Bos en Duinschool
Bos en Duinlaan 1 A
2061 VM Bloemendaal

Schoolweging

Schoolweging
22.17
Spreiding
4.45

De schoolweging van Bos en Duinschool is 22,17 , met een spreiding van 4,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.05% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98.03%). Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74.29% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 61.9%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (72.1%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een uitgesproken theoretisch advies: 48% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18.6%). Ook gecombineerde havo/vwo-adviezen (12%) scoren hoger dan de omgeving (10.9%). Praktijkonderwijs komt met 0% beduidend lager uit dan vergelijkbare scholen (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBos en DuinschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB178.96177.6175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 82.6% van de leerlingen op advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 8.7% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), wat aansluit bij het hoge fundamentele niveau en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.