Openbare Basisschool Kiezel en Kei in Borculo

Het team van Openbare Basisschool Kiezel en Kei in Borculo

Current section: team
't Hambroek 54
7271 Borculo

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Kiezel en Kei is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Kiezel en Kei. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Kiezel en Kei bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Kiezel en Kei bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Kiezel en Kei gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op OBS Kiezel en Kei: Altijd een Plan B

Bij Openbare Basisschool Kiezel en Kei zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We streven ernaar om zo snel mogelijk een gekwalificeerde vervanger te regelen om de lessen soepel te laten verlopen. Onze aanpak voor leerkrachtvervanging is proactief en effectief. Bij uitval van een leerkracht zetten we direct onze interne procedures in werking om een passende invaller te vinden. We begrijpen dat het vinden van geschikte vervangers soms een uitdaging kan zijn, daarom hebben we een robuust noodplan ontwikkeld. Dit noodplan garandeert dat de impact op de leerlingen geminimaliseerd wordt. De directeur beoordeelt de verwachte duur van de afwezigheid en benadert direct de beschikbare invallers. Als de gebruikelijke procedures geen oplossing bieden, zoeken we naar interne oplossingen door de taken te herverdelen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne oplossingen ontoereikend zijn, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Als allerlaatste redmiddel, en alleen na duidelijke communicatie met de ouders, kan een groep vrijgesteld worden van onderwijs om de kwaliteit te waarborgen. Zo garanderen we altijd een veilige en leerzame omgeving voor elk kind op onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werken in combinatiegroepen Op obs Kiezel en Kei wekrn we in combinatiegroepen. Op dit moment hebben we een groep 1-2-3, een groep 4-5-6 en een groep 7-8. Een combinatiegroep kan vragen oproepen: Krijgt mijn kind wel voldoende uitleg en aandacht? Veel ouders vragen zich af hoe dit er in de praktijk dan uitziet.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool Kiezel en Kei: Deskundige Specialisten

2

Taal en Rekenen: Ontwikkeling en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze basisschool biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met specifieke leerbehoeften, zoals taalontwikkelingsstoornissen (TOS) of dyslexie en dyscalculie. Ook leerlingen met een lichte cognitieve of ontwikkelingsachterstand ontvangen hier extra ondersteuning. Onze interne begeleiders en dyslexiespecialisten zijn meerdere dagen per week aanwezig om leerlingen te helpen. Zij werken nauw samen met leerkrachten, zodat adviezen direct in de klas toegepast kunnen worden. Dit zorgt voor een naadloze integratie van ondersteuning in het dagelijks onderwijs. Indien er behoefte is aan externe expertise, onderhoudt onze zorgcoördinator contacten met gespecialiseerde professionals. Behandelingen kunnen vaak op school plaatsvinden, wat de communicatielijnen tussen school en specialisten verkort en de voortgang bevordert. We zetten taal- en rekencoördinatoren in om een consistente leerlijn te waarborgen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij bevorderen sociaal-emotionele groei door middel van de Kwink-methode, een programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Dit omvat ook mediawijsheid en burgerschap, gericht op preventie van pesten en het creëren van een veilige schoolomgeving. Onze school biedt extra begeleiding voor kinderen met lichte sociaal-emotionele uitdagingen. De gedragsspecialist en intern begeleider zijn hierbij nauw betrokken. Voor meer gespecialiseerde hulp werken we samen met het samenwerkingsverband IJssel Berkel en het Voormekaarteam, om optimale ondersteuning te garanderen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen met gedragsproblemen, zoals AD(H)D of PDD-NOS, en voor een optimale werkhouding en taakaanpak. Onze zorgcoördinator, met een MASTER (S)EN diploma, observeert in de klas en adviseert leerkrachten en ouders. Deze gedragsspecialist helpt bij het ontwikkelen van effectieve strategieën om leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. De focus ligt op het verbeteren van concentratie, motivatie en taakgerichtheid. Bij complexere problematiek schakelen we externe expertise in via het samenwerkingsverband IJssel Berkel of het Voormekaarteam, om de best mogelijke zorg te bieden.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Alle leerkrachten zijn bedrijfshulpverlener

Toelichting van de school:

Onze school ondersteunt leerlingen met lichte motorische of lichamelijke ontwikkelingsuitdagingen, zoals Developmental Coordination Disorder (DCD). Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs signaleren problemen en passen hun lessen aan, met advies voor ouders. Zij observeren de motorische vaardigheden van leerlingen en bieden gerichte oefeningen binnen de gymlessen. Dit helpt kinderen om hun coördinatie en lichamelijke ontwikkeling te verbeteren. Indien nodig worden externe specialisten zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten ingeschakeld voor aanvullende begeleiding.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders om aan individuele hulpvragen te voldoen. De school beoordeelt de mogelijkheden voor ondersteuning. Alle leerkrachten zijn getrainde bedrijfshulpverleners met een geldig BHV-certificaat. Zij zijn voorbereid op het bieden van eerste hulp en ondersteuning in noodsituaties. We zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving waar leerlingen zich prettig voelen en zich volledig op hun ontwikkeling kunnen richten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Optimale Leerlingontwikkeling: Deskundige Extra Ondersteuning op Kiezel en Kei

