Basisschool Bergmolen in Bladel

Het team van Bergmolen in Bladel

Current section: team
Bergmolen 3
5531 Bladel

Zie hier hoe het team van Bergmolen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Bergmolen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Bergmolen bij jullie?

Ontdek hoe goed Bergmolen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Bergmolen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Bergmolen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Bergmolen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Bergmolen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Bergmolen

Op Basisschool Bergmolen garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van personeel door ziekte of andere calamiteiten. Ons toegewijde team staat klaar om de leerlingen te begeleiden en ervoor te zorgen dat het leerproces soepel verloopt. Wij beschikken over een team van ambulante leerkrachten die direct inzetbaar zijn om klassen op te vangen. Daarnaast ondersteunt een ervaren onderwijsassistent ons team, werkend onder nauwlettende supervisie van een leerkracht. Deze interne expertise stelt ons in staat om flexibel en effectief in te spelen op diverse situaties. Indien er een behoefte ontstaat die wij niet direct intern kunnen opvullen, schakelen wij de flexibele schil van KempenKind in. Dit netwerk van bekwame leerkrachten, werkzaam binnen KempenKind, wordt ingezet waar vervanging noodzakelijk is. Zo waarborgen we dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient. Om te allen tijde een optimale onderwijscontinuïteit te verzekeren, kunnen wij soms intern leerkrachten herverdelen of, in uitzonderlijke gevallen, klassen tijdelijk samenvoegen. Deze strategische aanpak zorgt ervoor dat het onderwijs op Bergmolen altijd van hoge kwaliteit blijft, ongeacht de omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op Bergmolen

5

Taal- en Rekenzwaktes: Specialisten in Huis

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Plus- en Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Bergmolen zetten we ons volledig in voor de academische groei van elke leerling. Ons toegewijde team omvat een gecertificeerde rekencoördinator die onze rekenlessen naar een hoger niveau tilt. Voor leerlingen met dyslexie bieden we gespecialiseerde ondersteuning door een externe dyslexiespecialist, die twee dagen per week aanwezig is. Onze eigen orthopedagoog ondersteunt bovendien om de week leerlingen en leerkrachten, en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid versterkt wekelijks het onderwijs. Alle inzetten van deze specialisten worden nauwkeurig gecoördineerd door onze intern begeleider, die zorgt voor een optimale en geïndividualiseerde begeleiding.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Samen Sterk

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Plus- en Hoogbegaafdheidsspecialist
Rots en Water Trainers

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider stuurt hierin nauw samen met onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast beschikken we over een gecertificeerde Rots en Water trainer. Deze trainingen worden zowel preventief ingezet om weerbaarheid te vergroten als curatief bij specifieke sociaal-emotionele uitdagingen. Samen bouwen we aan zelfvertrouwen en veerkracht bij alle leerlingen van Bergmolen.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Plus- en Hoogbegaafdheidsspecialist
Specialist Executieve Functies

Toelichting van de school:

Voor een optimale leeromgeving focussen we op het versterken van de executieve functies bij onze leerlingen. We hanteren hiervoor de bewezen effectieve 'autometafoor' methodiek. Deze aanpak helpt leerlingen bij het ontwikkelen van planning, organisatie en zelfregulatie. Onze intern begeleider en specialist executieve functies begeleiden dit proces nauwgezet. Samen met onze plus- en hoogbegaafdheidsspecialist zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is voor succesvol leren.

2

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Basisschool Bergmolen stimuleert een gezonde motorische ontwikkeling. Onze intern begeleider coördineert de jaarlijkse motorische remedial teaching (MRT), waarbij we samenwerken met een externe expert. Deze specialistische ondersteuning richt zich op het verbeteren van grove en fijne motoriek. Daarnaast draagt onze eigen vakdocent bewegingsonderwijs bij aan de fysieke ontwikkeling van alle leerlingen in elke jaargroep. Samen zorgen we voor een actieve en gezonde schooltijd.

1

Veiligheid en Eerste Hulp: BHV'ers Paraat

Beschikbare specialisten:

Collega's met BHV-diploma

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang. Daarom beschikt Basisschool Bergmolen over meerdere collega's met een geldig BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening). Deze gediplomeerde medewerkers zijn getraind om eerste hulp te verlenen bij kleine ongelukjes en medische incidenten. Bij complexere medische situaties zorgen we voor een zorgvuldige afstemming met externe professionals. Onze BHV'ers garanderen een veilige omgeving waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Handvaardigheidlokaal
Beweeglokaal kleuters

