Basisschool JKC De Opbouw in Bolsward

Het team van JKC De Opbouw in Bolsward

Current section: team
Burg Praamsmalaan 34
8701 Bolsward

Zie hier hoe het team van JKC De Opbouw is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van JKC De Opbouw. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past JKC De Opbouw bij jullie?

Ontdek hoe goed JKC De Opbouw bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij JKC De Opbouw zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij JKC De Opbouw. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij JKC De Opbouw werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor JKC De Opbouw gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervangingsbeleid Basisschool JKC De Opbouw: Zekerheid voor Onderwijs

Bij JKC De Opbouw staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een docent onverhoopt ziek is of verlof geniet, stellen wij alles in het werk om een passende vervanging te regelen. Onze voorkeur gaat uit naar een interne oplossing, waarbij bekwame collega's of onze toegewijde leraarondersteuner de lesgevende taken tijdelijk overnemen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale onderbreking van het leerproces van uw kind. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen wij externe krachten in. Het landelijke lerarentekort kan echter betekenen dat vervanging niet altijd direct beschikbaar is. In zulke uitzonderlijke gevallen kunnen wij, als laatste redmiddel, genoodzaakt zijn groepen tijdelijk over andere klassen te verdelen of, in zeldzame situaties, ouders te informeren dat een groep naar huis gaat. Wij verzekeren u dat wij u in dergelijke gevallen zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen van de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het ritmisch weekplan

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Leerlingen

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coördineert de leerlingbegeleiding en monitort de voortgang van elke leerling. Zij biedt advies aan leerkrachten voor effectieve interventies, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel gebied. De rekenspecialist ondersteunt leerkrachten met gericht onderwijs voor leerlingen met rekenuitdagingen en helpt bij het analyseren van problemen. De specialist voor meer- en hoogbegaafdheid werkt nauw samen met leerkrachten aan passende onderwijsprogramma's voor begaafde leerlingen. Voor gespecialiseerde ondersteuning en diagnostiek onderhouden we een waardevolle samenwerking met de orthopedagogenpraktijk Friesland.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk
Gebiedsteam

Toelichting van de school:

Voor kinderen die behoefte hebben aan een gesprek over hun gevoelens of gedrag, bieden we extra ondersteuning. In overleg met ouders kan onze schoolmaatschappelijk werker ingeschakeld worden voor individuele begeleiding. Ouders kunnen via hen ook contact leggen met het Gebiedsteam voor aanvullende hulp. Maandelijks vindt er, met toestemming van ouders, een Integraal Zorg Overleg (IZO) plaats met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige. Dit overleg waarborgt een efficiënte samenwerking tussen alle betrokken partijen voor optimale ondersteuning van onze leerlingen.

3

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

JKC De Opbouw is een school waar samenleven en opvoeding centraal staan. We stimuleren kinderen om samen te leren, te leven en te werken, zodat ze kunnen bijdragen aan een positieve samenleving. Elk kind verdient een veilige leeromgeving voor optimale persoonlijke ontwikkeling. Indien extra ondersteuning op het gebied van gedrag of studievaardigheden nodig is, starten we met een kindgesprek om behoeften te identificeren. De leerkracht bespreekt de situatie vervolgens met de intern begeleider om passende vervolgstappen te bepalen. Ouders worden vanaf het begin betrokken bij dit proces. Bij aanhoudende zorgen of de noodzaak van specialistische hulp, schakelen we externe expertise in, zoals schoolmaatschappelijk werk of een orthopedagoog. Deze samenwerking garandeert een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden voor elk kind.

