
Schoolweging
De schoolweging van Verhoeff-Rollmanschool is 27,64 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit ligt ook 2,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen (61,1%), wat wijst op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke theoretische focus: 40,9% havo en 15,9% vwo (samen 56,8%), ver boven regionale gemiddelden. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 6,8% vmbo-b. Dit past bij een leerlingenpopulatie met diverse onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkelingen en de leervorderingen van kinderen te volgen, wordt op school gebruik gemaakt van een observatie- en toetssysteem, het zogenaamde LVS (leerlingvolgsysteem). Voor de groepen 0, 1 en 2 wordt het observatie-instrument leerlijnen Jonge Kind gebruikt. Aan de hand van een analyse van de observatiegegevens kan dan een passend aanbod worden gemaakt om de leerlingen steeds een stap verder te brengen in hun ontwikkeling. Bij groep 3 t/m 8 worden naast de methodetoetsen voor de volgende vakgebieden ook methode onafhankelijke (Cito) toetsen afgenomen: Rekenen & Wiskunde, (Begrijpend) Lezen, Woordenschat, Leestechniek en Leestempo, Spelling en Engels (groep 7 en 8). De resultaten van de methodetoetsen en CITO toetsen worden op leerlingen- en groepsniveau geanalyseerd door de leerkracht en de Intern Begeleider tijdens de vierjaarlijkse groepsbesprekingen. Daarbij staat de vraag centraal wat de analyse betekent voor het aanbod. Dit wordt verwerkt in de groepsplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 13,2% tegen 11,8% landelijk. De 78,9% die op advies presteert, benadrukt de zorgvuldige advisering. Slechts 7,9% stroomt door naar een hoger niveau, wat mogelijk wijst op realistische inschattingen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Verhoeff-Rollmanschool voor sociale ontwikkeling?
De Verhoeff-Rollmanschool besteedt aandacht aan de Sociaal Emotionele Ontwikkeling (SEO) met de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd om deze training te geven. De Kanjertraining richt zich op de omgang van kinderen met elkaar en zichzelf, met als doel verbeterde leerresultaten, concentratie, gedragsverandering en afname van pestgedrag. De vijf basisafspraken zijn: Wij vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, Niemand speelt de baas, Niemand lacht uit, Niemand is zielig. Door rollenspellen, verhalen en petjes worden de verschillende rollen van de kinderen duidelijk, waardoor ze inzicht krijgen in hun eigen gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Verhoeff-Rollmanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Verhoeff-Rollmanschool gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Verhoeff-Rollmanschool?
De Verhoeff-Rollmanschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.