Basisschool Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo

Het team van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo

Current section: team
Kronenburgerstraat 3 A
7271 Borculo

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de H.W. Heuvelschool: Onze Aanpak

Op de Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool streven we naar een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor al onze leerlingen. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we alles op alles om zo snel mogelijk voor passende vervanging te zorgen. Onze prioriteit ligt bij het inschakelen van vaste, betrouwbare vervangers of het vinden van een interne oplossing binnen ons team. Dit garandeert continuïteit in het onderwijs en zorgt ervoor dat uw kind de aandacht krijgt die het verdient. Volgens de procedures van stichting OPONOA volgen we een gestructureerd stappenplan om de best mogelijke vervanging te regelen. We beginnen met het zoeken naar een geschikte groepsleerkracht. Indien dit niet direct lukt, schakelen we personen in met niet-lesgevende taken, zoals klassenassistenten, geschikte stagiaires, de directie of interne begeleiders. Hierbij houden we rekening met de continuïteit van hun eigen werkzaamheden, zodat deze niet te zwaar belast worden. De geschiktheid van stagiaires voor invaldiensten wordt zorgvuldig beoordeeld door de leerkracht en de directeur. Zij vallen onder de directe verantwoordelijkheid van de directeur. Als laatste redmiddel, en enkel voor een korte periode, kunnen klassen worden verdeeld over andere groepen. Dit gebeurt alleen in overleg en met de nodige communicatie naar de ouders. In uitzonderlijke noodsituaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen we overwegen om groepen tijdelijk naar huis te sturen. Dit wordt altijd ruim van tevoren aangekondigd, met speciale aandacht voor opvangmogelijkheden voor kinderen die niet thuis kunnen blijven. Dit zijn echter extreme maatregelen die we alleen in zeer zeldzame gevallen toepassen, na grondige communicatie met alle betrokken ouders. De school committeert zich aan transparante en open communicatie in elke situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling van Basisschool H.W. Heuvelschool

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op onze basisschool in Borculo zetten we vol in op gepersonaliseerd leren voor taal en rekenen. Leerlingen worden onderwezen in niveaugroepen, gebaseerd op de resultaten van actuele toetsen. We gebruiken lesmethodes die differentiatie faciliteren, waardoor elke leerling op zijn eigen tempo en niveau kan excelleren. Onze aanpak omvat pre-teaching voor extra uitleg vooraf, verlengde instructie voor verdiepende ondersteuning, en compacten & verrijken voor leerlingen die meer uitdaging zoeken. Kinderen die extra hulp nodig hebben, ontvangen die van onze onderwijsassistenten, leerkrachten of gespecialiseerde externe partners. Specifieke taalondersteuning bieden we bij ernstige dyslexie (ED), een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en beginnende geletterdheid met het Bouw! programma. Bij TOS zetten we visuele ondersteuning en gestructureerde communicatie in. Voor leesproblemen en spraak- en taalontwikkeling werken we samen met logopedisten. Bij rekenen bieden we extra ondersteuning met visuele hulpmiddelen zoals getallenlijnen en rekenkettingen, digitale tools, en bewegend rekenen. We hanteren het landelijk protocol voor Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) voor gerichte begeleiding.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

