CBS De Loopplank in Blijham - Resultaten

CBS De Loopplank
Hoofdweg 170
9697 NS Blijham

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
28.35
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Loopplank is 28,35 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,75% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,37% ligt. Deze score onderstreept een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de gerichte aandacht voor basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.

Fundamenteel niveau

Score: 92.7536%

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 52,17% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,35) goed inspeelt op verschillen. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde (60,51%) valt er echter nog verbeterpotentieel, mogelijk verklaard door de hogere spreiding (6,08) in leerlingenkenmerken.

Streefniveau

Score: 52.1739%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 42,86% havo-advies tegenover 16,07% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk gemiddeld 18,61% is. De combinatieadviezen (vmbo-b/k en vmbo-k/gt) komen met 42,86% juist vaker voor dan gemiddeld (9,68% totaal voor combinatieadviezen in de regio). Dit weerspiegelt mogelijk de verschillen in startsituaties binnen de leerlingenpopulatie.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Analyse van de doorstroomtoetsen laat een stijgende lijn zien: de IEP-score van 68,67 in 2023-2024 is 4,1% hoger dan in 2022-2023 (81,5 voor een andere toetsmethode). De school schrijft dit toe aan de invoering van geïndividualiseerde rekentrainingen. Wel blijven de scores achter bij vergelijkbare scholen in de provincie Groningen (gemiddeld 70,2 voor IEP).

ToetsDe LoopplankGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten gebruiken wij voor de tussentijdse evaluatie van ons onderwijs gedurende eenschooljaar. We maken bij deze evaluatie gebruik van het CITO LVS en de methodetoetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Een opvallend hoog percentage (40%) van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Geen enkele leerling stroomde de afgelopen jaren boven advies door. Dit roept vragen op over de aansluiting met het voortgezet onderwijs of mogelijk te optimistische adviezen. De school geeft aan hierop te anticiperen met een aangepast ondersteuningsplan vanaf 2024.

Sociale ontwikkeling

We willen dat onze leerlingen het fijn vinden om naar school te komen. Dat ze voldoende zelfvertrouwen hebben om te kunnen leren en om te kunnen gaan met anderen. We willen dat leerlingen ervaren dat er vertrouwen in ze is en dat ze er mogen zijn, ieder met zijn of haar talenten, ieder uniek. Daarnaast willen we dat met respect met elkaar om wordt gegaan wordt en dat er een veilig klimaat op school heerst. Dit alles willen we bereiken door aandacht te hebben voor waarden en normen en dat voort te leven. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Veiligheid

Hoe werkt CBS De Loopplank aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

CBS De Loopplank gebruikt het signaleringsinstrument Zien! om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Leerkrachten en leerlingen vullen vragenlijsten in over welbevinden en betrokkenheid. Uit de resultaten blijkt dat kinderen zich betrokken voelen en zich prettig voelen op school. Dit blijkt ook uit de jaarlijkse leerlingtevredenheidsenquêtes. CBS De Loopplank wil leerlingen zelfvertrouwen geven en hen leren anderen te vertrouwen. Respect en een veilig klimaat staan centraal.

Welke registratievormen gebruikt CBS De Loopplank om de sociale opbrengsten te meten?

CBS De Loopplank gebruikt Zien! als registratievorm om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op CBS De Loopplank?

CBS De Loopplank maakt gebruik van SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.