Bergmolen
Bergmolen 3
5531 EH Bladel

Schoolweging

Schoolweging
28.55
Spreiding
5.99

De schoolweging van Bergmolen is 28,55 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft Bergmolen de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Bergmolen behaalt een streefniveau van 58,1%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de behoeften van haar leerlingenpopulatie, met name in het realiseren van hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische routes: 28,6% vmbo-(g)t, 28,6% havo en 14,3% vwo. Praktijkonderwijs (0%) blijft significant onder het regionale gemiddelde (1,01%). Deze focus op doorstroom naar hogere niveaus sluit aan bij de relatief lage schoolweging en hoge fundamentele scores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBergmolenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.82172.95175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af: Methodegebonden toetsen (middenbouw en bovenbouw) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden. Ook worden de resultaten gebruikt als waardering voor het leerlingverslag. Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor alle leerjaren zijn er toetsen vastgelegd in de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden toetsen vanuit Cito afgenomen als signalering. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. In groep 4 en in groep 7 nemen we de NSCCT af om het leerpotentieel van de leerlingen goed in kaart te brengen. In groep 8 maken de leerlingen de doorstroomtoets. Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van Parnassys. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de leerlingen verwerken. Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de leerjaarbesprekingen en groepsbesprekingen bespreken de leerkrachten de resultaten met de intern begeleider. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet. De leerjaarbesprekingen en groepsbesprekingen worden in ieder geval twee keer per jaar gevoerd, maar waar nodig kan dit uitgroeien tot 4 keer per jaar. Alle resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de oudergesprekken hebben ouders en leerlingen de mogelijkheid om de resultaten te bespreken met de leerkrachten. Deze oudergesprekken vinden 3x per jaar plaats. 2x verplicht en 1x facultatief.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 42,9% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegenover 25,3% landelijk. Met 0% onder advies (vs. 11,8% nationaal) toont Bergmolen een uitzonderlijk accuraat adviesproces. Dit reflecteert de beschreven intensieve overdracht en individuele leerlijnmonitoring.

Sociale ontwikkeling

Wij hechten als school heel erg veel waarde aan de sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen. Daarnaast volgen we de betrokkenheid van de leerlingen. Op dit moment zijn de uitslagen van ons volgsysteem leerling in beeld erg positief. We scoren de kinderen op onderstaande vaardigheden. Deze vaardigheden hebben kinderen nodig om op een adequate manier de sociaal-emotionele ontwikkeltaken te volbrengen: Sociaal initiatief; Sociale flexibiliteit; Sociale autonomie; Impulsbeheersing; Inlevingsvermogen. De categorieën helpen de leerkracht om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken van een lagere betrokkenheid en/of welbevinden. Ze geven zicht op de sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van een kind of groep. Dit stelt leerkrachten beter in staat om leerlingen adequaat te kunnen ondersteunen. Een belangrijk kenmerk van de vijf vaardigheidscategorieën is dat het hier gaat om direct te beïnvloeden leerlingkenmerken. De vijf vaardigheden categorieën zijn onder te verdelen in ruimte nemende vaardigheden en ruimte gevende vaardigheden. Een leerling moet in sociale situaties zowel ruimte in kunnen nemen voor zichzelf (sociaal initiatief en sociale autonomie) als ruimte geven aan de ander (sociale flexibiliteit, impulsbeheersing en inlevingsvermogen). LEES MINDER

Een fijne sfeer

Van en met elkaar leren

Eigenaarschap bij leerlingen

Wat is de werkwijze van Bergmolen voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Eén keer per jaar evalueren we de sociale ontwikkeling van de leerlingen. Indien nodig gebeurt dit een tweede keer om het effect van interventies te meten. Bij tegenvallende resultaten kan de school verschillende aanpakken kiezen. Op groepsniveau kan de ringaanpak worden ingezet, waarbij eerst de groepsdynamiek in kaart wordt gebracht in overleg met de leerlingen. Met behulp van een sociogram ontstaat inzicht in de verhoudingen. Vervolgens werkt de groep aan het versterken van het welbevinden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Bergmolen om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Bergmolen gebruikt 'Leerling In Beeld' om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bergmolen?

Bergmolen gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, Rots en Water trainingen, Groei in je groep.