Basisschool Montessorischool Bilthoven in Bilthoven

Het team van Montessorischool Bilthoven in Bilthoven

Current section: team
Rembrandtplein 1
3723 Bilthoven

Zie hier hoe het team van Montessorischool Bilthoven is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool Bilthoven. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool Bilthoven bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool Bilthoven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool Bilthoven zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool Bilthoven. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (6.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool Bilthoven werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool Bilthoven gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Leerkrachtvervanging op Montessorischool Bilthoven

Bij onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte, verlof of professionele ontwikkeling, streven wij naar optimale continuïteit in het onderwijs. Onze school hanteert een heldere en doeltreffende procedure voor leerkrachtvervanging, ontworpen om de leerervaring van uw kind te waarborgen. Onze vervangingsprocedure volgt een zorgvuldig opgesteld stappenplan. In de eerste plaats zetten we onze eigen pool van externe invallers in, die bekend zijn met onze Montessori-aanpak. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en een soepele overgang voor de leerlingen. Indien nodig schakelen we interne expertise in, waarbij teamleden tijdelijk extra taken op zich nemen om de continuïteit te garanderen. Daarnaast maken we gebruik van onze gespecialiseerde professionals, zoals remedial teachers, kindercoaches en IB'ers, die flexibel inzetbaar zijn om specifieke ondersteuning te bieden. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer andere opties uitgeput zijn, kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd met een maximum van 35 leerlingen per groep. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen passende oplossing gevonden kan worden, informeren wij u proactief met het verzoek uw kind thuis te houden om de kwaliteit van het onderwijs te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Heterogene groepen

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning op Montessorischool Bilthoven: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

0

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Verbeter uw kind zijn lees- en spellingvaardigheden met onze gespecialiseerde Remedial Teacher (RT) of leerkracht ondersteuner. Wij bieden gerichte aanpakken buiten de reguliere lesuren. Onze school bouwt een uitgebreid leerlingendossier op, essentieel voor diagnostiek en behandeling van Ernstige Dyslexie (ED), conform het protocol van het expertisecentrum Nederland. Dankzij aanpasbaar lesmateriaal, zoals vergrote letters, aangepaste boeken en flexibele toetstijden, garanderen we een inclusieve leeromgeving. Basis hulpmiddelen zoals leeslinialen en dyslexie-software zijn direct beschikbaar. Leerkrachten signaleren proactief reken- en wiskundeproblemen die kunnen wijzen op dyscalculie. Onze school biedt vier dagen ambulante ondersteuning per week, inclusief twee dagen intensieve begeleiding door een Remedial Teacher voor taal, rekenen, lezen en spelling. Zo zorgen we dat elk kind de aandacht krijgt die het nodig heeft om succesvol te zijn in deze kernvakken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Kindercoach
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Stimuleer de sociaal-emotionele groei en positieve gedragspatronen van uw kind. Onze gedragsspecialist, tevens intern begeleider, adviseert leerkrachten over individuele ondersteuningsbehoeften en executieve functies. Kinderen kunnen tot 3-4 keer per jaar terecht bij onze toegewijde kindercoach voor persoonlijke begeleiding. Onze interne kindercoach, die ook kindertherapeut is, biedt wekelijks individuele coaching sessies aan op vrij geroosterde ochtenden. In de middagen focussen we op preventie met de 'GroepsGeluk' training, die tweemaal per jaar voor elke groep wordt verzorgd. Dit bevordert een positief klasseklimaat en sterke sociale vaardigheden. Bij uitzonderlijke situaties waarbij intensieve ondersteuning nodig is, schakelen we het samenwerkingsverband ZOUT in. Meer details over onze aanpak vindt u in ons Schoolondersteuningsprofiel, dat onze toewijding aan een veilige en stimulerende leeromgeving benadrukt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Optimaliseer de leerprestaties en werkdiscipline van uw kind met onze gespecialiseerde begeleiding. Onze Remedial Teacher (RT) biedt tweemaal per week intensieve instructie aan kleine groepen, geselecteerd in overleg met de intern begeleider voor optimale impact. Wij signaleren vroegtijdig meer- en hoogbegaafdheid en onderpresteren, en reageren adequaat met ondersteuning van collega's en externe professionals. Versnellen van het leerproces wordt zorgvuldig afgewogen tegen de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze school beschikt over specialisten meer- en hoogbegaafdheid die het team adviseren over differentiatie en verrijking. De 'Hyperion' groep biedt vanaf groep 3 een halfjaar lang verdiepende leerstof, met wekelijks een uur focus op 'leren leren'. Leerkrachten differentiëren actief in de klas, met speciale aandacht voor kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben, om zo een uitdagende en passende leeromgeving te creëren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Stimuleer de fysieke ontwikkeling van uw kind met onze gevarieerde bewegingsactiviteiten. Kinderen in groep 1 en 2 volgen wekelijks gym in ons speellokaal en genieten van danslessen door een gespecialiseerde vakdocent. Dagelijks buiten spelen in een natuurlijke omgeving draagt bij aan een gezonde ontwikkeling. Groepen 3 tot en met 8 krijgen tweemaal per week gymles. Eén les wordt verzorgd door een vakdocent gymnastiek (in opleiding), wat zorgt voor kwalitatief hoogstaande instructie. De andere gymles wordt gegeven door de eigen leerkracht, wat zorgt voor continuïteit en integratie van beweging in het schoolprogramma. Deze focus op beweging en gezonde levensstijl ondersteunt niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook de cognitieve en sociale vaardigheden van elk kind op onze basisschool.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

