IKC Sint Maarten
Plein 1455 1
8701 EW Bolsward

Schoolweging

Schoolweging
31.44
Spreiding
6.32

De schoolweging van Sint Maarten is 31,44 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.73% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. De score ligt 2.5% hoger dan vergelijkbare scholen (95.23%), wat aantoont dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62.69% van de leerlingen die het streefniveau behalen, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 43.5%. Dit is 7.3% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (55.36%), wat wijst op effectieve differentiatie bij taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 12.5% vwo (iets onder regio 18.61%) maar 15.62% havo (vergelijkbaar met landelijk). Opvallend is het hoge aandeel dubbele adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (12.5%), wat past bij de brede spreiding in schoolweging. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant lager dan regionale peers (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint MaartenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor een goede leerlingenzorg is een systematische werkwijze van belang. Onze werkwijze kenmerkt zich door het allereerst verzamelen en analyseren van (toets)resultaten en observatiegegevens. Op basis van analyse bekijken wij welke leerlingen extra zorg nodig hebben. Deze zorg geven we zoveel mogelijk binnen de groep en leggen we vast in het begeleidingsschema, leesplan, plan van aanpak of in een Ontwikkelingsperspectief (OPP). In sommige gevallen is begeleiding buiten de groep noodzakelijk. Deze manier van begeleiden start al vanaf groep 1. Vier keer per jaar evalueren wij of deze zorg het gewenste effect heeft gehad. Afhankelijk van de bevindingen zetten we eventuele vervolgstappen.Over specifieke zorg voor leerlingen informeren we ouders. Doubleren, versnellen of verwijzen Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig dan anderen. Aan de hand van toetsgegevens, observaties en leerlingenwerk wordt er door de leerkrachten en CPO bepaald of de leerling overgaat of doubleert. In een gesprek met de ouders hanteren wij een beslissingsmodel waarbij de voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen. Soms kunnen wij de specifieke hulp die een kind nodig heeft, niet bieden. Als blijkt dat een kind zich bij ons op school onvoldoende kan ontwikkelen, zoeken we naar een andere vorm van onderwijs. In sommige gevallen kan een leerling na groep 7 de basisschool verlaten en doorstromen naar het v.o. als blijkt dat groep 8 geen meerwaarde heeft voor de algemene ontwikkeling. Gezien de ervaring met leerlingen die de afgelopen jaren versneld zijn doorgegaan, zijn we terughoudend in het versnellen van leerlingen naar een hogere groep. Ook bij een mogelijke versneller hanteren wij het beslissingsmodel en bespreken dit met ouders. Leerlingvolgsysteem Om ontwikkelingen van leerlingen te volgen en vroegtijdig problemen te signaleren gebruiken we de volgende instrumenten: Groepen 1 t/m 8: IEP LVS Hart en handen Groepen 1 en 2: IEP kleuterobservatie Taal en Rekenen. Groepen 2: Dyslexiescreening/beginnende geletterdheid Groepen 3 t/m 8: IEP LVS Hoofd; Lezen, Rekenen en Taalverzorging Groepen 3 t/m 6: IEP LVS Hoofd; Technisch lezen Groepen 3 en risico-lezers: Cito Drie-Minuten-Toets Doorstroomtoets groepen 8: IEP

