IKC Sint Maarten in Bolsward

Het team van IKC Sint Maarten in Bolsward

Current section: team
Plein 1455 1
8701 Bolsward

Zie hier hoe het team van IKC Sint Maarten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sint Maarten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sint Maarten bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sint Maarten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sint Maarten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sint Maarten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (19.2%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sint Maarten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88%)
Direct ondersteunend personeel (8%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sint Maarten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Friese taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij IKC Sint Maarten: Een Betrouwbaar Plan

Bij IKC Sint Maarten zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We hebben een duidelijk beleid voor personeelsvervanging om ervoor te zorgen dat uw kind altijd in een stabiele leeromgeving verblijft. Onze eerste prioriteit bij ziekte of verlof van een leerkracht is het inschakelen van de toegewijde duo-collega. Deze collega kent de klas en de lesstof, wat een soepele overgang garandeert. Indien de duo-collega niet beschikbaar is, vragen we een andere bekwame leerkracht binnen hetzelfde team om de taken tijdelijk op zich te nemen. Dit zorgt voor een vertrouwde gezicht en een consistente aanpak. Als laatste redmiddel, en om flexibiliteit te garanderen, schakelen we het professionele supportteam van de BMS in voor invalkrachten. Dit team bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die snel kunnen bijspringen en de kwaliteit van het onderwijs waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groeperingsvormen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelend leren in hoeken
30.9%
Voorbereidend taal/rekenen
30.6%
Bewegen buiten/binnen
23.7%
Wereldoriëntatie
6.2%
Muziek
5.5%
Fries
2.1%
Engels
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.3%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Lezen
18.9%
Wereldoriëntatie
11.8%
Bewegingsonderwijs
11.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.4%
Overig
3.4%
Engelse taal
1.8%
Levensbeschouwing
1%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op IKC Sint Maarten

9

Taal en Rekenen: Expertise voor Academisch Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider (IB'er)
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Logopedist
Schoolmaatschappelijk Werk (Gebiedsteam)
Orthopedagogenpraktijk Friesland
Logopediepraktijk Willewiis

Toelichting van de school:

Onze orthopedagoog werkt proactief mee binnen ons handelingsgericht werken, gericht op het voorkomen van leerproblemen. Daarnaast is er wekelijks een schoolmaatschappelijk werkster aanwezig om leerlingen en gezinnen te ondersteunen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk (Gebiedsteam)
Orthopedagogenpraktijk Friesland
Mediacoach

Toelichting van de school:

Onze orthopedagoog draagt bij aan een positieve ontwikkeling door middel van handelingsgericht werken. Wekelijks staat een schoolmaatschappelijk werkster klaar voor ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk (Gebiedsteam)
Orthopedagogenpraktijk Friesland

Toelichting van de school:

Elke woensdagochtend is onze schoolmaatschappelijk werkster beschikbaar voor gesprekken en nauw overleg met leerkrachten. Orthopedagogenpraktijk Friesland (OPF) biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met unieke onderwijsbehoeften. Hun aanpak kenmerkt zich door efficiënte communicatie, eenvoudige procedures en een transparante samenwerking. OPF gelooft in het potentieel van elk kind en betrekt ouders actief als deskundigen. De orthopedagoog van OPF bezoekt onze school driemaal per jaar voor consultatie met school en ouders, waarbij diagnoses ondersteunend zijn aan de begeleiding. Ouders worden vroegtijdig betrokken bij het ontwikkelingsproces van hun kind. Jaarlijks evalueren we de samenwerking met de CPO-er en schooldirecteur om de ondersteuning continu te verbeteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze logopedist is toegankelijk in ons gebouw en bezoekt jaarlijks de kleutergroepen, met aanvullende ondersteuning op aanvraag. De fysiotherapeut is wekelijks aanwezig op ons Integraal Kind Centrum (IKC) voor ondersteuning op het gebied van motoriek.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Groepsleerkrachten

Toelichting van de school:

Bij constatering van onvoldoende persoonlijke verzorging, nemen groepsleerkrachten direct contact op met de ouders of verzorgers. In de bovenbouw worden thema's rondom persoonlijke hygiëne klassikaal en individueel besproken om bewustwording te vergroten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
24
Totaal specialisten
24
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Podium
Invalidentoilet
Zwerfboekenstation
Projectlokaal