1

Motorische Ontwikkeling: Stimulatie en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school voert jaarlijks een motorische screening (MRT) uit om de ontwikkeling van leerlingen te beoordelen. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we gespecialiseerde gymnastieklessen. De intern begeleider observeert leerlingen op verzoek van leerkrachten en adviseert ouders indien een consult bij een fysiotherapeut, ergotherapeut of huisarts wenselijk is.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school zorgt voor de nodige medische ondersteuning en haalt waar nodig externe expertise binnen. Alle medewerkers van ons IKC volgen jaarlijks een gecertificeerde BHV-training, wat zorgt voor adequate eerste hulp bij ongevallen. Meer gedetailleerde informatie vindt u in het protocol Medisch Handelen van de Bisschop Möller Stichting op onze website (www.basisschooldeopbouw.nl).

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Buitenleslokaal
Grote buitentuin aan de achterzijde van de school

JKC De Opbouw: Ontwikkeling en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Ons Pedagogisch Beleid en Leerondersteuning

Vanaf schooljaar 2025-2026 introduceert JKC De Opbouw een vernieuwend onderwijsconcept met tweejarige stamgroepen. Leerlingen worden ingedeeld in de leeftijdsgroepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Deze structuur, gecombineerd met onze kleine klasgroottes, stelt ons in staat om het onderwijs nog beter af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind. We richten ons op maatwerk en het organiseren van gerichte extra begeleiding voor leerlingen die dit nodig hebben. De focus op extra leerondersteuning blijft een prioriteit in het komende schooljaar. De waardevolle inzet van de logopedist voor screenings en advies wordt voortgezet. Bovendien verwelkomen we een nieuwe coördinator passend onderwijs, tevens rekenspecialist. Zij zal een cruciale rol spelen in het adviseren en ondersteunen van onze leerkrachten bij het ontwikkelen van effectief onderwijs, met een specifieke nadruk op rekenvaardigheden. Onze leerkrachtondersteuner blijft ook een belangrijke bijdrage leveren aan de individuele begeleiding van leerlingen. Naast ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, besteden we komend schooljaar ook extra aandacht aan leerlingen die gebaat zijn bij meer uitdaging. Leerkrachten ontvangen hiervoor gerichte scholing om deze leerlingen te identificeren en hen te voorzien van uitdagende leermaterialen en een stimulerend leeraanbod. Ons doel is om elke leerling, ongeacht de onderwijsbehoefte, optimaal te laten groeien en ontwikkelen binnen onze veilige en stimulerende leeromgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Het Hart van Ons Onderwijs

Wat zijn de kernambities van JKC De Opbouw?

Bij JKC De Opbouw draait kwaliteitszorg om de continue verbetering en het waarborgen van excellent onderwijs. We zien kwaliteitszorg als een proactieve aanpak om problemen te voorkomen en op te lossen, zodat we onze beloften aan leerlingen en ouders waarmaken. Onze kwaliteitsmeting omvat diverse evaluatiemethoden. Denk hierbij aan de resultaten van methodegebonden en -ongebonden toetsen, schoolbrede trendanalyses en zorgvuldige lesobservaties. Ook de tevredenheid van ouders en leerlingen (vanaf groep 6) wordt periodiek gemeten, net als de sociale veiligheid in de hogere groepen. Verder hanteren we een systematische zelfevaluatie via de schoolscan en ontvangen we feedback door intervisiebezoeken met andere Jenaplanscholen in Friesland. Deze brede aanpak stelt ons in staat om continu te reflecteren en ons onderwijs te optimaliseren, met als doel de beste leerervaringen te bieden.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Ons huidige schoolplan, geldig van 2023 tot 2027, vormt de basis voor onze jaarlijkse schooljaarplannen. Deze plannen specificeren concrete doelen, bijbehorende activiteiten en benodigde nascholing voor ons team. Elk jaar evalueren en stellen we deze plannen bij in het schooljaarverslag. Alle documenten worden uitgebreid besproken en vastgesteld door het team en de Medezeggenschapsraad, waarna ze ter goedkeuring en verantwoording worden voorgelegd aan het schoolbestuur en de onderwijsinspectie. Ons team investeert continu in professionele ontwikkeling, met nascholing gericht op onze verbeterprojecten. Deze scholingen vinden plaats tijdens studiedagen, teambijeenkomsten en lesobservaties. We volgen actief onderwijsontwikkelingen via conferenties, werkbezoeken, netwerken, webinars en relevante literatuur, zodat we altijd voorop lopen in educatieve innovatie.

