Basisschool Openbare Basisschool Noord in Borculo

Het team van Openbare Basisschool Noord in Borculo

Current section: team
Heer Rudolfstraat 1
7271 Borculo

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Noord is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Noord. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Noord bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Noord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Noord gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Noodoplossingen op Basisschool Noord

Op Openbare Basisschool Noord streven we ernaar om altijd gekwalificeerde docenten voor de klas te hebben. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we ons in om snel passende vervanging te regelen. We geven prioriteit aan het inschakelen van onze eigen pool van vaste invallers of het vinden van een interne oplossing. Onze procedure volgt nauwgezet de richtlijnen van de stichting OPONOA. Eerst kijken we naar geschikte personen binnen de school die niet-lesgevende taken uitvoeren, zoals onderwijsassistenten, stagiaires, directieleden of de zorgcoördinator. De geschiktheid van stagiaires voor invalwerk wordt zorgvuldig beoordeeld door de leerkracht en directeur. Indien zij ingezet worden, gebeurt dit onder de eindverantwoordelijkheid van de directeur. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Dit gebeurt slechts voor korte periodes om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Als laatste redmiddel, en uitsluitend na voorafgaande communicatie met ouders, kan een groep naar huis worden gestuurd. Dit wordt minimaal een dag van tevoren aangekondigd, conform de richtlijnen van de hoofdinspectie. Voor kinderen wiens ouders niet thuis kunnen blijven, wordt opvang geregeld. Uiterste maatregelen, zoals het rouleren van naar huis gestuurde groepen of het thuis laten opvangen van kleuters (die niet leerplichtig zijn), worden alleen genomen in extreme noodsituaties. Transparante communicatie met ouders over alle genomen maatregelen is hierbij te allen tijde essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Obs Noord werken we met zowel enkele als met combinatiegroepen. Jaarlijks wordt er met het team gekeken naar de groepssamenstelling van dat betreffende schooljaar. Hierdoor kan het voorkomen dat de indeling van de groepen wisselt.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Specialistisch Ondersteuningsteam voor Elke Leerling