Brede Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Sint Maarten

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Extra Hulp

Bij IKC Sint Maarten staat uw kind centraal. Wij geloven dat elk kind uniek is, met eigen talenten, interesses en leerstijlen. Ons onderwijs is erop gericht om deze individualiteit te omarmen en te stimuleren, zodat ieder kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Wij streven ernaar dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of aanleg, succesvol en met plezier leren. Ons onderwijs legt een sterke basis in taal, rekenen en lezen, essentiële vaardigheden voor toekomstig succes. Maar ontwikkeling gaat verder dan alleen kennisoverdracht. Wij focussen ook op het ontwikkelen van cruciale levensvaardigheden, sociaal-emotionele groei en creativiteit. Door actief te luisteren naar de behoeften van onze leerlingen en hun klasgenoten, creëren we een omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. We bieden een brede ontwikkeling die zowel cognitieve als emotionele aspecten omvat, aangevuld met creatieve, sociale, culturele en fysieke activiteiten. Elk kind heeft recht op begeleiding die aansluit bij hun persoonlijke ontwikkelingspad, en wij garanderen gelijke kansen voor iedereen om te excelleren. Veiligheid en een positieve schoolervaring staan voorop, zodat leren een vreugdevolle reis wordt. Naast het reguliere onderwijs biedt ons Integraal Kind Centrum (IKC) een rijk aanbod aan naschoolse activiteiten. Deze activiteiten, toegankelijk voor alle kinderen in Bolsward en omgeving, verrijken de ontwikkeling en dragen bij aan de leefbaarheid van de wijk. Ons avontuurlijke schoolplein nodigt ook uit tot spel en ontdekking. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Ons toegewijde team investeert voortdurend in professionele ontwikkeling. Recente scholingen omvatten de Kanjertraining en gespecialiseerde training in Ewise voor effectiever lesgeven en close reading. Onze ambities voor de toekomst zijn gericht op het versterken van onze expertise in NT2 (Nederlands als Tweede Taal) en het uitbreiden van onze taalklas. We streven naar een modernisering van ons schoolgebouw en het specialiseren van ons team in inclusief onderwijs en traumasensitief lesgeven. De oprichting van een interne structuurgroep zal onze ondersteuningscapaciteit verder versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van IKC Sint Maarten

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Kwaliteitsborging op IKC Sint Maarten: Een Gezamenlijke Toekomst. Op IKC Sint Maarten zetten ons toegewijde team en betrokken ouders ons dagelijks in voor onderwijskwaliteit. Ons onderwijs is gestructureerd rondom jaargroepen, met twee groepen per jaargroep, wat resulteert in zestien klassen in totaal. Binnen deze groepen bieden we gepersonaliseerd onderwijs middels het effectieve directe instructiemodel (EDI). Dit betekent in de praktijk dat leerlingen van dezelfde leeftijd les krijgen van een of twee vaste leerkrachten. Er zijn vaste instructiemomenten ingepland. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen na de klassikale instructie verlengde of verdiepende instructie van hun leerkracht. Voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2) gebruiken we sinds het schooljaar 2023-2024 het IEP Leerling Volg Systeem (LVS) en dyslexiescreening om de ontwikkeling nauwkeurig te volgen. Voor de groepen 3 tot en met 8 hanteren we begeleidingsschema's voor rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Deze schema's specificeren welke leerlingen meer of minder instructie behoeven. De schema's worden opgesteld op basis van methodetoetsen en IEP LVS-toetsen. Leerkrachten analyseren deze toetsresultaten en implementeren vervolgens gerichte interventies. Tijdens de lessen bieden leerkrachten ondersteuning aan leerlingen en kunnen zij individuele hulp verlenen. Een cruciale voorwaarde voor het succes van dit instructiemodel is de zelfstandigheid van de leerlingen. We houden rekening met diverse onderwijsbehoeften, zoals de behoefte aan meer verwerkingstijd, een specifieke plek in de klas, extra instructietijd, ondersteunende hulpmiddelen of verhoogde aandacht van de leerkracht. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, passen we het Sidi-protocol toe voor het signaleren en begeleiden van meer- en hoogbegaafdheid. Voor een gedetailleerd overzicht van onze kwaliteitsdoelstellingen verwijzen wij u graag naar ons uitgebreide Schoolplan. Professionele Ontwikkeling van Ons Team. Om de onderwijskwaliteit te waarborgen, vinden er groepsbezoeken plaats door de schoolleiding en externe coaches. Bovendien observeren leerkrachten elkaars lessen. De bevindingen uit deze bezoeken leiden tot gezamenlijke gesprekken om de doorlopende lijn van ons onderwijs te bewaken en continu te verbeteren. Dit gebeurt met name tijdens groepsbesprekingen waarbij leerkrachten hun groepsresultaten presenteren. Collega's geven elkaar advies over onderwijs- en opvoedingsvraagstukken. Wij geven de voorkeur aan teamgerichte scholing, aangevuld met individuele trainingen, die nauw aansluiten bij onze verbeterpunten. Onze Ontwikkelthema's voor de Toekomst: * Kanjertraining: het bevorderen van sociale vaardigheden en een positief schoolklimaat. * Rekenonderwijs: focus op het automatiseren van rekenvaardigheden. * Communicatie en Dossieropbouw: optimaliseren van informatie-uitwisseling en leerlingadministratie. * Expliciete Directe Instructie (EDI): verdere verfijning van onze lesmethodiek. * Leesonderwijs: versterken van technisch en begrijpend lezen, en aanpakken van taalontwikkelingsachterstanden.

