Basisschool Het Vogelnest in Bodegraven

Het team van Basisschool Het Vogelnest in Bodegraven

Current section: team
Leeuwerik 3
2411 Bodegraven

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Vogelnest is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Vogelnest. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Vogelnest bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Vogelnest bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Vogelnest zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Vogelnest. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (37.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Vogelnest werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Vogelnest gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij Basisschool Het Vogelnest

Het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij afwezigheid van uw vaste leerkracht, staat centraal bij Basisschool Het Vogelnest. Wij begrijpen dat een tekort aan leerkrachten een uitdaging kan zijn in het hedendaagse onderwijslandschap. Daarom hebben we proactief geïnvesteerd in een robuust vervangingssysteem om de continuïteit van de lessen te garanderen. Onze school is aangesloten bij een gespecialiseerde invalpool, die ons toegang geeft tot een netwerk van gekwalificeerde onderwijsprofessionals. Hoewel de beschikbaarheid kan variëren, zetten we ons maximaal in om via deze pool deskundige vervanging te regelen. Daarnaast benutten we flexibele oplossingen binnen onze eigen organisatie en het bredere netwerk van Stichting Klasse. Parttime leerkrachten die extra uren willen werken, zowel van onze school als van andere scholen binnen de stichting, worden ingezet om leerlingen de aandacht te geven die zij verdienen. Ons doel is om elke schooldag een stimulerende en leerzame omgeving te bieden, waarbij de onderwijsdoelen onverminderd worden nagestreefd, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van personeel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij geven klassikaal les, maar kijken daarbij wel naar de individuele ontwikkeling van de kinderen. Zo proberen wij onderwijs op maat aan te bieden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Ondersteunende Specialisten op Basisschool Het Vogelnest

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Educatief Succes
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling
Jonge Kind Specialist voor de Basis

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Vogelnest monitoren onze toegewijde leerkrachten de voortgang van elke leerling nauwgezet. We maken gebruik van de nieuwste methodegebonden toetsen en het innovatieve leerlingvolgsysteem IEP, wat resulteert in tweemaal jaarlijkse IEP-registraties, ook wel bekend als de talentenkaart. In de kleuterklassen observeren onze leerkrachten uw kind volgens de ontwikkelingslijnen uit IEP. Ze werken thematisch, vanuit onze visie op het jonge kind, met een gestructureerd en beredeneerd aanbod. Dit aanbod is gericht op het behalen van de cruciale doelen voor groep 1 en 2, met een soepele overgang naar groep 3. In nauwe samenwerking met de intern begeleider bepalen de leerkrachten de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen compacte leerstof binnen hun eigen groep, waardoor er ruimte ontstaat voor verdieping en verrijking. Hiervoor hanteren we het DHH-protocol. Indien een leerling meer moeite ondervindt en verlengde instructie onvoldoende is, stellen we in overleg met u en de leerling een individueel handelingsplan of ontwikkelingsperspectiefplan op. Dit plan wordt opgesteld door de leerkracht en de intern begeleider. We beschikken over een eigen remedial teacher en schakelen, indien nodig, externe deskundigen in om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. We vinden het essentieel om ouders actief te betrekken bij eventuele aanpassingen in de leerstof of het volgen van een eigen leerlijn.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Vanaf groep 3 volgen we het welbevinden en de betrokkenheid van uw kind via het Kanvas leerlingvolgsysteem. Dit systeem stelt de leerkracht in staat om knelpunten tijdig te signaleren, te analyseren en gerichte verbeterplannen op te stellen. Leerlingen in groep 5 tot en met 8 vullen zelf ook een vragenlijst in, wat ons helpt het pedagogisch klimaat te monitoren en optimaal aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Ons team zet de Kanjertraining in voor alle groepen, van 1 tot en met 8, om de sociale vaardigheden van de kinderen te versterken en een positief sociaal klimaat te bevorderen.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Gedragsontwikkeling
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdagende Leertrajecten
Pedagogisch Educatief Professional voor Brede Ondersteuning