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Bergmolen

Ons Beleid voor Passend Onderwijs in Bladel

Bij Basisschool Bergmolen geloven we in passend onderwijs voor elk kind. Als onderdeel van KempenKind nemen we onze verantwoordelijkheid serieus om een optimale leeromgeving te bieden, aangepast aan de unieke behoeften en talenten van elke leerling. We streven ernaar om kinderen zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van het reguliere onderwijs te laten ontwikkelen. Onze aanpak is gericht op maatwerk. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften vinden hun plek binnen ons reguliere onderwijs, of indien nodig, binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen. Er is geen sprake van bezuinigingen op de extra ondersteuning; we zien verschillen tussen leerlingen als kansen om ons onderwijs te verrijken en te optimaliseren. We stemmen ons lesaanbod, instructie en begeleiding nauwkeurig af op wat de leerling nodig heeft, altijd met respect voor het groepsproces. De leerkrachten vormen de kern van onze ondersteuning. Zij beschikken over of ontwikkelen de vaardigheden om leerlingen effectief te begeleiden en ondersteuningsbehoeften te identificeren. Onze intern begeleider coördineert deze inspanningen en werkt nauw samen met externe deskundigen om leerkrachten te ondersteunen. Samen met ouders gaan we de uitdaging aan om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften succesvol te laten zijn binnen onze school. We hanteren de 1-Zorgroute, een systematische en proactieve methode om passend onderwijs te waarborgen. Dit proces omvat het verzamelen van leerlinggegevens, het signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben, het vaststellen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, en het clusteren van leerlingen met vergelijkbare behoeften. Middels regelmatige groepsbesprekingen en individuele handelingsplannen zorgen we voor een continue afstemming van de begeleiding. Wanneer de expertise of middelen van onze school ontoereikend zijn, werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Kempen. In overleg met ouders onderzoeken we de beste vervolgstappen, zoals een verwijzing naar een andere basisschool, SBO de Piramide of speciaal onderwijs. Onze intern begeleider fungeert als belangrijke schakel naar deze bovenschoolse ondersteuning. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een Plusgroep (Groeilab). Na een grondige screening en in overleg met ouders, werken deze leerlingen wekelijks in kleine groepen aan projecten die hun creatieve, analytische en praktische denkvermogen stimuleren. Dit aanbod is specifiek gericht op de midden- en bovenbouw, terwijl voor de jongste leerlingen de uitdagingen geïntegreerd zijn in het reguliere lesaanbod. Daarnaast versterken we onze ondersteuning met een remedial teacher voor spelling, die intensief werkt met leerlingen die extra hulp nodig hebben op dit gebied. We streven ernaar dit model uit te breiden naar rekenen, om zo ook leerlingen die moeite hebben met wiskunde de best mogelijke begeleiding te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Basisschool Bergmolen: Ons Schoolplan en Ontwikkelingsdoelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van Bergmolen?

Het schoolplan van Basisschool Bergmolen is de komende jaren gericht op het versterken van de basisvaardigheden van onze leerlingen. Na een grondige evaluatie met ons team, ouders en leerlingen, zijn we teruggekeerd naar het traditionele leerstofjaarklassensysteem, wat een weloverwogen keuze is. Voor het aankomende schooljaar hebben we specifieke speerpunten gedefinieerd om ons onderwijs continu te verbeteren. Deze focus ligt op het ontwikkelen van een sterke professionele teamcultuur, de implementatie van een nieuw en verbeterd rapportatiesysteem voor de leerlingen, het selecteren van innovatieve lesmethoden voor technisch lezen en taal, en het aanbieden van gespecialiseerde scholing voor onze kleuterleerkrachten. Binnen het domein van burgerschap voeren we in september en oktober een nulmeting uit bij de leerlingen van groep 7. Deze meting geeft ons waardevol inzicht in eventuele kennishiaten, waardoor we ons lesaanbod effectief kunnen aanpassen en optimaliseren voor alle leerlingen.

Hoe zorgt Bergmolen ervoor dat schoolplan doelen worden behaald?

De ambitieuze doelen vastgelegd in ons schoolplan vormen de leidraad voor de jaarlijkse plannen gedurende de gehele schoolplanperiode. Dit garandeert een consistente focus op kwaliteitsverbetering. Om ons onderwijsproces continu te monitoren en te verbeteren, maken we actief gebruik van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Deze systematische aanpak stelt ons in staat om processen te evalueren, bij te sturen en duurzame verbeteringen te realiseren voor het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling op Basisschool Bergmolen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Vloeiende Start op Basisschool Bergmolen

Toelichting van de school

Op basisschool Bergmolen in Bladel streven we naar een naadloze overgang van kinderopvang of peuterspeelzaal naar onze school. Wij geloven in een warme en veilige omgeving waar jonge kinderen zich welkom voelen en de eerste stappen in hun schoolcarrière met vertrouwen zetten. Onze aanpak is gericht op spelenderwijs leren en de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zodat elk kind de best mogelijke start krijgt.

Veelgestelde vragen

Welk uniek programma biedt Bergmolen voor de allerkleinsten?

Basisschool Bergmolen zet volop in op een warme overdracht van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. We creëren een voorschoolse periode die direct aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, zodat de overgang naar het basisonderwijs soepel verloopt. Ons doel is om een vertrouwde omgeving te bieden waar kinderen zich direct thuis voelen en met plezier ontdekken.

Met welke partners werkt Bergmolen samen voor een sterk aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool Bergmolen werkt nauw samen met NummerEen Kinderopvang om een optimale doorstroom en afstemming voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de leer- en ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen herkend en ondersteund worden vanaf de vroegste kinderjaren. Samen bouwen we aan een solide basis voor de toekomst van elk kind in Bladel.

Basisschool Bergmolen werkt nauw samen met NummerEen Kinderopvang om een optimale doorstroom en afstemming voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de leer- en ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen herkend en ondersteund worden vanaf de vroegste kinderjaren. Samen bouwen we aan een solide basis voor de toekomst van elk kind in Bladel.

Team | Bergmolen in Bladel | [2025] Schoolregister