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool Noord geloven we in het bieden van een sterke basis in taal en rekenen voor al onze 80 leerlingen. Wij begrijpen dat elk kind uniek leert en bieden daarom gerichte ondersteuning naast het reguliere curriculum. Onze aanpak is planmatig en gestructureerd, conform landelijke protocollen zoals het ERWD-protocol en het dyslexieprotocol. We zetten ons in om leerlingen te helpen excelleren in lezen, spelling, woordenschat en rekenvaardigheden. Taalonderwijs dat Inspireert: Taal is cruciaal voor communicatie en begrip in alle aspecten van het leven. Op school, thuis en tijdens het spelen, taal is overal. Wij volgen de taalontwikkeling nauwgezet via het Cito Leerling Volg Systeem (LIB), observaties en methodegebonden toetsen. Zo signaleren we tijdig waar extra ondersteuning nodig is. Onze ondersteuningsmethoden omvatten verlengde instructie, pre-teaching van nieuwe lesstof, gerichte herhaling en inoefening van basisvaardigheden, en intensieve begeleiding in kleine groepen met methodes zoals Klasse! lezen en RALFI-lezen. Individuele begeleiding door leerkrachten en onderwijsassistenten is ook beschikbaar, evenals compacten en verrijken om aan te sluiten bij elk leertempo. Hulpmiddelen en digitale tools ondersteunen dit proces, waaronder woordkaarten, pictogrammen, mindmaps, educatieve taalspelletjes en programma's zoals Squla. Leerlingen met dyslexie ontvangen extra ondersteuning zoals extra tijd, voorleessoftware en aangepaste toetsvormen. Ook leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) krijgen specifieke hulp, zoals visuele ondersteuning en aangepaste instructies, in samenwerking met logopedisten. Rekenen met Focus: Ook voor rekenen bieden we extra ondersteuning, gericht op het automatiseren van vaardigheden, het begrijpen van contextsommen en het ontwikkelen van rekenstrategieën. Dit gebeurt door middel van herhaling, verlengde instructie en pre-teaching. Remediërende instructie helpt specifieke hiaten weg te werken. We gebruiken diverse rekenmaterialen zoals blokken, kralenkettingen en rekenrekken, aangevuld met digitale tools en visuele ondersteuning zoals schema's en stappenplannen. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool Noord koestert een veilige en positieve leeromgeving waar leerlingen zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Een goed sociaal-emotioneel welzijn vormt de basis voor succes en geluk. We werken proactief aan een positief groepsklimaat met de methodes Kwink en Breinhelden, aangevuld met individuele kindgesprekken en een duidelijke structuur binnen de school. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend via observaties, gesprekken en het Cito LIB om tijdig ondersteuning te bieden waar nodig. Onze ondersteuning omvat individuele begeleiding, sociaal-emotionele trainingen zoals Rots & Water en Kanjertraining, en gedragsinterventies op maat, zoals beloningssystemen of een 'time-in' plek. We bieden ook hulp bij faalangst, onzekerheid en sociale teruggetrokkenheid, vaak in samenwerking met het Voormekaarteam. Aandacht voor Specifieke Uitdagingen: We hebben speciale aandacht voor leerlingen met angstklachten, faalangst, AD(H)D, ASS, traumatische ervaringen of die te maken hebben met verliesverwerking. Al onze ondersteuningstrajecten worden op maat gemaakt en afgestemd met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool Noord leren leerlingen niet alleen de kernvakken, maar ook hoe ze effectief leren. Een positieve werkhouding, taakgerichtheid en goed gedrag zijn essentieel voor hun schoolsucces. De methode Breinhelden ondersteunt ons hierbij. Leerkrachten observeren dagelijks de werkhouding en taakaanpak van leerlingen om zo tijdig extra ondersteuning te kunnen bieden. We zorgen voor structuur en voorspelbaarheid in de klas met dagritmekaarten en duidelijke gedragsafspraken. Onze ondersteuning omvat individuele begeleiding gericht op taakinitiatie, concentratie en emotieregulatie. We zetten hulpmiddelen in zoals een time-timer, koptelefoon of werkplekken met minder prikkels. Gedragstrainingen zoals Rots & Water en Kanjertraining worden ook aangeboden, in overleg met het Voormekaarteam. Specifieke Ondersteuningsvragen: We bieden hulp aan leerlingen met concentratieproblemen, impulsiviteit (zoals bij AD(H)D), moeite met taakvolhouden, over- of onderprikkeling, en sociaal-emotionele spanningen die het gedrag beïnvloeden. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in nauwe afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Zorgcoördinator

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool Noord besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle 80 leerlingen. We bieden op maat gemaakte ondersteuning voor kinderen die extra hulp nodig hebben op dit gebied. Observaties tijdens klassikale activiteiten en gymlessen helpen ons om eventuele achterstanden in de fijne of grove motoriek tijdig te signaleren. Hierdoor kunnen we passende ondersteuning bieden. Onze hulp bestaat uit gerichte motorische oefeningen, eventueel in samenwerking met externe fysiotherapeuten. We bieden begeleiding bij schrijfvaardigheid en hanteren van materialen, en maken aanpassingen in de klas zoals ergonomische werkplekken. Voor leerlingen met lichamelijke beperkingen werken we samen met revalidatieartsen of ambulante begeleiding. Specifieke Ondersteuningsvragen: We bieden ondersteuning aan leerlingen met motorische ontwikkelingsachterstanden, schrijfproblemen zoals dyspraxie of DCD, lichamelijke beperkingen, chronische aandoeningen, of bewegingsangst. Al deze ondersteuning wordt op maat gemaakt en in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam vormgegeven, met inzet van externe specialisten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of die ondersteuning nodig hebben bij persoonlijke verzorging, biedt Openbare Basisschool Noord een veilige en zorgzame omgeving. We zorgen ervoor dat alle leerlingen volledig kunnen deelnemen aan het onderwijs. Medisch Handelen: Wij volgen strikt het medisch protocol van Stichting Oponoa voor handelingen zoals medicatietoediening of medische controles. Onze zorgcoördinator weet welke externe specialisten ingeschakeld kunnen worden voor specifieke medische ondersteuning. Persoonlijke Verzorging: Leerlingen die hulp nodig hebben bij toiletgang, incontinentie, omkleden of eten en drinken, ontvangen deze ondersteuning met respect voor hun privacy. Waar nodig maken we gebruik van aangepaste voorzieningen. Samenwerking en Afstemming: We werken nauw samen met ouders, jeugdverpleegkundigen en andere zorgverleners. Soms wordt ondersteuning geboden door een onderwijsassistent of persoonlijke begeleider via een speciaal arrangement. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Dyslexiebegeleiding
Logopedie
Handvaardigheidlokaal
Studio Noord

