Basisschool Bocholtz in Bocholtz - Resultaten

Basisschool Bocholtz
Wijngracht 11
6351 HJ Bocholtz

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
29.34
Spreiding
6.16

De schoolweging van Bocholtz is 29,34 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,88% ligt. Dit bevestigt dat de school basisvaardigheden consequent verankert, ondanks dalende leerlingenaantallen.

Fundamenteel niveau

Score: 96.9969%

Streefniveau

Met 60,96% van de leerlingen dat het streefniveau voor taal en rekenen behaalt, presteert Bocholtz ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% én het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Streefniveau

Score: 60.9609%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen liggen sterk op theoretische leerwegen: 13,89% vwo en 22,22% havo (tegenover 18,61% en 16,07% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hogere percentage vmbo-(g)t/havo-adviezen (19,44% vs. 10,34% regio), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Praktijkonderwijs blijft met 0% fors onder het regionale gemiddelde (1,01%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2014-2015

Leerlingen in jaarlaag groep 8 scoren 7,3% hoger op rekenen dan groep 7, mogelijk door het vroegtijdig inzetten van doorstroomgerichte modules. De scoreverschillen met Amsterdamse scholen (-12% t.o.v. gem. LIB-score) vereisen aandacht.

ToetsBocholtzGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden door de school twee keer per jaar gemonitord. Via een early-warning-systeem 'de schoolscan' bewaakt de school al haar resultaten. Al naar gelang wordt o.a. het aanbod of de tijd aangepast in het onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 4,17% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 72,92% op en 22,92% boven advies presteert. Deze cijfers reflecteren een nauwkeurig adviesproces, mogelijk gevoed door de transparante communicatie zoals omschreven in het schoolprotocol.

Sociale ontwikkeling

De basisbehoeften relatie, competentie en autonomie maken onderdeel uit van onze missie. Onder autonomie verstaan we dat de leerling tot op zekere hoogte eigen besluiten kan nemen. Hij wordt niet het slachtoffer van zaken die buiten zijn macht gebeuren. Relatie verwijst naar “erbij horen”. De leerling heeft het gevoel welkom te zijn in de klas en bij de betreffende leerkracht. Hierbij hoort ook dat de leerling onderdeel kan en mag uitmaken van de groep. Competentie wil zeggen dat de leerling zich bekwaam voelt. De leerling leert met plezier en wil opgedane kennis en vaardigheden inzetten bij nieuwe onderwerpen (transfer). LEES MINDER

Vertrouwen en identiteit

Welbevinden en ontmoeten

Eigenheid en uitdragen

Wat is de werkwijze van Basisschool Bocholtz voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Bocholtz bereidt leerlingen voor op een toekomst met veel open einden. De school streeft ernaar de volgende vaardigheden te ontwikkelen: kritisch denken (het kunnen formuleren van een eigen, onderbouwde mening), probleemoplossende vaardigheden (het herkennen van een probleem en tot een plan komen om het probleem op te lossen), communiceren (het effectief en efficiënt overbrengen en ontvangen van een boodschap), samenwerken (het gezamenlijk realiseren van een doel en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen), digitale geletterdheid (het effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken van ICT, waarbij digitale geletterdheid een combinatie is van basiskennis ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden), sociale en culturele vaardigheden (het effectief kunnen leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden) en zelfregulering (het kunnen realiseren van doelgericht en passend gedrag).

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Bocholtz om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bocholtz gebruikt Kwink en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bocholtz?

Basisschool Bocholtz gebruikt Leefstijl en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.