De H.W. Heuvelschool in Borculo creëert een veilige en stimulerende leeromgeving voor de optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Preventie staat centraal, met aandacht voor kindgesprekken, effectieve lesmethoden zoals Kwink, en duidelijke gedragsregels. Ons pestprotocol biedt handvatten voor het signaleren en aanpakken van ongewenst gedrag, waarbij ouders nauw betrokken worden. Indien nodig schakelen we gespecialiseerde externe hulp in via ons ondersteuningsteam, dat bestaat uit een onderwijscoach, jeugdverpleegkundige en gezinscoach. We monitoren de sociaal-emotionele groei door observaties, gesprekken en CITO-LIB-metingen. Dit stelt ons in staat om tijdig extra ondersteuning te bieden, zoals individuele begeleiding, gedragsinterventies op maat, of sociale vaardigheidstrainingen. We hebben speciale aandacht voor faalangst, AD(H)D, ASS en verliesverwerking.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Onze basisschool in Borculo legt veel nadruk op het aanleren van effectieve leerstrategieën en een goede werkhouding. We besteden specifiek aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, zoals plannen, organiseren en aandacht richten, die cruciaal zijn voor schoolsucces en het dagelijks leven. Wij bieden ondersteuning door middel van een gestructureerde en voorspelbare klasomgeving, duidelijke gedragsafspraken en het gebruik van hulpmiddelen zoals timertimers en koptelefoons. Onze leerkrachten, zorgcoördinator en externe specialisten bieden individuele en groepsgerichte coaching om de taakaanpak en werkhouding te optimaliseren. We werken proactief aan het verbeteren van de executieve functies, wat essentieel is voor zelfstandigheid en het behalen van leerdoelen. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring en de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo faciliteert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen met toegewijde zorg. We hebben wekelijks een fysiotherapeut en ergotherapeut op school, wat directe ondersteuning tijdens schooltijd mogelijk maakt. Deze aanwezigheid zorgt voor korte communicatielijnen tussen leerkrachten en specialisten. Adviezen van de fysiotherapeut en ergotherapeut worden direct toegepast in de klas, wat de integratie van behandeldoelen in het dagelijkse schoolleven bevordert. Dit kan bestaan uit gerichte motorische oefeningen of aanpassingen in de klasomgeving, zoals aangepast schrijfmateriaal of meubilair. We streven naar optimale ondersteuning door aanpassingen te doen in overleg met de leerling en de ouders, om zo de beste resultaten voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling te behalen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen die buiten de reguliere basisondersteuning vallen, volgt onze school het medisch protocol van Stichting OPONOA. De samenwerking met ouders en externe zorgverleners staat hierbij centraal, met een focus op maatwerk. Onze zorgcoördinator kan, indien nodig, contact leggen met gekwalificeerde specialisten om de benodigde hulp in te schakelen. We waarborgen dat alle leerlingen de juiste ondersteuning ontvangen, passend bij hun individuele behoeften, binnen een veilige en professionele omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Schooltuin
Kleuterbibliotheek
Ruim en groen speelterrein

Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool H.W. Heuvelschool

Deskundige Hulp en Begeleiding voor Succesvol Leren

Op de Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool geloven we in een sterke samenwerking tussen ouders, leerlingen en school. Uw kind verdient de best mogelijke onderwijsroute. Daarom bieden wij diverse vormen van extra ondersteuning om aan elke leerbehoefte te voldoen. We zetten ons in voor passend onderwijs waar elk kind kan floreren. Heeft u vragen over de ontwikkeling of het leerproces van uw kind? Neem dan gerust contact op met de leerkracht. Ook de intern begeleider en de directie staan klaar om u te adviseren en te ondersteunen. Daarnaast kunt u rekenen op het toegewijde oudersteunpunt van ons samenwerkingsverband IJssel-Berkel. Zij bieden waardevolle hulp en informatie. Bereik hen via telefoonnummer (06) 57 12 38 03 of per e-mail op oudersteunpunt@ijsselberkel.nl. Op hun website, https://ijsselberkel.nl/ouders/oudersteunpunt, vindt u tevens een schat aan nuttige informatie. Voor algemene vragen over het samenwerkingsverband IJssel/Berkel kunt u contact opnemen via info@ijsselberkel.nl of bellen naar 0575-511259. Onze brede ondersteuningsstructuur omvat samenwerking met diverse partners: Collega scholen van stichting OPONOA en binnen Borculo Samenwerkingsverband IJssel/Berkel Gemeente Berkelland Voormekaarteam Leerplichtambtenaar GGD Kinderopvang Fysiotherapie, Ergotherapie, Logopedie Dyslexiebegeleiding Ambulante begeleiding voor o.a. DCD, cluster 1 (Bartimeus) en cluster 2 (Kentalis) Pedagogische adviesbureaus zoals de Opstap, Zozijn en Zij aan Zij Kindercoaches en onderzoekbureaus zoals Mio Mondo Beweegwijs en Sportfederatie Berkelland Zwembad 't Timpke Inclusief Onderwijs en Toekomstige Ontwikkelingen: Onze school streeft naar inclusief onderwijs, waarbij we nauw samenwerken met stichting OPONOA en het samenwerkingsverband IJssel|Berkel. We blijven investeren in de basis- en brede ondersteuning voor alle leerlingen. Dit doen we door continu de kwaliteit van onze zorg te verbeteren en nieuwe ambities op het gebied van extra ondersteuning te realiseren. Versterking van de Ondersteuningsstructuur: Met ons schoolplan werken we aan de verdere ontwikkeling van kwaliteitszorg. We brengen de leerlingpopulatie nauwkeurig in kaart om het handelen van leerkrachten optimaal af te stemmen op de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. Protocollen en afspraken worden hierbij steeds beter geborgd. Professionalisering van ons Onderwijsteam: In het schooljaar 2025-2026 volgt ons team trainingen gericht op de schoolpopulatie en effectief leerkrachthandelen. Door een dieper inzicht in onze leerlingen kunnen we ons onderwijs nog beter personaliseren. Daarnaast investeren we in taaldidactiek. Collega's volgen de gespecialiseerde scholing 'mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid' van Janneke de Wolf (OPONOA academie). Deze training focust op effectieve didactiek, leerlijnen voor lezen, schrijven en spreken, en het integreren van betekenisvol aanbod in de dagelijkse lespraktijk. Individuele Ontwikkeling en Expertise: Binnen het team volgen leerkrachten trainingen over o.a. traumasensitief onderwijs en het effectief aansturen van kleutergroepen. De zorgcoördinator wordt opgeleid tot kwaliteitscoördinator. Deze opgedane kennis delen we actief tijdens teamvergaderingen om de expertise binnen het hele team te vergroten. Meer- en Hoogbegaafdheid (HB) en Executieve Functies: Naast de basisvakken besteden we extra aandacht aan meer- en hoogbegaafdheid en de ontwikkeling van executieve functies. Sinds schooljaar 2024-2025 organiseren we een plusgroep en ook in 2025-2026 is er ruimte voor verdiepend aanbod buiten de klas. Leerlingen uit diverse groepen kunnen hieraan deelnemen. We verfijnen dit aanbod continu en zorgen voor specifieke aandacht binnen de reguliere groepen. Binnen onze stichting wordt een algemeen HB-protocol ontwikkeld. Door middel van scholing en kennisdeling wordt de expertise van onze HB-specialist overgedragen aan alle leerkrachten, wat leidt tot een verhoogde deskundigheid op dit gebied. Multidisciplinaire Samenwerking en Ouderbetrokkenheid: We zijn trots op de hechte samenwerking met onze partners. Korte lijnen en zinvolle overleggen kenmerken onze aanpak. We blijven actief werken aan het versterken en waar mogelijk uitbreiden van deze waardevolle contacten. Het contact met ouders is laagdrempelig en positief. Ouders weten de leerkrachten en directie goed te vinden. In schooljaar 2025-2026 onderzoeken we de meerwaarde van een ouderklankbord en hoe we dit het beste kunnen implementeren. Fysieke en Digitale Toegankelijkheid: Hoewel ons schoolgebouw een rijke geschiedenis heeft, is het momenteel goed toegankelijk voor onze leerlingenpopulatie. De ingangen bij de kleuterlokalen bieden toegang voor rolstoelgebruikers. Kleine aanpassingen kunnen indien nodig worden gerealiseerd om de toegankelijkheid te optimaliseren. Op het gebied van digitale toegankelijkheid streven we ernaar om leerlingen met visuele of auditieve beperkingen op maat gemaakt onderwijs te bieden. We onderzoeken samen met u de mogelijkheden om specifieke onderwijsbehoeften op een passende manier te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Schoolplan en Ontwikkelingsdoelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 richt zich op diverse kerngebieden voor uitmuntend onderwijs en een bloeiende leeromgeving. We zetten vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) met een duidelijke, doorlopende lijn en consequente afspraken. Dit helpt onze leerlingen essentiële levensvaardigheden te ontwikkelen in een positieve en veilige sfeer. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen creëren we een stimulerende omgeving waar ze hun talenten optimaal kunnen ontplooien, omringd door ontwikkelingsgelijken. Daarnaast versterken we rekenvaardigheden door middel van 'bewegend rekenen' en zorgen we dat onze leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd digitaal vaardig zijn. Burgerschapsonderwijs krijgt extra aandacht met een focus op welbevinden en sociale vaardigheden, gebaseerd op ons beleidsplan uit 2023-2024. Binnen het duurzaam onderwijslandschap werken we aan een nauwere samenwerking met de andere openbare basisscholen in Borculo, met het oog op een mogelijke fusie. Als aantrekkelijke werkplek streven we ernaar onze werkomgeving continu te verbeteren. Op het gebied van lerend organiseren focussen we op de professionalisering van ons team, zodat we efficiënt kunnen inspelen op onderwijskundige ontwikkelingen en onze kwaliteitszorgsystematiek versterken.