Wat zijn de prioriteiten voor het schooljaar 2025-2026?

Voor het aankomende schooljaar 2025-2026 focussen we op een aantal strategische prioriteiten om ons onderwijs naar een nog hoger niveau te tillen. Deze prioriteiten omvatten het versterken van ons pedagogisch en didactisch handelen, wat essentieel is voor effectieve leerprocessen. Daarnaast richten we ons op het verbeteren en verdiepen van ons lesaanbod, met speciale aandacht voor thematisch onderwijs. Dit helpt leerlingen om verbanden te leggen en kennis breder te integreren. Burgerschapsvorming krijgt ook een prominente plek, evenals het actief betrekken van ouders bij de schoolactiviteiten. Deze focusgebieden zijn gedetailleerd uitgewerkt in onze jaarplannen, die we via de Plan-Do-Check-Act cyclus monitoren en evalueren. Verbeterplannen worden gedurende het jaar geïmplementeerd en tijdens studiedagen besproken, zodat het hele team betrokken is bij de voortgang en borging van onze onderwijsdoelen.

Ontdek de Wereld: Programma voor Jonge Kinderen bij JKC De Opbouw

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum JKC De Opbouw Bolsward geloven we dat de eerste levensjaren cruciaal zijn voor de ontwikkeling van elk kind. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen van 0 tot 6 jaar kunnen groeien en floreren. Spelen staat centraal in onze aanpak. Door te spelen, ontdekken kinderen de wereld en ontwikkelen ze essentiële vaardigheden. Onze speelomgeving is rijk en gevarieerd, met veel aandacht voor natuurbeleving en dagelijks buitenspelen. Dit draagt bij aan de cognitieve, sociale, emotionele en fysieke ontwikkeling van uw kind. We stimuleren vrije expressie en samenwerking, zodat kinderen leren van en met elkaar. Een veilige en ondersteunende omgeving is hierbij ons hoogste goed. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten begeleiden uw kind met aandacht en toewijding. Samenwerking met ouders en de gemeenschap is essentieel. Wij streven naar een basis voor levenslang leren en een positieve kijk op zichzelf, anderen en de wereld. De overgang van peuteropvang naar basisschool verloopt soepel dankzij onze doorlopende leerlijn. **Peuteropvang (2-4 jaar):** Onze peuters beleven het grootste deel van de dag buiten, ongeacht het weer. Ze slapen, eten, spelen en ontwikkelen zich in onze ruime tuin of in onze sfeervolle binnenruimte. Met een gevarieerd activiteitenaanbod en regelmatige samenwerking met de kleutergroepen, bereiden we uw kind optimaal voor op de basisschool. **Onderbouw (groep 1-2):** Wij bieden een warme start met huisbezoeken en meedraai-ochtenden. Veiligheid en plezier staan voorop. In een rijke leeromgeving stimuleren we de brede ontwikkeling van uw kind door middel van spel, werk en vieringen. Dagelijkse kringgesprekken, creatieve activiteiten en veel buiten spelen bevorderen de motorische en cognitieve vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Biedt JKC De Opbouw extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, JKC De Opbouw Bolsward biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en een doorlopende leerlijn naar de onderbouw.

Ja, JKC De Opbouw Bolsward biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en een doorlopende leerlijn naar de onderbouw.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Kindcentrum

Met welke partners werkt JKC De Opvang samen voor het jonge kind?

JKC De Opbouw werkt nauw samen met Kinderopvang Eigen&Wijzer om een naadloze ontwikkeling van jonge kinderen te garanderen.

JKC De Opbouw werkt nauw samen met Kinderopvang Eigen&Wijzer om een naadloze ontwikkeling van jonge kinderen te garanderen.

Team | JKC De Opbouw in Bolsward | [2025] Schoolregister