Openbare Basisschool Noord
Heer Rudolfstraat 1
7271 XH Borculo

Schoolweging

Schoolweging
32.07
Spreiding
5.38

De schoolweging van Noord is 32,07 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,86% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit laat zien dat de basale vaardigheden structureel goed worden aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 52,38% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruimschoots de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2%. Dit duidt op effectief maatwerk voor ambitieuze leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 54,54% vmbo-niveaus (27,27% vmbo-b, 27,27% vmbo-(g)t) versus 36,36% havo/vwo. Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat mogelijk samenhangt met de hoge doorstroom naar het reguliere vervolgonderwijs. De school scoort relatief sterk in doorstroom naar vmbo-(g)t, met percentages die de regionale vergelijking (16,45%) ruim overstijgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNoordGemeente AmsterdamNederland
LIB176.03175.23175

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Obs Noord volgt een cyclisch model. Hierin worden twee maal per jaar de resultaten geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse wordt een verbeterplan opgesteld waarin de interventies worden vastgelegd. Bij de volgende meting wordt er gekeken wat de resultaten van de interventies zijn. Ook dit wordt weer geanalyseerd/geëvalueerd en indien nodig worden er nieuwe interventies vastgelegd. Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde, niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Hierin staan alle niet-methode gebonden toetsen vermeld. De methodegebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken: - Groepsbespreking: Twee keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen leerkracht en zorgcoördinator georganiseerd waarbij de groepwordt besproken. - Presenteer je eigen groep: Twee keer per jaar worden de LOVS resulaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Hierin worden mogelijke oorzaken benoemd en interventies besproken en gedeeld. De definitieve interventies worden opgenomen in het verbeterplan en zijn terug te zien in de weekroosters. - Individueel niveau: Alle leerlingen worden individueel gevolgd middels het leerlingoverzicht. Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben (eigen leerlijn) worden gevolgd middels een ontwikkelingsplan (OP) of een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,76% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 80,95% exact op het geadviseerde niveau functioneert. Dit wijst op realistische en zorgvuldige advisering. De combinatie van individuele leerlijnen en vroege signalering (zoals vermeld in het schoolplan) lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid/ vertrouwen Wij bieden een school waar iedereen zichzelf mag zijn en zich prettig voelt. Wanneer je je veilig en prettig voelt kom je tot ontwikkelen en leren. Dit ontwikkelen en leren mag in je eigen tempo, voor zover dat mogelijk is in ons onderwijssysteem. Respect Naast het bieden van onderwijs vinden wij het belangrijk leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en met de omgeving te leren omgaan. Deze vaardigheden worden onder begeleiding van de leerkrachten aangeleerd en geoefend. Samen Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren samen werken; samen weet je immers meer dan alleen. Samenwerken kan voor verrassende uitkomsten zorgen en bovendien neemt samenwerken een belangrijke plaats in onze maatschappij in. Een maatschappij die o.a. vraagt om vaardigheden als kritisch en probleemoplossend denken, keuzes maken, beargumenteren, samenwerken, reflectievermogen bezitten en creatief denken. Het woord ‘SAMEN‘ staat voor de manier waarop het team de begeleiding van de leerling realiseert. De leerkrachten begeleiden, coachen, motiveren en enthousiasmeren de leerlingen. Kindgesprekken en contacten met ouders spelen hierbij een belangrijke rol, want samen bereik je meer! LEES MINDER

Respect voor elkaar

Samen verantwoordelijk

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Noord voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Noord werkt met 5 basisregels die in alle groepen zichtbaar zijn en besproken worden met de leerlingen. Verschillende samenwerkingsvormen binnen het onderwijs bevorderen de samenwerking tussen leerlingen. KWINK wordt ingezet om kernwaarden te bespreken en Leerling in Beeld sociaal emotioneel monitort de sociale opbrengsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Noord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Noord gebruikt Leerling in Beeld sociaal emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Noord?

Openbare Basisschool Noord gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.