
Het team van Openbare Basisschool Noord in Borculo
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool Noord is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Noord. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool Noord bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Noord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Noord gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invallers en Noodoplossingen op Basisschool Noord
Op Openbare Basisschool Noord streven we ernaar om altijd gekwalificeerde docenten voor de klas te hebben. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we ons in om snel passende vervanging te regelen. We geven prioriteit aan het inschakelen van onze eigen pool van vaste invallers of het vinden van een interne oplossing. Onze procedure volgt nauwgezet de richtlijnen van de stichting OPONOA. Eerst kijken we naar geschikte personen binnen de school die niet-lesgevende taken uitvoeren, zoals onderwijsassistenten, stagiaires, directieleden of de zorgcoördinator. De geschiktheid van stagiaires voor invalwerk wordt zorgvuldig beoordeeld door de leerkracht en directeur. Indien zij ingezet worden, gebeurt dit onder de eindverantwoordelijkheid van de directeur. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Dit gebeurt slechts voor korte periodes om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Als laatste redmiddel, en uitsluitend na voorafgaande communicatie met ouders, kan een groep naar huis worden gestuurd. Dit wordt minimaal een dag van tevoren aangekondigd, conform de richtlijnen van de hoofdinspectie. Voor kinderen wiens ouders niet thuis kunnen blijven, wordt opvang geregeld. Uiterste maatregelen, zoals het rouleren van naar huis gestuurde groepen of het thuis laten opvangen van kleuters (die niet leerplichtig zijn), worden alleen genomen in extreme noodsituaties. Transparante communicatie met ouders over alle genomen maatregelen is hierbij te allen tijde essentieel.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op Obs Noord werken we met zowel enkele als met combinatiegroepen. Jaarlijks wordt er met het team gekeken naar de groepssamenstelling van dat betreffende schooljaar. Hierdoor kan het voorkomen dat de indeling van de groepen wisselt.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Specialistisch Ondersteuningsteam voor Elke Leerling
Taal- en Rekenspecialisten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Openbare Basisschool Noord geloven we in het bieden van een sterke basis in taal en rekenen voor al onze 80 leerlingen. Wij begrijpen dat elk kind uniek leert en bieden daarom gerichte ondersteuning naast het reguliere curriculum. Onze aanpak is planmatig en gestructureerd, conform landelijke protocollen zoals het ERWD-protocol en het dyslexieprotocol. We zetten ons in om leerlingen te helpen excelleren in lezen, spelling, woordenschat en rekenvaardigheden. Taalonderwijs dat Inspireert: Taal is cruciaal voor communicatie en begrip in alle aspecten van het leven. Op school, thuis en tijdens het spelen, taal is overal. Wij volgen de taalontwikkeling nauwgezet via het Cito Leerling Volg Systeem (LIB), observaties en methodegebonden toetsen. Zo signaleren we tijdig waar extra ondersteuning nodig is. Onze ondersteuningsmethoden omvatten verlengde instructie, pre-teaching van nieuwe lesstof, gerichte herhaling en inoefening van basisvaardigheden, en intensieve begeleiding in kleine groepen met methodes zoals Klasse! lezen en RALFI-lezen. Individuele begeleiding door leerkrachten en onderwijsassistenten is ook beschikbaar, evenals compacten en verrijken om aan te sluiten bij elk leertempo. Hulpmiddelen en digitale tools ondersteunen dit proces, waaronder woordkaarten, pictogrammen, mindmaps, educatieve taalspelletjes en programma's zoals Squla. Leerlingen met dyslexie ontvangen extra ondersteuning zoals extra tijd, voorleessoftware en aangepaste toetsvormen. Ook leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) krijgen specifieke hulp, zoals visuele ondersteuning en aangepaste instructies, in samenwerking met logopedisten. Rekenen met Focus: Ook voor rekenen bieden we extra ondersteuning, gericht op het automatiseren van vaardigheden, het begrijpen van contextsommen en het ontwikkelen van rekenstrategieën. Dit gebeurt door middel van herhaling, verlengde instructie en pre-teaching. Remediërende instructie helpt specifieke hiaten weg te werken. We gebruiken diverse rekenmaterialen zoals blokken, kralenkettingen en rekenrekken, aangevuld met digitale tools en visuele ondersteuning zoals schema's en stappenplannen. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool Noord koestert een veilige en positieve leeromgeving waar leerlingen zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Een goed sociaal-emotioneel welzijn vormt de basis voor succes en geluk. We werken proactief aan een positief groepsklimaat met de methodes Kwink en Breinhelden, aangevuld met individuele kindgesprekken en een duidelijke structuur binnen de school. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend via observaties, gesprekken en het Cito LIB om tijdig ondersteuning te bieden waar nodig. Onze ondersteuning omvat individuele begeleiding, sociaal-emotionele trainingen zoals Rots & Water en Kanjertraining, en gedragsinterventies op maat, zoals beloningssystemen of een 'time-in' plek. We bieden ook hulp bij faalangst, onzekerheid en sociale teruggetrokkenheid, vaak in samenwerking met het Voormekaarteam. Aandacht voor Specifieke Uitdagingen: We hebben speciale aandacht voor leerlingen met angstklachten, faalangst, AD(H)D, ASS, traumatische ervaringen of die te maken hebben met verliesverwerking. Al onze ondersteuningstrajecten worden op maat gemaakt en afgestemd met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Openbare Basisschool Noord leren leerlingen niet alleen de kernvakken, maar ook hoe ze effectief leren. Een positieve werkhouding, taakgerichtheid en goed gedrag zijn essentieel voor hun schoolsucces. De methode Breinhelden ondersteunt ons hierbij. Leerkrachten observeren dagelijks de werkhouding en taakaanpak van leerlingen om zo tijdig extra ondersteuning te kunnen bieden. We zorgen voor structuur en voorspelbaarheid in de klas met dagritmekaarten en duidelijke gedragsafspraken. Onze ondersteuning omvat individuele begeleiding gericht op taakinitiatie, concentratie en emotieregulatie. We zetten hulpmiddelen in zoals een time-timer, koptelefoon of werkplekken met minder prikkels. Gedragstrainingen zoals Rots & Water en Kanjertraining worden ook aangeboden, in overleg met het Voormekaarteam. Specifieke Ondersteuningsvragen: We bieden hulp aan leerlingen met concentratieproblemen, impulsiviteit (zoals bij AD(H)D), moeite met taakvolhouden, over- of onderprikkeling, en sociaal-emotionele spanningen die het gedrag beïnvloeden. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in nauwe afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Openbare Basisschool Noord besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle 80 leerlingen. We bieden op maat gemaakte ondersteuning voor kinderen die extra hulp nodig hebben op dit gebied. Observaties tijdens klassikale activiteiten en gymlessen helpen ons om eventuele achterstanden in de fijne of grove motoriek tijdig te signaleren. Hierdoor kunnen we passende ondersteuning bieden. Onze hulp bestaat uit gerichte motorische oefeningen, eventueel in samenwerking met externe fysiotherapeuten. We bieden begeleiding bij schrijfvaardigheid en hanteren van materialen, en maken aanpassingen in de klas zoals ergonomische werkplekken. Voor leerlingen met lichamelijke beperkingen werken we samen met revalidatieartsen of ambulante begeleiding. Specifieke Ondersteuningsvragen: We bieden ondersteuning aan leerlingen met motorische ontwikkelingsachterstanden, schrijfproblemen zoals dyspraxie of DCD, lichamelijke beperkingen, chronische aandoeningen, of bewegingsangst. Al deze ondersteuning wordt op maat gemaakt en in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam vormgegeven, met inzet van externe specialisten.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of die ondersteuning nodig hebben bij persoonlijke verzorging, biedt Openbare Basisschool Noord een veilige en zorgzame omgeving. We zorgen ervoor dat alle leerlingen volledig kunnen deelnemen aan het onderwijs. Medisch Handelen: Wij volgen strikt het medisch protocol van Stichting Oponoa voor handelingen zoals medicatietoediening of medische controles. Onze zorgcoördinator weet welke externe specialisten ingeschakeld kunnen worden voor specifieke medische ondersteuning. Persoonlijke Verzorging: Leerlingen die hulp nodig hebben bij toiletgang, incontinentie, omkleden of eten en drinken, ontvangen deze ondersteuning met respect voor hun privacy. Waar nodig maken we gebruik van aangepaste voorzieningen. Samenwerking en Afstemming: We werken nauw samen met ouders, jeugdverpleegkundigen en andere zorgverleners. Soms wordt ondersteuning geboden door een onderwijsassistent of persoonlijke begeleider via een speciaal arrangement. Alle maatwerkondersteuning gebeurt in afstemming met SWV IJssel-Berkel en het Voormekaarteam.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Noord
Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen OBS Noord
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?
Hoe evalueren we onze schoolontwikkeling en bereiken we onze doelen?
Downloaden
Download ons uitgebreide schoolplanStimuleer uw kind: VVE en Peuteropvang bij Openbare Basisschool Noord
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Openbare Basisschool Noord extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, de school biedt gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, waaronder VVE en peuteropvang.
Met welke organisaties werkt Openbare Basisschool Noord samen voor het jonge kind programma?
Openbare Basisschool Noord werkt nauw samen met Partou en andere lokale kinderopvangpartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren.