
Schoolweging
De schoolweging van H.W. Heuvelschool is 30,03 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend op basisvaardigheden: 95,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (+10,9% boven wettelijke norm). Deze score blijft consistent hoog, zelfs tijdens de coronajaren – een prestatie die aansluit bij het geaccentueerde taalbeleid uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau (+13,1% boven signaleringswaarde van 47,1%). Deze score overtreft zowel het regionale (57,8%) als landelijke gemiddelde, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een dubbel profiel: 61,5% havo/vwo-advies (30,8% havo/vwo + 30,8% vmbo-(g)t/havo) tegenover 30,7% zuiver vmbo-advies. Dit contrast weerspiegelt de combinatie van een complexe populatie en een ambitieus onderwijsaanbod. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl de schoolweging dit wel zou doen vermoeden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | H.W. Heuvelschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 177.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken met de leerkrachten en de zorg-coördinator. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 65,5% op-advies en slechts 10,3% onder-advies presteert de school beter dan gemiddeld (landelijk: 62,9% en 11,8%). Ruim 24% stroomt door boven advies, wat het juiste evenwicht tussen realisme en ambitie in advisering bevestigt. Deze cijfers onderstrepen het belang van de door de school genoemde 'warme overdracht' naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Veilig klimaat
Respect
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool voor sociale ontwikkeling?
Naast het ‘schoolse leren’ is sociaal emotioneel leren (SEL) belangrijk voor Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool. In het schooljaar 2024-2025 wordt de SEO methode Kwink geïmplementeerd om fundamentele levensvaardigheden (competenties) te leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in over het welbevinden in de groep en op school. Bijzonderheden worden op de juiste manier opgepakt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool gebruikt 'leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool?
Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.