IKC Schatrijk in Bodegraven

Het team van IKC Schatrijk in Bodegraven

Current section: team
Eendrachtsweg 30
2411 Bodegraven

Zie hier hoe het team van IKC Schatrijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Schatrijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Schatrijk bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Schatrijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Schatrijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Schatrijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Schatrijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (5.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Schatrijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vind de Beste Invulling: Hoe IKC Schatrijk Zorgt voor Kwalitatieve Onderwijsondersteuning

Bij IKC Schatrijk begrijpen we dat flexibiliteit essentieel is in het onderwijs. Onze school werkt nauw samen met RTC Cella voor een efficiënte en betrouwbare regeling van personeelsvervanging. RTC Cella, een samenwerkingsverband van negen regionale schoolbesturen waaronder De Groeiling, biedt toegang tot een breed netwerk van ervaren en gekwalificeerde leerkrachten. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en passende vervanging te vinden, zelfs in uitdagende tijden. Ondanks de landelijke uitdagingen rondom het lerarentekort, zetten wij ons maximaal in om de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs te waarborgen. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, ook wanneer een vaste leerkracht tijdelijk afwezig is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC Schatrijk vinden wij het heel belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zo goed mogelijk bij hen past. Daarom werken wij met niveaugroepen en zorgen voor interventies waar nodig. Wij zijn goed in het op maat maken van onderwijs. Naast het basisprogramma hebben wij een gevarieerd, rijk en aanvullend aanbod.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Schatrijk: Specialisten voor Elke Uitdaging

8

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist Nieuwkomersonderwijs en NT2
Leerlingbegeleiders

Toelichting van de school:

Op IKC Schatrijk bieden we gespecialiseerde begeleiding voor taal en rekenen, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Onze ondersteuning, variërend van niveau 1 tot niveau 3, vindt plaats binnen en buiten de klas, altijd onder de deskundige supervisie van onze intern begeleider. Een nauwe samenwerking met de groepsleerkrachten zorgt ervoor dat we voor elk kind een persoonlijk begeleidingsplan opstellen. Dit plan is specifiek ontworpen om de leerontwikkeling optimaal te stimuleren, zodat elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken op het gebied van taal en rekenvaardigheden.

9

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional
Leerlingbegeleider
Onderwijsspecialist
Jeugdondersteuner

Toelichting van de school:

IKC Schatrijk hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde teams, onder leiding van de intern begeleider, bieden gerichte ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften op dit vlak. In nauwe afstemming met de groepsleerkrachten stellen we individuele begeleidingsplannen op en, indien nodig, starten we externe trajecten. Voor onze nieuwkomers in de taalklas Wereldrijk is er bovendien een gespecialiseerde nieuwkomersspecialist beschikbaar, die ook ondersteuning biedt bij eventuele traumaverwerking.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Leerlingbegeleiders
Jeugdondersteuner
Onderwijsspecialist

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt IKC Schatrijk een gestructureerde aanpak. Onze intern begeleider coördineert de inspanningen van een toegewijd team van specialisten. In samenwerking met de leerkrachten ontwikkelen we op maat gemaakte begeleidingsplannen en schakelen we waar nodig externe expertise in. Dit zorgt ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn in de klas en daarbuiten.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten gym

Toelichting van de school:

IKC Schatrijk stimuleert de motorische ontwikkeling van alle leerlingen door middel van professionele gymlessen. Onze vakleerkrachten zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma dat bijdraagt aan een gezonde levensstijl en de algehele ontwikkeling van de kinderen.

1

Veiligheid en Verzorging: Zorgzaam en Alert

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op IKC Schatrijk. Onze getrainde BHV-ers (Barmedewerkers) zijn alert en voorbereid om adequaat te handelen bij eventuele calamiteiten, zodat een veilige leeromgeving gegarandeerd is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
De Kuil (gezamenlijke ruimte)
Wereldrijk (2 lokalen)

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Schatrijk

Gedetailleerde Uitleg over Onze Zorg en Begeleiding

Bij IKC Schatrijk geloven we dat elk kind uniek is en soms extra aandacht verdient om optimaal te kunnen leren en groeien. Wanneer een leerling behoefte heeft aan specifieke zorg of aanvullende ondersteuning, bundelen onze toegewijde leerkrachten en onze interne begeleider (IB'er) hun krachten. Samen met u, als ouder, verkennen we de beste mogelijkheden om het onderwijs nog beter af te stemmen op de individuele behoeften van uw kind. Alle gemaakte afspraken worden zorgvuldig vastgelegd in een persoonlijk begeleidingsplan. Indien nodig, ontvangen kinderen extra hulp van onze gespecialiseerde remedial teacher (RT'er). We maken tevens gebruik van de expertise van onze eigen GroeiAcademie, het centrum voor onderwijsspecialisten binnen De Groeiling. Dit team bestaat uit ervaren orthopedagogen, onderwijsexperts, gedragsspecialisten en leerlingbegeleiders die klaarstaan om uw kind te ondersteunen. Toekomstgericht Onderwijs voor Nieuwkomers Specifiek voor nieuwkomers biedt IKC Schatrijk een gespecialiseerde voorziening, die we met trots voortzetten in het schooljaar 2023-2024. Dit initiatief, ontwikkeld in samenwerking met de gemeente en regionale schoolbesturen, garandeert een gestructureerde en effectieve integratie in ons onderwijssysteem. Deze aanpak zorgt ervoor dat elk nieuwkomer de best mogelijke start krijgt om succesvol te zijn op onze school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC Schatrijk: Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan voor IKC Schatrijk?