Toelichting van de school:

Het team van Basisschool Het Vogelnest is deskundig en ervaren in het begeleiden van kinderen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Wij bieden een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Via IEP volgen we de leeraanpak, het creatieve vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Deze inzichten vormen de basis voor het afstemmen van ons onderwijsaanbod op de individuele leerling. We stimuleren eigenaarschap en betrekken leerlingen actief bij hun eigen leerproces.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde vakleerkrachten voor gymnastiek voor de groepen 3 tot en met 8, evenals expertise voor peuter- en kleutergymnastiek. Daarnaast beschikken we over een vakleerkracht dans die bijdraagt aan de expressieve en motorische ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten van groep 1/2 en de leidsters van de Peuteropvang van Junis zijn getraind in het Nijntje beweegprogramma van de KNGU. Dit programma is essentieel voor de motorische ontwikkeling vóór het achtste levensjaar. We werken nauw samen met gymnastiekvereniging Heres; hun expert verzorgt samen met onze leerkrachten lessen in de speelzaal, inclusief het behalen van het Nijntje beweegdiploma. Groepen 3 tot en met 8 ontvangen gymnastieklessen van een gespecialiseerde vakleerkracht in onze ruime gymzaal. Bovendien krijgen deze groepen een half jaar les in zelfverdediging van een Krav Maga leerkracht, wat bijdraagt aan zelfvertrouwen en weerbaarheid. Alle groepen, van 1 tot en met 8, genieten een half jaar lang van danslessen door een vakleerkracht. Deze lessen bevorderen de expressie en motoriek, en worden afgesloten met een spetterende dansvoorstelling.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Het Voltallige Schoolteam

Toelichting van de school:

Ons gehele schoolteam is in het bezit van een geldig BHV-certificaat (Bedrijfshulpverlening) en houdt deze kennis up-to-date. Dit garandeert een veilige omgeving voor alle leerlingen en medewerkers. Basisschool Het Vogelnest profileert zich als een gezonde school. We stimuleren gezonde eet- en drinkgewoonten bij zowel leerlingen als leerkrachten, met uitzondering van speciaal geplande feestdagen en vieringen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Junis kinderdagverblijf
Junis BSO
Junis Peuterspeelzaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Het Vogelnest

Ons Schoolondersteuningsbeleid Gedetailleerd Uitgelegd

Op Basisschool Het Vogelnest stellen we de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Onze pedagogische en didactische aanpak is vastgelegd in uitgebreide onderwijsplannen en werkwijzers, ook wel kwaliteitskaarten genoemd. Deze documenten beschrijven helder hoe wij uw kind begeleiden bij het behalen van vooraf bepaalde leerdoelen. Hierin vindt u tevens de schoolafspraken, onze werkwijze en de verwachte tijdsduur voor diverse onderwijsactiviteiten. We evalueren onze groepsplannen tweemaal per jaar, waarbij we toetsresultaten en observaties analyseren om de voortgang te monitoren. Op basis van deze gegevens, aangevuld met resultaten van methodegebonden en IEP-toetsen, bepalen de leerkracht, de intern begeleider en onze hoogbegaafdheidsspecialist of uw kind extra uitdaging of juist specifieke ondersteuning nodig heeft. Door middel van diverse onderwijsvormen binnen de klas bieden we aandacht op verschillende niveaus, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Indien een kind meer zorg en aandacht nodig heeft dan het reguliere lesaanbod kan bieden, organiseren we een Schoolondersteuningsteam (SOT) overleg. Hierbij zijn ouders van harte uitgenodigd en wordt uw kind besproken met de leerkracht, intern begeleider en eventuele externe deskundigen van Stichting Klasse en het Samenwerkingsverband Midden-Holland. Indien nodig kunnen ook andere specialisten, zoals een jeugdarts of medewerker van het sociaal team, worden uitgenodigd om mee te denken. De intern begeleider coördineert deze belangrijke overleggen. Als het reguliere klassikale aanbod niet volstaat, stellen we een individueel handelingsplan (IHP) op, dat we uitgebreid met u bespreken. Uw kind ontvangt dan binnen de groep extra ondersteuning (niveau 3). Periodiek evalueren we de effectiviteit van deze hulp en passen we het plan aan indien nodig. Mocht een IHP onvoldoende resultaat opleveren, dan wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Dit plan wordt eveneens met u besproken, waarbij u instemmingsrecht heeft op het handelingsdeel. Externe hulp wordt alleen in uitzonderlijke gevallen ingeschakeld, altijd in overleg met u. Hiervoor kunnen we een beroep doen op het Samenwerkingsverband Midden Holland en Rijnstreek. Voor de aanvraag van extra ondersteuning is een ontwikkelingsperspectief essentieel. De samenwerking tussen ouders, leerkracht, leerling en intern begeleider is cruciaal voor het succesvol opstellen en evalueren van dit plan. Daarnaast onderhouden we contacten met diverse externe partners zoals bureau Jeugdzorg, logopedisten, kinderfysiotherapeuten, BORIS, de leerplichtambtenaar en de GGD. Toekomstig aanbod en Onderwijsverbetering: Onze leerkrachten hanteren het Expliciete Directe Instructiemodel, waardoor leerlingen doelgerichte instructie ontvangen. Tijdens de inoefenfase werken leerlingen op hun eigen niveau, met ruimte voor verlengde instructie. We integreren talentonderwijs in ons curriculum en onze hoogbegaafdheidsspecialist biedt extra uitdagingen aan getalenteerde leerlingen binnen de groep. Groepsdoorbroken activiteiten, zoals tutorlezen en rekenspellen, ondersteunen ons onderwijs op niveau. We maken gebruik van de verbetermethodiek van Stichting LeerKRACHT. Via deze aanpak werken we als team continu aan het verbeteren van ons onderwijs door middel van kleine, gezamenlijke stappen. Dit bevordert een cultuur van continu leren en samenwerken, wat ten goede komt aan elke leerling. Met Snappet en de bijbehorende co-pilot bieden we gepersonaliseerd onderwijs, waarbij leerlingen nog beter op hun eigen niveau worden bediend. Leerkrachten gebruiken deze digitale tools om gericht te werken aan specifieke onderwijsdoelen. Formatief handelen en gezamenlijke lesevaluaties met leerlingen zorgen ervoor dat onze lessen steeds verder worden geoptimaliseerd en op maat worden aangeboden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Jaarplan en Schoolplan voor Toekomstig Succes

Welke ambitieuze doelen stellen wij voor de komende schooljaren?

Ons jaarplan schetst de focus voor het huidige schooljaar, terwijl het schoolplan de strategische doelen voor de periode 2025-2030 uiteenzet. Deze doelen sluiten naadloos aan bij de visie van stichting Klasse en zijn tot stand gekomen met waardevolle input van ouders, leerlingen en ons toegewijde team. Onze kerndoelen zijn georganiseerd rond vier kernwaarden: **Openbaar Onderwijs:** We versterken burgerschapsonderwijs, met aandacht voor lokale en mondiale ontwikkelingen, en bevorderen de onderlinge verbinding tussen ouders door meer ontmoetingskansen te creëren. **Sterk Onderwijs:** We evolueren van formatieve evaluatie naar portfolio-ontwikkeling, integreren digitale geletterdheid conform de kerndoelen, en versterken bewegingsactiviteiten en coöperatieve leerstrategieën. Taalintegratie in thematisch onderwijs en extra ondersteuning voor NT2-leerlingen in de onderbouw zijn eveneens prioriteiten. **Samen Leren en Werken:** We borgen een continue verbetercultuur met de methodiek van Stichting LeerKRACHT en versterken gezamenlijke verantwoordelijkheid en leiderschap binnen ons team. **Een Stevig Fundament:** We zetten in op het verbeteren van onze zichtbaarheid (PR) en werken aan toekomstplannen voor nieuwbouw. Als tussenstap verkennen we de vergroening van ons schoolplein. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op: Het optimaliseren van rekeninstructie door formatieve feedback en gerichte interventies, met als doel het 1S niveau te verhogen en leerlingen actiever te betrekken. Het structureel toepassen van coöperatieve werkvormen om betrokkenheid en leeropbrengsten te maximaliseren, met name in Faqta-lessen. De implementatie van de Basicly leerlijn voor integrale digitale geletterdheid, geleid door een duidelijke routekaart. De invoering van de Veiligwijs methode voor seksualiteitsonderwijs, aangepast aan de behoeften van onze leerlingen. Het versterken van burgerschap door gerichte gesprekken over diversiteit en het organiseren van activiteiten die ouderbetrokkenheid bevorderen. Ons burgerschapsonderwijs rust op vier pijlers: de Faqta methode (kerndoel 36), de Kanjertraining (kerndoel 37), de actieve inbreng van leerlingen via klasborden, leerlingenarena's en de leerlingenraad, en een breed scala aan levensbeschouwingen via ons vormingsonderwijs (kerndoel 38). Ook voor ouders is er een Klankbordgroep naast de Medezeggenschapsraad.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en waarborgen wij continue verbetering?