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.06% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 33.33% boven verwachting presteert. Dit reflecteert de nauwkeurige advisering via het IEP-leerlingvolgsysteem en de talentenkaarten die sinds groep 6 worden ingezet. De combinatie van monitoring en oudergesprekken lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid Door de inrichting van de school in verschillende compartimenten en gebruik te maken van verschillende in- en uitgangen, kan elke leerling zich veilig voelen. Door de grootte van de school zijn de ochtendpauzes en lunchpauzes gescheiden. We hebben 2 speelpleinen. De pleinwacht draagt een veiligheidshesje waardoor zij goed herkenbaar zijn. Op onze school werken wij met de aan onze zorg toevertrouwde leerlingen aan goed onderwijs. Dat kan niet anders dan in een goede en voor iedereen veilige leef- en werkomgeving. Binnen de kaders van het veiligheidsbeleid van de Bisschop Möller Stichting is er bij ons op school een veiligheidsraad die veiligheid en welzijn van iedereen ´bewaakt´. Samen Leerlingenraad Op IKC Sint Maarten is een leerlingenraad met als doel de betrokkenheid van de leerlingen (en hun ouders) bij de school te verhogen, leerlingen een eigen stem en verantwoordelijkheid te geven binnen de schoolorganisatie en een beter inzicht te geven in die schoolorganisatie. Daarnaast maken de leerlingen hierdoor spelenderwijs kennis met de democratische beginselen en ondervinden de leerlingen wat realistisch en haalbaar is. In de leerlingenraad zitten leerlingen van de groepen 5-8. Door het vertrek van de leerlingen van de groepen 8 zal de leerlingenraad elke jaar weer aangevuld worden. Elke groep (5-8) heeft een vertegenwoordiger in de leerlingenraad. Leerlingen kunnen zich hiervoor beschikbaar stellen en worden door hun klasgenoten gekozen. De leerlingenraad komt minstens 5 keer per schooljaar bij elkaar, steeds tussen 2 vakanties in. De data zijn opgenomen in de schooljaarplanning van de school. De agendapunten van de vergadering van de leerlingenraad komen: - van de leden van de leerlingenraad zel - de klassenvergadering - de digitale ideeënbus - uit het team - de schoolleiding - van de ouders. De leden van de leerlingenraad brengen in hun eigen groep verslag uit van de vergadering en over hetgeen daar besloten is. Zo is de leerlingraad zeer betrokken geweest bij de realisatie van ons 'Natuurlijk Avontuurlijk schoolplein' en de 'Tút en d'r út zône' bij onze school. Burgerschapskunde en sociale integratie -Sociale vaardigheden: vaardigheden om met anderen om te gaan. Hiervoor gebruiken wij o.a. Goed Gedaan, Mediapaspoort, mediacoach, de eigen ontwikkelde catechesemethode, Rots en Water, Expertise Centrum Stenekes, stoeispelen en IEP Hart en Handen. -Democratische vorming: het bevorderen van kennis, vaardigheden en houding. Specifiek gaat het hierbij om de staatsinrichting. Dit komt aan bod bij 'Pak Democratie', 'De Derde Kamer' en DaVinci. -Basiswaarden: dat wat we als school belangrijk vinden. Die zijn natuurlijk sterk gerelateerd aan onze brede identiteit. Vertrouwen: We hebben op school een open communicatie. Dit blijkt uit de korte lijnen die we hebben met de ouders en de leerlingen. In onze school spreken we over de gouden driehoek: kind, ouder, school. De Gouden Weken zetten we in het begin van het schooljaar in 'om het goud' wat wij als leerkrachten in handen hebben, de interactie tussen leerkracht en leerlingen, te smeden en kneden zodat er een fijne sfeer in de groep heerst. Na de kerstvakantie geven wij dit een vervolg met de Zilveren Weken waarbij de groepsdynamiek centraal staat. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van IKC Sint Maarten voor sociale ontwikkeling?

Naar aanleiding van het leerlingtevredenheidsonderzoek worden de volgende bespreekpunten in de groep behandeld: is er een leuke klas?, voel je je fijn op school?, voel je je veilig op school?, zijn er onveilige plekken?, word je gepest?. Daarnaast vinden er individuele gesprekken plaats met leerlingen door een vertrouwde leerkracht. Het leerling- en oudertevredenheidsonderzoek worden besproken binnen het team en de MR, waaruit verbeterpunten worden meegenomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Sint Maarten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Sint Maarten gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Talentenkaart IEP (Hart, handen) en Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Sint Maarten?

IKC Sint Maarten gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan, SOEMO-kaarten, Mediapaspoort en Mediawijsheid, Gevoelsthermometer, driehoek kind, ouders, school, GGGG model en zelfbeeldvragenlijst.