
Schoolweging
De schoolweging van De Oosterbrink is 29,14 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de Dalton-aanpak met zelfstandig leren en maatwerk. Ter vergelijking: scholen met een vergelijkbare schoolweging scoren gemiddeld 95,9%, maar dit verschil valt binnen de spreidingsmarge.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
27,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de inspectienorm van 47,1%. Dit is mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,14). De scores liggen echter wel 10,3% hoger dan vergelijkbare scholen (27,6% vs. 17,3%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 57,1% krijgt een vmbo-t/havo-advies of hoger (28,6% vmbo-(g)t, 28,6% havo). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs volledig afwezig, in tegenstelling tot 1,01% regionaal. De nadruk op theoretische routes sluit aan bij het Daltonderwijs waarin verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen centraal staan – kenmerken die expliciet in het adviesproces worden meegenomen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Oosterbrink | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
197 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Cito-toetsen/Zelfevaluatie Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af. We maken gebruik van het programma “CITO LOVS” en “Parnassys” om de resultaten te analyseren en de tussen- en eindopbrengsten te waarderen. Naar aanleiding van de Cito toetsen in februari wordt er ieder jaar een rapport geschreven “Zelfevaluatie”. Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: * Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? * Veiligheid en schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? * Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? * Sturen, kwaliteitszorg en ambitie; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Met onze ZE leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. We maken groepsplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In de groepen 3 t/m 5 worden groepsplannen voor technisch lezen gemaakt. Vanaf groep 6 wordt dit een groepsplan voor begrijpend lezen. Voor het vak spelling werken we met een plan van aanpak. In een groepsplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het groepsplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: bovengemiddeld, groepsgemiddeld en risicogroep. Dit komt terug in de dagelijkse planning. Daar waar de leerstof niet beklijft, wordt dit leerstofonderdeel doorgepland in de dagelijkse planning. Dit kan extra ondersteuning zijn aan de hele groep, een aantal leerlingen of een individuele leerling. In grote lijnen betekenen de instructiegroepen het volgende: - plus: minimale instructie - groepsgemiddeld: basisinstructie - risicogroep: extra (verlengde) instructie
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
85,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Slechts 14,3% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld), ondanks de complexere populatie. De school hanteert een 'kansrijk adviseren'-beleid zonder naar beneden bij te stellen, gecombineerd met warme overdracht – dit lijkt zijn vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Vertrouwen: ‘Geloof erin, dat is het begin!’ We hebben vertrouwen in de mogelijkheden en talenten van ieder kind. We zijn helder, duidelijk, en transparant. We staan open voor de mening van anderen vanuit veiligheid en positiviteit. Door te leren goed samen te werken en kennis te delen met elkaar, werken we aan (zelf)vertrouwen. Vreugde en plezier: ‘Plezier hebben in wat je doet is de basis van succes.’ Op school ligt de basis van plezier in het krijgen van aantrekkelijk en interessant onderwijs. Dit gaat samen met humor, enthousiasme en flexibiliteit. Vanuit het plezier in het werken/leren en omgaan met elkaar ontwikkelen kinderen vaardigheden. Respect: ‘Mogen zijn wie je bent of wilt zijn.’ Op onze school gaat iedereen op respectvolle wijze met elkaar om. Iedereen is uniek en heeft karaktervormende eigenschappen die gerespecteerd worden door zowel de kinderen, leerkrachten als ouders. Doordat we mét elkaar en niet óver elkaar praten, laten we iedereen in zijn of haar eigen waarde. Veelzijdige ontwikkeling: ‘Je zelf ontwikkelen en ontdekken.' Het leren van kennis en vaardigheden, samenwerken, ondernemen en ontdekken door actieve en zinvolle leersituaties te organiseren. Verschillen tussen kinderen vormen een belangrijke basis voor ons onderwijs. Wij besteden aandacht aan leren leren, reflecteren, samenhang zien en het verwoorden van het eigen denkproces. Zelf ervaren en beleven: ‘Doe, ervaar, beleef en begrijp.’ Kinderen leren door eerst te doen, dan te ervaren en te beleven, vervolgens komen ze tot begrip. Door het kind actief te laten ontdekken, kan het zich met de wereld verbinden. We geven het kind tijd en ruimte om vanuit het doen zelf tot inzicht en begrip te komen, zodat ieder kind kan groeien en bloeien. LEES MINDER
Vertrouwen
Rust en wederzijds respect
Sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van Dalton Basisschool de Oosterbrink voor sociale ontwikkeling?
Dalton Basisschool de Oosterbrink maakt gebruik van de Kanjertraining om onderling vertrouwen en sociale veiligheid te bevorderen. De training bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te verbeteren en kinderen te leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Basisschool de Oosterbrink om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Dalton Basisschool de Oosterbrink gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Basisschool de Oosterbrink?
Dalton Basisschool de Oosterbrink gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.