Voor het schooljaar 2023-2024 heeft IKC Schatrijk zeven kernachtige hoofddoelen geformuleerd om ons onderwijs continu te verbeteren. Deze doelen omvatten de versterking van ons taalonderwijs, met specifieke aandacht voor begrijpend luisteren in de onderbouw (groepen 1-3) en begrijpend lezen in de bovenbouw (groepen 4-8). We implementeren de nieuwe taalmethode 'Taaljacht' voor de groepen 4 tot en met 6. Daarnaast zetten we in op het verbeteren van rekenvaardigheden door middel van het EDI-instructiemodel. Ook de invoering van de vernieuwde methodiek 'Vreedzaam' is cruciaal, gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Verder stimuleren we coöperatief leren en samenwerken, versterken we het onderwijs voor nieuwkomers met extra taalondersteuning, en bieden we een uitdagend programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Elk van deze zeven hoofddoelen is uitgewerkt in een gedetailleerd jaarplan met specifieke werkgroepen, tijdlijnen en subdoelen. Leerkrachten werken deze plannen actief uit, waarbij gespecialiseerde docenten vaak de leiding nemen en het team informeren over de voortgang. Burgerschap is een integraal onderdeel van ons curriculum, verweven in vakken als Wereldoriëntatie en SamSam, en tijdens schoolbrede projecten. In de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 werken we stapsgewijs met 'Vreedzaam' om sociale competentie en democratisch burgerschap te bevorderen. Voor de taalklas 'Wereldrijk' hanteren we een apart schooljaarplan met specifieke, aanvullende doelen.

Hoe waarborgt IKC Schatrijk de realisatie van haar onderwijsdoelen door middel van kwaliteitszorg?

Bij IKC Schatrijk streven we dagelijks naar onderwijskwaliteit door een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem te hanteren, afgesproken binnen ons bestuur. We volgen de bewezen 'plan, do, check, act' (pdca)-cyclus, die we toepassen op het niveau van individuele leerlingen, klassen en de school als geheel. Dit proces begint met het verzamelen en analyseren van relevante gegevens om vervolgens concrete doelen en plannen te formuleren. Tijdens de implementatie monitoren we de voortgang en sturen we bij waar nodig. Periodiek evalueren we de behaalde resultaten: wat werkte goed, wat kan beter en waarom? Deze inzichten vormen de basis voor onze toekomstige doelen en strategieën. We maken gebruik van zowel methodegebonden toetsen als landelijk erkende Cito-toetsen om de leerontwikkeling te meten. Daarnaast bevorderen we collegiale consultatie door regelmatig bij elkaar in de klas te kijken, ondersteund door de 'Groeiling Kijkwijzer'. Minimaal eens per vier jaar ondergaat onze school een externe audit door deskundigen van De Groeiling, waarbij de meningen van ouders, leerlingen en personeel worden meegenomen in de beoordeling van ons onderwijs.

Downloaden

Programma Jonge Kind IKC Schatrijk: Van Peuter tot Schoolkind

Toelichting van de school

IKC Schatrijk in Bodegraven biedt een naadloze leerervaring voor jonge kinderen, van de kinderopvang tot aan groep 8. Onze samenwerking met Junis zorgt voor een rijk aanbod voor peuters via voorschoolse educatie. Aansluitend bereiden we kinderen die bijna naar de basisschool gaan voor met onze vroegschoolse educatie binnen de kleuterklassen. Hierbij staat spelenderwijs leren centraal, met een optimale voorbereiding op groep 3. Junis verzorgt ook opvang voor kinderen van 0-4 jaar en op peuterspeelzalen. Ons integraal kindcentrum (IKC) betekent dat school en opvang samenwerken als één team. Dit versterkt de continuïteit en kwaliteit van de ontwikkeling van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft IKC Schatrijk voor jonge kinderen?

IKC Schatrijk biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voorschoolse educatie door Junis en vroegschoolse educatie in onze kleuterklassen. Dit garandeert een soepele overgang naar groep 3 en een doorlopende ontwikkeling.

IKC Schatrijk biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief voorschoolse educatie door Junis en vroegschoolse educatie in onze kleuterklassen. Dit garandeert een soepele overgang naar groep 3 en een doorlopende ontwikkeling.

Kinderopvang Bodegraven
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Bodegraven

Met welke partners werkt IKC Schatrijk samen voor het jonge kind?

IKC Schatrijk werkt nauw samen met Junis, een professionele kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerd aanbod, van peuteropvang tot voorschoolse educatie, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

IKC Schatrijk werkt nauw samen met Junis, een professionele kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerd aanbod, van peuteropvang tot voorschoolse educatie, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | IKC Schatrijk in Bodegraven | [2025] Schoolregister