
Schoolweging
De schoolweging van De Bussel Blokker is 29,95 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 85,8% score voldoet de school ruimschoots aan de landelijke norm van 85%. De score ligt echter 10%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (95,9%), wat aangeeft dat er potentieel is voor verbetering in basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, nog net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. De school presteert daarmee 14,5%-punt lager dan vergelijkbare scholen (57,8%). Extra aandacht voor maatwerk bij rekenonderwijs blijft nodig.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (35,7% vs. 16,5% regio). Het vwo-advies (14,3%) blijft iets achter bij landelijke tendensen (18,6%). Praktijkonderwijs komt met 2,5% vaker voor dan gemiddeld (1,0% regio), passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bussel Blokker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden resultaten gemeten aan de hand van de IEP toetsen en de methode toetsen Als ondergrens hanteren wij het landelijk gemiddelde. Wij vinden het belangrijk om op individueel niveau de groei te volgen. De resultaten worden geanalyseerd. De analyses vinden plaats in februari en juni. De analyses worden gedaan op individueel resultaat, groepsresultaat en schoolresultaat. Na de analyses worden plannen van aanpak gemaakt. Wij streven naar 100% uitstroom op 1F niveau op alle vakgebieden. Voor rekenen, taal en lezen streven we naar 65% uitstroom op 2F/1S niveau. De methode toetsen vormen een belangrijke indicator voor de beheersing van de lesstof per thema of blok. Wij hanteren de norm van minimaal 80% beheersing. Tevens zoeken we continu naar een balans tussen formatief en summatief toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,7% presteert boven advies (landelijk 25,3%), een indicatie van onderadvisering. Slechts 8,3% zit onder advies, significant lager dan gemiddeld (11,8%). Dit reflecteert de accuraat omschreven 'ontwikkelingsgerichte advisering' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Op kindcentrum De Bussel wordt gewerkt met het programma van De Vreedzame School in het onderwijs en De Vreedzame BSO in de opvang. Het ondersteunt ons een gemeenschap te vormen waarin we de kinderen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor ons kindcentrum en de samenleving. Het hart- en handeninstrumenten van IEP-leerlingvolgsysteem gebruiken we als volginstrument waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel:sociaal-emotionele ontwikkeling,leeraanpak,creatief vermogen. De resultaten op deze instrumenten tonen we via spindiagrammen die weergeven in welke mate een leerling vindt dat bepaalde aspecten op hem van toepassing is. Dit beeld, in combinatie met het beeld van de leerkracht en zijn ouder(s)/verzorger(s) geeft een leerling Inzicht in zijn Eigen Profiel (IEP).Vanuit de wet Veilgheid op School zijn we als basisschool verplicht om sociale veiligheid en welbevinden te monitoren in groep 7 en 8. Daarvoor hebben wij een koppeling met Vensters van de PO-raad. Wij vinden het belangrijk, dat: kinderen met plezier naar school en de opvang gaan kinderen leren binnen een veilig klimaat waarin respect en begrip voor de ander de kern vormt kinderen vaardigheden aangeleerd krijgen die zij in de toekomst nodig hebben, een onderzoekende houding ontwikkelen, samen kunnen werken en hun talenten kunnen benutten er goed en regelmatig contact is tussen ouders en het team van het kindcentrum Op kindcentrum De Bussel hebben we een gedragsprotocol en een pestprotocol en zijn onze afspraken hiervan ook beschreven in kwaliteitskaarten volgens de Enigma kwaliteitsaanpak. We zien dit als de basis voor het verbeteren en behouden van kwaliteit. We leggen afspraken, evaluatie momenten en borging vast in deze kwaliteitskaarten. Deze documenten zijn in te zien bij de directeur. LEES MINDER
Sociaal gedrag
Welbevinden
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Bussel voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum De Bussel bevordert actief de sociale veiligheid en het voorkomen van ongewenst gedrag. Gedragsafspraken hangen in alle ruimtes van het kindcentrum. De school stimuleert positief gedrag, geeft kinderen het gevoel dat ze onderdeel zijn van de leefgemeenschap, investeert in de relatie met de kinderen, maakt de kinderen mede verantwoordelijk, geeft complimenten, leert de kinderen gedragsregels aan en handhaaft deze, en houdt toezicht op de kinderen.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Bussel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Bussel gebruikt de IEP hart en handeninstrumenten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.