5 BHV'ers (Bedrijfshulpverleners)

Toelichting van de school:

Uw kind is veilig op onze school, ook bij specifieke medische behoeften. Bij chronische ziekte of ziekenhuisopname bieden we ondersteuning via ons netwerk Ziezon en een consulent OZL voor deskundig advies. Met ouderlijke toestemming voeren wij niet-BIG-geregistreerde medische handelingen uit, zoals medicatie toedienen (inclusief 'puffen'), sondevoeding geven en diabetesmedicatie beheren. Onze school beschikt over vijf gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) met recente diploma's. Dit garandeert snelle en adequate hulp bij noodgevallen. De expertise op het gebied van Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO), BHV en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED) is up-to-date. Wij zetten ons in voor een veilige en zorgzame omgeving waar de gezondheid en het welzijn van elk kind centraal staan, met professionele ondersteuning waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal
Aula
RT - ruimte

Ontdek Ons Passend Onderwijs: Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind

Gedetailleerde Uitleg Over Ondersteuning op Montessorischool Bilthoven

Op Montessorischool Bilthoven geloven we dat elk kind uniek is en een eigen leeromgeving verdient die aansluit bij zijn of haar talenten en mogelijkheden. Ons streven naar passend onderwijs zorgt ervoor dat iedere leerling het maximale uit zichzelf kan halen. Onze ondersteuningsstructuur beschrijft hoe wij als school hier actief aan werken, in samenwerking met diverse organisaties en specialisten. Het Schoolondersteuningsprofiel van Montessorischool Bilthoven licht toe wat wij kunnen bieden, welke acceptatiegrenzen er zijn en waar onze mogelijkheden binnen de zorg en ondersteuning liggen. U vindt het volledige profiel via de aangegeven link. Niveau 1: Basis Ondersteuning Binnen de Groep Onze leerkrachten werken volgens de principes van Maria Montessori en hanteren een handelingsgerichte aanpak. Zij signaleren onderwijsbehoeften en passen het lesaanbod aan, inclusief compacten en verrijken voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Niveau 2: Verdiepende Zorg en Ondersteuning in de Klas Bij extra ondersteuningsbehoeften zetten we preventieve en licht curatieve interventies in. Denk hierbij aan extra instructie, aangepast lesmateriaal en alternatieve lesmethoden voor zowel leerlingen die extra steun nodig hebben als voor snelle leerders. Deze aanpak bespreken we tijdens leerlingbesprekingen met de intern begeleider en leerkracht, eventueel met inbreng van een specialist meerbegaafdheid. Ouders worden hier altijd over geïnformeerd. Niveau 3: Gespecialiseerde Begeleiding met de Intern Begeleider Als een intensievere vorm van ondersteuning nodig is, wordt de intern begeleider van de school nauw betrokken. We verzamelen aanvullende informatie via interne coaches, het schoolondersteuningsteam (SOT) van samenwerkingsverband ZOUT, het Centrum Jeugd en Gezin en andere externe instanties. Niveau 4: Individuele Zorg en Begeleiding Buiten de Groep Op dit niveau stellen we een Individueel OntwikkelingsPerspectief (IOP) of een aangepaste leerlijn op. Een ambulant begeleider van het samenwerkingsverband kan worden ingeschakeld voor leerlingen die meer nodig hebben dan ons basisaanbod en extra ondersteuning. Wanneer de school de benodigde zorg niet kan bieden, kijkt het samenwerkingsverband ZOUT mee naar alternatieve onderwijsvormen, altijd in samenspraak met de ouders. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Onze school streeft ernaar de expertise op het gebied van neurodiversiteit verder te vergroten. Daarnaast investeren we in bijscholing voor onze GroepsGeluk trainers, die zich richten op systemisch werken in de klas om groepsdynamiek te verbeteren. Verder willen we de deskundigheid van ons team uitbreiden in de begeleiding van meerbegaafde kinderen binnen de reguliere klassen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat Zijn de Kernambities van ons Schoolplan op Montessorischool Bilthoven?

Op Montessorischool Bilthoven streven we naar een continue verbetercultuur. Samen met ons toegewijde team, de directie en het bestuur werken we aan het optimaliseren van ons onderwijs. We hanteren een gestructureerde kwaliteitszorgcyclus om een betekenisvol en toekomstbestendig leerervaring voor elk kind te garanderen. Onze Kwaliteitsinstrumenten en Doelstellingen We meten en monitoren onze onderwijskwaliteit met behulp van diverse instrumenten. Voor elk instrument stellen we ambitieuze schoolnormen vast, afgestemd op onze unieke leerlingenpopulatie. Door middel van regelmatige evaluatie en aanpassing van onze plannen, waarborgen we de voortdurende ontwikkeling van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is een integraal onderdeel van onze dagelijkse werkwijze. De belangrijkste focusgebieden binnen onze kwaliteitszorg omvatten: - Het kind: analyseren van leerlingtevredenheid, sociale veiligheid en onderwijsresultaten. - Het leerproces: observeren van klassenactiviteiten, evalueren van medewerkerstevredenheid en het stimuleren van zelfreflectie. - De schoolorganisatie: optimaliseren van HR-beleid, ons schoolplan en jaarlijkse plannen. - Externe relaties: meten van oudertevredenheid en de bevindingen van de onderwijsinspectie en audits. Speerpunten Schoolplan 2024-2028: Een Plan voor Groei Op basis van onze kwaliteitsmetingen hebben we de volgende strategische speerpunten geformuleerd voor onze schoolplanperiode 2024-2028: 1. Implementatie van 'MijnLeerlijn', een geavanceerd kindvolgsysteem voor het Montessori-onderwijs. 2. Verankering van de kerndoelen voor burgerschap in ons curriculum. 3. Professionalisering van ons team met opleidingen voor gymdocenten en Montessori Basisbekwaam. 4. Efficiënte invoering van een gestroomlijnde workflow. 5. Uitvoering van ons beleid voor meerbegaafde leerlingen. 6. Verbreding van de keuzevrijheid tijdens het werk. 7. Versterking van digitale vaardigheden bij leerlingen en medewerkers. 8. Onderzoek naar de mogelijkheden van een Integraal Kindcentrum en een duurzamer schoolgebouw. U kunt het volledige Schoolplan en Strategisch Plan 2024-2028 raadplegen op onze website. Jaarlijkse Actieplannen voor Succes Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende concrete actiepunten: - Verdere implementatie van het Montessori Kindvolgsysteem 'MijnLeerlijn' voor rekenen en spelling. - Actieve uitvoering van ons burgerschapsbeleid. - Afronding van de opleidingen voor onze gymdocent en Montessori Basisbekwaam. - Analyse van de Leerling Volg Systeem (LVS) resultaten en de opvolging hiervan. - Succesvolle implementatie van de nieuwe workflow. - Effectieve uitvoering van ons beleid voor meerbegaafde leerlingen.

