Van Dijckschool in Bilthoven

Het team van Van Dijckschool in Bilthoven

Current section: team
Van Dijcklaan 4
3723 Bilthoven

Zie hier hoe het team van Van Dijckschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Van Dijckschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Van Dijckschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Van Dijckschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Van Dijckschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning voor Onderwijskwaliteit op de Van Dijckschool

Op de Van Dijckschool zorgen we proactief voor effectieve personeelsvervanging bij kortdurend verlof, zoals ziekte. Onze flexibele inzet van onderwijzend personeel, dat ook taken buiten de eigen lesgroep uitvoert, minimaliseert de impact van afwezigheid. Indien nodig, en als laatste redmiddel, kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd of leerlingen worden verdeeld over andere groepen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Praktische informatie:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Van Dijckschool

6

Taal en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Pedagogische Ondersteuning
Rekenspecialist voor Wiskundige Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school heeft een toegewijde coördinator die zorgt voor een consistente aanpak van taal en rekenen. We bieden meerdere dagen per week remedial teaching (RT) om leerlingen extra te ondersteunen. Voor spelling gebruiken we 'Taal in Blokjes', waarbij klanken visueel worden gemaakt met kleuren om de klankstructuur te verduidelijken. Leerlingen hebben toegang tot speciale 'spiekschriftjes' met spellingsregels. Voor rekenen beschikken we over een speciale rekenkast met concreet materiaal dat het leerproces ondersteunt, zowel in de klas als tijdens RT. We zetten het 'muurtje van Bareka' in voor vroege signalering. Als de geboden hulp niet volstaat, adviseren we ouders over mogelijk verder onderzoek naar onderliggende leerstoornissen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Begeleiding
Remedial Teacher voor Persoonlijke Groei
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Twee Gecertificeerde Kanjercoördinatoren

Toelichting van de school:

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren, gebruiken we bij de jongsten 'Bosos'. In de hogere groepen passen we de Kanvaslijsten van de Kanjertraining toe. Leerkrachten voeren tweemaal per jaar kindgesprekken met leerlingen vanaf groep 2. Bij signalen op sociaal-emotioneel gebied denken de intern begeleider en kanjercoördinatoren actief mee met de leerkrachten. Als de school de problematiek niet zelfstandig kan oplossen, gaan we in gesprek met ouders om hen te adviseren over het inschakelen van externe hulpverlening.

5

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Ondersteuning
Orthopedagoog voor Gedragsproblematiek
Remedial Teacher voor Studieaanpak
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wanneer leerkrachten uitdagingen signaleren op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, starten zij een overleg met de intern begeleider. Samen stellen we een effectief plan van aanpak op. We kunnen interventies inzetten zoals observatie, het gebruik van een timetimer, het aanbieden van stappenplannen voor zelfstandig werken of het gebruik van afdekbladen. Als deze interventies onvoldoende resultaat opleveren, overleggen we met ouders. We kunnen dan hulp inschakelen van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of het samenwerkingsverband ZOUT.

1

Motorische Ontwikkeling: Fysieke Gezondheid en Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Externe Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen, gebruiken we de MQ scan. Deze motorische vaardigheidsscan wordt tweemaal per jaar afgenomen, en ouders kunnen de resultaten inzien. Indien een leerkracht een achterstand constateert, kan er een gesprek plaatsvinden met de intern begeleider of vakdocent. Doorverwijzing naar externe organisaties voor gespecialiseerde hulp is ook een mogelijkheid om de ontwikkeling te stimuleren.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor Welzijn
Remedial teacher voor Dagelijkse Ondersteuning
Gediplomeerde BHV'ers voor Noodsituaties

Toelichting van de school:

Op de Van Dijckschool is dagelijks een gediplomeerde bedrijfshulpverlener (BHV'er) aanwezig om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen en medewerkers te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Kind & Co is onze partner voor kinderopvang.
Theaterzaal, Projectruimte.

