
Schoolweging
De schoolweging van Uilenspiegel is 27,50 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,4% behaalde fundamentele niveaus overtreft OBS Uilenspiegel ruimschoots de inspectie-eis van 85%. Dit onderstreept effectieve basisondersteuning, zeker gezien de schoolweging van 27,5 (iets onder landelijk gemiddelde).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (41,4% behaald) blijft onder de inspectienorm van 50,1%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,5). Dit contrasteert met het hoge fundamenteel niveau van 92,4% (ver boven de 85% norm), wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op hogere leerwegen: 33,3% vmbo-(g)t en 19,0% vwo-advies (vergeleken met 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (vmbo-b/k: 23,8%) liggen wel boven het regionaal gemiddelde (14,7%), wat past bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Uilenspiegel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de IEP toetsen afgenomen. IEP staat voor Inzicht in Eigen Profiel. In september/oktober is het eerste meetmoment en in januari het tweede. Deze toetsen maken het mogelijk om zicht te krijgen op de cognitieve ontwikkeling van elk individueel kind. Het kind wordt daarin vergeleken met zichzelf, zodat individuele ontwikkeling goed zichtbaar is. Daarnaast worden deze meetmomenten gebruikt om de tussenresultaten van de kinderen af te zetten tegen het landelijk gemiddelde. Plaats van de tussenresultaten in het onderwijsproces Na de afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd door de leraar en worden deze besproken met de intern begeleider. Deze analyse vormt - naast de observatie van welbevinden en betrokkenheid - input voor het aanbod en de in te zetten ondersteuning voor het individuele kind en de groep. Verder maakt de intern begeleider een trendanalyse en kijkt de intern begeleider samen met de directie naar schooltrends op groeps- en schoolniveau. Ambitie tussenresultaten Bij het stellen van onze schoolambities gaan wij uit van de referentieniveaus. Tot en met groep 5 streven wij ernaar dat onze kinderen allemaal op koers zijn om het 2F niveau te halen. Vanaf groep 6 maken wij een onderscheid tussen kinderen die afstevenen op het 1F niveau (96% in de groepen 6, 7 en 8) en kinderen die afstevenen op het hogere 2F niveau (75% in groep 6, 70% in groep 7 en 55% in groep 8). Daarmee stellen wij ambities die liggen boven wat van ons verwacht wordt op basis van de schoolweging.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 23,1% van de leerlingen onder advies presteert (landelijk: 11,8%), tegenover 7,7% boven advies. Dit kan samenhangen met de relatief hoge schooladviezen. De 69,2% die op advies zit, sluit wel aan bij het landelijk beeld (62,9%), wat duidt op zorgvuldige advisering.
Sociale ontwikkeling
Het doel van het Ervaringsgericht onderwijs kan worden aangeduid met de term 'emancipatie'. Wij denken hierbij onder andere aan een mens die zoveel mogelijk vrij is van emotionele obstakels (dus ongehinderd met zijn/haar gevoelens om kan gaan) en een positief zelfbeeld (eigenwaarde-gevoel) heeft. Kinderen moeten zich 'goed in hun vel' kunnen voelen op school. Ze moeten zich welbevinden. Een goede relatie tussen kinderen onderling en tussen kinderen en leraren zijn van essentieel belang. Wij vinden het van belang dat kinderen goed kunnen samenwerken, binnen hun groep en binnen de gehele school. Bij de verschillende werkvormen die passen binnen het Ervaringsgericht onderwijs wordt de samenwerking tussen kinderen bevorderd: contractwerk, projectwerk, ateliers, kring en forum, vrij initiatief. LEES MINDER
welbevinden-positief zelfbeeld
emancipatie
saamhorigheid en samenwerking
Wat is de werkwijze van OBS Uilenspiegel voor sociale ontwikkeling?
OBS Uilenspiegel werkt met het ervaringsgerichte Kindvolgsysteem Looqin om welbevinden en betrokkenheid in kaart te brengen. Een goed welbevinden en een hoge betrokkenheid dragen optimaal bij aan competentie en prestatie. Looqin wordt gebruikt om alle vier deze elementen in samenhang te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Uilenspiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Uilenspiegel gebruikt Looqin en Looqin2U om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Uilenspiegel?
OBS Uilenspiegel gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en het 'Respectproject Boekel' voor sociaal-emotioneel leren.