De Oosthoek
IJsvogellaan 14
2665 ES Bleiswijk

Schoolweging

Schoolweging
26.49
Spreiding
5.46

De schoolweging van De Oosthoek is 26,49 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op De Oosthoek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Bij het streefniveau scoort de school met 77,7% aanzienlijk beter dan zowel de eigen signaleringswaarde (51,8%) als het regionale gemiddelde (63,3%). Dit geeft aan dat een groot deel van de leerlingen de gestelde hoge onderwijsdoelen overtreft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 41,7% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, wat bijna drie keer hoger ligt dan het vergelijkingsgemiddelde van 18,6%. Praktijkonderwijs blijft met 2,1% beperkt, vergelijkbaar met andere scholen. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OosthoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten vervullen een belangrijke rol in onze kwaliteitscyclus. Na de IEP toetsen in januari analyseren wij met de leerkrachten, IB en directie tot op individueel niveau de groei van ieder kind. Op basis daarvan passen we onze groepsplannen voor het 2e halfjaar aan. Vanzelfsprekend kijken we ook naar het welzijn van alle leerlingen op dat moment.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage oud-leerlingen (33,3%) zit onder het oorspronkelijke schooladvies, wat significant boven het landelijk gemiddelde van 11,8% ligt. Tegelijkertijd presteert 14,8% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze visie “Ik ben wie ik ben!” Kinderen hebben verschillende karakters, talenten, behoeften en leervragen. Wij hebben oog voor die verschillen tussen kinderen: wat wil en kan dit kind en wat heeft dit kind nodig? Aan ons de taak om ons onderwijs te laten aansluiten bij het individuele kind. “Ik hoor erbij!” Aansluiten bij het individuele kind betekent niet dat wij kiezen voor individuele begeleiding en onderwijs. Kinderen leren immers in interactie met elkaar. Door met elkaar te communiceren, te spelen en samen te werken, leren kinderen veel van elkaar. Ze leren omgaan met verschillen, rekening te houden met anderen, ze leren elkaar te helpen, te begrijpen en initiatieven te nemen en samen problemen op te lossen. Samenwerken en samen spelen bevordert de dialoog, de verbondenheid en de ontmoeting tussen kinderen. “Ik kan het (zelf)!” We beschouwen het kind als mede-eigenaar van het eigen leerproces. Daarom geven kinderen op onze school mede sturing aan hun ontwikkeling. De rol van ons team is hierbij essentieel, zij zijn eindverantwoordelijk voor het leren van de kinderen. Zij kijken en luisteren goed naar de kinderen, helpen hen om hun eigen leervragen te formuleren en ondersteunen ieder kind bij zijn persoonlijk leer- en ontwikkelproces. LEES MINDER

ik hoor erbij!

ik kan het (zelf)!

ik ben wie ik ben!

Wat is de werkwijze van De Oosthoek voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?

De Oosthoek werkt met de methode Kwink en leerKRACHT bordsessies in alle groepen. Leerlingen stellen samen doelen op, benoemen acties en vieren successen. Jaarlijks worden de IEP vragenlijsten ingevuld en nemen de leerlingen uit groepen 6, 7 en 8 deel aan een leerlingtevredenheidsonderzoek. Tweejaarlijks neemt het bestuur een tevredenheidsonderzoek af waar ook leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 aan deelnemen. In november en februari vinden de kind-leerkrachtgesprekken plaats waar ouders bij aanwezig zijn. In deze gesprekken wordt besproken hoe het gaat in de groep, aan welk doel de leerling wil werken en hoe dit doel bereikt kan worden.

Welke registratievormen gebruikt De Oosthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oosthoek gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Oosthoek?

De Oosthoek gebruikt Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.