Basisschool Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo

De resultaten van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo

Current section: resultaten
Kronenburgerstraat 3 A
7271 Borculo

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen

Ontdek het percentage leerlingen van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool dat het fundamentele niveau beheerst. Dit essentiële niveau voor taal en rekenen is cruciaal voor alle basisschoolleerlingen aan het einde van groep acht. De eindtoets of doorstroomtoets in groep acht meet deze vaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten

Het streefniveau vertegenwoordigt een hogere academische uitdaging dan het fundamentele niveau. Ons doel op Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau dient te halen, wat essentieel is voor de schoolbeoordeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool?

Het schooladviesproces op de H.W. Heuvelschool Wij volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet gedurende de hele basisschoolperiode. Dit doen we door middel van observaties en toetsen die aansluiten bij de lesmethoden. Op basis van dit complete beeld ontvangen leerlingen in groep 7 tijdens een oudergesprek een indicatie voor het advies voor het voortgezet onderwijs. We kijken hierbij niet alleen naar de toetsresultaten, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, taakgerichtheid, inzet en motivatie van de leerling. In groep 8 krijgen alle leerlingen, voorafgaand aan de doorstroomtoets in februari, een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs tijdens een driehoeksgesprek met ouders en leerkracht. Het advies is afgestemd op het onderwijssoort dat het beste past bij het niveau en de capaciteiten van de leerling. De doorstroomtoets wordt gemaakt in de eerste twee weken van februari, met de uitslag halverwege maart. Als een leerling een hogere eindtoetsuitslag behaalt dan het schooladvies, wordt dit opnieuw beoordeeld in overleg met ouders en de leerling. Een bijgesteld advies mag hoger uitvallen, maar niet lager. Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Tijdens de landelijke aanmeldweek melden alle leerlingen zich tegelijk aan bij middelbare scholen. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs kunnen zich eerder aanmelden. Wij adviseren ouders om scholen voor voortgezet onderwijs tijdig te bezoeken, zodat er een weloverwogen keuze gemaakt kan worden. Schooladvisering en prestaties in het derde jaar voortgezet onderwijs: Na het verlaten van onze basisschool houden we de schoolloopbaan van onze leerlingen inzichtelijk. In het derde jaar van het voortgezet onderwijs wordt gekeken naar de schoolstroming van de leerling in vergelijking met het gegeven schooladvies. De analyse van Ultim View (Parnassys) en de NCO-analyse toont het volgende voor onze school: 52% van de leerlingen volgt het basisschooladvies, 33% stroomt boven het advies uit en 15% zit onder het gegeven advies. Deze resultaten bevestigen dat onze schooladviezen passend zijn en dat de meeste leerlingen in het derde jaar voortgezet onderwijs presteren op het niveau dat geadviseerd is. Het kan voorkomen dat leerlingen met een dubbel advies worden meegeteld bij de leerlingen die zijn opgestroomd. Echter, uit nadere analyse blijkt dat de meerderheid van deze leerlingen het oorspronkelijk uitgebrachte basisschooladvies volgt. Dit percentage onderstreept dat wij passend en kansrijk adviseren. We blijven ons inzetten voor het geven van optimale en kansrijke adviezen voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociaal Welbevinden op Basisschool H.W. Heuvelschool

Op Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo hechten we veel waarde aan de sociale en fysieke veiligheid van onze leerlingen. We zetten ons actief in om een omgeving te creëren waarin elk kind zich geborgen en gerespecteerd voelt. Kinderen ontwikkelen op school essentiële vaardigheden voor een succesvolle deelname aan de maatschappij. Denk hierbij aan effectief samenwerken, het oplossen van conflicten en het vergroten van zelfredzaamheid. Deze sociale competenties zijn cruciaal voor een positief schoolklimaat, verbeteren de leerresultaten en stimuleren de vorming tot actieve en betrokken burgers.

Een veilig en stimulerend schoolklimaat

Wederzijds respect en waardering

Effectieve samenwerking en groepsdynamiek

Hoe bevordert Basisschool H.W. Heuvelschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Naast academisch leren is sociaal-emotioneel leren (SEL) van groot belang op onze school. SEL helpt leerlingen bij het ontwikkelen van kennis, houdingen en vaardigheden om effectief met zichzelf en anderen om te gaan. Deze aanpak werkt preventief en draagt bij aan een positieve groepsdynamiek. In het schooljaar 2024-2025 introduceren we de Kwink methode om onze sociaal-emotionele aanpak te versterken. Vanaf 2025-2026 zal een gespecialiseerde Kwinkcoach ons team ondersteunen. Het hoofddoel van Kwink is het waarborgen van een consistente en effectieve implementatie van SEL-principes, wat onze leerlingen helpt fundamentele levensvaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in over hun welbevinden op school en binnen de groep. Eventuele aandachtspunten worden zorgvuldig geanalyseerd en aangepakt, zowel binnen de klas als in overleg met het bredere schoolteam en de medezeggenschapsraad (MR).

Welke methoden hanteert deze school voor het in kaart brengen van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen te monitoren en te evalueren, maken wij gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Leerling in Beeld

Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotionele ontwikkeling op deze school?

Onze school maakt gebruik van de volgende methodiek om sociaal-emotionele vaardigheden te stimuleren:

  • Kwink

Inspectierapport Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool: Wat de Onderwijsinspectie Zegt

Ontdek de resultaten van het laatste inspectierapport voor Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs voor al onze 176 leerlingen. Onze school, gelegen aan de Kronenburgerstraat 3 A, voldoet aan de wettelijke kaders en streeft naar continue verbetering. Dit inspectierapport biedt een gedetailleerd inzicht in onze onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en de resultaten van onze leerlingen. Lees het volledige inspectierapport om een compleet beeld te krijgen van onze schoolprestaties en de aanpak die wij hanteren om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen. Wij nodigen u van harte uit om de bevindingen van de Onderwijsinspectie te bekijken.

Resultaten | Openbare Basisschool H.W. Heuvelschool in Borculo | [2025] Schoolregister