
De resultaten van Van Dijckschool in Bilthoven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Van Dijckschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Van Dijckschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Van Dijckschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op de Van Dijckschool
Ontdek hoe de leerlingen van de Van Dijckschool presteren op het fundamentele niveau, de essentiële basis voor taal en rekenen. Dit niveau wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht, een cruciale graadmeter voor de schoolprestaties. De Nederlandse Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamentele niveau. Dit betekent dat 85% van de leerlingen deze basisvaardigheden aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op de Van Dijckschool streven we ernaar dit percentage ruim te overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op de Van Dijckschool
Naast het fundamentele niveau, focussen we op het streefniveau, een uitdagender doel voor onze leerlingen in groep acht. Dit niveau vertegenwoordigt een hogere academische prestatie en draagt bij aan een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De signaleringswaarde voor het streefniveau wordt per school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie. Wij zijn trots op de resultaten van onze leerlingen en de inspanningen die zij leveren om ook het streefniveau te behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Van Dijckschool?
Op de Van Dijckschool in Bilthoven volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. Vanaf groep 3 gebruiken we methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen van Leerling in Beeld om de cognitieve vooruitgang te meten. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 zijn gestructureerde observaties leidend. Op sociaal-emotioneel gebied zetten we in alle groepen het volgsysteem van de Kanjertraining in. Dit alles analyseren we teambreed, maar we betrekken ook de kinderen zelf bij hun leerproces. Individuele kindgesprekken vormen een belangrijk onderdeel, waarin zowel cognitieve als sociaal-emotionele aspecten aan bod komen. Ouders zijn hierbij nauw betrokken, met minimaal twee voortgangsgesprekken per jaar. In groep 8 vinden het rapportgesprek en pré-adviesgesprek plaats, en in groep 7 een rapportgesprek en een 'kijkadviesgesprek' aan het einde van het schooljaar. Onze procedure voor advisering voortgezet onderwijs is zorgvuldig. In groep 7 starten we met 'kijkadviesgesprekken' met ouders en kinderen, waarbij mogelijke middelbare scholen worden besproken. In groep 8 ontvangen leerlingen in november hun rapport, gevolgd door een pré-adviesgesprek eind januari. Hierbij zijn de Intern Begeleider en directie betrokken voor een weloverwogen advies. De definitieve adviezen, die rekening houden met toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie en werkhouding, worden eind maart 2026 definitief gemaakt. De aanmeldingen bij de middelbare school naar keuze verlopen digitaal via Onderwijstransparant. Na plaatsing ontvangen ouders en school bericht. Mochten er vragen zijn, neem dan contact op met de leerkracht of raadpleeg de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over de eindtoets en schooladviezen. Bij onenigheid over het schooladvies, dat gebaseerd is op de gehele basisschoolperiode, kunnen ouders bezwaar maken bij de directie of het bevoegd gezag.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling op de Van Dijckschool
De Van Dijckschool in Bilthoven is trots op haar status als Kanjerschool, waar we actief werken aan een positief sociaal klimaat. Ouders zijn essentiële partners in het onderwijs en de opvoeding van onze leerlingen. De effectiviteit van de Kanjermethode wordt versterkt door nauwe samenwerking met ouders thuis. De Kanjertraining bevordert vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect binnen onze schoolgemeenschap. Door te focussen op onderling vertrouwen creëren we een veilige leeromgeving die de sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat ten goede komt. Onze leerlingen, leerkrachten en ouders leren met de Kanjertraining hoe ze positief kunnen omgaan met sociaal uitdagende situaties. Met het motto 'Wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker', leren kinderen veerkracht en oplossingsgerichtheid. We moedigen aan om niet te reageren met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme, maar juist om oplossingen te zoeken die respectvol en duurzaam zijn. Het Kanjerleerlingvolgsysteem (KANVAS), erkend door de Cotan en de Onderwijsinspectie, stelt ons in staat sociale opbrengsten nauwkeurig te meten en te volgen. Onze leerkrachten worden periodiek bijgeschoold om de Kanjertraining optimaal te kunnen toepassen en onze leerlingen de beste begeleiding te bieden.
Kanjerschool
Eigenaarschap
Samenwerking
Hoe pakt de Van Dijckschool sociale ontwikkeling aan?
De Van Dijckschool hanteert het (anti)pestprotocol van de Kanjertraining om sociale en fysieke veiligheid te waarborgen. We monitoren de sociale veiligheidsbeleving van onze leerlingen tweemaal per jaar met behulp van de KANVAS-vragenlijsten, speciaal voor de groepen 5 t/m 8. Deze gestructureerde monitoring creëert een leerlingvolgsysteem dat ons inzicht geeft in de beleving van de kinderen. De vragenlijsten helpen leerkrachten om leerlingen beter te begrijpen, te begeleiden en te ondersteunen in hun sociaal functioneren. De resultaten worden besproken in IB-leerkrachtgesprekken en gedeeld met het voltallige team. Signalen uit de vragenlijsten nemen we uiterst serieus. Dit leidt tot gesprekken met leerlingen en ouders, en indien nodig, het plannen van interventies zoals handelingsplannen of specifieke Kanjeroefeningen. De resultaten en pedagogische adviezen van de Kanjertraining vormen hierbij onze leidraad. Een vast onderdeel van ons programma zijn de individuele kindgesprekken, waarin de uitkomsten van de vragenlijsten een belangrijk agendapunt vormen. Voor vragen of meer informatie over onze aanpak, kunt u contact opnemen met onze interne contactpersoon, Margreet Moonen, via m.moonen@vandijckschoolbilthoven.nl.
Welke methoden gebruikt de Van Dijckschool voor het meten van sociale opbrengsten?
De Van Dijckschool gebruikt het Kanjervolgsysteem om de sociale opbrengsten van leerlingen gedetailleerd in kaart te brengen en te volgen.
- Kanjervolgsysteem
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op de Van Dijckschool toegepast?
Op de Van Dijckschool passen we de effectieve Kanjer trainingen toe om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen.
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Van Dijckschool: De Beoordeling van Onderwijskwaliteit
De Van Dijckschool, onderdeel van Stichting Delta De Bilt, heeft in het schooljaar 2019/2020 een grondig inspectieonderzoek ondergaan. Dit vierjaarlijkse onderzoek richtte zich op de algemene onderwijskwaliteit en de financiële huishouding van onze stichting, vlak voor de aanvang van de coronapandemie. Wij zijn trots op het positieve inspectierapport dat hieruit voortkwam, een erkenning van de inspanningen en de kwaliteit van ons onderwijs. Een dergelijke beoordeling voor een gehele scholenstichting is een uitzonderlijke prestatie. De inspectie heeft tevens enkele waardevolle aandachtspunten geïdentificeerd. Deze nemen we serieus en vormen de basis voor verdere verbeteringen, want bij de Van Dijckschool streven we naar een continue ontwikkeling en groei. Ons motto is: goed is niet goed genoeg, we willen altijd beter worden. Voor een gedetailleerd overzicht van het volledige inspectierapport kunt u terecht via de volgende link: http://www.deltadebilt.nl/geen-categorie/inspectiebezoek/