Optimale Leerlingondersteuning op de Van Dijckschool

Gedetailleerde Toelichting van Ons Educatief Aanbod

Op de Van Dijckschool geloven we sterk in het recht van elk kind op passend onderwijs. Als onderdeel van Stichting Delta hanteren we het ondersteuningsprofiel van de smalle zorgschool. Dit betekent dat we leerlingen met veelvoorkomende basisbehoeften, zoals dyslexie, binnen onze schoolomgeving de nodige aandacht geven. Voor kinderen met uitzonderlijke ondersteuningsvragen werken we nauw samen met externe specialisten of zoeken we samen met ouders naar een passende school. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is tevens beschikbaar op onze website, www.vandijckschoolbilthoven.nl, voor een diepgaand inzicht in ons aanbod. Ons primaire doel is om elk kind een zo passend mogelijke leeromgeving te bieden. Een omgeving die uitdaagt, de sterke punten benut en rekening houdt met individuele beperkingen. We werken met een leerstofjaarklassensysteem, waarbij kinderen van dezelfde leeftijd samen in een groep zitten. Binnen deze groepen bieden we onderwijs op maat, met drie niveaugroepen voor rekenen, taal/spelling en lezen: intensief, basis en verdiepend. De intensieve groep ontvangt directe instructie van de leerkracht, gevolgd door extra ondersteuning aan de instructietafel indien nodig. De basisgroep volgt de instructie en gaat vervolgens zelfstandig aan de slag met verwerkingsopdrachten. De verdiepende groep krijgt een deel van de instructie en werkt aan bijpassende opdrachten, met optionele verrijkingsactiviteiten. Als het groepsaanbod niet volstaat, wordt aanvullende ondersteuning vanuit school ingezet, gecoördineerd door de intern begeleider. Interne Begeleiding: Coördinatie van Zorg De intern begeleider (IB) speelt een centrale rol in het coördineren van de leerlingenzorg op onze school. Driemaal per jaar vinden er gesprekken plaats met leerkrachten over het klassikale onderwijs, inclusief groepsbezoeken. Waar nodig voeren we ook gesprekken met ouders en kinderen. Leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen worden besproken in een leerlingbespreking. De intern begeleider kan, in samenspraak met de leerkracht en ouders, adviseren over remedial teaching, XL-onderwijs of extra ondersteuning van onze NT2-docent. Hieronder volgt een gedetailleerde uitleg van deze specifieke ondersteuningsvormen. Remedial Teaching (RT): Gerichte Hulp Wanneer de intensieve groep in de klas niet volstaat, komt een kind in aanmerking voor remedial teaching. Na aanmelding bij de intern begeleider en goedkeuring, wordt het kind geplaatst. De RT-er werkt samen met de leerkracht aan specifieke leerdoelen, vaak met behulp van concreet materiaal of aangepaste hulpmiddelen. De begeleiding wordt viermaal per jaar met de leerkracht geëvalueerd en teruggekoppeld aan de intern begeleider en ouders. Het doel van RT is om de ondersteuning zo kort mogelijk te houden. Indien de begeleiding doorloopt, wordt het plan bijgesteld en worden nieuwe doelen geformuleerd. Externe RT door ouders wordt, tenzij in uitzonderlijke, in overleg met school bepaalde gevallen, buiten schooltijd gegeven. NT2 Onderwijs: Nederlands Leren voor Nieuwe Leerlingen De Van Dijckschool verwelkomt leerlingen die Nederlands als tweede taal (NT2) leren. Zij ontvangen ondersteuning van een gespecialiseerde leerkracht. We starten vaak met visuele hulpmiddelen en maken gebruik van specifieke NT2-methodes. Daarnaast integreren we waar mogelijk materialen uit de reguliere methodes. Elk NT2-leerling heeft een individueel leerplan dat continu wordt aangepast aan hun unieke leertraject. XL Onderwijs: Verbreding en Verdieping Leerlingen uit de verdiepende groep, die kortere instructie ontvangen, krijgen aanvankelijk verdiepende opdrachten. Blijkt dit onvoldoende, dan schakelen we de IB'er en coördinator verrijking in voor 'XL in de klas'. Dit houdt in dat leerlingen minder regulier werk maken (compacting) en meer verrijkingsmateriaal krijgen op het gebied van taal en rekenen, buiten de reguliere methode om. We bieden ook vakoverstijgende verrijking via projecten aan, vooral als de uitdaging op taal en rekenen niet volstaat. Hierbij maken we gebruik van erkend verrijkingsmateriaal dat schoolbreed is ontwikkeld. Een verrijkingsleerkracht ondersteunt wekelijks het XL-werk in de klas. Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben, kunnen deelnemen aan de projectgroep, met specifieke aandacht voor denkvaardigheden, filosofie, werkhouding en 'leren leren'. Deelname aan de projectgroep is verplicht en wordt meerdere keren per jaar geëvalueerd. De groepsleerkracht blijft te allen tijde eindverantwoordelijk voor de leerling. Proeftuin: Uitdaging voor Hoogbegaafde Leerlingen Elk kind moet binnen de klas en school optimaal uitgedaagd worden. Als het XL-aanbod binnen de school onvoldoende is, onderzoeken we de mogelijkheden binnen de Proeftuin van onze stichting. De stappen hiervoor zijn: passend aanbod via compacten en verrijken in de eigen klas, extra verrijking binnen de school, aanmelden voor de Proeftuin en tot slot, indien van toepassing, doorstroming naar Volare of een andere voltijd hoogbegaafdheidsvoorziening. Maatwerk: Individuele Benadering Indien een leerling specifieke behoeften heeft die buiten het reguliere aanbod vallen, streven we naar maatwerk. Dit kan bijvoorbeeld een individuele leerlijn zijn, altijd in overleg met de intern begeleider en ouders. Externen: Samenwerking voor Optimale Zorg Bij complexe zorgvragen werken we samen met het samenwerkingsverband ZOUT of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dit gebeurt altijd in volledige afstemming en met toestemming van de ouders. Toekomstige Ontwikkelingen: Inclusiever en Preventiever Onderwijs We streven naar een steeds inclusiever onderwijsaanbod door meer aandacht te geven aan de leeromgeving en minder aan individuele problematiek. Onze ambitie is om preventief te werken, waarbij we de extra ondersteuning op schoolniveau evalueren om de aanpak voor groepen te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van de Van Dijckschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan 2025/2026 is nauw afgestemd op het strategisch beleidsplan 2023-2026 van Stichting Delta de Bilt, met als overkoepelend doel 'Boeiend onderwijs in een lerende organisatie'. De Van Dijckschool focust op diverse kernthema's, zoals vastgelegd in het schooljaarplan. De schoolleiding draagt de eindverantwoordelijkheid voor het realiseren van deze ambitieuze doelen. Dit wordt bewerkstelligd door een gestroomlijnde samenwerking met werkgroepen, het managementteam, coördinatoren en relevante netwerken.