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Noord

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod

Op Openbare Basisschool Noord geloven we sterk in een nauwe samenwerking tussen ouders, uw kind en de school. Dit partnerschap is essentieel voor het succes van uw kind. Wij begrijpen dat u als ouder vragen kunt hebben over de ontwikkeling en het onderwijs van uw kind. Voor specifieke vragen over passend onderwijs of de voortgang van uw kind op school, staan de leerkracht, de intern begeleider en de directie altijd voor u klaar. Zij bieden een luisterend oor en deskundig advies. Daarnaast faciliteert Samenwerkingsverband IJssel-Berkel een toegankelijk Oudersteunpunt. Dit punt biedt ondersteuning en informatie voor ouders. U kunt hen bereiken via telefoonnummer (06) 57 12 38 03 of per e-mail via oudersteunpunt@ijsselberkel.nl voor al uw vragen. Op de website van het Oudersteunpunt, te vinden op https://ijsselberkel.nl/ouders/oudersteunpunt, vindt u tevens een schat aan informatie en veelgestelde vragen. Dit platform is een waardevolle bron voor ouders die zich verder willen informeren over passend onderwijs. Toekomstgericht Onderwijs: Focus op Meer- en Hoogbegaafdheid Voor het komende schooljaar richt ons toegewijde team van Basisschool Noord zich op de verdere ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde leerlingen, naast de kernvakken en executieve functies. We willen ons aanbod versterken en uitbreiden. Hiervoor introduceren we een inspirerende plusgroep, waar leerlingen uit diverse jaargroepen aan deelnemen. Dit exclusieve programma wordt aangevuld met verrijkend aanbod binnen de reguliere klassen. Om deze ambities te realiseren, investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team en schaffen we de benodigde lesmaterialen aan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen OBS Noord

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 legt de focus op een aantal cruciale ontwikkelingen binnen Openbare Basisschool Noord. We streven naar prachtig onderwijs door innovatie in taal- en rekenonderwijs, met aandacht voor gepersonaliseerd en ontdekkend leren. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor versterkt onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We zetten vol in op digitale geletterdheid en burgerschap, met een duidelijke doorlopende leerlijn die verweven is met alle vakgebieden. Voor een duurzaam onderwijslandschap werken we toe naar een fusie met twee andere openbare scholen in Borculo, gepland voor 2027. Ook passen we onze organisatie aan aan een dalend leerlingenaantal, zodat we ook in de toekomst uitstekend onderwijs kunnen blijven bieden.

Hoe evalueren we onze schoolontwikkeling en bereiken we onze doelen?

Bij OBS Noord borgen we onze schoolontwikkeling door continu te reflecteren op de gestelde doelen. Dit proces omvat actieve betrokkenheid van ons team, leerlingen en ouders, en vindt plaats via diverse kanalen zoals gesprekken, klassenbezoeken, teamvergaderingen en collegiale consultaties. We stellen onze doelen periodiek bij om aan te sluiten bij actuele onderwijsontwikkelingen. Deze evaluaties worden vastgelegd in borgingsdocumenten en vormen de basis voor onze jaarlijkse zelfevaluaties. Deze zelfevaluaties, gericht op zowel basiskwaliteit als strategische doelen, worden besproken met het bestuur. De medezeggenschapsraad (MR) speelt een essentiële rol in dit proces. Via regelmatige besprekingen in de MR-vergaderingen houden we hen op de hoogte van onze voortgang en betrekken we hen bij belangrijke beslissingen.

