IKC Schatrijk
Eendrachtsweg 30
2411 VL Bodegraven

Schoolweging

Schoolweging
33.61
Spreiding
6.52

De schoolweging van Schatrijk is 33,61 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,83% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 2,94% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,89%). De resultaten onderstrepen een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm ruim: 57,14% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachte 38,7%. Dit is 6,97% hoger dan vergelijkbare scholen (50,17%). De focus op maatwerk en de taalklas voor nieuwkomers lijkt hier succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 21,74% havo en 13,04% havo/vwo (vs. 16,07% en 10,93% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (8,7% vs. 18,61% regio), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. De 4,35% praktijkonderwijsadviezen benadrukt de diversiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchatrijkGemeente AmsterdamNederland
LIB178.66175.23177.05

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen en Cito-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen. De resultaten worden tijdens het rapportgesprek met ouders en het kind besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,76% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 23,81% bovenadviezer is. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve monitoringstraject vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom bieden we in een veilige omgeving ruimte aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit wordt vormgegeven door leerlingen verantwoordelijkheid voor hun leerproces te geven, ze te laten samenwerken met elkaar en te zorgen dat zij vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn voor de toekomst. Ook besteden wij aandacht aan morele vorming en burgerschap en zorgen we voor een ruim creatief en cultureel aanbod. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Veiligheid

Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van IKC Schatrijk voor sociale ontwikkeling?

IKC Schatrijk heeft een positief schoolklimaat. Sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden spelen een belangrijke rol. De school werkt met Vreedzaam, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en school worden gezien als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Coöperatief leren wordt gebruikt om samenwerking te bevorderen. De school werkt met een schoolregel: 'ik gedraag me'.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Schatrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Schatrijk gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Schatrijk?

IKC Schatrijk gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.