Hoe realiseren wij onze onderwijskundige doelen?

Onze aanpak voor kwaliteitszorg is gebaseerd op de OPONOA-systematiek. Dit houdt in dat we periodiek een grondige schoolzelfevaluatie uitvoeren. Hierin reflecteren we kritisch op de voortgang van onze schooldoelen en de algehele onderwijskwaliteit. De bevindingen uit deze evaluaties vormen de basis voor onze schoolgesprekken met de bestuurder en de kwaliteitsmedewerker van de stichting. In deze overleggen bespreken we gezamenlijk de voortgang van onze strategische doelen en eventuele uitdagingen. We evalueren onze projectplannen jaarlijks en bespreken de gestelde doelen meerdere keren per jaar tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Door middel van klassenbezoeken en collegiale consultaties monitoren we de realisatie van deze doelen in de praktijk. Alle afspraken en resultaten worden vastgelegd in borgingsdocumenten, die jaarlijks met het team worden geëvalueerd. Voor schooljaar 2025-2026 ontwikkelen we een cyclusmodel om dit proces te optimaliseren. Om de voortgang van onze doelen te meten, maken we gebruik van: - Kindgesprekken - Methodegebonden toetsen - Toetsen uit het leerlingvolgsysteem LIB - Kwaliteitsonderzoeken via Q feedback Deze methoden stellen ons in staat om ons onderwijs continu aan te passen aan de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Wat zijn onze specifieke doelen voor schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op diverse versterkingsgebieden, waarbij we coördinatoren vanuit het team aanstellen om gedeelde verantwoordelijkheid en team-brede professionalisering te bevorderen. We versterken het burgerschapsonderwijs door drie kerndoelen verder uit te werken. Via teamoverleggen onderzoeken we de samenhang met andere vakgebieden. Drie keer per jaar werken we projectmatig aan deze kerndoelen, waarbij alle projecten worden geborgd in ons burgerschapsdocument. Daarnaast stellen we een Kwinkcoach aan om de implementatie van de Kwink-methode te optimaliseren en zorgen we voor een doorlopende lijn in kindgesprekken. Het taalonderwijs wordt versterkt met de ontwikkeling van een taalbeleidsplan dat duidelijke afspraken bevat over hoe we het taalonderwijs afstemmen op onze leerlingenpopulatie. Meerdere teamleden volgen hiervoor specifieke scholing. Voor meer- en hoogbegaafdheid implementeren we het stichtingsbrede protocol hoogbegaafdheid. De plusgroep wordt voortgezet en leerkrachten krijgen verdiepende kennis over dit onderwerp. Op het gebied van de fusie met de drie openbare scholen in Borculo, gepland voor 2027-2028, organiseren we meerdere studiedagen om de samenwerking te intensiveren. De professionalisering van leraren blijft een prioriteit. Jaarlijks leggen we scholingstrajecten vast in onze projectplannen en stimuleren we medewerkers om individuele professionele ontwikkeling te volgen, onder meer via de OPONOA-academie.

