
Schoolweging
De schoolweging van De Opbouw Bolsward is 31,16 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 97,53% van de leerlingen gehaald, ver boven de vereiste 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het landelijk vergelijkingscijfer van 95,23%, wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 69,14% behaald streefniveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 43,5%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingspercentage van 55,36%, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school profileert zich met een sterke theoretische oriëntatie: 42,87% van de adviezen betreft havo, havo/vwo of vwo (tegen 44,64% regio). Opvallend is het volledig ontbreken van vmbo-b/k-adviezen, terwijl dit landelijk 5,64% beslaat. De 28,57% vmbo-(g)t-adviezen liggen ruim boven het regionale gemiddelde van 16,45%, wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Opbouw Bolsward | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onderbouw (groep 1-2): In groep 1 en 2 gebruiken we observatie-instrumenten van IEP. De jongste kinderen toetsen we niet, maar we observeren gericht hoe een kind zich ontwikkelt. Zo kunnen we het aanbod goed afstemmen op de kinderen, signaleren we welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben. Midden en bovenbouw (groepen 3 t/m 8): In deze groepen volgen we de ontwikkelingen van de kinderen voor taal en rekenen door het afnemen van methodetoetsen, waarbij de leerkrachten kunnen zien in hoeverre de kinderen de aangeboden leerstof beheersen. In januari en juni worden er toetsen afgenomen. De resultaten worden in kaart gebracht en geanalyseerd door de leerkrachten. De groep- en schoolanalyses worden tijdens twee studiemiddagen besproken. Op basis van alle analyses worden interventies uitgezet. Vanaf groep 7 wordt er met ouders en kinderen gesproken over een passend schooltype voor het voortgezet onderwijs. Dit wordt gedaan op basis van het leerlingvolgsysteem van groep 6-7 en 8. We volgen hierin de richting van de Friese plaatsingswijzer, waar alle scholen voor basis- en voorgezet onderwijs in participeren. IEP (Inzicht Eigen Profiel) We maken vanaf groep 3 gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem. Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard wordt er bij het IEP-LVS gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen maar er is ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Rapportfolio Alle kinderen van onze school hebben een rapportfolio . Dit is een groeidocument, dat gedurende de hele schooltijd opgebouwd wordt. Het rapportfolio heeft een vaste volgorde van tabbladen waarin de stamgroepleider en het kind samen de ontwikkeling in kaart brengen. Zo krijgen ouders hier ook zicht op. Het portfolio bestaat uit verschillende onderdelen en is gebaseerd op de jenaplankernkwaliteiten: 1. De relatie van het kind met zichzelf 2. De relatie van het kind met de ander en het andere 3. De relatie van het kind met de wereld. Tijdens de geplande gespreksrondes in februari en juni houden we ouders, en vaak samen met het kind, gesprekken aan de hand van het rapportportfolio. Het rapportfolio is zo opgebouwd dat uw kind zijn of haar eigen ontwikkeling kan (laten) zien. Na de gesprekken mag het rapportfolio voor een aantal weken mee naar huis.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De Opbouw is een Jenaplanschool. Een Jenaplanschool heeft een eigen visie op de mens, op kinderen en op onderwijs. We richten ons op de ontwikkeling van het gehele kind en we spelen steeds in op de natuurlijke behoefte aan veiligheid, zelfstandigheid en de drang om samen te leren. Op deze manier willen we eraan bijdragen dat onze leerlingen zich in relatie met elkaar en met de hen omringende wereld ontwikkelen tot competente mensen. We zijn een leef- werkgemeenschap waar teamleden, ouders en kinderen samenwerken. Iedere plek en iedere rol is waardevol en doet ertoe. LEES MINDER
Samenwerken
Sociaal redzaam
Leefgemeenschap
Wat is de werkwijze van JKC De Opbouw voor sociale ontwikkeling?
JKC De Opbouw vindt een veilig schoolklimaat belangrijk en besteedt aandacht aan sociale vaardigheden in alle groepen. De eerste weken van het schooljaar zijn gericht op groepsvorming, met als hoogtepunt de Opbouwwerken. In de bovenbouw wordt gebruik gemaakt van Rots en Water, gericht op fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt JKC De Opbouw om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
JKC De Opbouw gebruikt geen specifieke registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt JKC De Opbouw?
JKC De Opbouw maakt gebruik van Een doos vol gevoelens, Rots en Water en Respons voor sociaal-emotioneel leren.