
De resultaten van Montessorischool Bilthoven in Bilthoven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool Bilthoven, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Montessorischool Bilthoven bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessorischool Bilthoven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden op Montessorischool Bilthoven
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten via de eindtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Montessorischool Bilthoven. Onze school streeft ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een indrukwekkende score van 99.57%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excelleren in Onderwijs op Montessorischool Bilthoven
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en excelleren in taal en rekenen. Het is ons doel om een zo hoog mogelijk percentage leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. De inspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Voor Montessorischool Bilthoven ligt de signaleringswaarde voor het streefniveau op 65%. Met een actuele score van 76.07% laten we zien dat onze leerlingen uitstekende resultaten behalen en zich optimaal ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool Bilthoven?
Bij Montessorischool Bilthoven staat een kansrijk schooladvies centraal. We streven ernaar elk kind te plaatsen in het voortgezet onderwijs dat het beste bij zijn of haar potentieel past. Hierbij letten we nauwlettend op zowel onder- als overadvisering om optimale ontwikkelingskansen te garanderen. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie. Dit omvat observaties van werkhouding en motivatie in groep 6, 7 en 8, resultaten van methodegebonden en -onafhankelijke toetsen (rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging) uit het leerlingvolgsysteem, en de uitkomst van de Doorstroomtoets. Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het voorlopig advies, passen we het definitieve advies aan indien dit in het belang van het kind is. We houden ook rekening met sociaal-emotionele ontwikkeling via de veiligheidsmonitor. Voor kinderen met specifieke behoeften verzamelen we aanvullende informatie uit recente onderzoeken (niet ouder dan twee jaar) die relevant zijn voor het schooladvies. Deze uitgangspunten worden jaarlijks toegelicht tijdens de informatieavond voor ouders van groep 8. Het voorlopig schooladvies wordt mondeling gegeven aan het einde van groep 7, tijdens het kind-ouder-leerkracht gesprek. Dit dient als eerste oriëntatie voor het voortgezet onderwijs. Het definitieve schooladvies, inclusief het Onderwijskundig rapport en machtigingsformulier, wordt uiterlijk half maart 2026 verstrekt. De wet schrijft voor dat het voortgezet onderwijs dit advies overneemt. Enkel bij een hogere Doorstroomtoets-uitslag dan het voorlopig advies is een hogere definitieve aanpassing verplicht. De schooladviezen van Montessorischool Bilthoven sluiten uitstekend aan bij het niveau in het voortgezet onderwijs, zoals blijkt uit DUO-gegevens van de afgelopen drie jaar. Montessorischool Bilthoven biedt flexibele advisering, zoals dubbele adviezen (bijvoorbeeld VMBO-k/HAVO) om kansen te maximaliseren. Ook geven we enkelvoudige adviezen waar nodig, zoals VWO voor een gymnasium brugklas. In de gemeente De Bilt hanteren we de vo-termen TL/HAVO. Ons brede scala aan adviesmogelijkheden omvat Praktijkonderwijs, Basis/kader, Kaderberoeps (KB), Kader/GL/TL, TL (Mavo), TL/HAVO, HAVO, HAVO/VWO en VWO. Leerlingen stromen succesvol door naar diverse vo-scholen zoals Werkplaats Kindergemeenschap, Jordan Montessori Lyceum Utrecht en Utrechts Stedelijk Gymnasium.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Montessorischool Bilthoven: Samen Sterk
De Montessorischool Bilthoven gelooft sterk in de kracht van persoonsontwikkeling als basis voor sociale vaardigheden. Door kinderen te stimuleren hun eigen leerproces vorm te geven, groeien ze in zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Dit zelfbewustzijn vormt de basis om oog te krijgen voor anderen. Onze visie is dat samenwerken in heterogene groepen, met leerlingen uit verschillende leerjaren, de onderlinge strijd vermindert en empathie bevordert. Het principe van 'vredesopvoeding', zoals Maria Montessori het beschreef, staat centraal: oudere leerlingen ondersteunen en begeleiden jongere kinderen, wat leidt tot een harmonieuze en respectvolle leeromgeving.
Persoonlijke groei en zelfontwikkeling
Respectvol omgaan met elkaar
Samenwerken voor gezamenlijk succes (Synergie)
Hoe bevordert Montessorischool Bilthoven de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in de Montessori-filosofie, waarbij we werken met drie heterogene bouwen: onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Kinderen van verschillende leeftijden leren en groeien samen. We implementeren de methode 'The Leader in Me', die focust op zeven gewoonten. De eerste drie gewoonten leggen de nadruk op zelfontwikkeling en het overwinnen van persoonlijke uitdagingen. Gewoonten vier, vijf en zes stimuleren samenwerking, win-win denken, actief luisteren en synergie, waarbij gezamenlijke ideeën leiden tot betere oplossingen. Gewoonte zeven, 'Houd de zaag scherp', benadrukt het belang van zelfzorg voor duurzame groei en bloei. Daarnaast maken we gebruik van de methode 'GroepsGeluk'. Onze getrainde trainers visualiseren groepsdynamieken met behulp van poppetjes, symbolen en andere materialen. Dit geeft zowel leerkrachten als leerlingen inzicht in de onderlinge interacties, waardoor een positief pedagogisch klimaat ontstaat en sociale processen effectief worden ondersteund.
Welke registratiemethoden gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?
Voor het monitoren van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen, maken we gebruik van een specifiek registratiesysteem:
- IEP sociale opbrengsten
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren zet de school in?
De Montessorischool Bilthoven maakt gebruik van bewezen methodes om het sociaal-emotioneel leren te versterken:
- The Leader in Me
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Vooruitgang Montessorischool Bilthoven
De onderwijsinspectie voert elke vier jaar een grondige evaluatie uit van onze Montessorischool in Bilthoven. Dit externe onderzoek biedt waardevolle inzichten in onze schoolprestaties en identificeert gebieden voor verdere ontwikkeling. De meest recente inspectiebezoek was zeer positief. De inspecteurs observeerden een rustige en stimulerende leeromgeving waarin onze leerlingen zelfstandig en doelgericht werken. Ze benadrukten het belang van leren van elkaar en samenwerken, wat essentieel is voor de voorbereiding op de uitdagingen van de 21e eeuw. Onze school communiceert proactief over haar ambities en de geboekte vooruitgang met alle ouders en betrokkenen. Het inspectierapport signaleert echter een kans om onze kwaliteitszorg te versterken door het systematisch verzamelen van gegevens. Dit stelt ons in staat om verbeteractiviteiten nog beter te prioriteren. Met deze aanbeveling gaan we vol energie aan de slag om onze dienstverlening continu te optimaliseren.