Hoe Realiseert IKC Sint Maarten Haar Educatieve Doelstellingen?

De algemene leiding en sturing binnen IKC Sint Maarten is in handen van de schoolleiding. Tijdens team- en visiebijeenkomsten worden onze centrale verbeterpunten besproken. Afhankelijk van het onderwerp krijgen deze thema's een vervolg tijdens reguliere teamvergaderingen. Om de implementatie en borging van onze kwaliteitsdoelen te waarborgen, hebben we gespecialiseerde denk- en doegroepen gevormd. Deze teams, bestaande uit ervaren teamleden, zijn verantwoordelijk voor het aansturen van de uitvoeringsprocessen en maken hierbij gebruik van innovatieve kwaliteitskaarten.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Bolsward

Toelichting van de school

Bij IKC Sint Maarten geloven we in een thematische aanpak voor onze jongste leerlingen. Peuteropvang, kinderdagverblijf en kleutergroepen werken nauw samen, waarbij alle activiteiten en leerdoelen worden gekoppeld aan een boeiend thema. We monitoren de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig via een kindvolgsysteem, wat zowel binnen de opvang als op school met ouders wordt besproken. Bewegend leren is een kernonderdeel van ons onderwijs, essentieel voor jonge kinderen die moeite hebben met lang stilzitten. Een naadloze overdracht van de opvang naar de basisschool is gegarandeerd. Met ouderlijke toestemming delen pedagogisch medewerkers waardevolle informatie mondeling met de kleuterleerkrachten, aangevuld met het Peuter Volgsysteem uit de opvang. Voor extra ondersteuning bij de ontwikkeling van jonge kinderen, kan onze Coördinator Passend Onderwijs (CPO) aansluiten bij zorggesprekken. Dit waarborgt een consistente doorgaande leerlijn van de opvang tot de basisschool. Indien de GGD een VVE-indicatie (Voor- en Vroegschoolse Educatie) afgeeft, bieden we gespecialiseerde programma's. Deze zijn beschikbaar in samenwerking met de peuteropvang, het kinderdagverblijf en in onze groepen 1 en 2. Ons doel is een optimale ontwikkeling op sociaal-emotioneel, cognitief en motorisch gebied, met speciale aandacht voor taal- en spraakontwikkeling. Dit schooljaar introduceren we het IEP leerlingvolgsysteem voor groepen 1 en 2, dat zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei volgt. Dit systeem wordt al succesvol toegepast in de groepen 3 tot en met 8.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op IKC Sint Maarten?

IKC Sint Maarten biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder specifieke programma's ter bevordering van de ontwikkeling en een gestructureerde overdracht van onze kinderopvangpartners.

IKC Sint Maarten biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder specifieke programma's ter bevordering van de ontwikkeling en een gestructureerde overdracht van onze kinderopvangpartners.

Kinderopvang Sint Maarten
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang Bolsward
Kindcentrum Sint Maarten

Met welke organisaties werkt IKC Sint Maarten samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt IKC Sint Maarten nauw samen met gerenommeerde partners zoals Stichting Kinderopvang Friesland, om een doorlopende en kwalitatieve leerervaring te garanderen.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt IKC Sint Maarten nauw samen met gerenommeerde partners zoals Stichting Kinderopvang Friesland, om een doorlopende en kwalitatieve leerervaring te garanderen.

Team | IKC Sint Maarten in Bolsward | [2025] Schoolregister