Hoe Zorgt Montessorischool Bilthoven voor Realisatie van Haar Onderwijsdoelen?

Ons jaarlijkse schoolplan vertaalt de overkoepelende ambities naar concrete, haalbare doelen. Elk teamlid is toegewezen aan specifieke werkgroepen, waarin leervragen worden gedefinieerd en meetbare resultaten worden nagestreefd. Kwaliteitsrapportages en Verbeterplannen Twee keer per jaar presenteert de directeur-bestuurder een gedetailleerde kwaliteitsrapportage. Hierin worden de specifieke, meetbare resultaten van onze kwaliteitsinstrumenten vergeleken met de vastgestelde schoolnormen. Wanneer doelen niet worden behaald, analyseren we de oorzaken en ontwikkelen we gerichte plannen van aanpak om alsnog succes te boeken. Onafhankelijk Kwaliteitstoezicht Om de kwaliteit van ons onderwijs en onze schoolorganisatie te waarborgen, hanteren we een robuust kwaliteitszorgmodel. Het toezichthoudend bestuur maakt hierbij gebruik van het vereenvoudigde model van Van Loon et al. (2018), wat zorgt voor een gestructureerde en effectieve monitoring van onze prestaties.

Ontwikkeling Jonge Kind: Montessori Onderwijs in Bilthoven

Toelichting van de school

Montessorischool Bilthoven biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Onze onderbouw groepen zijn uitgerust met diverse Montessori materialen die aansluiten bij verschillende ontwikkelingsgebieden en leerstijlen. Deze materialen stimuleren zelfstandig leren en ontdekken. Voor rekenvaardigheden beschikken we over een uitgebreide collectie Montessori rekenmaterialen, zoals rekenborden, getal- en vissen sets, rekenstokken en de honderdveld. Kinderen kunnen hiermee zelfstandig of in tweetallen oefenen. De leerkracht verzorgt gerichte instructie om het begrip te verdiepen. Op het gebied van taal en lezen werken we met de 'Taal:doen!' kast. Deze stimuleert kinderen om taal te ontdekken, te onderzoeken en creatief mee aan de slag te gaan. De leerkracht creëert een omgeving waarin kinderen vrijheid ervaren om zelf keuzes te maken en ondersteunt zo het natuurlijke leerproces. Korte, inspirerende instructiemomenten door de leerkracht bieden extra verdieping. Ons kosmisch onderwijs (wereldverkenning) omvat Montessori materialen zoals aardbollen, een vlaggenstandaard voor het leren van landenvlaggen, landvormen en dierenbakken. Daarnaast gebruiken we de Da Vinci methode om de wereld te ontdekken. Motorische ontwikkeling wordt bevorderd door veel buiten te spelen, gymlessen in onze speelzaal en danslessen. Dit draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt extra aandacht door samen te spelen in de bouwhoek en speel-/themahoeken. Tevens hanteren we de methode 'The Leader in Me', gericht op persoonlijke groei en leiderschapskwaliteiten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze school?

Onze school biedt diverse extra activiteiten en materialen speciaal voor de allerkleinsten, ter ondersteuning van hun ontwikkeling.

Onze school biedt diverse extra activiteiten en materialen speciaal voor de allerkleinsten, ter ondersteuning van hun ontwikkeling.

Uitgebreide kinderopvangmogelijkheden

Met welke partners werken we samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met erkende partners om een breed en kwalitatief aanbod te garanderen:

Wij werken nauw samen met erkende partners om een breed en kwalitatief aanbod te garanderen:

Team | Montessorischool Bilthoven in Bilthoven | [2025] Schoolregister