Optimale Start: Programma Jonge Kind op Basisschool Heuvelschool

Toelichting van de school

De H.W. Heuvelschool in Borculo zet vol in op een soepele overgang van peuter naar basisschool met ons gespecialiseerde programma voor jonge kinderen. Door een nauwe samenwerking met Partou, onze partner in kinderopvang, creëren we gezamenlijke activiteiten en structuren die de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen. We bieden extra aandacht aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, om een vliegende start op de basisschool te garanderen. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt aangeboden via peuterspeelzalen en kinderopvang, terwijl onze eigen groepen 1 en 2 de vroegschoolse educatie verzorgen. Ouderbetrokkenheid is hierbij een sleutelcomponent. Kinderen kunnen de week voordat ze vier worden al vier dagen komen wennen op school, wat zorgt voor een vertrouwde start. Een warme overdracht vanuit de voorschoolse opvang garandeert dat alle onderwijsbehoeften van uw kind bekend zijn. Binnen onze groepen 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwlettend. Indien extra ondersteuning nodig is, bieden we dit direct aan. Structurele aanpassingen in het lesaanbod gebeuren altijd in samenspraak met onze zorgcoördinator en u als ouder. Onze aanpak specifiek voor de jonge kind focust op: **Rekenontwikkeling:** We stimuleren rekenvaardigheden spelenderwijs, passend bij de belevingswereld van jonge kinderen. Dit omvat doelgerichte activiteiten, kringgesprekken over getalbegrip en meten, en het integreren van rekenen in de dagelijkse routine. We maken gebruik van tastbaar materiaal zoals blokken en kralen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we verlengde instructie, pre-teaching en gerichte oefeningen in kleine groepen. **Taalontwikkeling:** Een rijke taalomgeving stimuleren we door dagelijks voorlezen, woordenschatoefeningen en interactieve kringgesprekken. Via het programma Kleuterplein en taalgerichte activiteiten in verschillende hoeken, bouwen we actief aan de taalvaardigheid. Extra ondersteuning omvat verlengde instructie, pre-teaching en herhalingsoefeningen in kleine groepen om een sterke taalbasis te leggen. **Sociaal-emotionele ontwikkeling:** Een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling is essentieel voor zelfvertrouwen, veerkracht en positieve relaties. Wij bevorderen dit door middel van kringgesprekken, de sociaal-emotionele lesmethode Kwink, diverse spelvormen en individuele begeleiding. Een veilige en positieve groepssfeer is hierbij ons uitgangspunt. **Motorische ontwikkeling:** De motorische ontwikkeling ondersteunen we met gevarieerde bewegingsactiviteiten, zowel binnen als buiten. Creatieve spelletjes en voorbereidende schrijfoefeningen stimuleren de fijne motoriek, terwijl onze bewegingslessen bijdragen aan de algehele fysieke ontwikkeling. Ook hier bieden we extra ondersteuning door verlengde instructie, pre-teaching en gerichte oefeningen in kleine groepen waar nodig.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Heuvelschool extra ondersteuning aan voor jonge kinderen?

Ja, de school biedt een uitgebreid programma met extra ondersteuning voor het jonge kind, gericht op een optimale ontwikkeling en een succesvolle start op de basisschool.

Ja, de school biedt een uitgebreid programma met extra ondersteuning voor het jonge kind, gericht op een optimale ontwikkeling en een succesvolle start op de basisschool.

Verbonden kinderopvang en peuteropvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt Basisschool Heuvelschool samen voor het jonge kind?

De H.W. Heuvelschool werkt nauw samen met Partou en Avonturijn om een doorlopende ontwikkeling en een warme overdracht te garanderen voor alle jonge leerlingen.

De H.W. Heuvelschool werkt nauw samen met Partou en Avonturijn om een doorlopende ontwikkeling en een warme overdracht te garanderen voor alle jonge leerlingen.

Team | Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo | [2025] Schoolregister