Van Dijckschool
Van Dijcklaan 4
3723 CG Bilthoven

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de solide basiskennis die de school biedt, mede dankzij het gebruik van methodegebonden toetsen en observaties vanaf groep 1.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

86,1% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie per school bepaalde signaleringswaarde. Dit benadrukt de effectiviteit van het geïntegreerde leerlingvolgsysteem en de kindgesprekken die zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling monitoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische richtingen: 56,25% vwo-advies (vergeleken met 18,61% landelijk) en 25% havo-advies. Het aandeel praktijkonderwijs (1,01% regio) wordt niet genoemd, wat wijst op een academische focus. De combinatie van **Cito-toetsen**, **Leerling in Beeld** en Kanjertraining-observaties resulteert in gedifferentieerde adviezen, van vmbo-b/k tot vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan DijckschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB178.28175.23183.31

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Passend onderwijs Op de Van Dijckschool gaan we er vanuit dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs. De school heeft, net als de andere scholen binnen de Stichting Delta gekozen voor het ondersteuningsprofiel van de smalle zorgschool. Binnen dit profiel worden de leerlingen met de meest voorkomende basis ondersteuningsbehoeften (zoals dyslexie) opgevangen in de school. Ons onderwijs is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem; leerlingen van dezelfde leeftijd zitten doorgaans in dezelfde groep. In deze groep krijgen leerlingen een aanbod passend bij hun niveau. Innovatief onderwijs Speerpunt in ons onderwijsaanbod is de toekomstgerichtheid van de Van Dijckschool. We maken optimaal gebruik van de beschikbare digitale middelen en richten ons daarbij vooral op vaardigheden waarvan we nu denken dat onze leerlingen die nodig zullen hebben in de toekomst. Zo hebben we op de Van Dijckschool onder andere een zgn. DIGI-circuit. In het DIGI-circuit krijgen de leerlingen gr. 1 t/m 8 lessen aangeboden die gericht zijn op het aanleren van digitale vaardigheden. Denk aan: ICT basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. Daarnaast werken de leerlingen vanaf groep 5 met \"Snappet\". Dit is een digitaal onderwijsplatform, waarbij de kinderen de verwerking van taal, rekenen en spelling op een chromebook maken. Het geeft de leerkrachten direct zicht op de gemaakte leerstof en de leerlingen kunnen in het systeem verder werken. Meer informatie vindt u op: https://nl.snappet.org/ . In de groepen 6, 7 en 8 hebben onze leerlingen de beschikking over een eigen chromebook, die door de school beschikbaar wordt gesteld. De kinderen zijn uiteraard wel verantwoordelijk voor een juist gebruik van deze devices. Los van het vorengaande zetten onze leerkrachten vanaf de kleuters tot aan groep 8 soms een I pad of chromebook in bij het aanbieden of verwerken van lesstof. Opbrengstgericht werken Met opbrengstgericht werken wordt bedoeld dat er op een doelgerichte en systematische wijze gewerkt wordt om de onderwijskwaliteit te verbeteren. De kern is dat leerkrachten hun onderwijs aanpassen aan de hand van meetbare resultaten. Hierbij wordt uitgegaan van hoge verwachtingen van de kinderen. Om maximaal rendement te bewerkstelligen wordt er doelgericht gewerkt door de leerkracht. Dit betekent onder andere dat er doelen op groepsniveau geformuleerd worden. Op deze manier zijn de verschillen binnen de groep goed te hanteren. De kleuterbouw We werken met twee heterogene (groepen 1/2) kleutergroepen, dit omdat dit beter aansluit bij de wijze waarop jonge kinderen leren. Het aantal kinderen dat instroomt kan hiermee evenredig over beide groepen worden verdeeld. In de kleuterbouw werken we met thema’s, die uitgewerkt zijn in de methode Kleuteruniversiteit. Ook worden er smartgames gebruikt en plusprojecten. In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. Hiervoor gebruiken we BOSOS. De leerkracht volgt met dit systeem de leerling en weet wanneer hij de leerling in de gaten moet houden