Prinses Beatrixschool
Dronenplein 7
2411 HE Bodegraven

Schoolweging

Schoolweging
27.96
Spreiding
5.36

De schoolweging van Prinses Beatrixschool Bodegraven is 27,96 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98% van de leerlingen gehaald, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score reflecteert de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, ondersteund door het geïntegreerde leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra rekenuren en taalPlus-programma’s zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 23,1% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 15,4% havo/vwo-combinatieadvies. Tegelijkertijd blijft het aandeel praktijkonderwijs beperkt (0%), wat lager is dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De adviezen sluiten nauw aan bij de doorstroomresultaten naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Bodegraven-ReeuwijkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsen, observaties, analyse van het werk van de kinderen, kind- en oudergesprekken worden de onderwijsbehoeftes van de leerlingen bepaald en centraal gesteld. Deze onderwijsbehoeftes worden door de leraar vastgelegd in een groepsoverzicht. Op basis van het groepsoverzicht maakt de leerkracht voor de vakken rekenen, spelling, en lezen (technisch en begrijpend) een groepsplan. Dit is een levend document, dat gedurende het jaar na methodetoetsen weer bijgesteld wordt. Het groepsoverzicht en groepsplan van juni/juli vormen de leidraad voor de overdracht naar de volgende groep. De LIB-toetsen worden halverwege en aan het einde van het schooljaar afgenomen. De resultaten van de toetsen worden opgenomen in ons leerlingvolgsysteem (LVS) om zo de voortgang van de ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen. Naast de halfjaarlijkse Cito-toetsen gebruiken we ook de toetsen vanuit de methodes om de ontwikkeling van de leerlingen te evalueren. De resultaten van de verschillende toetsen geven informatie over: de individuele leerling ; het groepsgemiddelde en het schoolgemiddelde. Ouders ontvangen de resultaten van de Cito-toetsen en mede n.a.v. de toetsen wordt er bekeken of er extra zorg nodig is. Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs. Aan de hand van dit advies en de wensen van de leerlingen kan bepaald worden op welke cognitieve ontwikkelingsgebieden een leerling extra uitgedaagd moet worden. In groep 8 wordt in februari de Doorstroomtoets afgenomen. Van de toets ontvangen de ouders een uitgebreide rapportage, zodat zij een beeld krijgen van de prestatie van hun kind in vergelijking met andere kinderen in Nederland. Uiteraard zijn de resultaten van deze toetsen belangrijk voor ons, omdat wij ons daardoor kunnen bezinnen op het door ons gegeven onderwijs. We kunnen daaruit conclusies trekken, bijvoorbeeld over aanpassing van de didactiek of extra instructietijd voor een bepaald aspect.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (40% vs. 25,3% landelijk). Slechts 20% zit onder advies, wat consistent lager is dan de regionale benchmark (11,8%). Deze resultaten bevestigen het accuraat inschalingsbeleid van de school, zoals omschreven in het zorgprotocol.

Sociale ontwikkeling

Sociaal Emotionele Ontwikkeling We besteden op school aandacht aan het vak “Sociaal Emotionele Ontwikkeling”(SEO). We gebruiken hiervoor de methode “Kanjertraining”. Alle leerkrachten binnen de school hebben een licentie om deze kanjertraining te geven.De Kanjertraining gaat over hoe de kinderen met elkaar en met zichzelf omgaan. De methode is bedoeld om verbeterde leerresultaten, verbeterde concentratie, gedragsverandering en afname pestgedrag te verkrijgen. De Kanjertraining kent vijf basis afspraken:Wij vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand is zielig. Aan de hand van rollenspellen, verhalen en petjes worden de verschillende rollen van de kinderen duidelijk. De kinderen krijgen d.m.v. de Kanjertraining zicht op hun eigen gedrag. Hiervoor maken we o.a. gebruik van vier verschillende petten. LEES MINDER

Kanjertraining

Kindgesprekken

Openheid

Wat is de aanpak van de Prinses Beatrixschool op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Prinses Beatrixschool legt de nadruk op positief gedrag, gebaseerd op het concept van de 'Kanjertijger'. Kinderen leren conflicten op te lossen door te praten in plaats van te slaan, en om goed samen te werken en elkaar te helpen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor hun latere functioneren in de maatschappij. Er is een speciaal prikbord voor de Kanjertraining in de aula. Groepen leveren hier om beurten een bijdrage aan. Tweemaal per jaar wordt een observatielijst ingevuld, gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen ook een leerlingenvragenlijst in. De resultaten worden gebruikt om op individueel, groeps- en schoolniveau te werken en worden besproken met de intern begeleider.

Welke registratievormen gebruikt de Prinses Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prinses Beatrixschool gebruikt 'Kindbegrip' en 'Leerling in Beeld' als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Beatrixschool?

De Prinses Beatrixschool maakt gebruik van 'Kanjertrainingen' als methode voor sociaal-emotioneel leren.