Openbare Basisschool Kiezel en Kei
t Hambroek 54
7271 HB Borculo

Schoolweging

Schoolweging
31.12
Spreiding
5.58

De schoolweging van Kiezel en Kei Borculo is 31,12 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept het effectieve basisonderwijs waarin essentiële taal- en rekenvaardigheden gewaarborgd blijven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 83,3% een uitstekend streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert een sterke focus op maatwerk voor talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Van de leerlingen krijgt 45,5% een advies voor theoretische leerwegen (havo/vwo), waarvan 18,2% direct vwo-advies. Dit ligt boven het regionaal gemiddelde van 39,8% voor theoretische opleidingen. Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (9,1%), dat ruim boven het landelijk gemiddelde van 1,01% ligt. Deze tweespalt past bij de hoge schoolweging en diverse leerlingbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKiezel en Kei BorculoGemeente AmsterdamNederland
LIB176.03179.7175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De vorderingen en de prestaties van de kinderen worden nauwgezet bijgehouden. Leerproblemen, leerachterstanden en achterstanden in de ontwikkeling, maar ook meer begaafdheid van kinderen kunnen daardoor tijdig ontdekt worden. In de groepen 1 en 2 gebeurt dit door dagelijkse observaties en de screening naar aanleiding van het dyslexieprotocol. De kinderen die vanaf oktober t/m december instromen in groep 1 gaan aan het eind van het schooljaar in principe door naar groep 2. De school kan hiervan afwijken. Samen met de ouders wordt gekeken of deze overgang past bij de ontwikkeling van het kind. Vanaf groep 3 ligt de nadruk op het beoordelen van het schriftelijke werk en het volgsysteem van de digitale verwerkingen. Bij de papieren opdrachten vindt de correctie van het dagelijkse werk enerzijds door de groepsleerkracht plaats, anderzijds wordt ook een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de kinderen, door ze zelf hun werk na te laten kijken (zelfcorrectie). Het dagelijkse werk, de Cito-toetsen en toetsen van de methode, geven ons een beeld van het cognitieve niveau van uw kind. Al deze gegevens worden door de leerkracht bijgehouden in een leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 3 zijn deze gegevens de basis voor het rapport. Naast het volgen van de ontwikkelingen op de leergebieden, volgen we ook het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkelingen van uw kind nauwgezet. Dit doen we vooral door observaties en gesprekken met de kinderen, maar ook door het invullen van digitale systemen, waardoor er een objectiever beeld ontstaat. Vanaf groep 5 kunnen de kinderen voldoende op zichzelf reflecteren en vullen zij zelf vragenlijsten in. Zo krijgen de leerkrachten een goed beeld en kunnen zij gericht ondersteunen bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Toetsen leerlingvolgsysteem Twee keer per jaar worden de toetsen van Leerling in beeld afgenomen, in januari-februari (midden-toetsen) en in juni (eindtoetsen). Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen, dat wil zeggen dat zij niet gebonden zijn aan een lesmethode. Deze toetsen worden afgenomen voor de vakken (begrijpend) lezen, taalverzorging, spelling en rekenen. Er wordt gekeken hoe de leerling scoort ten opzichte van het landelijk gemiddelde en natuurlijk wordt er gekeken hoe de leerling scoort ten opzichte van zijn/haar eigen resultaten op de toets daarvoor. Eindtoets groep 8 In februari wordt in groep 8 de Doorstroomtoets van Leerling in beeld afgenomen. Met deze toets kunnen de leerlingen laten zien wat ze in acht jaar basisschool hebben geleerd. De Doorstroomtoets bestaat uit de onderdelen lezen, taal en rekenen en het onderdeel wereldoriëntatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29,4% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, tegen 25,3% landelijk. Het percentage onderadvies (17,6%) is weliswaar hoger dan de landelijke 11,8%, maar past bij de complexere populatie. De school hanteert een flexibel aanpassingsbeleid waarbij Cito-resultaten leidend zijn voor bijstelling van het advies, zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Het is belangrijk dat de kinderen op een goede manier met elkaar omgaan. Voor nu en voor later. In feite staan zelfredzaamheid en weerbaar maken van het kind ons in alle vak- en vormingsgebieden steeds voor ogen. Onder sociaal-emotionele ontwikkeling verstaan we de ontwikkeling van het gevoelsleven en het met anderen, in steeds groter verband, leren omgaan en samenleven. Deze vaardigheden stellen een mens in staat om als ‘totaal’-mens in de maatschappij te functioneren. LEES MINDER

samenwerken

zelfredzaam

weerbaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Kiezel en Kei voor sociale ontwikkeling?

Tijdens de eerste drie weken van het schooljaar wordt er in iedere groep gewerkt aan het klassenklimaat. Dit houdt onder andere in dat er verschillende activiteiten zijn waarbij de leerlingen leren omgaan met elkaar en samen de regels voor de groep opstellen en ondertekenen. Met behulp van de methode Kwink wordt er in alle groepen structureel aandacht besteed aan het omgaan met de ander en jezelf. Door dit preventief te doen, wordt pestgedrag zoveel mogelijk voorkomen. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten en de leerlingen vragenlijsten in die gericht zijn op het welbevinden van de leerlingen en het gevoel van sociale veiligheid. Opvallende uitkomsten uit deze lijsten worden met de leerlingen en/of met de hele groep besproken. Tijdens een teamoverleg worden de uitkomsten hiervan gedeeld, zodat alle leerkrachten op de hoogte zijn over wat er speelt bij de leerlingen of in de verschillende groepen. Waar nodig wordt er in overleg met de zorgcoördinator een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Kiezel en Kei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Kiezel en Kei gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon, Leerlingvragenlijsten, Leerling in beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Kiezel en Kei?

Openbare Basisschool Kiezel en Kei gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.