Hoe realiseert de Van Dijckschool haar onderwijsdoelen?

Op de Van Dijckschool hanteren we een zorgvuldig opgesteld zorgplan dat de basis vormt voor onze aanpak met betrekking tot de begeleiding van iedere leerling. Dit plan vervult drie cruciale functies binnen onze organisatie. Ten eerste fungeert het als een kwaliteitsdocument, gericht op continue verbetering van onze zorgstructuur. Hiermee waarborgen we dat elke leerling de specifieke ondersteuning ontvangt die nodig is voor een optimale ontwikkeling. Ten tweede dient het als een gedetailleerd planningsdocument. Jaarlijks worden de zorgdoelstellingen en bijbehorende activiteiten geëvalueerd en geactualiseerd, gebaseerd op meerjarenperspectieven. Dit garandeert dat de kwaliteit van onze zorg gewaarborgd en continu verbeterd wordt. Ten derde is het zorgplan een essentieel verantwoordingsdocument richting de overheid, conform de vereisten van de Wet Primair Onderwijs. Het document beschrijft onze visie op kwaliteitszorg, ons beleid en de instrumenten die integraal deel uitmaken van onze kwaliteitsverbeteringscyclus. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de stichtingsbrede visie en de gezamenlijke afspraken die gelden voor alle scholen van Stichting Delta de Bilt.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Van Dijckschool

Toelichting van de school

De Van Dijckschool in Bilthoven biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is ontworpen om een veilige en rijke leerervaring te garanderen. We focussen op spelenderwijs ontdekken en de ontwikkeling van sociale en cognitieve vaardigheden. Wij geloven in een warme overgang van thuis naar school. Onze toegewijde leerkrachten zorgen voor individuele aandacht en een omgeving waarin elk kind kan floreren en zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Heeft Basisschool Van Dijckschool Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen?

Ja, Basisschool Van Dijckschool heeft een speciaal ingericht programma voor jonge kinderen. Dit programma is gericht op een zachte landing en een goede start in het basisonderwijs. We bieden activiteiten die de nieuwsgierigheid prikkelen en de ontwikkeling stimuleren. Ons doel is om kinderen een vertrouwde en uitdagende omgeving te bieden, waarin ze met plezier leren en groeien.

Met Welke Partners Werkt Basisschool Van Dijckschool Samen voor het Jonge Kind Programma?

Basisschool Van Dijckschool werkt nauw samen met Kind&Co Ludens om het programma voor het jonge kind te verrijken. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een breder aanbod aan activiteiten. Kind&Co Ludens brengt expertise in kinderopvang en voorschoolse educatie mee. Samen met Kind&Co Ludens bieden we een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor onze jongste leerlingen.

Basisschool Van Dijckschool werkt nauw samen met Kind&Co Ludens om het programma voor het jonge kind te verrijken. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een breder aanbod aan activiteiten. Kind&Co Ludens brengt expertise in kinderopvang en voorschoolse educatie mee. Samen met Kind&Co Ludens bieden we een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor onze jongste leerlingen.

Team | Van Dijckschool in Bilthoven | [2025] Schoolregister