Basisschool Openbare Basisschool Noord in Borculo

De resultaten van Openbare Basisschool Noord in Borculo

Current section: resultaten
Heer Rudolfstraat 1
7271 Borculo

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Noord, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool Noord bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Noord bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamenteel Niveau op Openbare Basisschool Noord

Het fundamenteel niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets om dit niveau te meten. De landelijke norm, gesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau bereikt. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle Nederlandse basisscholen geldt. Bij Openbare Basisschool Noord zetten we ons dagelijks in om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op dit fundamentele niveau. Onze docenten bieden extra ondersteuning waar nodig, zodat elke leerling de kans krijgt om succesvol te zijn in taal en rekenen. Dit streven naar excellentie zorgt ervoor dat onze leerlingen goed voorbereid zijn voor het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behalen: Ambitie en Resultaten op Openbare Basisschool Noord

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagendere academische prestatie dan het fundamenteel niveau. Ons doel op Openbare Basisschool Noord is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere streefniveau te laten behalen. De inspectie stelt voor iedere school individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit door de inspectie bepaalde percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Op Openbare Basisschool Noord werken we continu aan het verbeteren van ons onderwijs om onze leerlingen niet alleen aan de basisnorm te laten voldoen, maar hen ook uit te dagen om hun volledige potentieel te bereiken en het streefniveau te overtreffen. Dit draagt bij aan hun verdere academische ontwikkeling en succes.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Noord?

Bij Openbare Basisschool Noord begeleiden we elke leerling zorgvuldig door de basisschoolperiode. Ons schooladvies voor het voortgezet onderwijs is gebaseerd op een breed beeld van de leerling, waarbij we niet alleen kijken naar toetsresultaten (zoals methode- en Cito-toetsen), maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, werk- en taakhouding, en de algehele inzet en motivatie. Sinds schooljaar 2023-2024 hanteren we de doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen, als opvolger van de eindtoets. De procedure begint in groep 7 met een indicatie voor het advies. In november van groep 8 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, waarin dit brede beeld centraal staat. De doorstroomtoets wordt half februari afgenomen, met de uitslag half maart. Indien een leerling significant hoger scoort dan het gegeven advies, wordt dit bijgesteld, mits dit in het belang van de leerling is. Ouders en leerlingen worden hierover altijd geïnformeerd. Eind maart volgt het definitieve advies. Tijdens de landelijke aanmeldweek, waarvan de data jaarlijks worden bepaald, melden leerlingen zich gelijktijdig aan bij middelbare scholen. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig advies. Het is essentieel om tijdig middelbare scholen te bezoeken om een weloverwogen keuze te maken voor de vervolgopleiding. Onze adviserende rol in het derde jaar van het voortgezet onderwijs richt zich op de aansluiting tussen het basisschooladvies en de gekozen onderwijsstroming. We analyseren deze gegevens intern om onze adviesstrategie voortdurend te verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Leren bij Openbare Basisschool Noord

Bij Openbare Basisschool Noord creëren we een omgeving waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Dit veilige klimaat is essentieel voor een optimale persoonlijke ontwikkeling en leerervaring, waarbij we ruimte bieden voor individuele groei binnen ons onderwijssysteem. Respect staat centraal in onze aanpak. We leren kinderen om respectvol met elkaar, de leerkrachten en hun omgeving om te gaan. Deze belangrijke sociale vaardigheden worden actief begeleid en ingeoefend door ons toegewijde team. Samenwerken bevorderen we actief, omdat we geloven dat gezamenlijke inspanningen leiden tot betere resultaten en het ontwikkelen van cruciale 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en creativiteit. Ons team werkt als één geheel, coachend en motiverend, om elke leerling te ondersteunen. Door nauw contact met ouders en kindgesprekken versterken we deze samenwerking, want sámen bereiken we meer.

Respect voor iedereen

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Veiligheid en geborgenheid

Hoe bevordert Openbare Basisschool Noord de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert vijf kernregels die in alle groepen zichtbaar zijn en actief met de leerlingen worden besproken, waarbij we gezamenlijke verantwoordelijkheid benadrukken. We stimuleren diverse samenwerkingsvormen binnen het lesaanbod om leerlingen hierin te bekwamen. Voor het bespreken van onze kernwaarden maken we gebruik van de methode KWINK. Daarnaast ondersteunen we de ontwikkeling van executieve functies met de Breinhelden methode. De sociale vooruitgang van leerlingen monitoren we nauwgezet met behulp van 'Leerling in Beeld sociaal emotioneel'. Recente metingen (Leerling in Beeld sociaal emotioneel 2024-2025) tonen aan dat onze leerlingen zich prettig en veilig voelen op school. De resultaten zijn met hen besproken, wat leidde tot gerichte individuele ondersteuning waar nodig. Er waren geen groeps- of schoolbrede interventies vereist. We blijven de schoolveiligheid continu evalueren en passen interventies toe indien noodzakelijk.

Welke methoden en registraties worden gebruikt voor de sociale en emotionele ontwikkeling op deze basisschool?

Openbare Basisschool Noord gebruikt de volgende instrumenten om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen en te bevorderen:

  • Leerling in beeld sociaal emotioneel voor monitoring van sociale opbrengsten.
  • Qfeedback, toegepast in een vierjarige cyclus voor continue evaluatie.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren (SEL) zet deze school in?

Onze school integreert de volgende erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren in het curriculum:

  • KWINK, voor het ontwikkelen van sociale en emotionele competenties.
  • Breinhelden, gericht op het versterken van executieve functies en zelfregulatie.

Inspectierapport Openbare Basisschool Noord: Kwaliteit en Ontwikkeling

In april 2024 heeft de Onderwijsinspectie een grondige beoordeling uitgevoerd van Openbare Basisschool Noord. De inspectie heeft onze school getoetst aan alle geldende standaarden binnen het inspectiekader. De resultaten tonen aan dat alle aspecten van het onderwijs op onze school als voldoende zijn beoordeeld. Dit bevestigt de toewijding van ons team aan het bieden van een stabiele en kwalitatief hoogwaardige leeromgeving voor al onze leerlingen. Wij zijn trots op deze uitkomst en zien het als een erkenning van onze inspanningen om continu te streven naar verbetering. Meer gedetailleerde informatie over de bevindingen van de inspectie is beschikbaar via de onderstaande link.

Resultaten | Openbare Basisschool Noord in Borculo | [2025] Schoolregister