Montessorischool Bilthoven
Rembrandtplein 1
3723 CH Bilthoven

Schoolweging

Schoolweging
21.41
Spreiding
4.57

De schoolweging van Montessorischool Bilthoven is 21,41 , met een spreiding van 4,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessorischool BilthovenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de onderbouw (groepen 1 en 2) wordt gebruik gemaakt van het kindvolgsysteem leerlijnen jonge kind van Parnassys. Daarin houdt de leerkracht bij of de doelen bereikt zijn van motoriek, rekenen, taal, spel en sociaal-emotioneel. Vanaf de middenbouw is er een kindvolgsysteem met de doelen per leerjaar en per vakgebied, waarbij de leerkracht bij houdt welke doelen zijn bereikt. In schooljaar 2024-2025 wordt dit papieren systeem vervangen door een digitaal kindvolgsysteem, waarbij het team de doelen verder zal aanscherpen. De kinderen in de middenbouw werken aan een weektaak, waarin de leerkracht de pweekplannkng opneemt. Vanaf de bovenbouw gaan de kinderen meer zelf plannen, waarbij ze gebruik maken van de doelen ikt het jaaroverzicht. Hier werken ze aan in periodes tussen de vakanties in. Waar nodig wordt gewerkt met handelingsplannen, indien de tussentijdse doelen niet worden behaald. In de midden- en bovenbouw wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem IEP. Twee keer per jaar methode worden methode onafhankelijke toetsen afgenomen voor rekenen, (begrijpend) lezen en taalverzorging. Hierbij wordt gekeken naar de landelijke referentieniveaus waarbij het steven ligt om het streefniveau 1S/2F te behalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Binnen de persoonsontwikkeling werken wij met het programma ‘The Leader In Me’ dat kinderen in hun eigen kracht zet en steeds meer leiderschap geeft over het eigen leerproces. Deze benadering stimuleert motivatie van binnen uit. Het sluit goed aan bij de uitgangspunten van Maria Montessori, waarbij intrinsieke motivatie, keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Centraal staat de ‘Boom van de 7 gewoonten’. Met de wortels begint het leertraject met de kinderen. De eerste 3 gewoonten gaan namelijk over jezelf. Ze betekenen: werken aan jezelf en overwinningen op jezelf. Met deze drie gewoonten in je rugzak voel je je steviger, zekerder en je ‘valt niet zomaar om’! Je krijgt meer grip op sociale situaties en ziet makkelijker je eigen verantwoordelijkheid en aandeel. De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Vanuit jezelf (de wortels) bewandel je de weg naar de ander, naar ‘samen’ en samenwerking. De gewoonten 4, 5 en 6 gaan daarover. Kinderen leren win-win te denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie). De kruin staat voor gewoonte 7; de boom komt tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’ en goed voor jezelf zorgt. Je houdt je energie op peil door tijdig op te laden, op 4 domeinen: fysiek (bijv. slaap, bewegen, voeding, pauzes), mentaal (mooie boeken, muziek, puzzels, creatief bezig zijn) , sociaal-emotioneel (dingen delen met vrienden en familie) en spiritueel (rust in de natuur, dingen doen die je leuk of nuttig vindt, mediteren). LEES MINDER

Persoonsontwikkeling

Zorgdragen voor een ander

Synarchie

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de school liggen dat het sociale gedrag begint bij jezelf bij de persoonsontwikkeling vanuit de visie van Maria Montessori. Er is gekozen voor een aanpak en werkwijze passend bij deze visie. Daarom is gekozen voor The Leader in Me. De eerste 3 gewoonten gaan namelijk over jezelf. Ze betekenen: werken aan jezelf en overwinningen op jezelf. De gewoonten 4, 5 en 6 leren win-win te denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie). De kruin staat voor gewoonte 7; de boom komt tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’ en goed voor jezelf zorgt.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP sociale opbrengsten

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: The Leader in Me