
Schoolweging
De schoolweging van St. Theresia Bilthoven is 21,25 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99.03% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
82.17% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68.3%. Dit reflecteert de sterke focus op excellentie, ondersteund door het domeinonderwijsconcept waarin jaargroepen gezamenlijk leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een uitgesproken theoretisch advies: 58.33% vwo (vs. 18.61% regio) en 20% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt tot 3.33% vmbo-(g)t. Deze verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en de academische focus van het leerlingenvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Theresia Bilthoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.28 | 175.23 | 181.39 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De analyse van de tussenresultaten helpen ons bij het kritisch kijken naar ons onderwijs. Doen wij het goede en doen wij wat we doen ook goed? Zicht op onderwijsresultaten houdt ons scherp in het beredeneerd aanbod. Wij werken met het LOVS van de Cito, evalueren en plannen cyclisch, waarbij we twee toetsperiodes per leerjaar hanteren en drie gespreksmomenten inroosteren waarin we inzoomen op de plannen en de voortgang van individuele kinderen én de groep als geheel. De kinderen van groep 3 tot en met 8 krijgen twee keer per jaar een rapport.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.39% stroomt onder advies door (vs. 11.81% landelijk), terwijl 50.85% boven advies presteert. Dit onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure met pre-adviesgesprekken en monitoring van werkhouding.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen graag naar school toe willen komen. Daartoe werken we ook op sociaal-emotioneel gebied volgens onze kernwaarden: Samen, Creativiteit, Ontplooiing, Plezier en Eigenaarschap. Daarnaast zijn veiligheid voor ieder kind en vertrouwen in jezelf en elkaar erg belangrijk. We nemen kinderen graag mee in de besluitvorming over schoolse zaken. Dit gebeurt in de leerlingenraad. Vanuit de Vreedzame School is een deel van de kinderen opgeleid tot mediator om onenigheden op het schoolplein te helpen uitpraten. LEES MINDER
Samen
Plezier
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool St Theresia voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool St Theresia werkt met de methode 'de Vreedzame School'. Deze methode belicht het sociaal-emotionele gebied en richt zich vanuit ieders individuele bijdrage op de groepsvorming. Naast deze groepsgerichte benadering gebruiken wij Leerling in Beeld, een volgsysteem om de sociale interactie en het welbevinden van kinderen inzichtelijk te maken. Ook nemen wij jaarlijks de Leerling in Beeld-veiligheidsthermometer vanuit ParnasSys af.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St Theresia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool St Theresia gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.