Onze professionele ontwikkeling vindt plaats tijdens nascholingsdagen, waarbij we zowel externe expertise als de aanwezige kennis binnen ons eigen team benutten. Collega's met specifieke expertise verzorgen regelmatig trainingen. Via gezamenlijke bord- en werksessies, geïnspireerd door de methodiek van Stichting LeerKRACHT, focussen we op de verbeterdoelen uit onze jaarplanning. Ons team werkt actief aan gezamenlijk lesontwerp, collegiale feedback via lesbezoeken en het integreren van leerlingperspectieven. Na elke lesperiode stellen we een 'Zo doen wij dat'-kaart op en voeren we Retrospectives uit na elk thema en aan het einde van het schooljaar voor evaluatie en reflectie. Verbeterdoelen worden geëvalueerd en omgezet in onderhoudsdoelen, die periodiek worden getoetst en indien nodig worden bijgesteld.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool Het Vogelnest

Toelichting van de school

Op Basisschool Het Vogelnest werken we nauw samen met Junis Kinderopvang. Junis verzorgt uitstekende kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar in onze school. Daarnaast biedt Junis naschoolse opvang aan voor kinderen tot 7 jaar. Oudere kinderen worden met plezier opgehaald en begeleid naar de BSO van de Sporthoeve, zodat u verzekerd bent van goede naschoolse zorg. Junis beheert tevens onze gezellige peuterspeelzaal. Hier kunnen peuters vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar terecht voor een stimulerende voorbereiding op de basisschool. We bieden ook plaatsen aan binnen het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Het Vogelnest voor de allerkleinsten?

Basisschool Het Vogelnest biedt een rijk scala aan faciliteiten voor jonge kinderen, in samenwerking met onze partners. Dit omvat kinderopvang voor de allerkleinsten, een stimulerende peuteropvang met VVE-programma's, en toegewijde naschoolse opvang om de schooldag prettig af te sluiten.

Basisschool Het Vogelnest biedt een rijk scala aan faciliteiten voor jonge kinderen, in samenwerking met onze partners. Dit omvat kinderopvang voor de allerkleinsten, een stimulerende peuteropvang met VVE-programma's, en toegewijde naschoolse opvang om de schooldag prettig af te sluiten.

Kinderopvang 0-4 jaar
Peuteropvang en VVE
Naschoolse Opvang (BSO)

Met welke organisaties werkt Basisschool Het Vogelnest samen voor kinderopvang en VVE?

Voor het brede aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool Het Vogelnest samen met Junis Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert kwalitatieve kinderopvang, peuteropvang en VVE-programma's, essentieel voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

Voor het brede aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool Het Vogelnest samen met Junis Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert kwalitatieve kinderopvang, peuteropvang en VVE-programma's, essentieel voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

Team | Basisschool Het Vogelnest in Bodegraven | [2025] Schoolregister