
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Biezenmortel is 28,24 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit en past bij de vermelding van 'intensieve monitoring' in het schoolbeleid. Landelijk scoort 96,4% op dit criterium.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,24) kwaliteit levert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat duidt op grotere ontwikkelingsmogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont brede spreiding: 27,8% havo/havo-vwo en 5,6% vwo (vs. 26,5% en 18,6% regio). Opvallend is het hoge aandeel praktijkgerichte vmbo-adviezen (27,8% vmbo-b/k). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie en het adaptieve adviesproces zoals omschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Biezenmortel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op vaste tijden in het schooljaar worden methodeonafhankelijke toetsen, DIA toetsen, afgenomen. De resultaten hiervan worden besproken met de Intern Begeleider en vervolgens door de leerkracht in het leerlingvolgsysteem verwerkt. Op school gebruiken we het leerlingvolgsysteem van ParnasSys om de resultaten van onze leerlingen goed te kunnen volgen. Maar we doen er meer mee. Door deze objectieve toetsgegevens krijgen wij als school een goede kijk op de ontwikkeling van elke leerling en tevens op de opbrengsten van het onderwijs. Op die manier kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs bewaken. Voor de vakken rekenen, begrijpend lezen/woordenschat, technisch lezen en spelling hebben we een groeiplan ontwikkeld. Hierop staat welke instructies de kinderen nodig hebben, de analyse n.a.v. de toetsen en de acties voor het vervolg. We maken hierbij een onderscheid in drie instructiegroepen: basis, intensief en verdiept. In de groepsmap wordt genoteerd in welke instructiegroep de kinderen zitten en welke extra begeleiding er geboden wordt. Daarnaast wordt op het groepsoverzicht vermeld welke speciale ondersteuningsbehoeften de leerlingen hebben. In groep 1/2 wordt er gewerkt met periodeplanners. Hierop staat per ontwikkelingsgebied vermeld hoe het aanbod er per leerling uitziet. We nemen bij de kleuters geen DIA toetsen af, maar volgen onze kleuters d.m.v. het observatiesysteem leerlijnen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
In een veilige school vertrouw je elkaar, respecteer je elkaar, heb je positieve verwachtingen van elkaar en werk je samen. Er is duidelijkheid over wat er van jou verwacht wordt en wat je van elkaar kunt verwachten. Zo’n schoolklimaat willen we met elkaar maken. We leren kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Van ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen - oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft en dat zij niet handelen uit irritatie, angst of onverschilligheid. Kernwaarden die we kennen vanuit de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. We hebben een certificaat behaald van De Gezonde school op het thema welbevinden. Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Het certificaat geeft aan dat wij structureel en planmatig werken aan het thema welbevinden. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Basisschool Franciscus voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Franciscus werkt met De Kanjertraining en het leerlingvolgsysteem Kanvas. Het team is unaniem voor deze aanpak en is gezamenlijk geschoold. De school zoekt de verbinding met ouders. De vragenlijsten van Kanvas brengen in kaart hoe het gaat met een leerling. Na het invullen van de vragenlijsten volgt een gesprek met de intern begeleider om acties te bespreken, op individueel of groepsniveau. Ouders worden hierbij betrokken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Franciscus gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Franciscus?
Basisschool Franciscus gebruikt de Kanjertraining, Schildje, Yellow, Pink, Blue en Marietje Kessels als methoden voor sociaal-emotioneel leren.