuzebord.
Welke systemen gebruikt Basisschool de Wissel voor het registreren van sociale resultaten?
Basisschool de Wissel gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Scholen op de Kaart
- IEP-Leerlingvolgsysteem (LOVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling
- Digikeuzebord voor kleuters
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool de Wissel?
Basisschool de Wissel integreert de volgende methoden en principes voor sociaal-emotioneel leren:
- Basisprincipes van Groepsdynamisch Onderwijs
Inspectierapport Openbare Basisschool de Wissel: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot Openbare Basisschool de Wissel in Born. Ons schoolteam zet zich dagelijks in voor uitstekend onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. De inspectierapporten bieden een transparante kijk op onze prestaties en ontwikkelingsgebieden. Lees meer over onze kwaliteitszorg en hoe we streven naar continue verbetering van het onderwijs op De Wissel.