Onze Toewijding aan Elk Kind: Een Diepgaande Uitleg

Bij Openbare Basisschool Kiezel en Kei heten we elk kind van harte welkom. Wij bieden een solide basisondersteuning en hebben de middelen om diverse leerlingen met specifieke behoeften te huisvesten. Onze toelatingsprocedure is zorgvuldig ingericht; we beoordelen of onze expertise aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. Ons primaire doel is het bevorderen van een optimale ontwikkeling voor ieder kind. We wegen hierbij zorgvuldig factoren als expertise, beschikbare faciliteiten en de werkdruk van ons team af. Bij een positieve toelatingsbeslissing stellen we samen met u een persoonlijk plan van aanpak op, met regelmatige evaluatiemomenten om de voortgang te monitoren. Toekomstig Aanbod en Continue Verbetering: Doorlopende Professionele Ontwikkeling Jaarlijks evalueren we kritisch de kennis en vaardigheden binnen ons team. Dit om ervoor te zorgen dat we leerlingen met extra ondersteuningsvragen altijd optimaal kunnen begeleiden. Indien nodig investeren we in bijscholing en trainingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste onderwijsontwikkelingen en ondersteuningstechnieken. Recentelijk hebben we geïnvesteerd in teambrede scholing, specifiek gericht op leerlingen die instromen vanuit een taalschakelklas. Dit stelt ons in staat om uitstekend aan te sluiten bij hun unieke leerbehoeften en hun onderwijsreis soepel te laten verlopen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitstekende Kwaliteitszorg en Schoolplan Obs Kiezel en Kei

Wat zijn de onderwijsdoelen voor Obs Kiezel en Kei de komende vier jaar?

Obs Kiezel en Kei heeft ambitieuze doelen gesteld voor de komende vier jaar, die naadloos aansluiten bij het strategisch beleidsplan van Stichting OPONOA. Ons onderwijs focust op het 'Prachtig Onderwijs'. Dit betekent dat we het taalaanbod intensiveren, zowel voor jonge kinderen als voor leerlingen die het Nederlands als tweede taal volgen (NT2).. Burgerschap krijgt extra aandacht met de invoering van een specifiek burgerschapsplan. Hierin monitoren we bewust burgerschapsvaardigheden en stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We streven naar een uitbreiding van de dynamische schooldag. Voor een 'Duurzaam Onderwijslandschap' ontwikkelen we een gezamenlijke visie met andere scholen in Borculo. We inventariseren gedeelde visiepunten en werken samen aan de implementatie van nieuwe onderwijsontwikkelingen, waarbij we lopende innovaties monitoren en bijstellen. Als 'Aantrekkelijke Werkplek' voeren we een vernieuwde gesprekkencyclus in en structureren we collegiale consultatie. We hechten aan het behouden van een stabiele en prettige leeromgeving op onze huidige locatie, rekening houdend met toekomstige ontwikkelingen. Om 'Lerend te Organiseren' stellen we coördinatoren aan voor vakgebieden zoals taal, lezen, rekenen, techniek en sociaal-emotionele ontwikkeling. We oriënteren ons breed op het scholingsaanbod van OPONOA en evalueren lopende ontwikkelingen om schoolbrede afspraken te borgen. Verbinding zoeken met scholen met vergelijkbare thema's, zoals de dynamische schooldag en taalschakelklassen, is hierbij essentieel.

Hoe waarborgt Obs Kiezel en Kei haar onderwijsdoelen en resultaten?