en/of wanneer hij in actie moet komen. Kindgesprekken In het kader van de kernwaarde \"eigenaarschap\", voert de leerkracht twee keer per jaar een individueel kindgesprek. In groep 2 t/m 8 vullen de leerkrachten samen met de leerlingen het zogenaamde “Ik rapport” in en spreken een doel af waar het kind aan gaat werken. Tijdens het volgende kindgesprek wordt dit doel geëvalueerd. Uitgangspunt bij de kindgesprekken is, kinderen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces en welbevinden en hierbij op maat te helpen en ondersteunen. Zelfstandig werken Op de Van Dijckschool wordt een effectief systeem van zelfstandig werken toegepast. Hiermee wordt de zelfstandigheid van de leerlingen bevorderd en het geeft de leerkracht tijd en gelegenheid om de kinderen op maat te kunnen helpen en het onderwijsplan uit te kunnen voeren. Samenwerkend leren Samenwerkingsvaardigheden zijn op de Van Dijckschool bepalend voor ons onderwijs. Dit geldt voor alle lagen binnen de school. Het is een terugkerend agendapunt en zal de komende schooljaren steeds meer worden ingebed in onze schoolcultuur, zodat er een nog betere doorgaande lijn ontstaat. Volgen ontwikkelingen leerlingen Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en daardoor bijtijds problemen te signaleren, wordt er regelmatig door de leerkrachten geobserveerd, getoetst en gemeten. Naast de methode gebonden toetsen, worden ook de toetsen Leerling in Beeld van Cito gebruikt. Alle gegevens vormen samen het leerlingvolgsysteem. De gegevens worden bewaard in Parnassys, ons digitale leerlingdossier. Het schoolteam analyseert een aantal malen per jaar de tussenresultaten en past het onderwijs in de groepen, waar nodig, aan. Onze Intern begeleider bewaakt dit voortgangsproces. Ouders hebben inzage in de toetsresultaten van dit leerlingdossier via het ouderportaal van Parnassys. Verder maken we gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen. Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is. We volgen de ontwikkeling van de kleuters meer door observeren dan door toetsen. De observaties worden gebruikt om: -ons aanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling van de kinderen. -eventuele zorg met betrekking tot de ontwikkeling te kunnen signaleren. -kinderen te kunnen blijven uitdagen. In groep 3 zijn de kinderen vaak nog jong en speels. We zorgen voor een goede doorgaande lijn naar groep 3. In groep 3 wordt ook rekening gehouden met de leerkenmerken van het jonge kind. Leren in speelsituaties is bijvoorbeeld ook onderdeel van het oefenen met rekenen en lezen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de oud-leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 12% bovenadvies functioneert. Dit weerspiegelt de nauwkeurigheid van het adviesproces, waarbij leerlingen in groep 7 en 8 via **pré-adviesgesprekken** en doorstroomtoetsen worden gevolgd. De lage onderadvisering sluit aan bij het beschreven ‘preventief zorgmodel’ en de rol van de intern begeleider.

Sociale ontwikkeling

De Van Dijckschool is een Kanjerschool. Ouders zijn onze partners in onderwijs en opvoeding. Voor de effectiviteit van de Kanjermethode, is de samenwerking met de ouders thuis, van wezenlijk belang. De kanjertraining staat voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KANVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Alle leerkrachten krijgen periodiek bijscholing om de kanjertraining te kunnen geven. LEES MINDER

Kanjerschool

Eigenaarschap

Samenwerking

Wat is de aanpak van de Van Dijckschool ten aanzien van sociale ontwikkeling?

De Van Dijckschool gebruikt het (anti)pestprotocol van de Kanjertraining. De sociale veiligheid van leerlingen wordt gemonitord met vragenlijsten via KANVAS (vanaf groep 5). De resultaten worden besproken met de IB'er en het team. Er zijn kindgesprekken. Margreet Moonen is de interne contactpersoon (m.moonen@vandijckschoolbilthoven.nl).

Welke registratievormen gebruikt de Van Dijckschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Van Dijckschool gebruikt het Kanjervolgsysteem.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Van Dijckschool?

De Van Dijckschool gebruikt de Kanjertraining.