
De resultaten van Bergmolen in Bladel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Bergmolen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Bergmolen bij jullie?
Ontdek hoe goed Bergmolen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Bergmolen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Op Basisschool Bergmolen streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, wat cruciaal is voor hun verdere schoolcarrière en ontwikkeling. We monitoren de voortgang nauwgezet om te voldoen aan deze belangrijke onderwijsstandaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Bergmolen
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Bij Basisschool Bergmolen zetten we ons in om leerlingen te stimuleren excelleren en hun potentieel volledig te benutten. De resultaten voor het streefniveau geven inzicht in hoe onze leerlingen presteren ten opzichte van de gestelde verwachtingen en de vergelijking met andere scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Bergmolen?
Bij Basisschool Bergmolen in Bladel staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij betrekken leerlingen en ouders actief bij het bepalen van het toekomstperspectief, zodat er een helder beeld ontstaat van de sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden. In het zevende leerjaar bespreken we tijdens het tweede oudergesprek het pré-advies. Dit gesprek biedt een vroegtijdige indicatie en startpunt voor verdere begeleiding. Het achtste leerjaar is gericht op een gedegen voorbereiding op het voortgezet onderwijs, met een speciale informatieavond voor alle betrokkenen. Het definitieve schooladvies wordt in januari tijdens individuele gesprekken met ouders en leerlingen vastgesteld. Hierin maken we samen de optimale keuze voor de volgende stap in het voortgezet onderwijs. In maart vindt de aanmelding plaats, waarbij een gedetailleerd onderwijskundig rapport en een overdrachtsgesprek zorgen voor een soepele en warme overgang. De doorstroomtoets, die in februari op papier wordt afgenomen, geeft een extra indicatie van het niveau. Indien de toetsresultaten leiden tot een hogere verwachting voor het voortgezet onderwijs dan ons oorspronkelijke advies, heroverwegen we dit uiteraard in nauw overleg met u en uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Bergmolen
Bij Basisschool Bergmolen staat de sociale en emotionele ontwikkeling van ieder kind centraal. Wij geloven dat een positieve schoolse sfeer de basis vormt voor succesvol leren. Daarom volgen we onze leerlingen niet alleen op cognitief gebied, maar ook in hun sociaal-emotionele groei. Het welbevinden van de leerling is cruciaal om ontwikkeling te stimuleren. Momenteel laten de resultaten van ons volgsysteem 'Leerling in Beeld' zien dat onze leerlingen zich positief ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied. We scoren hen op essentiële vaardigheden die nodig zijn om sociaal-emotionele uitdagingen aan te gaan. Deze vaardigheden omvatten sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Deze categorieën bieden leerkrachten waardevolle inzichten in de mogelijke oorzaken van verminderde betrokkenheid of welbevinden. Ze helpen bij het identificeren van de specifieke sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van een kind of een groep. Hierdoor kunnen leerkrachten leerlingen gerichter en effectiever ondersteunen. Een belangrijk aspect van deze vijf vaardigheden is dat ze direct beïnvloedbaar zijn. De vaardigheden zijn onderverdeeld in 'ruimte nemende' vaardigheden (sociaal initiatief en sociale autonomie) en 'ruimte gevende' vaardigheden (sociale flexibiliteit, impulsbeheersing en inlevingsvermogen). Een kind moet in sociale interacties zowel voor zichzelf kunnen opkomen als ruimte kunnen laten voor anderen.
Creëren van een positieve en veilige schoolomgeving
Leren van en met elkaar door samenwerking
Stimuleren van eigenaarschap en zelfstandigheid bij leerlingen
Hoe pakt Basisschool Bergmolen de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Jaarlijks evalueren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Indien nodig voeren we een tweede meting uit om het effect van interventies te beoordelen. Bij minder positieve resultaten kiezen we als school voor gerichte acties. Op groepsniveau passen we bijvoorbeeld de 'ringaanpak' toe. Dit proces start met het in kaart brengen van de groepsdynamiek, in samenspraak met de leerlingen. Via een sociogram krijgen we een helder beeld van de onderlinge verhoudingen, waarna de groep wekenlang werkt aan het versterken van het groepsgevoel en het algemene welbevinden.
Welke registratiemethode gebruikt Bergmolen voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Basisschool Bergmolen gebruikt 'Leerling in Beeld' als primair registratiesysteem om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.
- Leerling In Beeld
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen, maakt Basisschool Bergmolen gebruik van diverse bewezen methodieken:
- Leefstijl
- Rots en Water trainingen
- Groei in je groep
Inspectierapport Basisschool Bergmolen: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool Bergmolen. Onze school streeft naar hoogwaardig onderwijs met een focus op de ontwikkeling van elke leerling. Lees hier meer over de resultaten en onze continue kwaliteitsverbetering.