De onderwijsdoelen op schoolniveau worden jaarlijks vastgelegd in een projectplan, waarin de focusgebieden voor het schooljaar worden uiteengezet. Deze thema's worden meerdere keren per jaar grondig geëvalueerd en de resultaten worden gedeeld met de Medezeggenschapsraad. We maken gebruik van borgdocumenten voor diverse vakken en onderwerpen. Deze documenten worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld om de kwaliteit te waarborgen. Bovenschools wordt de voortgang gemonitord via een jaarlijkse schoolzelfevaluatie Basiskwaliteit. Tijdens het jaarlijkse schoolgesprek tussen de schoolleiding, bestuurder en beleidsmedewerker kwaliteitszorg bespreken we de strategische doelen en de behaalde resultaten. In het afgelopen schooljaar lag de focus op het bevorderen van de leerlingontwikkeling. Bij taalonderwijs hebben we het taalaanbod verbeterd, wat resulteerde in betere resultaten bij begrijpend lezen dankzij scholing via Expertis. Klassenbezoeken leidden tot directe toepassing van nieuwe inzichten bij leerkrachten. Een werkgroep selecteerde drie nieuwe taalmethoden en coördinatoren zijn aangesteld om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Voor burgerschap hebben we een plan opgesteld om kennis over basiswaarden en sociale competenties te bevorderen, en de Kwink-methodiek wordt nu structureel ingezet. De dynamische schooldag bevordert beweging, wat positieve effecten heeft op het welbevinden en de cognitieve prestaties van leerlingen. Op het gebied van gezamenlijke visiepunten zijn activiteiten gepland ter voorbereiding op een mogelijke fusie. Voor schooljaar 2025/2026 zetten we de volgende stappen: het behouden en versterken van het verbeterde taalaanbod, het evalueren van het burgerschapsborgdocument en het plannen van overlegmomenten. We zullen een visie ontwikkelen voor digitale geletterdheid en het thema dynamische schooldag opnieuw agenderen, met concrete vervolgstappen voor gezamenlijke visiepunten. We zijn trots op onze vooruitgang en kijken ernaar uit om het komende schooljaar vol groei en ontwikkeling te omarmen.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Ontdek Ons Programma

Toelichting van de school

OBS Kiezel en Kei biedt een naadloze overgang voor jonge kinderen, met een focus op spelend leren en een rijke leeromgeving. Onze nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties Partou en Avonturijn zorgt voor een consistente ontwikkeling. We betrekken ouders actief bij zowel voor- als vroegschoolse educatie (VVE). Peuters maken spelenderwijs kennis met onze school door deel te nemen aan activiteiten met groep 1-2-3. Voordat kinderen vier worden, kunnen ze al vijf ochtenden wennen op onze basisschool, wat een geleidelijke integratie bevordert. Om een doorlopende leerlijn te garanderen, onderhouden onze leerkrachten van groep 1 en 2 nauw contact met de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang. Gezamenlijke activiteiten, zoals BeweegWijs en het voorlezen van prentenboeken, versterken de samenwerking. Bij kinderen met een VVE-indicatie organiseren we een warme overdracht met ouders en kinderopvang. Voor kinderen met een taalachterstand bieden we vanaf de start een verrijkt taalaanbod, met extra aandacht voor woordenschat en herhaling. Ouders ontvangen praktische tips om thuis de taalontwikkeling te stimuleren. Ons beleid rondom taalachterstanden is gedocumenteerd en toegankelijk. Ons onderwijs aan jonge kinderen is gebaseerd op de nieuwste inzichten in kinderlijke ontwikkeling. Spel staat centraal, waarbij de leerkracht het kind begeleidt en stimuleert om de volgende ontwikkelingsstap te zetten. Leerdoelen worden geïntegreerd in betekenisvolle thema's en activiteiten. We observeren de ontwikkeling van kleuters nauwkeurig om het aanbod optimaal af te stemmen. Ons onderwijs aan de jongste kinderen kenmerkt zich door: Een stimulerende en betekenisvolle speel- en leeromgeving waar spel een centrale rol speelt. Het benutten van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen. Activiteiten die altijd verbonden zijn aan een herkenbaar thema, wat het leren betekenisvol maakt. Een breed scala aan ontwikkelings- en leermaterialen die zorgen voor variatie en uitdaging. Sterke focus op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het bevorderen van samen spelen en werken. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwlettend gevolgd door observaties. Deze observaties, geleid door de leerlijnen van SLO, stellen ons in staat het onderwijs aan te passen aan de individuele ontwikkelingsfase van het kind. Dit zorgt voor continue uitdaging en tijdige signalering van eventuele ontwikkelingsvragen. De overgang naar groep 3 verloopt soepel dankzij onze combinatiegroep 1-2-3. Kinderen in groep 2 worden al voorbereid op lezen en rekenen, terwijl leerlingen in groep 3 de ruimte krijgen om spelenderwijs te blijven leren. Dit garandeert een natuurlijke leerlijn die aansluit bij de behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Kiezel en Kei extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS Kiezel en Kei biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe samenwerking met peuteropvangfaciliteiten.

Ja, OBS Kiezel en Kei biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe samenwerking met peuteropvangfaciliteiten.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangpartners werkt OBS Kiezel en Kei samen?

OBS Kiezel en Kei werkt samen met Partou Kinderopvang om een soepele overgang van de opvang naar de basisschool te waarborgen.

OBS Kiezel en Kei werkt samen met Partou Kinderopvang om een soepele overgang van de opvang naar de basisschool te waarborgen.

Team | Openbare Basisschool Kiezel en Kei in Borculo | [2025] Schoolregister