Stimuleer uw kind: VVE en Peuteropvang bij Openbare Basisschool Noord

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Noord in Borculo biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. We werken nauw samen met lokale kinderopvangpartners zoals Partou en Avonturijn om een naadloze overgang van opvang naar basisschool te garanderen. Sinds 2021 onderhouden we een sterke samenwerking met Partou, gericht op gezamenlijke activiteiten en de optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht, waarbij onderwijsbehoeften van toekomstige leerlingen centraal staan, zodat wij ons onderwijs hierop kunnen afstemmen. In de kleuterklassen (groep 1 en 2) volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet. Als extra ondersteuning nodig is, bieden wij een passend en doelgericht lesprogramma, altijd in overleg met onze zorgcoördinator en u als ouder. Ons onderwijs verrijkt de ontwikkeling op diverse gebieden: Taalontwikkeling: Wij creëren een rijke taalleeromgeving met focus op woordenschat, taalbegrip en mondelinge communicatie. Via spel ontdekken kinderen nieuwe woorden en vaardigheden. Activiteiten omvatten doelen uit het digikeuzebord, opdrachten van Kleuteruniversiteit, dagelijks voorlezen, themawoordenschat, kringgesprekken, rollenspellen en het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals praatplaten en pictogrammen. Kinderen werken in taalrijke hoeken. Extra taalhulp: Verlengde instructie in kleine groepen, pre-teaching (vooraf kennismaken met lesstof), herhaling, inoefening van klankbewustzijn en woordenschat, gerichte interventies en individuele begeleiding door de leerkracht of onderwijsassistent. Logopedie kan indien nodig ook op school worden aangeboden. Rekenontwikkeling: Spelenderwijs ontwikkelen jonge kinderen rekenvaardigheden. We maken gebruik van het digikeuzebord en materialen van Kleuteruniversiteit. Activiteiten omvatten tel- en sorteerspelletjes, rekenen in dagelijkse routines, werken met concreet materiaal zoals blokken en kralen, en kleine kringactiviteiten gericht op getalbegrip en meten. Kinderen verkennen getallen en hoeveelheden op een tastbare manier. Extra rekenhulp: Verlengde instructie, pre-teaching, herhaling, inoefening en gerichte begeleiding in kleine groepjes of individueel door de leerkracht of onderwijsassistent. Motorische ontwikkeling: Wij stimuleren zowel fijne als grove motoriek met gerichte activiteiten binnen en buiten. Activiteiten omvatten knutselen, kleien, knippen, rijgen en voorbereidende schrijfoefeningen. Bewegingslessen, eventueel met een vakleerkracht of fysiotherapeut, versterken de motorische vaardigheden. Extra motorische ondersteuning: Verlengde instructie, pre-teaching, herhaling, inoefening en gerichte begeleiding in kleine groepjes of individueel. Sociaal-emotionele ontwikkeling: Een veilige en positieve groepssfeer is cruciaal. Bij uitdagingen met emoties, sociale interacties of zelfvertrouwen bieden wij ondersteuning. Ondersteuning gebeurt via kringgesprekken, sociaal-emotionele lesmethodes zoals Kwink, spel gericht op samenwerken en conflictbeheersing, en individuele begeleiding door leerkracht of onderwijsassistent om gevoelens te herkennen en te uiten. Met dit brede aanbod zorgen we ervoor dat elk kind zich veilig, gewaardeerd en competent voelt, en de ruimte krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool Noord extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de school biedt gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, waaronder VVE en peuteropvang.

Ja, de school biedt gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, waaronder VVE en peuteropvang.

Peuteropvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt Openbare Basisschool Noord samen voor het jonge kind programma?

Openbare Basisschool Noord werkt nauw samen met Partou en andere lokale kinderopvangpartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.

Openbare Basisschool Noord werkt nauw samen met Partou en andere lokale kinderopvangpartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.

Partou
Team | Openbare Basisschool Noord in Borculo | [2025] Schoolregister